مقالات

راهنمایی جامع مطالعه زیست-چگونه زیست را مطالعه کنیم

راهنمایی جامع مطالعه زیست

راهنمایی جامع مطالعه زیست کمک میکند بتوانید با رویکرد مثبت، یادگیری و خواندن زیست را شروع کنید. زیست شناسی در گروه آزمایشی تجربی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. این اهمیت به تاثیر زیست در کسب رتبه و افزایش تراز قبولی، تعداد تست زیاد و ضریب بالا آن بر میگردد. همه داوطلبان تجربی خیلی از زمان مطالعه خود را صرف مطالعه زیست شناسی میکنند اما با این اوصاف درصد بسیار کمی در زیست شناسی آزمون سراسری کسب میکنند. چرا با اختصاص زمان زیاد داوطلبان برای مطالعه زیست، درصد پایینی کسب میکنند؟  قصد داریم توضیح دهیم چرا به رغم اختصاص وقت زیاد، حداقل راندمان را دارید

راهنمایی جامع مطالعه زیست

درس زیست شناسی، از محاسبات مبرا است و دارای پیچیدگی خاص خود است. کلیه اعضا و ارکان به همدیگر وابسته اند و این امر بر سختی کار افزوده است. زیست درسی بسیار مهم، فرار، دارای نکات ریز، و از سوی سوالات آن در آزمون سراسری مفهومی و پیچیده است. طراح سوال میتواند به هر طریق سوال را طرح کند و باعث افزایش درجه سختی سوالات شود. ترکیبی بودن بخشی از سوالات به گره مشکل افزوده است. اولین منبع برای مطالعه درس زیست شناسی، کتاب درسی میباشد اما این کتاب دارای دو ایراد بزرگ است. 1- مفهومی تدریس و ارائه نشده است 2 – ترکیبی نیست.

چگونه درصد بالا کسب کنیم؟

به اندازه سخت بودن درس زیست شناسی در آزمون سراسری، منابع و انتشارات مختلف برای آموزش این درس وجود دارد اما با این اوصاف هنوز خیلی از داوطلبان به رغم استفاده از منابع مختلف درصد پایین کسب میکنند. با یک بررسی اجمالی میتوان به این نتیجه رسید که خیلی از منابع کنکوری زیست، هنوز ماهیت این درس را درک نکرده اند و بجای حل مشکل، مشکل را بزرگتر نیز کرده اند. حجم زیاد خیلی از منابع به زحمت و استرس داوطلبان افزوده و زمان زیادی را از آنها تلف میکند. برای کسب درصد بالا چند آیتم مهم وجود دارد که باید به آنها دقت کرد.

قدم اول راهنمایی جامع مطالعه زیست

مطالعه عمیق کتاب درسی کمک میکند تا چارچوب کلی مطالب در دسترس قرار گیرد. باید جزئیات کتاب درسی مطالعه شود به نحوی که بر کل مسیر مطالب آشنا و مسلط شوید. این کار کمک میکند تا به وقت استفاده از کمک کنکور زیست شناسی، بین تدریس و مطالب کتاب پیوند ذهنی برقرار کنید و مطالب را بهتر درک کنید. در واقع اگر بر همه مسیر ها مسلط شوید بهتر نقشه راه ها درک خواهید کرد. گاها نوشتن خلاصه، تحلیل شکل ها، پیدا کردن ارتباط مباحث باهم دیگر، رعایت مطالب پیش نیاز و مفاهیم و غیره میتواند به درک عمیق شما از زیست کمک کند.لازم به ذکر است که منظور از مطالعه عمیق، حفظ کردن مطالب نیست. 

قدم دوم راهنمایی جامع مطالعه زیست

انتخاب مناسب منبع برای زیست شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است. همانگونه که اشاره شد اهمیت زیست شناسی باعث شده تا منابع مختلف و زیادی در بازار کنکور قرار بگیرد. اما میتوان به جرات گفت که 95 درصد منابع فاقد تدریس و آموزش مفهومی و شهودی هستند. از سوی بیشتر منابع در قالب کتاب ارائه شده اند و این امر آب در هاون کوبیدن محسوب میشود و فقط انرژی و زمان خود را تلف میکند. چون منابع کتابی برای یادگیری زیست شناسی یعنی استفاده از روش سنتی یادگیری و به کار انداختن مجدد نیمکره سمت چپ مغز.

نیمکره سمت چپ مغز مسئول نگهداری نگهداری کوتاه مدت مطالب است. هر انسانی که هر متن و محتوای را حفظ کند وارد این حافظه میشود. به مرور در کمتر از 2 هفته به تحلیل میرود. برهمین روال است که خیلی از داوطلبان به هنگام اتمام یک جلد از کتاب زیست شناسی، احساس میکنند کل کتاب را فراموش کرده اند و مجددا باید وقت برای مطالعه اختصاص داده شود. این روند باعث فرسایش انرژی و توان داوطلب میشود و زمان طلایی کنکور را تلف میکند. بنابراین منبعی را انتخاب کنید که باعث ارتقاء آمادگی شما شود.

قدم سوم راهنمایی جامع مطالعه زیست

مرور از بخش های مهم یک برنامه کنکوری است. جمعبندی و مرور مطالب، آمادگی داوطلبان را ارتقاء میدهد و کمک میکند تا بتواند بر ضعف های آموزشی غلبه کند. نکته مهم در مرور کردن مطالب وجود دارد و آن این است که فاصله مرورها باید کم باشد. نباید مرور مطالب را به زمان های دور بیندازید. اگر در مباحثی که مشکل دارد 48 الی 72 ساعت بعد مرور مجدد قرار بدهید. مطالعه ذهنی و بصری کمک میکند تا مطالب ملکه ذهن شوند. در قدم دوم مرور سعی کنید مباحثی را که هنوز رفع اشکال نشده، را به صورت چک لیست تهیه کنید و در مرور مطالب، مقدمتا به سراغ مطالبی بروید که هنوز مشکل دارید.

قدم چهارم راهنمایی جامع مطالعه زیست

حل تست نیز جزء نکته های تثبیت و یادگیری مطالب کنکوری است. در درس زیست که ماهیت محاسباتی ندارد باید بین آموزش و حل تست فاصله زمانی 48 الی 72 ساعت باشد. این کار کمک میکند ضعف های خود را سریع پیدا کند و از سوی در مطالبی که یاد گرفته اید مرور و تثبیت انجام شود. اضافه کردن این نکته خالی از لطف نیست؛ فقط روی تست های یک انتشارات و کانون تعصب نداشته باشید. از تست های تالیفی متعدد و آزمون های سراسری سالهای قبل استفاده کنید.

بهترین منبع زیست کشور

پیشتر عرض کردیم که زیست شناسی باید به طور مفهومی و شهودی تدریس شود. زیست شناسی دارای نکات ریز و فرار است و خیلی زود فراموش میشوند و اینکه اگرمنبع خوب کنکوری در اختیار داشته باشید میتوانید نتیجه کنکور را به نحو احسن به نفع خود تغییر دهید. به همین منظور حرف آخر دست به کار شده است و با دعوت از بهترین اساتید زیست شناسی کشور و بهره گیری از روش های نوین آموزشی، بهترین و عالی ترین منبع زیست کشور را آماده کرده است.

چرا زیست حرف آخر

موسسه کنکوری حرف آخر روش های نوینی را وارد آموزش و یادگیری کشور کرد. بر خلاف روش های سنتی رایج در فضای رسمی آموزش، حرف آخر با بهره گیری از روش های جدید در عرضه دیجیتال و نو آوری، از روش پویانمایی برای یادگیری سریع و مفهومی استفاده کرده است. برحسب اهمیت زیست شناسی، این روش کمک بزرگی به درک مفهومی و شهودی مطالب کرده است. که به تشریح آن خواهیم پرداخت.

تدریس مفهومی مطالب

همانگونه که اشاره شد، زیست شناسی به آموزش مفهومی نیازمند است. چون بخش بزرگی از سوالات به صورت ترکیبی و مفهومی در آزمون سراسری طراحی میشود.  مطالب درسی زیست شناسی هم بسیار فرار و مهم هستند. از هر روشی که استفاده کنید به مرور های زیادی نیازمند خواهید شد و نمی توانید بست و چارچوب کلی مطالب را انجام دهید. سوا از حجم زیاد و انباشتگی مطالب، حفظ کردن باعث اتلاف زمان و انرژی شما نیز خواهد شد. اما روش های تدریس حرف آخر در زیست شناسی این امکان را فراهم ساخته است تا بتوانید از نزدیک پدیده های زیستی را مطالعه و بشناسید. این سبک از آموزش به یادگیری سریع شما و عدم فراموشی مطالب کمک زیادی میکند.

تدریس شهودی

بی شک وقتی که بتوتانیم با چشم خود پدیده ها را بشناسیم و ببینیم، بهتر میتوانیم آن را درک کنیم. با روش های جدید آموزشی در دپارتمان زیست شناسی حرف آخر، توانسته ایم  به سان یک آزمایشگاه، کلیه مطالب و جزئیات زیست شناسی را به نمایش بگذاریم. یعنی دانش آموزان و داوطلبان کنکوری دیگر نیازی به حفظ کردن پدیده ها ندارند. به طور مثال وقتی دارید مباحث ژنتیک را مطالعه میکنید هیچ گونه تصوری از ژنتیک ندارید و صرفا مطالب را حفظ میکنید. اما در پکیج های آموزشی و کنکوری زیست شناسی ما، مانند ژنتیک حرف آخر، میتوانید تمامی جزئیات را از نزدیک ببینید و بهتر آن را درک کنید. آموزش شهودی به دلیل تاثیر گذاری روی حافظه بلند مدت و حافظه تصویری اثر قوی بر یادگیری شما دارد.

تدریس ترکیبی

مباحثی مانند بخش زیست گیاهی و ژنتیک، در دو الی سه سال تحصیلی فصلهای از کتاب درسی را به خود اختصاص داده اند. وقفه ایجاد شده در زمان مطالعه هر ساله تحصیلی باعث گسست مطالب میشود و به همین جهت داوطلبان توانایی لازم برای حل تست های ترکیبی را ندارند. دپارتمان زیست شناسی حرف آخر این مهم را به خوبی درک کرده و مباحث زیست شناسی را به صورت ترکیبی تدریس کرده تا دانش آموزان بتوانند با رفع گسست آموزش و یادگیری  درصد بالای در زیست شناسی کسب کنند.

حل تست

پکیج های زیست شناسی حرف آخردر سه لایه طراحی شده است. در لایه اول آموزش درسنامه، لایه دوم حل تست و لاسه سون راهکارهای سریع تست زنی است. در بخش حل تست، تست های تالیفی و سراسری هر مبحث توسط اساتید طراحی و تشریح و تحلیل میشوند. اساتید فقط به حل تست اکتفا نمیکنند. بلکه نکاتن مهم هر تست جهت مرور و بازیابی مطالب را نیز ارائه میدهند.

ارائه راهکارهای تست زنی

استاد شعبانی و شاکری با بررسی سوالات سراسری زیست سالهای اخیر به این موضوع پی برده اند که هر ساله 6 الی 7 تیپ سوال در زیست شناسی طرح میشود. بر همین اساس برای هر تیپ از سوالات یک راهکار ساده آموزشی و تستی ارائه شده است.  تا داوطلب بتواند در کمتر از یک دقیقه هر تستی را حل کند. بنابراین در لایه سوم پکیج های زیست حرف آخر، ساده ترین و سریع ترین راهکار تست زنی ارائه شده است. هفت الگوی طلایی زیست برای همین موضوع ارائه شده است. بخشی از راهکارهای تست زدن در این پکیج ارائه شده است. که میتوانید هر تستی را کمتر از 40 ثانیه بزنید.

نمونه جدید از تدریس زیست در مقطع متوسطه اول

در جدیدترین فعالیت های حرف آخر در زمینه آموزش و تدریس، برای اولین بار نیز دورس مقطع متوسطه اول با روش های نوین و و جدید حرف آخری تدریس شده است. خوشبختانه گام های بزرگی در این زمینه برداشته شده است. با این فعالیت ها امید است که مشکلات دانش آموزان مقطه راهنمایی از پایه حل و در زمان ازمون سراسری حداقل مشکلات درسی را داشته باشند. درس علوم که متشکل از مباحث زیست شناسی، فیزیک، شیمی و زمین شناسی است. توسط اساتید کنکوری حرف آخر تدریس شده است. کلیه مباحث به روش پویانمایی و بسیار جذاب ارائه شده است. به طور مثال علوم نهم حرف آخر نمونه بارزی از این قدم بزرگ برای دانش آموزان مقطع راهنمایی است. 

ارتباط با موسسه حرف آخر

دانش آمزوان و داوطلبان گرامی میتوانند برای دریافت مشاوره رایگان، سفارش پکیج های آموزشی و کنکوری حرف آخر و ارتباط با مشاورین ارشد با شماره های زیر تماس حاصل فرمایند.

09106620394

09120085450

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *