مقالات

برنامه ریزی درست و اصولی کنکور

برنامه ریزی درست و اصولی کنکور چگونه است؟ رسیدن به یک هدف متعالی در هر زمینه ای نیازمند برنامه ریزی صحیح و کارآمد میباشد. قبولی در کنکور نیز یک برنامه اصولی و درست میطلبد. خیلی از افراد تصمیم شرکت در کنکور را دارند اما سردرگم هستند که باید از کجا شروع کنیم؟چه برنامه ای برای کنکورمناسب است؟ بنابراین تنظیم یک برنامه منسجم و مناسب براساس اصول، مهم ترین قدم برای رسیدن به موفقیت است. اگر شماهم خواهان کسب رتبه عالی دریک دانشگاه معتبر هستید،کافیست ادامه مطالب را بامن،شادی شهابی مشاور تحصیلی و کارشناس آموزشی ،درسایت حرف آخرتا پایان این مقاله همراه باشید و هرانچه که برای یک برنامه ریزی استاندارد واصولی نیاز میباشد را به شما عزیزان ارائه میدهم. برنامه ریزی شخصی سازی شده چه برنامه ای؟

 

مباحثی که در این مقاله میخوانید…
چگونه باید یک برنامه اصولی داشته باشیم؟
برنامه شخصی سازی شده چه برنامه ایه؟
ویژگی یه برنامه درست و اصولی چیه ؟
چطوری میتوانیم به برنامه ریزی متعهد باشیم؟
جزئیات یک برنامه ریزی اصولی شامل چه مواردی میشود؟
روزانه چندساعت مطالعه داشته باشم؟
چگونه باید یک برنامه اصولی داشته باشیم؟

برنامه ریزی درست و اصولی کنکور

برقراری تعادل میان وظایف مختلف درزندگی علی الخصوص برای دانش آموزان کار آسانی نیست.لذا باید در اولین مرحله کارهای روزمره خودتون چک کنید. مثلا زمان خواب و استراحت ، زمان کلاس مدارس ،زمان غذاخوردن، ریزه کاری های روزانه و … با برنامه ریزی، مدیریت و کنترل کارها آسان میشود. برنامه ریزی یک شخص برای شخص دیگری مناسب نیست. چون روش مطالعه و هدف های هر دانش آموز با دانش آموز دیگر متفاوت است. بنابراین دانش آموز باید با شناخت از خود برنامه ای را ترتیب دهد که مطالعه درس را در تایمی از روز قرار دهدکه تمرکز بیشتری داشته باشد. البته میتوانید از برنامه ریزی افراد موفق ایده بگیرید و متناسب با موقعیت خود شخصی سازی کنید.شخصی سازی برنامه سبب انسجام درکارهایتان میشود و به نقاط قوت وضعف خود پی میبرید و به مرور زمان نقاط ضعف برطرف شده و نقاط قوت تقویت میشود.

برنامه ای که یک مشاور مینویسد باید براساس توانایی فرد باشد به شیوه ای که دانش آموز پس از گذشت چند مدت خسته نشود .بنابراین چه کسی و چگونه چارچوب برنامه ریزی برای کنکور  را برای شما طراحی میکند بسیار مهم است.

ویژگی یک برنامه ریزی درست و اصولی برای کنکور

1.انتخاب بهترین منبع متناسب با سطح خود

یک برنامه خوب زمانی قابل اجرا میباشد که دانش آموز منبع خوب داشته باشد و یک مشاور خبره براساس دغدغه دانش آموز منابع معرفی کرده ومتناسب با آن برنامه ریزی کند. حال شاید شخصی ضعف آموزشی داشته باشد که بامعرفی یک منبع کنکوری خوب از سمت مشاور مشکل برطرف میشود. یا اینکه در انتخاب منبع تستی و یا آزمون و … دچار سردر گمی شود. حتی اگر بهترین برنامه هم داشته باشید ولی منابع کنکوری خوب نداشته باشید تلاش شما بدون نتیجه میباشد. پس قبل از اینکه برنامه ریزی داشته باشید باید انتخاب منبع خوب در اولویت اول شما باشد.

2.مکتوب بودن برنامه

کمرنگ ترین جوهرها از قویترین حافظه ها ماندگارترند.پس باید هرآنچه در ذهن دارید روی کاغذ یادداشت نمایید.

3.دارای قابلیت انعطاف پذیری 

یعنی اینکه برنامه قابل تغییر باشد. مثلا زمانیکه یک اتفاق غیر مترقبه برایتان بیفتد بتوانید در تایم دیگری آن مباحث را پوشش دهید. پس باید در برنامه ریزی هایتان زمان خاصی برای جبرانی بگذارید. حتی گاهی اوقات دانش آموز یک سری مباحث برایش دشوار بوده و نیاز است در طول هفته مجدد منبع آموزشی ببیند یا یک دور دیگر با دقت کتاب را مطالعه نماید. پس قطعا انعطاف در برنامه یکی از ویژگی های حائز اهمیت برنامه اصولی میباشد.

4.مشخص کردن اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت خود

اهداف بلند مدت یعنی اینکه برای خود مشخص کنید که مثلا تا زمان کنکور هم صفرتاصد کل دروس را میخوانم و هم یک جمع بندی خوب هم انجام میدهم و اینکه در تابستان دوازدهم را پیشخوانی میکنم یک هدف میان مدت میباشد و مطالعه گفتار اول زیست و یک روتین عمومی در طول روز یک هدف کوتاه مدت میباشد.

5.پیوستگی و استمرار در مطالعه

استمرار در مطالعه و در کنار آن پیوستگی بسیار مهم میباشد و جزو یکی از مواردی میباشد که اگر رعایت نشود دانش آموز بعد از مدتی انگیزه خود را از دست میدهد.استمرار و ثبات در مطالعه یعنی اینکه سعی کنید در طول روز حتما مطالعه داشته باشید و ساعت مطالعه خود را حفظ کنید.  پیوستگی در مطالعه یعنی اگر میخواهید ساعت مطالعه تان را افزایش دهید تدریجی باشد نه اینکه روزی 12ساعت درس بخوانید و روز بعد اصلا مطالعه نداشته باشید.

برنامه ریزی درست و اصولی کنکور

6.داشتن دفتر برنامه ریزی

داشتن یک دفتر برنامه ریزی شاید نکته ای بسیار جزئی باشد برای دانش اموز و از اهمیت ان غافل باشد درحالیکه اگر در یک دفتر روند مطالعه تان را در طول یک هفته یادداشت کنید و با هفته های دیگر مقایسه کنید راحت میتوانید عواملی را که باعث اختلال در برنامه شده است را بیابید یا اینکه اگر پیشرفت مطالعاتی داشته باشید را ببینید و انگیزه تان بیشتر شود و با این کار راحت به نقاط قوت و نقاط ضعف خود پی میبرید .

چطوری میتونیم به برنامه متعهد باشیم

تعهد به برنامه یعنی من در ابتدا فکر انجام کاری را داشتم و بعداز مدتی در راستای انجام آن کار قدم برداشتم و باعث شده ام فعلی اتفاق بیفته.  بعد از برداشتن قدم های اول قراره از تک تک لحظه هایی که باید طی کنیم برای رسیدن به آن هدف محافظت کنیم. تعهد داشتن به برنامه و تلاش برای رسیدن به هر هدفی یکباره اتفاق نمیفتد،باید برایش تمرین کنیم ، زمین بخوریم و دوباره بلند شویم و از هربار شکست خوردن یک درس جدید بگیریم. تعهد با داشتن هدف یک رابطه مستقیم دارد. زمانیکه هدفی هست به شرط اینکه هدف باشد نه رویا پس تعهد هم هست.فقط حواستان باشد !نمیتوانید از خودتان توقع داشته باشید که در روز اول 14 ساعت مطالعه داشته باشید و تا روز کنکور بتوانید این تایم را حفظ کنید پس براساس تایم مطالعه ای که برای شخص شما مناسبه کنید.

جزئیات یک برنامه ریزی اصولی شامل چه مواردی میشود؟

جزئیات برنامه ریزی درسی هر شخصی با دیگری متفاوت است که قبلا اشاره کرده ام باید متناسب با شرایط و نقاط قوت وضعف دانش اموز باشد،اما چند مورد هست که باید هرشخصی باید در برنامه خود داشته باشد و این چهار مورد جایگاه خاص خود را دارد و باید حتما دربرنامه اجرا شود. اموزش مفهومی،تمرین ومرور،تست و ازمون چهار رکن اصلی برای یک برنامه ریزی میباشد که حذف هرکدام به منزله نداشتن اصول خاصی در چیدمان برنامه میباشد. در برنامه ریزی تان حتما انواع تست های اموزشی ، تمرینی و تسلطی را قراردهید و براساس مرورهایی که دارید هرکدام از تست هارا بزنید که مشاورتان برایتان مشخص میکند.از روتین های روزانه عمومی و اختصاصی غافل نشوید و در برنامه هایتان قرار دهید.

روزانه چندساعت مطالعه داشته باشیم؟

ساعت مطالعه در طول روز برای هر پایه تحصیلی متفاوت است و همچنین برای اشخاص مختلف و با توجه به منبع اموزشی فرق دارد. زیاد درس خوندن خیلی خوبه و نقطه اشتراک رتبه های برتر میباشد اما کیفیت خوندن نیز حائز اهمیت میباشد .زمانیکه زیاد مطالعه کنید ساعت مطالعه مفید به طبع بالا میرود .همیشه یادتان باشد که برای رسیدن به کیفیت بالا در مطالعه در کنار ساعت مطالعه بالا برنامه ریزی صحیح و اصولی خیلی مهمه . ساعت مطالعه تان را در دفتر برنامه ریزی یادداشت کنید تا بتوانید برای هفته های بعد افزایش ساعت مطالعه خود را تنظیم کنید.

اگر دانش آموز سال دهم یا یازدهم هستید هفته ای 30تا45 ساعت درس بخوانید و اگر سال دوازدهم (کنکوری)هستید هفته ای حداقل 50ساعت مطالعه داشته باشید و اگر پشت کنکور هستید و مدرسه نمیروید بین 60تا85ساعت مطالعه داشته باشید.پس ساعت مطالعه بالا زمانیکه طبق یک برنامه اصولی تنظیم شود کلید موفقیت برای رسیدن به هدف میباشد.

برای چه درس هایی زمان بیشتری اختصاص بدهیم؟

در ابن مورد حتما تعادل ساعت مطالعه بین دروس تخصصی و عمومی باید رعایت شود. سعی کنید اوایل سال بیشتر روی دروس تخصصی تمرکز کنید زیرا دروس عمومی هم حجمشان کمتر است و همچنین فرار هستند. اگر هفتگی مثلا 40 ساعت مطالعه داشته باشید 70درصد دروس تخصصی و 30درصد دروس عمومی بخوانید. و زمان جمع بندی قبل کنکور برای هرکدام 50درصد زمان ذر برنامه ریزی تان قرار دهید .دوستان یادتان باشد که اگر هر رشته هستید براساس ضرایب دروس در زیرگروه انتخابی تایم مطالعاتی برای آن درس در نظر بگیرید .

نویسنده مقاله: خانم شهابی مشاور ارشد موسسه حرف آخر

ارتباط با موسسه حرف آخر

برای کسب مشاوره رایگان و تماس با خانم شهابی مشاور ارشد موسسه حرف آخر میتوانید با شماره های 09190989554  و 09362237265 تماس حاصل فرماید.

 

2 نظر در “برنامه ریزی درست و اصولی کنکور

  1. خانم شهابی گفت:

    واقعا خیلی ممنونم ازتون خانم شهابی بچم جدیدا خیلی با انگیزه درس میخونه

    1. دپارتمان رتبه برتر گفت:

      با سلام
      خانم شهابی از مشاورین ارشد و با تجربه موسسه است خرسندیم که از عملکرد ایشان راضی هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *