اخبار کنکوری

10 معیار انتخاب رشته کنکور سراسری

10 معیار انتخاب رشته کنکور سراسری

10 معیار انتخاب رشته کنکور سراسری کمک میکند تا بتوانید دید کلی نسبت به انتخاب رشته داشته باشید. اگر خودت قادر به انتخاب رشته نباشید حداقل آگاهی کافی راجب این مضوع داشته باشید و با این معیارها بتوانید مرکز یا مشاور مناسب برای انتخاب رشته انتخاب کنید. چنانچه شما اطلاعات کافی و بیشتری راجب انتخاب رشته داشته باشید، آگاهانه و منطقی اقدام به انتخاب می کنید و دیگر فریب صحبت ها قولهای خارج از اصول و قاعده برخی مشاوران و موسسات نخواهید خورد.

وضعیت رتبه های برتر در انتخاب رشته کاملا مشخص است و فقط دچار وسواس فکری در انتخاب چند رشته برتر میشوند.مثلا در گروه تجربی، اکثریت رتبه های برتر سر این موضوع که پزشکی بخوانم یا دندانپزشکی، مدام در ایام انتخاب رشته با خود کلنجار میروند. اما داوطلبانی که رتبه های 4 رقمی و بالاتر را کسب می کنند علاوه بر وسواس فکری، نگران رشته و دانشگاه مد نظر نیز هستند و اهمیت انتخاب رشته اینجا مشخص میشود. 

10 معیار انتخاب رشته کنکور سراسری واقعیت ها را برای شما مشخص میکند تا واقع بینانه تصمیم گیری و اقدام به انتخاب رشته کنید. اهمیت این موضوع را نباید فراموش کرد چون موقعیت کاری و اجتماعی شما به رشته تحصیلی که انتخاب میکنید بستگی دارد.

10 معیار انتخاب رشته کنکور سراسری

علاقه و استعداد

شرط اول برای انتخاب رشته علاقه و استعداد است. گاها رشته های که چندان قوی نیستند انتخاب بر اساس علاقه و استعداد باعث میشود که دانشجو در آن رشته سرآمد باشد و بعد از طی کردن و پاس کردن مراحل تحصیلی در دانشگاه، جزء سرآمدهای آن رشته شود و به موقعیت کاری و اجتماعی خوبی برسد. عدم علاقه به رشته تحصیلی در دانشگاه باعث ایجاد افسردگی و سر درگمی در شما میشود. ترم های اول تحصیلی کلا بی انگیزه و انرژی واحدهای درسی را با نمره های معمولی پاس می کنید و بعد از فارغ التحصیل شدن، فقط یک فرد مدرک گرا محسوب میشود و فاقد هر گونه تخصص و دانش هستید. بنابراین به علاقه و استعداد خود رجوع کنید.

وضعیت تراز و رتبه

باید کاملا واقع بینانه و با توجه به تراز و رتبه کارنامه اقدام به انتخاب رشته کنید. واقعیت را بپذیرید و براساس آن آگاهانه و منطقی انتخاب رشته کنید. قبول این موضوع باعث میشود که فریب خیلی از موسسات و مشاورین انتخاب رشته را نخورید و هزینه اضافه بابت این موضوع پرداخت نکنید. 

وضعیت مالی و اقتصادی

باید وضعیت مالی خودتان و هزینه های تحصیل در دانشگاه های مختلف را بررسی کنید. هزینه های مثل شهریه،غذا، خوابگاه، محل سکونت و… یا گاها شما به دلایلی قصد تحصیل در دانشگاه های شهریه پرداز را خواهید داشت  که باید با دقت این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. 

فاصله دانشگاه محل تحصیل

دوری و نزدیکی دانشگاه به شهر خودتان را باید بررسی کنید. آیا مشکلی با دوری از خانه و خانواده ندارید؟ زندگی خوابگاهی و شهر دیگر دارای چالشی های خاص خود است. انتخاب دانشگاه شهر دیگر باعث میشود شما با افرادی از فرهنگ های دیگر بالاجبار هم اتاق خواهید شد که چالش و مسائل ویژه خود را دارد. این موضوع نیز با دقت بررسی شود تا از دوران تحصیل خود لذت ببرید.

جنسیت

این مورد در رشته های مهندسی بسیار مهم وحائز اهمیت است. گاها در برخی رشته ها 90 درصد دانشجویان آقا هستند و قطعا ترکیب بازار کار نیز به همین روال خواهد بود. 

شناخت دقیق از رشته مورد نظر

یک سرچ و تحقیق در گوگل و وب سایت های مختلف به شما کمک میکند شناخت کافی از رشته مدنظر کسب کنید. بدون اطلاع از این موضوع اقدام به انتخاب رشته نکنید چون بی شک به علاقه و استعداد شما ارتباط نزدیک دارد. از بازار کار، مقاطع تحصیلی، مهاجرت در آن رشته و … اطلاعات کافی کسب کنید تا برای هر سناریو در آینده آماده تر باشید.

شغل و بازار کار

در مورد شغل و بازار کار رشته مد نظر آگاهی و اطلاعات کسب کنید. بعد از فارغ التحصیل شدن چگونه و از چه طریقی میتوانید وارد بازار کار شوید؟ آیا نیاز به سرمایه دارید؟ میتوانید شرکت یا موسسه خصوصی برای کار خود ایجاد کنید و …ظرفیت های بازار کار رشته خود را بشناسید و در طول تحصیل روی توسعه فردی برای جذب بهتر در بازار کار تلاش و سرمایه گذاری کنید به طور مثال یادگیری زبان انگلیسی یا نرم افزار های کاربردی در آن رشته

شرایط ادامه تحصیل

خیلی از دانشجویان در حین انتخاب رشته به این مضوع کمتر توجه میکنند. در حین تحصیل متوجه این مساله میشوند و سعی میکنند شرایط لازم برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را فراهم کنند. ایجاد کردن زمینه لازم  در برخی رشته برای ادامه تحصیل در خارج از کشور سخت و گاها غیرممکن است. به همین دلیل در این زمینه نیز تحقیق کافی را انجام دهید.

از 10 معیار انتخاب رشته کنکور سراسری به 8 مورد اشاره شد. شما نیز 2 مورد دیگر را برای ما کامنت کنید تا سایر دوستان دیگران به ویژه آن دسته از داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دارند بتوانند از تجربه موفق شما استفاده کنند.

 

ارتباط با ما

مشاوران ما در موسسه حرف آخر پاسخگوی سوالات شما هستند. سوال و دغدغه خود را در پایین هیمن پست برای مشاوران ما کامنت کنید تا در اسرع وقت پاسخ داده شود. چون ممکن است سوال شما، پرسش دیگران نیز باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *