طریقه افزایش تراز

طریقه افزایش تراز در آزمون های آزمایشی

طریقه افزایش تراز یا روش های افزایش تراز در آزمون های آزمایشی و کنکور سوال همیشگی داوطلبان و دانش آموزان از دپارتمان رتبه برتر حرف آخر است. به همین دلیل این پست را در پاسخ به پرسش و دغدغه همیشگی داوطلبان طراحی کرده ایم. طریقه افزایش تراز یا روش افزایش تراز که هم اصولی باشد و هم منطقی و خارج از عرف و واقعیت نباشد برای دانش آموزان کنکوری که در ایام مطالعه دروس کنکور خود هستند بسیار مهم می باشد.  

قبل از شروع بحث به این نکته اشاره کنیم که هدف از افزایش تراز در آزمون های آزمایشی باید در راستای رسیدن به هدفتان که همان کسب رتبه برتر است، باشد. این موضع نباید شما را از هدفتان دور و باعث سلب آرامش روح و روان شما باشد. امروزه به دلایلی که به آن اشاره خواهیم کرد بسیاری از داوطلبان در سیکل باطل افزایش تراز قرار میگیرند و نتیجه نهایی که آزمون سراسری است رتبه های نجومی کسب میکنند.

افزایش تراز شما باید بیانگر افزایش تسلط شما بر منابع و رفع مشکلات آموزشی باشد. 6 طریقه افزایش تراز را توضیح خواهیم داد تا بتوانید به صورت اصولی و منطقی علاوه بر افزایش تسلط آموزشی، بتوانید تراز خود را نیز افزایش دهید. 

طریقه افزایش تراز در آزمون ها 

افزایش تراز یک شبه اتفاق نمی افتد. این مساله نتیجه چند فاکتور مهم است که باید به صورت موازی در کنار هم دیگر قرار بگیرد تا دانش آموز بتواند به نتیجه دلخواه خود برسید. طبیعی است که در آزمون ها اول نتیجه بسیار رضایت بخش نیست و ممکنه با افت و خیزهای مواجه باشید. خیلی از داوطلبان در مواجه با آفت های اولیه در آزمون ها به سرعت امید و انگیزه خود را از دست میدهند.

با همان سرعت دستپاچه میشوند و متدهای مختلف مانند منابع متنوع را تست میکنند و باعث اتلاف زمان و هزینه خود میشوند. بنابراین پیشنهاد میکنیم که در صورت افت در ترازها همچنان به تلاش خود ادامه دهید و خیلی زود تسلیم یاس و نا امیدی نشوید. 

هدف گذاری منطقی

طبیعی است که در همه دروس دارای نقاط قوت نیستید. کمتر از 1 درصد از داوطلبان در همه دروس تسلط کافی دارند. الباقی برای رسیدن به هدف که همان رتبه برتر است باید نقاط ضعف خود را به قوت تبدیل کنند. برای شروع کار و افزایش تراز خود روی دروسی که نقطه قوت دارید هدف گذاری منطقی انجام دهید. به طور مثال در آزمون اول ریاضی چنانچه 25 درصد کسب کردید در آزمون بعدی برای کسب درصد 35 هدف گذاری کنید.

داشتن انتظار معقول باعث میشود به هدف گذاری خود پایبند باشید و به مرور در یک روال پایدار بتواند تراز خود را افزایش دهید. پس جهت ایجاد انگیزه در خود و افزایش تراز روی چند درس هدف گذاری منطقی داشته باشید. لازم به ذکر است این موضوع میتواند برای 2 و نهایتا 3 درس باشد. هدف گذاری روی همه دروس غیر ممکن است و باید به مرور سایر دروس را در این سیکل قرار دهید.

استفاده از منبع مناسب

طبیعی است که با ایشالا و ماشالا موفق به کسب رتبه نمیشوید و این روش با وجود هزاران رقیب تلاشگر دیگر اصلا جوابگو نیست پس با خود صاف و صادق باشید و دست از دعا و ایشالا بردارید. وقتی موفق به افزایش تراز و نهایتا کسب رتبه میشوید که میانگین خوبی از همه دروس کسب کنید. کسب درصد 90 در زیست و 10 در ریاضی شما را به رتبه برتر نمی رساند. باید درصد بالای 70 در همه دروس کسب کنید.

به دلیل وجود پررنگ روش های سنتی و غلط در آموزش رسمی، بالغ بر 90 درصد دانش آموزان در دروس ریاضی، فیزیک و مسائل شیمی دارای مشکل یادگیری و ضعف آموزشی هستند. بدون کسب آموزش مفهومی و مناسب هیچ روشی به شما در افزایش تراز کمک نمیکند. افزایش تراز یعنی اینکه شما بتوانید تست صحیح بیشتری نسبت به قبل بزنید. تست بیشتر نیز نیازمند استفاده از منبع مناسب است. 

بنابراین برای تسلط و رفع مشکلات آموزشی خود دور منابع تکراری و فاقد کیفیت را خط بکشید. دست از حفظ کردن محتوا و فرمولهای متعدد بردارید چون اگر حفظ کردن روش کارا و مناسبی بود بی شک الان هیچ مشکلی یادگیری نداشتید. 

رفع نقاط ضعف سایر آزمون ها

یکی از ایرادات بزرگ دانش آموزان و داوطلبان کنکور در آزمون های آزمایشی، عدم توجه به نقاط ضعف آزمون های گذشته است. برای جبران مافات آزمون قبلی و حفظ روحیه و انگیزه خود، تمام توجه را معطوف به آزمون آینده میکند. غافل از اینکه همین ضعف ها بعدا در آزمون های دیگر و کنکور سراسری مجددا سر راهش قرار میگیرد. وقتی میتوانید چشم اندازی موفقی از شرکت در آزمون ها ترسیم کنید که توانایی حل نقاط ضعف خودت را نیز داشته باشید.

همین موارد باعث شده شما در آزمون درصد و تراز خوبی کسب نکنید. به مرور به کوه بزرگی از مسائل تبدیل میشود که در سال پایانی کنکور به هیچ عنوان قابل حل نیست و اصلا به کابوس تبدیل میشود. پس از همین الان خیلی منتطقی و با حوصله ضعف آزمون های قبلی را بر طرف کن و اجازه نده بعدا سر راهت سبز شوند.

تست بیشتری کار کنید

پیشنهاد بعدی در طریقه افزایش تراز تست زدن است. که بعد از تسلط کامل به درس و متن کتاب اصلی می بایست تمرین تست زنی را آغاز کنید. و از تست های آسان به سمت تست های دشوار شروع کننده و آغاز کننده باشید. می توانید تست هایی را در ابتدا کار کنید که به شما محتوای درس را بصورت مرور و یادگیری دوباره آموزش می دهد.  هم جنبه ی تست دارد و هم ارزیابی از میزان تسلط و یادگیری شما باشد.

می توانید در مرحله ی بعد از تست های اول، وارد فاز دوم تست زنی شوید. تست های را بعد از سه روز مطالعه انجام دهید و وارد مرحله ای از تسلط کامل برسید. می توانید برای خود یک قانون مشخص کنید. که پس از 50 تست اگر تا مرز 15 تست غلط و پاسخ اشتباه داشتید نیاز دارید تا دوباره متن کتاب را دوباره بخوانید. چون این میزان اشتباه نشان می دهد هنوز تسلط ندارید و نمی توانید وقتی تسلطی ندارید وارد مرحله تثبیت بشوید.

نکته بسیار مهم در این مورد این است که بیشتر منابع کنکوری شما جنبه مهارتی دارد. به طور مثال شاید شما ریاضی را خوب بفهمید و یاد بگیرید اما این پایان کار نیست. باید تست زیادی کار کنید که مهارت شما در حل تست و مدیریت زمان افزایش پیدا کند. 

کنترل خود در جلسه آزمون

گاها خیلی از داوطلبان وقتی در جلسه آزمون آزمایشی یا سراسری قرار میگیرند دوست دارند تمامی تست ها را پاسخ دهند و پاسخنامه کاملا سیاه و پر شده باشد. چنانچه تسلط کافی دارید و با آمادگی عالی برای کسب درصد 100 حاضر شده اید میتوانید همه تست ها را بزنید. اما وقتی با مهارت نسبی حضور پیدا کردید باید فقط تست های که میتوانید را انتخاب کنید. زدن تست های مشکوک، تست های که اطلاعاتی ندارید و تست اشتباه درصد و تراز شما را کاهش میدهد.

پس یکی از طریقه افزایش تراز کنترل خود در جلسه آزمون است. نباید تست های که اطمینان کامل ندارید پاسخ دهید. فقط و فقط تست های که مطمئن هستید را پاسخ دهید. 

تعهد به برنامه ریزی

داشتن برنامه ریزی یکی از اولویت های مهم کسب رتبه برتر است. کسب موفقیت بدون برنامه ریزی غیر ممکن است. زمانی میتوانید این امر را محقق کنید که به برنامه ریزی خود تعهد داشته باشید. نکته بسیار مهم در این مورد، سیر مطالعه پایدار در برنامه ریزی است. تلاش و مطالعه شما باید مستمر و پایدار باشد. این مساله بیشتر از این حیث مهم است که سیکل مطالعه پایدار میتواند به تسلط شما، مرور بیشتر و حل تست زیاد کمک کند.

نتیجه گیری

کنکور سراسری تشکیل شده است از امید و برنامه ریزی دقیق که می بایست هدفمند به سمت جلو حرکت کرد. و در این مسیر خود را به ابزارهای لازم مجهز نمود. تا ثبت موفقیتی آینده ساز را در زندگی خود رقم بزنید. طریقه افزایش تراز در روند پیوسته و منسجم برنامه مطالعه ای کنکور بسیار مهم و تاثیر گذار بر روی نتایج نهایی خواهد داشت و می بایست روش ها و راه هایی که منجر به بالا رفتن تراز می شوند را در برنامه ی مطالعه ای خود قرار دهید تا همیشه مشاهده گر تراز هی مثبت و افزایشی باشید.

طریقه افزایش تراز ابعاد و روش های مختلفی دارد که 6 مورد از مهترین ها را ذکر کردیم. انجام این موارد میتواند به شما در افزایش تراز کمک چشمگیری کند. چنانچه در طریقه افزایش تراز تجربه بهتری دارید میتوانید به صورت کامنت در پایان این پست برای سایر دانش آموزان به اشتراک بگذارید. 

ارتباط با ما

برای کسب مشاوره رایگان و ارتباط با مشاورین ارشد حرف آخر میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *