مقالات

روش مطالعه دروس انسانی

روش مطالعه دروس انسانی

روش مطالعه دروس انسانی یکی از پرسش های همیشگی داوطلبان است که قصد داریم در دپارتمان رتبه برتر انسانی حرف آخر به این پرسش ها پاسخ دهیم. یکی از دغدغه های داوطلبان آزمون سراسری انسانی مطالعه دروس اختصاصی است. تعدد منابع و حجم زیاد کتاب درسی از عوامل مهم، چالش دانش آموزان انسانی در مطالعه دروس اختصاصی است. از سوی دیگر ماهیت مطالعه دروس با هم دیگر تفاوت دارد. یادگیری محاسباتی، مفهومی، مهارتی، تحلیلی و حفظ کردن از جنبه های آموزش درس ها رشته انسانی است.

بر همین اساس دانش آموزان و داوطلبان باید راهکار مناسبی برای هر درس انتخاب کنند تا بتوانند در جلسه کنکور علاوه بر حفظ مدیریت زمان آزمون، درصد بالای نیز کسب کنند. ریاضی، علوم و فنون ، عربی اختصاصی، جامعه شناسی، جغرافیا، فلسفه، تاریخ، اقتصاد، منطق و روانشناسی، که هرکدام باید از مسیر درست و صحیح در برنامه ریزی روزانه گنجانده شود تا بازدهی قابل توجه ای داشته باشید. در دپارتمان رتبه برتر انسانی حرف آخر بر حسب تجربه رتبه برترهای انسانی حرف آخر، بهترین روش مطالعاتی و منبع کنکوری را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید به سادگی و بدون دغدغه مسیر رتبه برتر را طی کنید.

چون معتقدیم که موفقیت در آزمون سراسری بسیار ساده و راحت است و لازمه آن فقط دانستن مسیر حرکت است. برای کسب رتبه برتر در انسانی لازم نیست منابع مختلف ، کلاسهای متعدد و ساعت طولانی مطالعه داشته باشید. انتخاب آگاهانه کمک می کند سریع تر از انتظار خودتان به هدف برسید. روش مطالعه دروس انسانی چنانچه به طور صحیح انجام شود میتواند در این زمینه بسیار کم کند.

ریاضی انسانی را چطور مطالعه کنیم؟


ریاضی جزء دروس تاثیر گذار در رشته انسانی است. نظر کاملا متفاوت با سایر مشاوران و صاحب نظر در مورد مطالعه ریاضی داریم. خیلی از مشاوران عزیز به دانش آموزان پیشنهاد میکنند که برای یادگیری ریاضی باید مفاهیم پایه را یاد بگیرید و بعد برید سراغ تست زدن!!! سوال اینجاست دانش آموز از چه طریقی مفاهیم پایه را یاد بگیرد؟ دانش آموز حداقل 12 سال در نظام آموزش رسمی تحصیل کرده و تا به امروز به دلیل روش های غلط در تدریس ریاضی نتوانسته مفاهیم را یاد بگیرد باید چکار کند؟

توضیح و ارائه پیشنهاد در برخی مباحث به صورت تئوری خیلی ساده است اما در عمل واقعیت ها متفاوت هستند. بررسی میانگین ریاضی در کنکور انسانی نشان میدهد که با 4/1 درصد پایین ترین میانگین در گروه انسانی را دارد. وقتی با سیل عظیمی از دانش آموزان انسانی مواجه هستید که قادر به پاسخ دادن به یک تست ریاضی نیستند چطور آنها را ترغیب به تست زدن میکنید؟میخواهم این را بگویم که روش های تئوری محور مشاوران کنکوری در این زمینه بدتر کردن وضعیت موجود دانش آموزان و داوطلبان انسانی است.

ریاضی درس محاسباتی و نیازمند مهارت است. روش های غلط و منسوخ شده در تدریس ریاضی باعث شده شکاف بسیار بزرگی بین این درس با دانش آموزان ایجاد شود. به همین جهت باید همه چیز کوبیده شود و از اول بنا شود. ریاضی به دلیل ضعف عمومی داوطلبان و هم اکنون به دلیل ضریب خوب، جزء دروس رتبه آور انسانی محسوب میشود. یعنی سرمایه گذاری روی این درس بشدت میتواند در کسب رتبه کمک کند. برای شروع آموزش و کسب درصد بالا در ریاضی، در قدم نخست باید آموزش مناسب و عالی دریافت کرد.

در روش های رایج که در مدارس و خیلی از بخش های آموزش غیر رسمی مانند کلاسهای خصوصی و منابع کمک کنکوری، دانش آموزان برای یادگیری ریاضی متکی بر حفظ کردن فرمولهای متعدد هستند. خوب سوال اینجاست که در چندین سال تحصیل دانش آموز چرا این روش پاسخگوی مشکلات یادگیری آنها نیست؟

جواب کامل مشخص است. یادگیری ریاضی نیازمند آموزش مفهومی است و دانش آموز بدون نیاز به حفظ کردن فرمولهای متعدد ریاضی را یاد بگیرد. در روش منسوخ و غلط آموزش ریاضی، حفظ کردن فرمولهای خیلی سریع به فراموشی سپرده میشود و چون مباحث ریاضی پیش نیاز هم هستند، دایره مشکلات آموزشی آنها بزرگتر میشود.

بنابراین برای کسب درصد بالا در ریاضی انسانی، برای همیشه دور منابع غیر استاندارد را خط قرمز بکشید. بهترین منبعی که میتوانیم به شما معرفی کنیم، ریاضی انسانی حرف آخر با تدریس استاد منتظری است که با متدهای مفهومی تدریس شده و شامل آموزش کامل درسنامه، راهکارتست زنی، حل تست، مرور و کلاسهای رفع اشکال آنلاین میباشد.

عربی انسانی را چطور مطالعه کنیم؟

عربی از دو بخش بسیار مهم تشکیل شده است: اول ترجمه و تعریب، دوم قواعد. دانش آموزان ارتباط خوبی با بخش ترجمه و تعریب دارند و به همین دلیل در کنکور تست های این بخش را به خوب می زنند. برای تسلط بیشتر بر بخش ترجمه و تعریب، سعی کنید محتوا و متن کتاب را خیلی عالی مطالعه، بعد ترجمه و نهایتا اینکه متن ترجمه شده را یادداشت کنید. این روش کمک زیادی به شما در افزایش تسلط بر عربی میکند.

نوشتن نکات مهم و فرار به تسلط شما کمک میکند. گسترش دایره لغات شما در تسلط بر ترجمه بسیار کارساز است و میتوانید این رویه را تقویت کنید به خوبی عربی را بفهمید و ترجمه کنید. نکته بسیار مهم در این مورد، ترجمه و معنی ضمایر، افعال، مفعول، فاعل، مفعول مطلق، محض، انحصاری، تاکیدی را یاد بگیرید با یادگیری نکات ترجمه این موارد، انتخاب گزینه صحیح و درست برای شما آسانتر می شود.
قواعد عربی در نگاه اول بسیار سخت و وحشتناک به نظر میرسد اما به مراتب از دستور زبان فارسی ساده تر است. خیلی از داوطلبان بدون تلاش و بررسی سادگی کار، فورا یادگیری قواعد و پاسخ به تست های آن در آزمون سراسری را حذف میکنند. یادتان باشد که عربی جزء دروس رتبه ساز انسانی محسوب میشود و میانگین آن در کنکور به دلیل عدم دسترسی دانش آموزان به منبع مناسب کمتر از 6 درصد است.

به همین جهت کسب درصد بالا در عربی زمینه صعود شما را فراهم میکند. سعی کنید در کنار آموزش، از تست زدن غافل نشوید. در هفته های اول فقط پاسخ برای شما داری اهمیت نباشد بلکه به ادبیات تست نیز دقت کنید. منبع بسیار عالی که میتوانیم برای این درس معرفی کنیم، عربی انسانی حرف آخر است که توسط استاد وحدت تدریس شده که شامل درسنامه کامل هر درس، آموزش راهکارهای تست زنی در 15 ثانیه، حل تست و کلاسهای رفع اشکال آنلاین است.

چگونه فلسفه و منطق مطالعه را کنیم؟

بعد از ریاضی، فسلفه و منطق پایین ترین میانگین(4 درصد) را در دروس اختصاصی انسانی دارد. این آمار به خوبی نشان میدهد که کسب درصد بالا در فلسفه و منطق بسیار تاثیر گذار است. با اینکه حجم زیادی ندارد اما به کابوس دانش آموزان انسانی تبدیل شده است.
علتش هم این است که فکر میکنند با حفظ کردن محتوای کتاب میتوانند به تسلط برسند. تست های فلسفه و منطق در آزمون سراسری انسانی، جنبه مفهومی و تحلیلی دارد به همین دلیل دور حفظ کردن محتوا را بکشید.
برای شناخت بهتر از کتاب درسی در قدم نخست تست های سراسری سالهای قبل را بررسی کنید و بیشتر با ادبیات تست ها آشنا شوید. چک کنید که تست فلسفه و منطق به چه صورتی طراحی میشود این روش کمک میکند موقع مطالعه کتاب رویکرد بهتری داشته باشید.

روش مطالعه علوم و فنون انسانی

درس علوم و فنون ترکیبی ازآرایه های ادبی، عروض، قافیه، تاریخ ادبیات، سبک شناسی و قرابت معنایی است. ادبیات اختصاصی بیش از هر درس دیگری مهارتی است و به جزء بخش کوچک تاریخ ادبیات، الباقی مباحث به آموزش مفهومی و مهارت زیاد بستگی دارد. میانگین ادبیات در کمتر از 10 درصد است و هم اکنون با ضریب 8 در صدر دروس اختصاصی انسانی قرار دارد.

وقتی می گویم تست های ادبیات مهارتی است یعنی اینکه نمی توانید با حفظ کردن محتوا کتاب راه به جای ببرید. حتما باید از منبع مناسب استفاده کنید. آموزش و تست زدن هر کدام در پیشرفت این درس سهم 50 درصدی دارند. باید فورا بعد از آموزش به اندازه کافی تست کار کنید تا به مهارت برسید.

روش مطالعه اقتصاد

اقتصاد متشکل از مباحث محاسباتی، مفهومی و حفظیاتی به دلیل حجم مناسب کتاب بسیار مورد علاقه داوطلبان است. اما بخش کوچکی از محاسبات، همواره این ترس را در دل داوطلب ایجاد کرده که مطالعه این کتاب سخت است. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد محاسبات اقتصاد بسیار ساده و در حد جمع و تفرق و تناسب است.

اما اعداد بزرگ و عدم درک درست دانش آموزان از اصطلاحات اقتصادی باعث شده که نتوانند ارتباط خوبی با این درس بگیرند. به طور مثال وقتی میگویند تولید ناخالص ملی، چون این اصطلاح برای دانش آموز جا نیفتاده، احساس میکند با معمای بزرگی مواجه است.
اقتصاد حرف آخر یا اقتصاد پویا بهشتی منبع بسیار عالی برای آموزش این درس است که میتوانید درصد 100 را در کارنامه کنکور خود ثبت کنید. اقتصاد هر چند که ضریب 2 را دارد اما به دلیل سادگی محتوا فرصت خوبی است که بتوانید درصد 100 را کسب و روی تراز خود تاثیر مثبت بگذارید.

روش مطالعه دروس انسانی
روش مطالعه دروس انسانی

جامعه شناسی در کنکور انسانی

جامعه شناسی درس بسیار جذاب و شیرینی است که هم اکنون با ضریب 5 جزء تاثیر گذاری های کسب رتبه محسوب میشود. در سالهای اخیر تست های این درس جنبه مفهومی به خود گرفته است. در این درس نیز دانش آموزان با مشکل درک اصلاحات کتاب مواجه هستند. چون نمی توانند اصطلاحات را مفهومی درک کنند، احساس میکند که یادگیری آن سخت است. برای کسب درصد بالا در جامعه شناسی دور حفظ کردن محتوا خط بکشید و بعد از دریافت آموزش مفهومی، فورا به سراغ حل تست نروید. اجازه بدید چند روز سپری شود بعد برای تقویت یادگیری و مرور تست کار کنید.

تاریخ و جغرافیا

تاریخ و جغرافیا ساده ترین درس انسانی محسوب میشود اما به دلیل حجم زیاد مطالب و نکات کنکوری مورد مهر داوطلبان قرار نمی گیرد. خوشبختانه ضریب تاریخ و جغرافیا هم اکنون 5 و تاثیر بسیار خوب در کسب رتبه دارد.
ماهیت تست های این درس حفظیاتی است و کار بسیار سختی نیست. برای اینکه بتوانید از عهده این درس بر بیاید باید روزانه زمانی را صرف مطالعه کنید و سعی شود که کلمه به کلمه کتاب را حفظ نکنید چون دچار وسواس مطالعاتی میشوید. بخش های که فرار هستند مرور های زود هنگام بهش اختصاص بدهید و به صورت روزنامه وار در برنامه ریزی روزانه گنجانده شود.

روانشناسی

روانشناسی میانگین تقریبا 25 درصد در کنکور را دارد و این آمار بیانگر محبت داوطلبان انسانی به این درس است. تست های روانشناسی نیز مستقیم از کتاب و جنبه تحلیلی و حفظیاتی دارد. حجم مناسب محتوا کمک میکند تا بتوانید در کمترین زمان به تسلط برسید. از تست زدن و مرور تست های سالهای قبل غافل نشوید.

نتیجه گیری – روش مطالعه دروس انسانی در کنکور


روش مطالعه دروس انسانی را بر حسب تجربه رتبه برترهای حرف آخر با شما به اشتراک گذاشتیم. هر کدام از دروس انسانی روش منحصربفردی برای یادگیری دارد.اما منشاء تمامی مشکلات آموزشی داوطلبان در گروه انسانی، عدم دسترسی به آموزش مناسب است.
توصیه میشود که از منابع مناسب استفاده کنید و روی دروس رتبه آور مانند ریاضی، فلسفه، منطق، عربی و ادبیات به طور خاص و ویژه سرمایه گذاری کنید. برای کسب مشاوره رایگان و دریافت منابع انسانی نیز میتوانید با ما در ارتباط باشید.

ارتباط با موسسه حرف آخر

دانش آموزان و داوطلبان انسانی چنانچه تجربه موفقی در زمینه مطالعه دروس اختصاصی دارد و نتیجه بخش بوده میتوانید به صورت کامنت در زیر این پست با ما و سایر انسانی های دیگر به اشتراک بگذارید.

09106620394

09120085450

02166094258

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *