درباره حرف آخر

درباره ما مختصری از مجموعه فعالیت و نگرش حرف آخر در زمینه تدریس و آموزش با روش های نوین است. موسسه حرف آخر بعد از 3 سال کار شبانه روزی اساتید مجموعه و برنامه ریزی مدون، در سال 1390 فعالیت خود را در زمینه تولید محتوای کنکوری و درسی با رسالت عدالت آموزشی شروع کرد. آنچه باعث پیشرفت و استقبال از حرف آخر شد، به کارگیری روشهای نوین و جدید در عرصه تدریس و آموزش بود. برخلاف مسیر نظام آمورش رسمی، موسسات و انتشارات دیگر، موسسه حرف آخر با بهره گیری از فناوری های جدید حوزه آموزش سبک جدید را در تدریس استارت زد.

سالهای نخست فعالیت حرف آخر، تولید محتوای کنکوری برای دانش آموزان و داوطلبان دوره نظام قدیم بود. تدریس مفهومی و بصری حرف آخر مورد استقبال دانش آموزان کل کشور قرار گرفت و همین موضوع باعث شد تا مجموعه حرف آخر برای سایر مقاطع دیگر نیز ورود کند. خوشبختانه هم اکنون دروس مقاطع ابتدایی تا کنکور با تکنولوژی جدید آموزشی در حرف آخر تولید و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است. 

حرف آخر

 

ویژگی های آموزشی پکیج های حرف آخر

ایراد بزرگی که به نظام آموزش رسمی وارد است، تاکید بیش از اندازه بر روش های سنتی و منسوخ شده در تدریس است. به رغم پیشرفت های چشم گیری عرصه های مختلف تکنولوژی، به ویژه در حوزه آموزش، متاسفانه روش غالب یادگیری در مدارس کاملا سنتی و اشتباه است.

شواهد این موضوع نیز، مشکلات آموزشی و یادگیری دانش آموزان در مقطع دوم متوسطه است. بر حسب آمارهای سازمان سنجش میانگین کسب درصد ریاضی 4 الی 6 درصد، فیزیک 6 درصد، شمی 7 الی 8 درصد و زیست شناسی نیز 10 درصد است.

عدم توجه با آموزش در مقطع ابتدایی و متوسطه اول باعث انباشت مشکلات درسی دانش آموزان در متوسطه دوم میشود. منشاء این مهم نیز به کارگیری روش های اشتباه و منسوخ شده تدریس در مدارس است. هنوز دانش آموزان برای یادگیری ریاضی و زیست شناسی متکی بر حفظ کردن مطالب هستند.

تاثیر این روش بر حافظه کوتاه مدت، باعث فراموشی زود هنگام و ایجاد درک بصری و مفهومی از مطالب میشود. سایر انتشارات و موسسات کنکوری نیز بالطبع آموزش رسمی، محتوای بدون درک مفهومی و شهودی تولید میکنند که علاوه بر سردرگمی داوطلبان و دانش آموزان نتیجه ای نداشت است. چنانچه روش های ارائه شده تا به امروز مفید بوده باشد، چرا میانگین کسب درصد داوطلبان در کنکور کمتر از 8 درصد است؟

کاستی های موجود در زمینه تدریس و آموزش و عدم وجود آموزش مفهومی و بصری باعث شد، حرف آخر مسیر متفاوتی را برای تدریس انتخاب کند. به این منظور برای اولین بار در کشور، از فناوری پویانمایی در تدریس بهره گرفت. این فناوری درک مفهومی و بصری وسیعی را برای دانش آموزان ایجاد کرده است و به دلیل تاثیر گذاری بر حافظه تصویری و بلند مدت، فرآیند یادگیری را تسریع بخشیده است. این امکان در پکیج های حرف آخر فراهم شده تا دانش آموزان به صورت بصری مطالب را درک کنند.

به طور مثال به یادگیری ساده و مفهومی زیست شناسی، زیست حرف آخر با انیمیشن های سه بعدی وپویانمایی تدریس شده است. این زمینه ایجاد شده تا دانش آموزان بتوانند در یک آزمایشگاه مجازی، کلیه پدیده های زیسن شناسی را به صورت بصری ببینند. بر خلاف روش های سنتی، با این سبک نیازی به حفظ کردن مطالب وجود ندارد. حتی این موضوع نیز در ریاضی حرف آخر ایجاد شده تا دانش آموزان با الگوهای مفهومی و ساده محاسباتی بدون نیاز به حفظ کردن فرمول یادگیری خود را ارتقاء بخشند و بتوانند درصد بالای در آزمون سراسری کسب کنند.

حرف آخر

 

مزایایی آموزش براساس تصویر و انیمیشن

در هزاره جدید با ترکیب تصاویر در نمایش رایانه ای، انواع قالب های ارائه تصویر به طور گسترده¬ای رو به افزایش است و دستورالعمل استفاده ازآنها برای تاثیر بیشتر روند یادگیری افزایش یافته است. چندین دهه است که در سطح جهانی در زمینه تاثیر تصاویر سه بعدی و انیمیشن بر آموزش و یاد دهی کار می شود و امروزه تمام روانشناسان، مشاوران تحصیلی، اساتید و … بر ضرورت و تاثیر آن اتفاق نظر دارند. که می توان به نمونه های ذیل اشاره کرد.

پژوهش جوناسن و دیوید سون(1994)، هافمن و ریچی(1997)، لی (1999)، وایس، نولتن و موریسن(2002)، چن و دویر(2003)، مایر و مورینو(2009)، سرین(2011) و…

نظریات زیادی در رابطه تاثیر انیمیشن و تصاویر سه بعدی در آموزش و یادگیری مطرح شده است که از مهمترین آنها می توان تئوری ظرفیت شناختی و نظریه شناختی یادگیری چند رسانه ای را نام برد. تحقیقات نشان داده میزان یادگیری فعال و توانایی حل مسئله در دانش آموزانی که در آموزش از مالتی مدیا و آموزش تصویری و انیمیشنی استفاده می کنند بهتر از دانش آموزانی است که تنها متن نوشتاری را مطالعه می نمایند. استفاده و اضافه کردن تصاویر مرتبط به کلمات درسی میتواند به درگیر شدن یادگیرنده و یادگیری فعال او کمک کند.

 

نقش های مهم تصویر در آموزش

  • برانگیختن انگیزه
  • ایجاد زمینه یادگیری
  • ایجاد داربست ذهنی و درک کلی از مفاهیم
  • تعریف کلی یا جزئی برای ویژگی ها
  • گسترش موضوع اصلی
  • ایجاد دیدگاه های فردی
  • تقویت متن با ایجاد ارتباط و انسجام
  • ارتقای خلاقیت

 موسسه حرف آخر تمام لایه های پنهانی دروس مختلف را آشکار و تدریس کرده است. الگوهای مختلف در دروس تخصصی محاسباتی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی باعث شده که دیگر دوستان کنکوری دغدغه حفظ کردن فرمولهای طولانی و زیاد را کنار بگذارند و فقط و فقط با چند الگوی کاربردی و عملی به سراغ تست های مفهومی و ترکیبی کنکور بروند و به درصد 100 در کنکور برسند.

با نقشه راه، الگو و انیمیشن به سراغ دروس عمومی رفته ایم، تا با کدینگ و انیمیشن لغات زبان را برای همیشه در حافظه خود ماندگار کنید، با 14 الگوی طلایی در 38 ساعت درس دین و زندگی را 100 خواهید زد. درس بسیار مهم و تاثیر گذار عربی را در 27 ساعت با نقشه راه و انیمیشن یاد خواهید گرفت و درس ضریب 4 عمومی یعنی ادبیات را با چند الگوی طلایی و انیمیشن در 40 ساعت برای همیشه یاد و کنار خواهید گذاشت.

 همانگونه که پیش تر اشاره شد، هم اکنون دروس مقاطع ابتدایی تا کنکور در مجموعه حرف آخر تدریس شده است. با انتخاب آگاهانه منبع درسی و آموزشی خود میتوانید تاثیر بزرگ و شگرفی در پیشرفت تحصیلی خود را تضمین کنید.