اشتباهات رایج در کنکور – خطاهای قابل اصلاح کنکوری

سال کنکوری سرنوشت سازترین مقطع تحصیلی برای داوطلبان است برهمین اساس جای ریسک کردن نیست. اشتباهات رایج در کنکور هر ساله سرنوشت بسیاری از داوطلبان را دچار تغییر و دگرگونی میکند. قصد داریم امروز به مهمترین اشتباهات رایج در کنکور بپردازیم تا بلکه راهنما و کمکی برای رفع مشکلات بسیاری از داوطلبان عزیز کنکوری باشد. نکته قابل توجه این است که خیلی از اشتباهات رایج در کنکور بین داوطلبان مشترک است و کمتر پیش میاد که یک اشتباه کنکوری منحصربفرد باشد. باز با این وجود از دانش آموزان عزیز و داوطلبان کنکوری میخواهیم تجربیات خود در مورد کنکور را به صورت نظرات در پایین این صفحه قرار بدهند تا سایر دوستان کنکوری بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند.

  1. دیر شروع کردن
  2. ترس از ضعف ها
  3. عدم درک صورت سوال تست ها
  4. وسواس مطالعاتی
  5. عدم برنامه ریزی
  6. عذم تلاش مستمر

 

اشتباهات رایج در کنکور

گره زدن تمام امید و آرزوها، انتظارات خانواده و اطرافیان، وابستگی موقعیت شغلی و اجتماعی به کنکور جای ریسک برای این برهه مهم و حساس زندگی دانش آموزان و داوطلبان کنکور باقی نگذاشته است.زمان محدود و قابل جبران در زمان آمادگی برای کنکور و سرجلسه آن باعث شده که داوطلبان باید حساب شده قدم بردارند تا با شکست روبرو نشوند. نکاتی که قرار است اینجا مطرح شود به صورت کلی توضیح داده میشود که حتما کاربردی و میتواند درصد شکست و عدم موفقیت در کنکور را کاهش دهد.

دیر شروع کردن

بالغ بر 85 درصد داوطلبان کنکور سال آخر مقطع تحصیلی را برای آمادگی کنکور انتخاب میکنند. وجود کلاسهای مدرسه، امتحانات، خستگی درسی و رفت و آمدهای روز مره باعث کاهش انرژی و زمان کافی برای مطالعه مفید میشود. تجربه دوستان رتبه برتر نشان داده است که باید 1 الی 2 سال قبل از زمان موعود برای کنکور مطالعه حرفه ای و منظم برای موفقیت و کسب رتبه برتر را شروع کرد. دوستان سال دهم و یازدهم دوره نظام جدید باید از هم اکنون به صورت کاملا جدی مطالعه کنکور تا روز موعد را به صورت مستمر شروع کنند.

ترس از ضعف ها

بخش زیادی از داوطلبان کنکوری مطالعه خود را بر اساس نقاط قوت خود شروع میکنند. و به طور مداوم روبرو شدن با ضعف هایشان را به تعویق میندازند تا جای که ترس آنها تبدیل به کابوس و یاس میشود و به صورت کاملا قلبی و باطنی شکست خود را چند ماه قبل از آزمون میپذیرند. داوطلبان عزیز باید چک لیستی از دروس و مباحثی که ضعیف هستند را تهیه کنند و در اولین گام به سراغ ضعف هایشان بروند و از زمان برای رفع و تسلط بر آن استفاده کنند.

عدم درک صورت سوال تست ها

دوستان کنکوری عادت دارند به طور بسیار عجله ای بعد از خواندن و مطالعه یک بخش از هر درس فورا سروقت تست های آن بروند و همه تست های را پاسخ دهند. این عجله و شتاب باعث میشود که توجه داوطلب فقط به جواب تست معطوف باشد و از خواندن و درک صورت سوال ناتوان بمانند. در ماههای اولیه مطالعه کنکور سعی کنید که بیشتر با صورت سوال و تست آشنا شوید تا جواب آن. درک و فهمیدن صورت سوال کمک میکند بر حسب عادت جواب را نیز سریعتر پیدا کنید.

وسواس مطالعاتی

گاها پیش می آید که داوطلب کنکوری چندین ساعت از زمان خود را به یک بخش از مباحث اختصاص میدهد و با این اوصاف به دلیل پیشرفت کند مطالعاتی دچار استرس و اضطراب میشود. سعی کنید مطالب را با دقت و مفهومی مطالعه کنید اما وسواس نداشته باشید. اگر روی یک مطلب یا مبحث دچار وسواس مطالعاتی شدید سریعا مطلب و کتاب درسی را عوض کنید و سروقت مبحث دیگری بروید.

عدم وجود برنامه ریزی

بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکوری از عدم وجود برنامه ریزی مدون سردرگم هستند و مدام به مشاوره و موسسات مختلف مراجعه میکنند. بهترین برنامه ریز و مشاور خود دانش آموز است. فکر نکنید که یک برنامه ریزی توسط شخص دیگر مشکل شما را رفع میکند. تجربه ثابت کرده است که برنامه درسی و مطالعاتی دانش آموزان رتبه برتر توسط خود آنها تدوین شده است. پس منتظر معجزه از طرف دیگران نباشید.

عدم تلاش مستمر

داوطلبان ماههای اول کنکور را با ذوق و شوق بسیار شروع میکنند اما بعد از چند ماه به دلایل متعدد به حاشیه کنکور کشیده میشوند. عدم تلاش مستمر یکی از اشتباهات رایج در کنکور میباشد که قابل جبران نیست. سعی کنید در مسیر هدفتان تلاش مستمر و  پیوسته داشته باشید.

قابل توجه دانش آموزان و داوطلبان کنکور

همانگونه که پیش تر اشاره کردیم این اشتباهات در کنکور جنبه عمومی دارد و بیشتر داوطلبان آن را انجام میدهند. دوستان کنکوری اگر موارد منحصر بفرد و یا موردی وجود دارد که ما اشاره ای به آن نکرده ایم را تجربه کرده اند میتوانند کامنت بگذارند و تجربه خوشان را به سایر دوستان کنکوری منتقل کنند.

مشاوره و ارتباط با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر

دانش آموزان و داوطلبان کنکور می توانند برای کسب اطلاعات بیشتری کنکوری با شماره 09106620394 با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر در تماس باشند.

  • مشاوره کنکوری
  • مشاوره انگیزشی
  • جزوات رتبه برترهای حرف آخر
  • ارتباط با مشاورین ارشد دپارتمان رتبه برتر حرف آخر
  • پشتیبانی

اشتباهات رایج در کنکور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *