مباحث مهم زیست کنکور

مهمترین مباحث زیست کنکور

مباحث مهم زیست کنکور کدام است؟ کدام مباحث را مطالعه کنم؟ مهمترین فصل های زیست شناسی کدامند؟ سوالاتی از این قبیل پرسش همیشگی داوطلبان گروه تجربی از مشاوران ارشد حرف آخر است. مهمترین مباحث زیست کنکور تلفیقی از مباحث حفظیاتی، مفهومی و ترکیبی است. این موضوع باعث شده که به رغم تلاش داوطلبان درصد بسیار پایینی در زیست کسب کنند. در گروه آزمایشی تجربی برای کسب رتبه برتر و قبولی در رشته های پزشکی، دارو، دندان و پیرا پزشکی ها که امروز تلاش همه برای اکتساب این رشته ها میباشد، درس زیست در بالاترین سطح و اولویت قرار دارد.

برای دریافت مشاوره رایگان، نکات کنکوری و ارتباط با رتبه های برتر حرف آخر میتوانید روی گروه تلگرامی حرف آخر کلیک کنید و به جمع رتبه برترها اضافه شوید.

تجربه بزرگی که در دپارتمان زیست حرف آخر از رتبه های برتر کسب شده این است برای کسب درصد بالا در زیست شناسی، دور حفظ کردن محتوا را باید کشید. در نگاه اول خیلی از داوطلبان احساس میکنند مطالب زیست شناسی ماهیت حفظ کردنی و مفاهیم است. بنابراین این درس را بسیار ساده و دست کم میگیرند و به حداقل آموزش ها و منابع راضی میشوند. اما میدانیم که داوطلبان تجربی حداقل روزی 3 ساعت مطالعه زیست را در برنامه دارند اما چرا میانگین درصد ها بسیار پایان است؟همانگونه که اشاره کردیم دلیل اصلی این موضوع همان حفظ کردن محتواست بنابراین پیشنهاد میکنیم دور این روش منسوخ شده را خط بکشید. 

متاسفانه در کنکورهای اخیر طراحان سوال، تست ها را به شدت مفهومی طرح میکنند. تا سال 1395 بیشتر تست ها، به صورت مستقیم طراحی میشود و مطالعه عمیق کتاب کمک زیادی به کسب درصد بالا میکرد. ولی هم اکنون این رویه تغییر کرده و بیشتر سوالات مفهومی و ترکیبی است. به  طور مثال تست های زیست گیاهی حرف آخر در چند کنکور اخیر جزء مباحثی هستند که بیشترین تست ترکیبی را به خود اختصاص داده اند. 

بازار کنکور نیز مملو از منابع متعدد برای آموزش مباحث زیست کنکور است. اما دو تضاد بزرگ سر راه دانش آموزان و داوطلبان کنکوری قرار داد. مبحث اول که به آن نیز اشاره کردیم، طراحی تست ها به صورت مفهومی و ترکیبی است.بر خلاف سالهای اخیر، سوالات زیست به صورت مستقیم از کتابهای استخراج نمیشود و همین موضوع داوطلبان را با چالش های بزرگی روبرو کرده است.

تضاد دوم، ساختار غیر هدفمند موسسات و انتشارات در تدوین وطراحی منابع آموزشی برای زیست است. به رغم پیشرفت های فراوان در عرصه آموزش، متاسفانه داوطلبان هنوز برای یادگیری و کسب آموزش زیست، به روش حفظ کردن مطالب متکی هستند. این دو تضاد بزرگ یعنی تست های مفهومی و منابع سنتی، دانش آموزان و داوطلبان را با چالش های بزرگی مواجه ساخته است. میانگین درصدها در آزمون سراسری به خوبی گویایی این موضوع است.در این مقاله به رفع مشکلات آموزشی و مطالعاتی در زیست شناسی خواهیم پرداخت.

سال کنکوری میانگین درصد ها در زیست شناسی
کنکور 96 8/5
کنکور 97 12/5
کنکور 98 14/8
کنکور 99 10/6
کنکور 1400 11/8

مهم ترین فصل های زیست کنکور برای کسب درصد بالا همیشه برای داوطلبان دغدغه بوده است. معیار مهمترین مبحث، بودجه بندی آن در آزمون سراسری است. طبیعی است که هر مبحثی بیشترین تست را به خود اختصاص دهد مهمترین است. از سوی دیگری بخشی از تست های زیست شناسی به صورت ترکیبی طراحی میشود و تست های مستقیم میتواند گزینه مناسب و مهم برای کسب درصد بالا باشد.

همه بر اهمیت تاثیر زیست شناسی واقف هستیم و میدانیم که کسب درصد بالا در این درس کمک زیادی به افزایش تراز و کسب درصد میکند. بنابراین به همه داوطلبان پیشنهاد میشود که با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن آزمون سراسری، هیچکدام از مباحث درسی از جمله زیست شناسی را حذف نکنند. چون ممکن است از مبحثی که مطالعه نشده و در برنامه ریزی قرار نگرفته، نسبت به قبل سوالات بیشتر طراحی شود. بنابراین باید تمامی مباحث مطالعه شود.نکته دوم در ارتباط با شیوه خواندن و یادگرفتن زیست، ایجاد استراتژی مطالعاتی است.

این درس از مباحث انسانی، جانوری و گیاهی تشکیل شده که تست به شدت مفهومی و ترکیبی طراحی میشود. داوطلبان برای تسلط و کسب درصد بالا باید سراغ منابعی بروند که اصول آموزش در آن رعایت شده باشد. تولید محتوا صرفا به معنی کیفیت و برتر بودن نیست. برخی از انتشاراتاز جمله حرف آخر استراتژی طراحی تست توسط طراحان را کشف کرده اند به همین دلیل است که بالای 80 درصد با کنکور تطابق دارد.

مباحث مهم زیست کنکور

هر کدام از داوطلبان با یکی الی دو درس همواره در کشمکش هستند. بعید به نظر میرسد که داوطلبی با همه دروس اختصاصی و عمومی به یک اندازه ارتباط یادگیری و آموزشی خوبی داشته باشد.همین مساله تفاوت مشخص کننده نتایج آزمون سراسری است. چنانچه مایل به کسب رتبه و رشته برتر هستید، مطالعه کلیه دروس مانند یک جبر عمل میکند و اختیاری در کار نیست. باید تمامی مباحث خوانده و به تسلط برسید. قدم نخست برای افزایش آمادگی خود بر تمامی دروس از جمله زیست شناسی،کسب یادگیری است.

متاسفانه به دلیل نامشخصی دانش آموزان به محض ورود به مقطع متوسطه دوم، فورا بدون هیچگونه مهارت و توانایی در آموزش به سراغ، آزمون های آزمایشی و تست میروند. این موضوع به چالش بسیار بزرگی تبدیل شده که باعث هدر رفتن انگیزه، زمان و انرژی دانش آموزان شده است. 

موفقیت در کنکور از دو عامل مهم آموزش و سنجش تشکیل شده است. سنگ بنای تست زدن، سرعت در تست، مرور و جمعبندی، شناسایی نقاط قوت و ضعف، کسب یادگیری است. بنابراین توصیه میشود قبل از اینکه وارد فاز سنجش و محک زدن خود شوید، باید به دنبال یادگیری مفهومی دروس رفت. انتظار غیر معقول و دور از منطق نیز یکی دیگر از آفت های مطالعاتی دانش آموزان و داوطلبان کنکوری است. به یکبار مطالعه، هیچوقت توانایی پیشرفت سریع از صفر به 100 را ندارید. در حالت ایده آل شما میتوانید 5 الی 10درصد پیشرفت مطالعاتی داشته باشید.

مهمترین مباحث زیست دهم

که به دلیل ضعف نظام آموزشی و عدم توجه به آینده تحصیلی دانش آموزان، به سادگی از کنار آن خواهند گذشت. این مطالب پایه و اساس زیست دوره متوسطه دوم است. پیشنهاد میشود حتما با جدید سرفصلهای علوم دوره راهنمایی مجددا مطالعه شود. زیست سال دهم از حیث محتوا غیر قابل فهم و سنگین نیست. اما برای سالهای بعد پیش نیاز قوی و مهمی محسوب میشود. مروری برمهمتر سر فصلهای زیست دهم حرف آخر خواهیم داشت.

فصل اول عموما بدون هیچگونه تستی در کنکور اما مطالعه آن لازم است.
بخش گوارش  هر ساله 3 الی 5 تست از این فصل در کنکور طرح میشود با دقت مطالعه شود.
تبادلات گازی  2 الی 3 سوال.
گردش مواد  جزء فصل مهم زیست میباشد که معمولا 5 الی 7 تست را به خود اختصاص میدهد بنابراین لازمه که با دقت مطالعه شود.
تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد   از این مبحث 2 تست طراحی میشود.
یاخته تا گیاه  جزء مباحث زیست گیاهی که معمولا 1 الی 3 تست را به خود اختصاص میدهد.
 جذب و انتقال مواد در گیاهان  گاها در برخی از سالها تستی از این فصل طرح نمیشود اما در برخی آزمون ها نیز 2 تست دارد.

بررسی بودجه بندی تست های زیست دهم به خوبی مهمترین مباحث را مشخص میکند. فصل چهارم با بیشترین بودجه بندی جزء مهمترین مباحث زیست دهم است.

مباحث مهم در زیست شناسی سال یازدهم در کنکور 

زیست یازدهم متشکل از نه فصل ترکیبی از مهمترین بخش های زیست شناسی میباشد. در این کتاب دو فصل ژنتیک گنجانده شده که بسیار مورد خوشایند دانش آموزان و داوطلبان کنکوری نیست. فصل های یک، دو، سه، پنج و هفت بیسترین تست از حیث بودجه بندی را به خود اختصاص میدهند. اهمیت هر فصل بر حسب بودجه بندی و تعداد تست های آن است. اما برخی از مطالب مانند ژنتیک فهم و مطالعه آن دشوار است. البته امروزه خیلی از انتشارات با تکنیک های پویانمایی درک مفهومی مطالب را ایجاد کرده اند. پکیج ژنتیک حرف آخر از جمله این منابع میباشد که داوطلبان با اختصاص 18 ساعت از زمان خود میتوانند مفهومی و شهودی ژنتیک را یاد بگیرند.

فصل کتاب درسی بر ترتیب از فصل یکم تا نهم تعداد تست ها بر حسب بودجه بندی آزمون سراسری
 تنظیم عصبی 3
 حواس 3
دستگاه حرکتی 2
تنظیم شیمیایی  1 تست به صورت ترکیبی
ایمنی 3
تقسیم یاخته 1
تولید مثل 3
تولید مثل نهان دانگان 2
پاسخ گیاهان به محرک ها 1

مهمترین مبحث زیست دوازدهم در کنکور 

در زیست دوازدهم حرف آخر راحت ترین فصل برای فصل هشت می باشد. زمانی می توانید در مورد فصل های 1، 2، 5 و 6 خوب عمل کنید که بخشهای تقسیم یاخته تا میتوز را مسلط شوید. در این بین با مسائل زیست می توانید جداگانه سرمایه گذاری مطالعاتی داشته باشید.

اصولا در زیست شناسی سال سوم یک همبستگی خاص و نامحسوس در بین فصول آن وجود دارد. که رابط بین مباحث را ایجاد کرده است. در زیست سال سوم ایده آل ترین فصل ها که مناسب هم هستند برای مطالعه فصل های ابتدایی از یک تا سه هستند و پس از این فصل ها به سراغ فصلی باید رفت که از نظر درجه بندی شاخص اهمیت در آن در حد وسط و متوسطی قرار دارد.

بصورت کلی فصل هایی که در  زیست دوازدهم بعنوان مهمترین مباحث زیست کنکور اعلام می شود مر بوط به مباحث زیر است :

  •  اعصاب
  •  ژنتیک و خاستگاه آن
  •  تولیدمثل گیاهان
  •  رشد و نمو گیاهان
  •  تولیدمثل جانوران

مهمترین مباحث زیست دوازدهم در کنکور

شاید سردر گم کننده ترین فصل این کتاب زیست مربوط به فصل 8 باشد چرا که شارش انرژی را دارد چون در عین سادگی شما با کمی مفهومی خواندن به اعداد و ارقام شیمی هم شاید برسید. فصل پروتئین سازی و ژنتیک جمعیت نیز از دیگر فصل های مهم زیست چهارم یا زیست پیش می باشد.

معرفی بهترین منبع زیست کنکور

منابع متعددی برای مطالعه و تسلط در زیست کنکور وجود دارد. اما همانگونه که اشاره کردیم میانگین زیست در آزمون سراسری به رغم مطالعه زیاد توسط داوطلبان، بسیار پایین است. مهمترین دلیل این موضوع نیز منابع کنکوری است که دانش آموزان انتخاب میکنند.

حرف آخر بر خلاف تمامی متدهای موجود در تدریس زیست شناسی، روش متفاوتی را برای آموزش و تدریس انتخاب کرده است که کمک میکند دانش آموزان بتوانند به صورت مفهومی و بصری بر این درس به تسلط برسند. زیست حرف آخر صرفا فقط آموزش درسنامه نیست، بلکه چالش های یادگیری و راهکارهای تست زنی در کمتر از 20 ثانیه را نیز آموزش میدهد. صرف زمان یادگیری با زیست حرف آخر کمک میکند بتوانید به سادگی و تضمینی درصد بالای 80 سرنوشت سازترین درس کنکور تجربی را کسب کنید. 

نتیجه گیری

شاید مهمترین مباحث زیست کنکور برای اکثریت افراد مباحث گیاهی و ژنتیک باشند که این سوالات بعلت آنکه ترکیبی هستند و خودشان به تنهایی مسئله ای ندارند کمی سخت و مهم خواهند بود. اگر شما هم هنوز مباحث مهم زیست کنکور را نمیدانید و از آنها بی اطلاع هستید حتما  به یک مشاوره تحصیلی نیاز خواهید داشت تا شما را در این بعد راهنمایی کند و از مباحث مهم که سوالات پرتکراری هم دارند مطلع نماید.

ارتباط با ما

برای تماس با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر میتوانید از طریق شماره های زیر اقدام فرماید.

  • 09106620394
  • 09120085450
  • 02166094258

سفارش بسته های زیست شناسی

پشتیبانی آموزشی و کنکوری

 

2 نظر در “مباحث مهم زیست کنکور

  1. hamid گفت:

    از اشتراک گذاری اطلاعات خوبتون ممنون

    1. فواد شهسواری گفت:

      سلام
      امیدواریم که مثمر ثمر بوده بوده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *