مقالات

دروس تخصصی کنکور ریاضی

دروس تخصصی کنکور ریاضی شامل درس ریاضی، فیزیک و شیمی میباشد. ماهیت این دروس کاملا محاسباتی است و برای کسب رتبه برتر، داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی باید از توانایی و آمادگی بالای برخوردار باشند. شکاف ایجاد شده در فضای رسمی آموزش، بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور و از سوی اشباع شدن بازار کار فارغ التحصیلان گروه ریاضی در چند سال اخیر، باعث کاهش چشمگیر داوطلبان این گروه آزمایشی در آزمون سراسری شده است. از سوی دیگر در بین دانشجویان مهاجر به کشورهای دیگر در چند سال اخیر، اکثریت آنها دانشجویان گروه ریاضی میباشند. لزوم تامین نیروی انسانی متخصص در رشته های مهندسی، توجه دوباره به این رشته و بازار کار آن را ایجاب میکند.

دروس تخصصی کنکور ریاضی

بین دروس تخصصی رشته ریاضی با تجربی در سه درس ریاضی و فیزیک و شیمی اشتراک زیادی وجود دارد. بیشترین تفاوت در درس ریاضی میباشد که مباحث آموزشی ریاضی در گروه ریاضی بیشتر از رشته تجربی است. در درس فیزیک در دو مبحث از جمله ترمودینامیک تفاوت وجود دارد و در درس شیمی تفاوت وجود ندارد و کاملا یکسان میباشد.

گروه ریاضیات – تخصصی کنکور ریاضی

اولین درس از سری دروس تخصصی کنکور ریاضی مربوط می شود به درس ریاضیات که خود شامل چندین کتاب می شود. 55 تست از دفترچه سوالات تخصصی به ریاضی اختصاص داده شده که 85 دقیقه زمان پاسخگویی دارد.

بودجه بندی ریاضی رشته ریاضی

از حیث بودجه بندی به ترتیب مباحث ترکیبات و نظریه اعداد هر کدام 4 تست، مباحث حد و پیوستگی، مشتق، ماتریس، مقاطع مخروطی، مبانی ریاضی، مثلثات و دایره نیز هر کدام 3 تست، مباحث معادله و نامعادلات، گراف ، احتمال، تبدیل های هندسی،آمار، تجسم فضایی، تالس و تشابه، تابع، الگو و دنباله نیز هر کدام 2 تست و الباقی مباحث نیز هر کدام 1 تست از بودجه بندی ریاضی را به خود اختصاص میدهند.

مباحث دشوار ریاضی

هندسه: در طول سه ساله متوسطه، دانش آموزان رشته ریاضی سه کتاب هندسه 1، 2 و هندسه 3 را می خوانند که از این سه کتاب در کنکور ریاضی در دفترچه سوالات ریاضی، سوالاتی را طراح سوال طرح می کند .

حسابان : حسابان یکی دیگر از درس های ریاضیات می باشد.  در کنکور ریاضی در بخش ریاضی سوالاتی از آن مطرح می شود. این درس شامل دو کتاب حسابان یک و دو می باشد .

ریاضی گسسته : درس ریاضیات گسسته در سال سوم ریاضی تدریس می شود. در گروه سوالات ریاضی از کنکور ریاضی سوالاتی از آن مطرح می شود.

آمار و احتمال : درس آمار و احتمال نیز سوالاتش در بخش ریاضیات مطرح می شود. کتاب آن در سال یازدهم ریاضی تدریس می شود.

گروه فیزیک – تخصصی کنکور ریاضی

این درس در بین رشته ی تجربی و ریاضی مشترک می باشد که دانش آموزان ریاضی یک فصل بیشتر از دانش آموزان تجربی در کتاب درس فیزیک خود خواهند داشت. درس فیزیک در سه ساله ی متوسطه در سه کتاب مجزا تدریس می شود و سوالات این سه کتاب با هم بصورت یکجا در کنکور مطرح می شوند با این تفاوت که بودجه بندی سوالات هر کدام بر طبق فصل ها متفاوت است.

بودجه بندی فیزیک رشته ریاضی

فیزیک 45 تست تخصصی رشته ریاضی فیزیک در 55 دقیقه را به خود اختصاص داده است. طبق بودجه بندی فیزیک سال دهم با 12 تست 27 درصد سوالات، فیزیک یازدهم با 13 تست 29 درصد و فیزیک دوادزهم نیزی با 20 تست 44 درصد تست های فیزیک گروه آزمایشی ریاضی را به خود اختصاص داده اند. مباحث حرکت شناسی، دینامیک، نوسان و موج، الکتریسته جاری، الکتریسته ساکن، ویژگی مواد، دما و گرما و ترمودینامیک پر بودجه ترین تست های فیزیک هستند که به ترتیب 5 الی 3 تست را به خود اختصاص داده اند.

گروه درس شیمی- تخصصی کنکور ریاضی

درس شیمی بین دو گروه ریاضی و تجربی یکسان است. شیمی از دو بخش مفاهیم و مسایل تشکیل شده است. از 35 تست، 55 درصد برای مفاهیم شیمی و 45 درصد نیز مباحث مسایل است. شیمی سال دهم 11 تست، شیمی سال یازدهم 13 تست و شیمی سال دوازدهم نیز 11 تست را به خود اختصاص میدهند.

ضریب دروس تخصصی کنکور ریاضی 

رشته ی ریاضی در کنکور شامل سه زیر گروه می باشد. ترتیب ضریب دروس در هر کدام از این زیرگروه ها بصورت کاملا تفکیک شده به این صورت است که :

زیر گروه اول 

در این زیر گروه بالاترین ضریب که 4 می باشد به مجموعه ی دروس ریاضیات تعلق دارد و پس از آن درس فیزیک با ضریب 3 در جایگاه دوم در این زیر گروه قرار دارد و در نهایت ضریب درس شیمی که 2 می باشد. در این زیر گروه تمامی رشته های مهندسی پزشکی در تمامی گرایش ها، مهندسی برق، کامپیوتر، خبرنگاری، مدیریت بیمه و غیره وجود دارد که اگر خواهان ادامه تحصیل در هر کدام از این رشته ها در دانشگاه هستید لازم است تا با توجه به ضرایب دروس تصصی کنکور ریاضی برای آمادگی پیش از کنکور برنامه ریزی کنید.

زیر گروه دوم ریاضی 

درس ریاضیات در کنکور ریاضی برای زیر گروه دوم دارای ضریب چهار می باشد و دروس فیزیک و شیمی هر کدام از ضریب سه برخوردار هستند. تمامی رشته های مهندسی نفت، پلیمر، شیمی و غیره در این زیر گروه می باشند که برای قبولی در دانشگاه های دولتی ومعتبر با ضرایب دروس تخصصی کنکور ریاضی در این زیر گروه باید برنامه ریزی کنید.

زیر گروه سوم 

در آخرین زیر گروه رشته ی ریاضی دروس تخصصی کنکور ریاضی دارای ضریب هایی به این شکل هستند. درس ریاضی و شیمی همانند هم دارای ضریب 3 هستند و درس فیزیک ضریبش 2 می باشد. در این زیر گروه نیز رشته هایی که کاردانی دارند. همانند کاردانی فنی در صنایع غذایی، معلم فنی مواد در تمامی گرایش ها و غیره قابل تحصیل می باشد. پس حتما رشته ی مورد علاقه ی خود را در زیر گروه ها پیدا کنید.  با توجه به ضریب دروس تخصصی کنکور ریاضی برنامه ریزی هدفمندی داشته باشید.

معرفی بهترین منبع 

همانگونه که اشاره شد، عدم تدریس مناسب در فضای رسمی آموزش، باعث شکاف بین دانش آموزان با دروس محاسباتی شده است. در موسسه حرف آخر برای این مشکل چاره اندیشی شده است. اساتید حرف آخر برای اولین بار در کشور، با استفاده از راهکارهای ساده محاسباتی، ریاضی، فیزیک و شیمی را توانسته به صورت مفهومی آموزش دهند. با این روش نیاز به حفظ کردن مطالب وجود ندارد. دانش آموزان میتوانند با اختصاص حداقل زمان بیشترین راندمان را داشته باشند. به طور مثال استاد کامیار مدرس فیزیک حرف آخر، با یک الگو سینماتیک حرف آخر را تدریس کرده است. ارائه الگوی سرعت / زمان یا V/T در تدریس حرکت شناسی باعث یادگیری مفهومی این بخش از فیزیک دوازدهم حرف آخر شده است. بنابراین در موسسه حرف آخر برای مشکل شما چاره اندیشی شده است. 

ارتباط با موسسه حرف آخر

برای کسب مشاوره رایگان و سفارش محصولات حرف آخر میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرماید.

09120085450

09106620394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *