مقالات

چگونه رتبه برتر شویم ؟

چگونه رتبه برتر شویم

چگونه رتبه برتر شویم ؟ پرسشی است که احتمالاً برای شما نیز به‌عنوان یک داوطلب کنکور مطرح می شود. همانند اغلب متقاضیان شرکت در آزمون سراسری به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای آن هستید. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که موفقیت در کنکور و ورود به دانشگاه برای تحصیل در رشته موردعلاقه و ساختن آینده‌ای که آرزوی هر دانش‌آموزی است، خواسته تمامی شرکت‌کنندگان در این رقابت مهم و سرنوشت‌ساز است. مسلماً این هدف میسر نخواهد شد مگر آنکه مسیری را برای خود فراهم‌سازید که جدیت، برنامه‌ریزی، نظم و تلاش ابزاری جهت عبور از آن باشد. آماده‌سازی چنین مسیری برای دستیابی به اهداف موردنظر نیز تنها با صرف زمان، تقویت اراده و انگیزه، امکان‌پذیر خواهد بود. ضمن اینکه به‌هیچ‌عنوان با مشاهده چالش‌های موجود که برخورد با آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است از ادامه راه، دلسرد و ناامید نشوید.

البته در این راه یکسری تکنیک‌ها برای تضمین موفقیت شما در کنکور نیز وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها بهتر می‌توانید به سمت هدف‌های تعیین‌شده خود حرکت کنید. به همین دلیل ما قصد داریم با بهره‌گیری از تجربیات رتبه برترهای کنکور سالیان قبل به معرفی رموز موفقیت آن‌ها پرداخته و به این سؤال پاسخ بدهیم که چگونه رتبه برتر شویم ؟

چگونه رتبه برتر شویم

طراحی ریزی یک برنامه درست

اهمیت برنامه‌ریزی درست به‌اندازه‌ای است که اگر بدون طرح یک برنامه، ساعت‌ها مطالعه داشته باشید به نتایج دلخواه دست پیدا نخواهید کرد. البته کیفیت و نوع برنامه تدوین‌شده نیز برای رسیدن به اهداف موردنظر، مهم می‌باشد و می‌بایست کاملاً اختصاصی و متناسب با شرایط شما طراحی شود. چراکه هر داوطلب دارای شرایط متفاوت و موقعیت خاصی است که لزوم ایجاد یک برنامه اساسی را با توجه به آن طلب می‌کند؛ بنابراین اولین پاسخ برای پرسش چگونه رتبه برتر شویم؟ داشتن یک برنامه‌ریزی صحیح، اصولی، شخصی و اختصاصی برای کنکور است. این برنامه نقش یک رهبر را برای روند مطالعاتی شما برای کنکور دارد. تا زمان رسیدن به هدف نهایی، همراه شما خواهد بود. بهره‌مندی از تجربیات یک مشاور نیز برای طرح‌ریزی یک برنامه می‌تواند مؤثر و راهنما باشد.

انتخاب یک روش اصولی برای مطالعه

خواندن دروس، مرحله دوم پس از ایجاد یک برنامه مدون برای کنکور است. برای یک مطالعه مؤثر و نتیجه‌بخش، ضرورت داشتن یک روش اصولی و منحصربه‌فرد الزامی می‌باشد. به‌طوری‌که بتوانید به‌راحتی تمامی کتب و منابع درسی را مرور کرده و آن‌ها را به خاطر بسپارید. تعیین روش مطالعه نیز همانند برنامه‌ریزی، بایستی مختص هر داوطلب و متناسب با وضعیت یادگیری و ساعت‌هایی باشد که توانایی ذهنی برای درک مطالب را دارد. ضمن اینکه شیوه مطالعه هر درس با درس دیگر، کاملاً متفاوت بوده و باید برای هریک از آن‌ها، روش خاصی را در نظر گرفت.

بر این اساس، برای آن دسته از افرادی که در این فکر هستند که چگونه رتبه برتر شویم؟ می‌توان این‌گونه تشریح داد که روش صحیح مطالعه، یک شیوه مشخص و معینی ندارد و هر دانش‌آموز بسته به نحوه مطالعه، روش یادگیری، ساعت‌هایی که آمادگی ذهنی بالاتری دارد، می‌تواند استراتژی‌های متنوعی را برای خواندن دروس در پیش بگیرد. لازم به ذکر است که آزمون‌وخطا در مسیر یادگیری مباحث درسی، امری بدیهی بوده و درصورتی‌که داوطلب متوجه اشتباه خود در مطالعه دروس گردد، می‌تواند با ایجاد تغییر در آن، مسیر درست خود را شناسایی کند. مثلاً عده‌ای اول باید بر مطالب درسی مسلط شوند و سپس به سراغ تست و کتب کمک‌آموزشی بروند و در مقابل، عده‌ای نیز روش کاملاً برعکس دارند.

افزایش تمرکز در هنگام مطالعه

تقویت تمرکز برای مطالعه دروس کنکور، یکی از مهارت‌هایی است که به داوطلبان در درک و فهمیدن مباحث درسی، کمک زیادی می‌کند. برخورداری از این تمرکز حواس، مستلزم به‌کارگیری روش‌هایی است که در هوشیاری داوطلب برای حرکت بر طبق برنامه‌ریزی طراحی‌شده، تأثیر فراوان دارد. ازاین‌جهت تأکید ما برای تقویت تمرکز، زیاد است. مثلاً برخی دروس تنها به یک ساعت زمان برای مطالعه نیاز دارند، اما بدون تمرکز، این زمان ممکن است تا ساعت‌ها به طول بیانجامد.

ازاین‌رو برای اینکه بدانیم چگونه رتبه برتر شویم؟ باید هرآن چه در تقویت تمرکز تأثیرگذار است را فراگرفته و مهارت‌های خود را در کنترل ذهن، هنگام مطالعه افزایش دهیم. به‌این‌ترتیب این قول را به شما خواهیم داد که درک شما از مطالب بیشتر می‌شود و سر جلسه کنکور نیز نکات و مباحث را به‌راحتی به یاد خواهید آورد. شما می‌توانید برای یافتن روش‌های افزایش تمرکز و بهبود وضعیت ذهنی خود از مقالات و کتبی که در این راستا منتشرشده‌اند، استفاده کرده و موفقیت خود را در کنکور تضمین کنید.

چگونه رتبه برتر شویم

نکته برداری و خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی دروس یکی از نکات مهمی است که همواره توصیه می‌شود که به آن توجه داشته باشند. داوطلبان بایستی در برنامه‌ریزی‌های روزانه خود برای مطالعه، دروسی که همان روز در کلاس یاد گرفته‌اند را در اولویت قرار داده و با نسخه‌برداری از نکاتی که استاد در کلاس بیان می‌دارد و سپس مطالعه آن‌ها در کنار منابع کمک‌آموزشی، خود را برای حضور در جلسه آزمون، آماده کنند. نکته برداری و خلاصه‌نویسی را ازجمله اقداماتی می‌توان دانست که رتبه برترهای کنکور در انجام آن هیچ‌گاه کوتاهی نمی‌کنند.

علاوه بر آن، خلاصه‌نویسی مطالب مهم در یک جزوه که شامل مباحث مهم کتاب‌های درسی و کمک‌آموزشی و همچنین نکات مورداشاره توسط استاد هستند و یا در هنگام تست‌زنی ممکن است به موضوعاتی برخورد کنید که از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند، از سری نکات مؤثر دررسیدن به این هدف هستند که چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟
این نکته برداری‌ها و خلاصه‌نویسی‌ها در هنگام دوره و مرور مطالب و به‌ویژه در زمان‌هایی که فرصت کافی برای مطالعه کتاب وجود ندارد، بسیار راهگشا و مفید خواهند بود. ضمن اینکه در ماه‌های پایانی و نزدیک به زمان کنکور نیز این منابع که توسط خود شما گردآوری‌شده‌اند، یکی از ابزارهای بسیار کارآمد و مؤثر برای یادآوری نکات مهم می‌باشند.

استفاده از منابع کمک‌آموزشی

معمولاً گفته می‌شود که کتاب‌های درسی، اولین و مهم‌ترین منبع برای مطالعه دانش‌آموز جهت شرکت در آزمون می‌باشند. این حرف کاملاً صحیح است زیرا اکثر سؤالات کنکور، از کتب و مباحث درسی طرح می‌گردند و به‌هیچ‌عنوان موضوعی خارج از محتوای درج‌شده در آن‌ها مورد سؤال واقع نخواهد شد؛ اما بااین‌حال اگر مدام در ذهن خود مرور می‌کنید که چگونه رتبه برتر شویم؟ باید گفت که استفاده از کتب و منابع کمک‌درسی در کنار مطالب کتاب و جزواتی که در کلاس ارائه می‌شوند، بسیار کارساز خواهند بود. چراکه این منابع سرشار از مطالب مهم و تست‌هایی هستند که در اکثر کنکورهای برگزارشده در سالهای قبل، دیده‌شده‌اند.

همچنین میتوانید مقاله نکات مهم کنکوری را مطالعه کنید.

افزایش ساعات مطالعه

با بررسی عوامل موفقیت رتبه برترهای کنکور، یک فاکتور مشترک در تمامی آن‌ها به چشم می‌خورد که بالا بودن ساعات مطالعه آن‌ها در طول سال است. اینکه خود را ملزم کنید ساعات زیادی را به خواندن مطالب درسی اختصاص دهید، بسیار خوب است اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که ساعت مطالعه باید به‌تدریج افزایش پیدا کند و درصورتی‌که از همان ابتدا، برنامه فشرده و سنگینی را برای خود طرح‌ریزی کنید، نتیجه‌ای جز خستگی و دل‌زدگی به دنبال ندارد؛ بنابراین علی‌رغم اینکه کسب رتبه برتر کنکور، هدفی مهم و ارزشمند است اما نیازمند در پیش گرفتن یک‌روند مداوم، متناسب و صعودی برای مطالعه می‌باشد. به‌طوری‌که زحمت و تلاشی که در راستای مطالعه به خرج می‌دهید را طی یک برنامه مشخص و ساعات معین پیش برده و با نزدیک شدن به زمان کنکور، خود را موظف به اجرای دقیق آن و افزایش ساعات مطالعه نمائید.

تقویت مهارت تست‌زنی

از دیگر ابزارهای مؤثر در اینکه چگونه رتبه برتر شویم؟ می‌توان به تقویت مهارت تست‌زنی اشاره کرد که به تسلط داوطلب برای پاسخگویی به سؤالات کنکور کمک زیادی می‌کند. شاید برخی، تست‌زنی را تنها روشی برای سنجش اطلاعات داوطلب و سطح یادگیری او بدانند؛ اما زدن تست به مقدار زیاد، خود می‌تواند یک شیوه آموزشی باشد. به این معنی که برای آشنایی با هر نوع پرسش و تستی در زمان آزمون، لازم است که در حجم وسیع و بسیار زیاد به زدن تست پرداخته تا با انواع سؤالات، آشنایی کامل پیدا کنید. این موضوع به‌ویژه برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا باید آن‌قدر به تست‌های این دروس آشنا باشید که به‌محض برخورد با یک سؤال، نکات و ریزه‌کاری‌های آن را دانسته و گزینه صحیح را بزنید.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی

سنجش آموخته های داوطلب و ارزیابی آن در یک محیط شبیه‌ساز کنکور، یکی دیگر از عواملی است که به شما برای موفقیت کمک زیادی می‌کند. این ارزیابی توسط شرکت در آزمون‌های آزمایشی قابل انجام بوده و به این وسیله، علاوه بر اطلاع از سطح یادگیری، داوطلب حضور در جلسه آزمون و حس رقابت با سایر داوطلبان را نیز تجربه خواهد کرد.

اگر همواره در این فکر هستید که چگونه رتبه برتر شویم؟ باید این نکته را به خاطر بسپارید که نتیجه‌گیری تنها از یک طریق و با یک ابزار میسر نخواهد شد و استفاده از تمامی راه‌ها و روش‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند عامل موفقیت شما باشد. به همین دلیل، شرکت در آزمون‌های آزمایشی باکیفیت را حتماً در برنامه‌ریزی خود قرار دهید. زیرابه این صورت می‌توانید آزمونی به سبک کنکور سال‌های قبل و با همان سؤالات را تجربه کرده که با ارائه کارنامه نیز یک آنالیز دقیق از عملکرد مطالعاتی‌تان، در اختیار خواهید داشت.

صحبت با یک راهنما یا مشاور خوب

وجود یک حامی و راهنما در مسیر حرکت به سمت هدف، می‌تواند برای داوطلب یک دلگرمی باشد. این راهنما با عنوان مشاور تحصیلی، نقش مؤثری در عبور داوطلب از مسیر سخت کنکور خواهد داشت؛ زیرا این فرد خود درگذشته تمام این روند را طی کرده و با چالش‌های پیش رو، آشنایی کامل دارد. درواقع مشاور به‌خوبی می‌داند که داوطلب با چه مشکلاتی مواجه است و چه در سر او می‌گذرد. مسئولیت یک مشاور زمانی بیشتر می‌شود که دانش آموزان از او بپرسند که چگونه رتبه برتر شویم؟ این مشاور باید بتواند بهترین روش مطالعه و نحوه یادگیری دروس حفظی، استدلالی و محاسباتی را به داوطلب آموزش دهند.

طراحی یک برنامه جامع مطالعاتی کوتاه‌مدت و بلندمدت نیز از وظایف یک مشاور خوب است. به این صورت که داوطلب برای هرروز، هر هفته و هرماه خود یک برنامه مشخص و مطمئن داشته باشد. به‌طوری‌که دقیقاً زمان شروع و پایان مطالعه مباحث و فصول مختلف هر درس را بداند و برنامه مرور و جمع‌بندی آن‌ها نیز از قبل مشخص باشد. البته همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد؛ یک برنامه باید متناسب با موقعیت و شرایط فرد طراحی شود و مشاور بر طبق اطلاعات فردی داوطلب باید یک برنامه مشخص را به او ارائه نماید.

چگونه رتبه برتر شویم

محدودیت در استفاده از موبایل

هرچه بتوانید در زمان مطالعه و آماده‌سازی خود برای کنکور از موبایل و شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید، بیشتر به این هدف خود نزدیک می‌شوید که چگونه رتبه برتر شویم؟ اگرچه این کار بسیار دشوار است و وابستگی نسل امروز و حتی بزرگ‌ترها به گوشی‌های هوشمند و اینترنت، امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد؛ اما برای رسیدن به موفقیت و افزایش کیفیت مطالعه خود بهتر است یک محدودیت در استفاده از موبایل برای خود ایجاد کنید. مطمئن باشید با این کار، ذهن شما آرامش بیشتری خواهد داشت و تمرکز حواستان نیز به طرز چشمگیری بهتر می‌شود. درواقع استفاده از گوشی هوشمند و کسب رتبه برتر کنکور به‌طور هم‌زمان، تقریباً غیرممکن است.

خواب کافی و مناسب

خواب کافی و مناسب نیز از دیگر عواملی است که اهمیت آن کمتر از موارد فوق برای دستیابی به اهداف مدنظر نیست. اینکه بتوانید به خواب خود نظم داده و در ساعات مقرر بیدار شوید، تأثیر فوق‌العاده زیادی در افزایش تمرکز و قدرت یادگیری شما دارد. شب‌بیداری نه‌تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه در طولانی‌مدت باعث خستگی، رخوت و کاهش توانایی ذهنی شما در به خاطر سپردن مطالب می‌شود. به همین دلیل اگر همچنان به دنبال پاسخ این پرسش هستید که چگونه رتبه برتر شویم؟ باید در کنار رعایت موارد فوق، فکری هم به حال زمان خواب‌وبیداری خود نیز کنید.

ارتباط با موسسه حرف آخر

برای ارتباط با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

یک نظر در “چگونه رتبه برتر شویم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *