آفت های کنکور که باعث عدم موفقیت میشود

آفت های کنکوری یکی سری عوامل و دلایلی هستند که زمینه عدم موفقیت در آزمون سراسری را برای داوطلب فراهم میکند. این عوامل میتواند شخصی و درونی در بطن و ذهن داوطلب باشد و همچنین میتواند عواملی بیرونی باشد. همه مدانیم که فیلتر کنکور، تعیین کننده مسیر زندگی و آینده کاری هر دانش آموزی است. خیلی دوست دارند با رتبه برتر از این سد عبور کنند و بهترین رشته های دانشگاهی را تصاحب کنند. اما در این مسیر ، حاشیه های و نگه دارنده های وجود دارد که توان و انرژی داوطلب را سلب میکند تا نتواند به هدف خود برسد. شناخت و بررسی  این معضلات میتواند به خود شناسی داوطلب و ایجاد انگیزه در او کمک کند. کنکور مانند یک پازل باید تمامی تکه های آن سرجای مناسب قرار گیرد تا نتیجه دلخواه و مطلوب حاصل شود.

عدم آگاهی بسیاری از خانواده ها در ارتباط با انتخاب مسیر صحیح مطالعه و آزمون سراسری، باعث اتلاف زمان طلایی و انرژی دانش آموزان میشود. روی سخن ما فقط کنکوری ها نیستند. بلکه خانواده نیز در این مورد سهم بزرگی دارند. در این پست قصد داریم به مهترین آفت های کنکور بپردازیم و  برای هر کدام از آنها راهکارهای مناسب ارائه دهیم. این موضوع نتیجه تجربه چندین ساله در اتباط با دانش آموزان و داوطلبان کنکوری است. 

مهمترین آفت های کنکور

علت های شکست در کنکور ناشی از عوامل درونی و بیرونی داوطلب است که به مهمترین آنها خواهیم پرداخت. بیشتر عوامل ذکر شده بیرونی هستند اما منشاء آن رفتارهای درونی است. تمرین و تکرار برای رفع آنها میتواند کمک اساسی به رفع کاستی ها کند. گاها فشارهای زیادی به داطلبان از جنبه های زیادی وارد میشود که اگر کنترل نشود اشتباهات بزرگی را ایجاد میکند که آن را آفت می نامیم. نتوانی در رفع مشکلات باعث ایجاد دور باطل و مانع پیشرفت میشود. بنابراین باید آنها را شناخت و برای رفع آن قدم های اساسی برداشت. شناخت آفت و تلاش برای رفع آن همان نکات مهم در موفقیت کنکور محسوب میشود. 

عدم پشتکار بزرگترین آفت کنکور

هیچ انسانی روی کره خاکی یافت نمی‌شود که بدون پشتکار و تلاش به هدف و آرزوی خود رسیده باشد. داشتن پشتکار زمان رسیدن به هدف را لذت‌بخش می‌کند. آفت بزرگی که داوطلبان با آن مواجه هستند عدم پشتکار و تلاش است. فکر می‌کند فقط با گفتن اینکه رتبه برتر می‌خواهند می‌توانند به هدف خود برسند. لذت شیرین موفقیت از آن‌کسانی است که با تلاش و پشتکار توانسته‌اند خود را به خط پایان برسانند. این موضوع می‌تواند ناشی از ضعف و اراده فردی یا عدم داشتن هدف باشد. گروه بزرگی از داوطلبان نمی‌دانند اصلاً از آزمون سراسری چه می‌خواهند فقط به دلیل شرایط بیرونی از قبیل مدرسه و خانواده پا در رقابت کنکور گذاشته‌اند. همین گروه از کنکوری‌ها اولین کسانی هستند که بعد از برداشتن اولین قدم تلاش، فوراً شانه خالی میکنند و با کلی ادعا، شکوایه و انتقاد آزمون سراسری را کنار می‌گذارند.

رسیدن به کسب رتبه برتر مستلزم، تلاش پایدار و مستمر است. حرکت گهی تند و گهی آهسته فرجام خوشی ندارد. زمان طلایی آزمون سراسری محدود است و باید از این زمان نهایت استفاده را برد. متأسفانه داوطلبان به دلیل عدم درک درست از خواسته خود فاقد پشتکار مستمر هستند. حرکت آن‌ها در طول این مسیر سینوسی و احساسی توأم با شکایت و شکوائیه و شاخه به شاخه پریدن است. استارت آن‌ها بسیار احساسی و هیجانی است و به همین دلیل هر بار بخشی از وجود بیرونی خود را مقصر می‌دانند و با بهانه‌تراشی سعی در توجیه کاستی‌های خوددارند. صریح و واضح اعلام می‌کنم که بدون تلاش مستمر نمی‌توانید نتیجه دلخواه خود در آزمون سراسری را برداشت کنید. فرصت آزمون‌ و خطا محدود است باید با استمرار و پشتکار مسیر خود را هموار کنید.

نداشتن هدف برای کنکور

گاها خیلی از انسان‌ها بدون مدرک تحصیلی موفقیت‌های چشمگیری را کسب کرده‌اند و موقعیت اجتماعی خاصی دارند. یعنی رسیدن به اهداف و آمال که دنبالش هستید فقط و فقط از طریق کنکور نیست. باید بدانید چه می‌خواهید و از کدام راه باید وارد شوید. دانش آموزان به‌صورت سیستمی وارد متوسطه دوم می‌شوند. این ورود به‌منزله شرکت قطعی و حتمی در کنکور نیست؛ اما جبری که از سوی خانواده و اجتماع وارد می‌شود بدون در نظر گرفتن استعداد و توانایی، داوطلب را به سمت رقابتی بزرگ هدایت می‌کند بدون اینکه بدانید چی می‌خواهد. این موضوع بزرگ‌ترین ضعف نظام آموزشی کشور ماست؛ که متأسفانه سال‌به‌سال در حال بزرگ‌تر شدن نیز هست. روی سخن ما با آن دسته از داوطلبانی است که قصد دارند از طریق کنکور به اهداف و آرزوهای خودشان برسند.

اگر تصمیم دارید که با کنکور مواجه شوید باید هدفت را روشن و واضح مشخص کنید. اینکه چی می‌خواهید؟ هدفت از شرکت در کنکور چیست؟ از چه طریق باید وارد شوید؟ چکار باید انجام دهید را مشخص کنید. بدون روشن کردن اهداف و خواسته‌هایتان وارد این عرصه نشوید که نتیجه ان جزءشکست و عذاب خود چیزی نیست. وقتی می‌خواهید با کنکور به موفقیت اجتماعی و کاری برسید اگر هدف روشن نداشته باشید مدام با ” چه کنم” مواجه می‌شوید. انسان به هدفی به‌جای نخواهد رسید و فقط دور خود می‌چرخد؛ بنابراین تأکید می‌کنیم که برای آزمون سراسری خود هدف داشته باشید چون فکر کردن به آن باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق می‌شود و نداشتن آن آفت بزرگی محسوب می‌شود.

آفت-های-کنکوری

ترس از ضعف ها

یکی از بزرگ‌ترین معضلات دانش آموزان در مواجه با آزمون سراسری، ترس از مقابله با ضعف‌ها و کاستی‌هاست. داوطلبان همواره از روبرو شدن با ترس های خود واهمه دارند. به همین دلیل دست به خودفریبی می‌زنند و مدام تسلط روی منابع را به زمان دیگر موکول می‌کنند. این اتفاق در دروس اختصاصی به‌ویژه ریاضی و فیزیک بسیار می‌افتد. چون توانایی کافی برای تسلط روی مباحث ریاضی وجود ندارد همواره آن را به‌وقت دیگر پاس می‌دهند. این موضوع از دو جهت تأثیر منفی روی عملکرد داوطلبان دارد. مورد اول اینکه زمان طلایی کنکور محدود است و این آزمون دارای تاریخ انقضاست. رتبه برتر شدن مرهون کسب درصد بالا در همه دروس است. ناتوانی در کسب درصد بالا در برخی دروس مانع بزرگی برای رسیدن به هدف و خواسته داوطلب است.

تأثیر دوم، از حیث روحی و روانی هست. عدم رفع مشکلات آموزشی و فرار از آن‌ها باعث سلب اعتمادبه‌نفس در داوطلب می‌شود. وقتی انسان ازنظر روانی خود را باخته تصور کند بی‌شک ازنظر عملی نیز به همین سمت حرکت می‌کند. با این اوصاف توصیه می‌شود که داوطلبان برای رتبه برتر شدن در قدم نخست به مصاف مشکلات و ترس های خود بروند. با انتخاب منبع مناسب و تلاش و پشتکار ضعف‌های خود را برطرف کنند.

 

مشاوره توسط دپارتمان رتبه برتر حرف آخر

داوطلبان و دانش آموزان کنکوری به طور جدی با ترس های کنکوریتان مواجه شوید و در قدم اول سعی کنید روی ترس و ضعفتان غلبه کنید و بعد سر وقت نقاط قوت خود بروید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و ارتباط با مشاورین ارشد حرف آخر با شماره 09106620394 تماس حاصل فرماید.

  • مشاوره کنکوری
  • مشاوره انگیزشی
  • جزوات رتبه برترهای حرف آخر
  • ارتباط با مشاورین ارشد
  • پشتیبانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *