پزشکی یا دندانپزشکی – پزشکی بهتر است یا دندانپزشکی؟

پزشکی یا دندانپزشکی

نمیدانم پزشکی یا دندانپزشکی کدام را انتخاب کنم؟؟؟!!! پزشکی یا داور سازی؟ داروسازی یا دندانپزشکی ؟ پرستیژ پزشکی یا دندانپزشکی، پزشکی بهتر است یا دندانپزشکی و خیلی سوالات دیگر از این قبیل دغدغه اصلی داوطلبان رتبه برتر کنکوری بعد از کسب رتبه و انتخاب رشته است.بر حسب تجربه رتبه های برتر در دپارتمان رتبه برتر حرف آخر قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. بسیاری از رتبه برترها بعد از کسب رتبه نمیدانند که بین پزشکی و دندانپزشکی کدام را انتخاب کنند. شاید خیلی از شما دوستان کنکوری بگوید که این دغدغه نیست و اگر من رتبه برتر را کسب کنم میدانم چکار کنم.

اما این مهم برای خیلی از رتبه برترها دغدغه است و ما از نزدیک با این مسئله روبرو بوده ایم. قصد داریم در مورد موقعیت اجتماعی و آینده کار دو رشته برتر تجربی یعنی پزشکی و دندانپزشکی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم به این امید که شما دوست کنکوری رتبه برتر از الان بدانید که چکار باید بکنید و چی را انتخاب کنید.

پزشکی یا دندانپزشکی
پزشکی یا دندانپزشکی

 

در سالهای اخیر به دلیل اشباع بازار کار خیلی از رشته های گروه تجربی، تمرکز شدیدی بر کسب رتبه و قبولی در گروه پزشکی و پیرا پزشکی شده است. به طوریکه در چند سال اخیر گروه آزمایشی تجربی بیشترین شرکت کننده را تجربه کرده است. سالانه قریب به 600 هزار نفر با هم جهت کسب رتبه برتر به رقابت می پردازند. موقعیت اجتماعی و درآمد عالی از ویژگی رشته های برتر تجربی از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داورسازی است. همین عوامل باعث شده تا خیلی از داوطلبان با انگیزه زیاد به رقابت بپردازند. 

 برای مقایسه دندانپزشکی و پزشکی مقدمتا به بررسی رتبه های لازم برای این دو رشته پر طرفدار تجربی خواهیم پرداخت و بررسی میکنیم که در منطقه 1، 2 و 3 چه رتبه های برای دندان یا پزشکی لازم است. 

نهایت رتبه لازم برای پزشکی منطقه 1

 رتبه در کارنامه اولیه   دانشگاه محل پذیرش  دوره تحصیلی  رشته
2068 دانشگاه علوم پزشکی زابل  دوره روزانه  پزشکی
2548 دانشگاه علوم پزشکی بم دوره پردیس خودگردان پزشکی

نهایت رتبه لازم برای دنداپزشکی منطقه 1

رتبه در کارنامه اولیه دانشگاه محل پذیرش دوره تحصیلی رشته
1495 دانشگاه علوم پزشکی زاهدن  دوره روزانه دندانپزشکی
1936 دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دوره پردیس خودگردان دنداپزشکی

حداکثر یا نهایت رتبه قبولی برای پزشکی و دنداپزشکی در منطقه 1 به شرح جدول های فوق بود. اما ممکن است سالانه به دلیل افزایش ظرفیت ها این رتبه های تا مقداری جابجا شود. مقایسه پزشکی و دندانپزشکی از حیث رتبه لازم برای قبولی در دوره روزانه حداقل 500 و برای دوره پردیس خود گردان 600 است. بنابراین تفاوت بسیار چشم گیر بین قبولی دوره روزانه و پردیس وجود ندارد. 

 این رتبه ها و درصد ها برای منطقه به نسبت متفاوت و امیدوار کننده است و طبیعی است که تعداد داوطلبان منطقه از سایر مناطق بیشتر است. به ازای تعداد زیاد داوطلبان منطقه 2 شانس بیشتر برای کسب پزشکی و دندانپزشکی دارند. 

نهایت رتبه لازم برای پزشکی منطقه 2

رتبه در کارنامه اولیه دانشگاه محل پذیرش دوره تحصیلی رشته
4045 علوم پزشکی ارتش دوره روزانه پزشکی
3809 پردیس دانشگاه زاهدان  دوره پردیس  پزشکی

نهایت رتبه لازم برای دندانپزشکی منطقه 2

رتبه در کارنامه اولیه دانشگاه محل پذیرش دوره تحصیلی رشته
2158 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان روزانه دندانپزشکی
2775 پردیس دانشگاه کرمانشاه پردیس خودگردان دندانپزشکی

حداقل فاصله و یا شانس قبولی در منطقه 2 در رشته دندانپزشکی نسبت به منطقه 1 حدود 800 نفر است. 

نهایت رتبه لازم برای پزشکی منطقه 3

رتبه در کارنامه اولیه دانشگاه محل پذیرش دوره تحصیلی رشته
2610 دانشگاه علوم پزشکی بم روزانه پزشکی
2209 دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پردیس خودگردان پزشکی

نهایت رتبه لازم برای دندانپزشکی منطقه 3

رتبه در کارنامه اولیه دانشگاه محل پذیرش دوره تحصیلی رشته
1383 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دوره روزانه دندانپزشکی
1974 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پردیس خود گردان دندانپزشکی

برای مقایسه پزشکی یا دندان پزشکی در قدم نخست به بررسی رتبه و دانشگاه های محل پذیرش پرداختیم. این رتبه ها ممکن است به دلیل افزایش ظرفیت های سالانه کمی دچار تغییر و تحول شود. برای انتخاب پزشکی یا دندانپزشکی  نخست باید روی رتبه قبولی تمرکز داشت. داوطلبانی که هنوز آزمون سراسری را تجربه نکرده اند صرفا از این طالاعات میتوانند بر حسب علاقه خود استفاده کنند اما آنچه پزشکی یا دندانپزشکی را  مشخص میکند توان رتبه کسب شده است.

پزشکی یا دندانپزشکی

پزشکی – پیش نیاز ها و باید و نبایدها

رشته یا علم پزشکی یک دانش کاربردی است. هدف آن درمان بیماریها، باز توانی افراد آسیب دیده، حفظ و ارتقاء سلامتی جامعه است. دوستان کنکوری برای قبولی و نشستن سر کلاسهای رشته پزشکی در دانشگاه های برتر مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی و ایران باید به طور میانگین حداقل 75 الی 85  درصد دروس عمومی و تخصصی را در کنکور سراسری کسب کنند.

برای سایر دانشگاه های دیگر مانند دانشگاههای مراکز استانی و سطح دوم و سوم باید حداقل 70 الی 75 درصد را کسب کنند. نکته بسیار مهم در مورد کسب رتبه برتر برای تصاحب رشته پزشکی و داندانپزشکی، افزایش هر ساله میانگین دروس عمومی و تخصصی است. به دلیل رقابت شدید، هر ساله میانگین دروس در حال افزایش است. به همین جهت درصد های که ذکر شده است،حداقل های لازم برای کسب رتبه میباشد.

دانشگاه ریاضی زیست فیزیک شیمی ادبیات عربی دینی زبان
تهران 78 درصد 86 درصد 83 درصد 82 درصد 81 درصد 80 دصد 89 درصد 78 درصد
بقیه الله 53 درصد 60 درصد 59 درصد 56 درصد 70 درصد 70 درصد 75 درصد 70 درصد
شهید بهشتی 76 درصد 85 درصد 82 درصد 80 درصد 80 درصد 75 درصد 83 درصد 75 درصد

ویژگی های منحصر بفرد رشته پزشکی

یکی از ویژگی های منحصر بفرد رشته پزشکی نسبت به رشته دندانپزشکی فرصت های شغلی متنوع است. فارغ التحصیلان رشته پزشکی با فرصت های زیاد کاری و شغلی در بیمارستان ها، درمانگاهها،مراکز خدمات درمانی و بهداشتی و موسسات زیر نظر علوم پزشکی و شرکت های تخصصی پزشکی مواجه هستند. بنابراین از حیث کاری و شغلی دامنه گسترده ای از زمینه های مختلف برای فارغ التحصیلان رشته پزشکی مهیا است.

پزشکی یا دندانپزشکی
پزشکی یا دندانپزشکی

امنیت شغلی پزشکی

همانگونه که اشاره شد زمینه کاری رشته پزشکی بسیار زیاد است. در تمام کشورهای جهان( درحال توسعه و توسعه یافته) جامعه پزشکی بالاترین امنیت شغلی در جوامع را دارند. چون در همه کشورها، حوزه سلامت از اهمیت زیادی برخودار است و جزء شاخص های توسعه محسوب میشود. به همین جهت جامعه پزشکی از امنیت شغلی بالای برخوردار است. هر چند که در سالهای اخیر به دلیل پذیرش زیاد و تمایل و گرایش همه برای قبولی در پزشکی، خیلی از کارشناسان معتقدند که امنیت شغلی پزشکان در حال تغییر و قابل دستخوش است. اما پزشکی برخلاف خیلی از مشاغل موجود در جامعه کماکان از امنیت شغلی پایداری برخوردار است.

موقعیت اجتماعی پزشکی

یکی از ویژگی های برتر و منحصربفرد رشته پزشکی موقعیت اجتماعی آن در جامعه است. از قدیم الایام طبیبان جایگاه ویژه ای در جامعه داشته اند و مورد تکریم و احترام سایرین بوده اند. در بیشتر کشورها بخصوص کشورهای جهان سوم و در حال توسعه شغل پزشکی بالاترین موقعیت اجتماعی در جامعه را دارد.( در کشور آلمان معلمان و دبیران این جایگاه ویژه را در اختیار دارند).

پزشکی رشته ای جهانی محسوب میشود. در سراسرجهان علم پزشکی یکسان میباشد. چون بیشتر قسمت اعظم علم پزشکی در قالب کتاب و مقالات به زبان انگلیسی منتشر میشود و تمامی اصطلاحات پزشکی لاتین است. فارغ التحصیل رشته پزشکی در هر نقطه از کره خاکی میتواند کار کند. در جوامع سنتی موقعیت اجتماعی پزشکان به مراتب از خیلی از مشاغل بالاست. 

پزشکی یا دندون
پزشکی یا دندانپزشکی

دندانپزشکی – پیش نیاز ها و باید و نبایدها

دندانپزشکی یک رشته تخصصی است که به سلامت دهان و دندان، بعنوان عضو مهم در سلامتی جسم و روان و زیبایی می پردازد. به لحاظ کسب درصد های لازم برای قبولی در این رشته، فرق بسیار کم و اندکی بین درصدهای رشته پزشکی و دندانپزشکی وجود دارد. از نظر بیشتر مردم و جامعه رشته دندانپزشکی چند پله از رشته پزشکی پایین تر است. اما خیلی از رتبه برترهای کنکور هر ساله به دلایلی مختلفی از پزشکی صرف نظر میکنند و رشته دندانپزشکی انتخاب میکنند.

در تحقیقاتی که در دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال 93 به عمل آمد مشخص شد که دانشجویان ورودی 93 دندانپزشکی این دانشگاه به دلیل دستیابی به درآمد زود هنگام و تاثیر اطرافیان این رشته را انتخاب کرده اند و دانشجویانی که با علاقه خود این رشته را انتخاب کرده اند بسیار کم بوده است.

گروهی از داوطلبان که سالهای طولانی از کنکور فاصله داشته اند، یا افرادی که سالها در رشته های پیراپزشکی مطالعه و کار داشته اند، بیشتر به دلیل فرآیند کوتاه مدت زمان تحصیل و دسترسی به درآمد سریع، رشته دندانپزشکی را انتخاب میکنند. بهداشت دهان و دندان در چند دهه اخیر بسیار اهمیت پیدا کرده است.

همین موضوع باعث گسترش بازار کار و خدمان دندانپزشکی شده است. یکی از مزایایی خوب دندان پزشکی، شرایط کاری مستقل و آزاد میباشد. در حالی که برای پزشکان به دلیل شرایط خاص کاری تایم های مختلف فعالیت تعیین و مشخص میشود.

پزشکی یا دندانپزشکی
پزشکی یا دندانپزشکی

موقعیت شغلی و کاری رشته دندانپزشکی

در کشور آمریکا بین سالهای 2010 تا 2017 استخدام و موقعیت کاری رشته دندانپزشکی رشد 21 درصدی داشته است. در حالی که سایر مشاغل در حد 14 درصد رشد داشته اند. در استرالیا در یک بازه زمانی 5 ساله رشد 38 درصدی داشته است. این واقعیت ها بیانگر اهمیت بهداشت دهان و دندان در جهان و ارتقاء این رشته به جایگاه ویژه در جوامع است. بی شک به دلیل اهمیت سلامتی در همه جوامع اهمیت رشته دندانپزشکی به سراسر جهان سرایت میکند و فقط مختص کشورهای توسعه یافته نیست.

دندانپزشکی در ایران

رشته دندانپزشکی در ایران مانند رشته پزشکی به جهان معرفی نشده است و مسئولین امر عدم حضور فعال ایران در جوامع بین المللی و همایش های بین المللی را دلیل آن میدانند. در حال حاضر رشته دندانپرشکی در ایران از سطح جهانی بسیار پایین است اما در منطقه و در مقایسه با کشورهای همسایه جایگاه بهتری دارد. این در حالی است که در ایران 12 هزار دندانپرشک وجود دارد و دانشکده های دندانپزشکی سالانه 1000 دندانپزشک تربیت میکنند.

هر چند در چند سال اخیر نسبت نرخ رشد دندانپزشکان نسبت به جمعیت افزایش پیدا کرده است. اما در ایران متاسفانه دندانپزشکی نسبت به پزشکی بازار کاری محدود تری دارد.  درآمد دندانپزشکان به مهارت، تخصص و موقعیت جغرافیایی  آنها بستگی دارد. از سوی دیگر هزینه ایجاد مطب و تهیه وسایل و تجهیزات دنداپزشکی بالاست.

مقایسه در آمد پزشکی و دندانپزشکی

از حیث درآمدی چنانچه دندان پزشک مهارت و تخصص کافی داشته باشد و در موقعیت جغرافیایی مناسبی از حیث جمعیتی قرار بگیرد، درآمد خوبی دارد. این درآمد در مقایسه با پزشکان عمومی مناسب است. اما پزشکی با تخصص یا فوق تخصص به مراتب از درآمد بالا و بسیار عالی برخودار است. 

ویژگی های فردی پزشک و دندانپزشک

جای تعجب نیست که مهارت های مورد نیاز برای یک پزشک یا دندانپزشک همپوشانی قابل توجهی وجود دارد. شما نیاز به دانش کامل از علم و فیزیولوژی، مهارت های حل مسئله عالی و رفتار مثبت در کنار تخت دارید. با این حال، مهارت هایی وجود دارد که برای هر یک از این رشته ها خاص است. به عنوان یک دندانپزشک، شما زمان زیادی را صرف انجام کارهای عملی در دهان بیمار خواهید کرد. به این ترتیب، مهارت دستی، دقت فنی و بینایی خوب کلیدی هستند.

 شما همچنین با برخی از بیماران عصبی سر و کار خواهید داشت، بنابراین داشتن مهارت های ارتباطی قوی و روشی اطمینان بخش ضروری است. علاوه بر این، بسیاری از دندانپزشکان کارهای خود را انجام می دهند، بنابراین نیاز به هوش تجاری نیز وجود دارد. 

برای اینکه یک پزشک موفق باشید، باید بتوانید در موقعیت های پرفشار خونسرد بمانید و رفتاری دلسوزانه در کنار تخت داشته باشید. تاب آوری، فداکاری، مهارت های کار تیمی، و توجه به جزئیات نیز کلیدی است. به عنوان یک پزشک، باید تعهد مداوم خود را به ارتقاء مهارت حفظ کنید، بنابراین علاقه شدید به یادگیری نیز مهم است.

پاسخ به برخی سوالات داوطلبان

برای دختر پزشکی بهتره یا دندانپزشکی؟ سوال که همواره خانمها می پرسند. برای ورود دختر خانم ها به رشته پزشکی یا دنداپزشکی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. میتوانید بر حسب معیار های خود و ارزش معیارها مانند موقعیت اجتماعی، درآمد، زمان آزاد بیشتر، حس کمک به هم نوع، توانایی رویارویی با مجروحین و افزاد زخمی، زمان دوره تحصیل، سخت یا آسان بودن دوره آموزش و … یکی را انتخاب کنید. 

پزشکی یا دندان کدام دانشگاه بهتر است؟ خوب مشخص است که دانشگاه های برتر کشور از حیث آموزشی فرصت بهتری در اختیار دانشجویان قرار خواهند داد. اینکه کدام دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید به رتبه شما بستگی دارد. چنانچه مایل به ادامه تحصیلی در دانشگاه های برتر برای رشته پزشکی یا دندان هستید باید رتبه برتر را کسب کنید.

کدام رشته پزشکی بهتر است؟ بهتر بودن رشته های پزشکی به خیلی از فاکتورهای موجود در این قضیه مانند علاقه، توانایی، مهارت و استعداد بستگی دارد. 

تفاوت پزشکی و دندانپزشکی؟ در مقاله به تفاوت پزشکی و دندانپزشکی پرداخته ایم. اما مهترین تفاوت ها موقعیت اجتماعی، درآمد بالا و زمان دوره تحصیل است. در پزشکی موعیت اجتماعی و درآمد بالا از امتیاز و رای بیشتری برخوردار است. اما در دندانپزشکی دوره تحصیل کم و درآمد نسبتا مناسب. هر چند لازم به ذکر است برای رسیدن به درآمد بالا در پزشکی تخصص شرط لازم است.  پزشک عمومی از درآمد کمتری برخوردار است. 

معایب رشته دندانپزشکی چه مواردی است؟ برای دندانپزشکی معایب بزرگ و بارزی وجود ندارد. یکی از معایب دندانپزشکی آسیب های جسمی است. یک دندانپزشک تا زمانی میتواند مهارت خوبی داشته باشد که از سلامت کامل جسمی مانند دست و پای سالم برخوردار باشد. چنانچه آسیب جدی به دست و پای وارد شود توانایی کافی برای انجام وظیفه خود ندارد.

درآمد دانشجویان دندانپزشکی چقدر است؟ دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی حقوق ندارند. فقط در سال آخر تحصیل حقوق اینترن دریافت میکنند. سایر سالهای تحصیل حقوق ندارند.

پرستیژ دندانپزشکی بالاست یا پرستیژ پزشکی؟ هر کدام از رشته ها با توجه به موقعیت خود پرستیژ متناسب با خود را دارد. نمیتوان یکی را بر دیگر ترجیح داد.

رتبه لازم برای پزشکی و دندانپزشکی؟ از بالاترین سطح دانشگاه های کشور که دانشگاه تهران میباشد تا پایین ترین سطح، متوسط درصدهای لازم برای پزشکی و دندانپزشکی 65 الی 90 میباشد. دانشگاه های برتر مانند تهران و شهید بهشتی میانگین درصدها بیشتر از 80 سایر دانشگاه ها 65 الی 80.

پزشکی یا دندانپزشکی آیا اشباع شده است؟ فعلا پذیرش از حیث بازار کار در رشته پزشکی یا دندانپزشکی اشباع نشده است و حوزه سلامت به شدت به متخصص در هر دو رشته نیازمند است. در صورت اشباع خلا پزشک و دنداپزشک متخصص به وضوح احساس میشود.

نتیجه گیری – پزشکی یا دندانپزشکی

پزشکی یا دندانپزشکی کدام بهتر است به هدف و علاقه شما بستگی دارد. هر دو رشته جزء بهترین های حوزه سلامت است و جامعه به شدت بهدمتخصص در این دو رشته نیازمند است. ویژگی های شخصیتی، کاری و تحصیلی شما مشاخص میکند که پزشکی یا دندانپزشکی کدام یک بهتر است. نمیتوان معیار ثابتی برای این موضوع در نظر گرفت.

درآمد و موقعیت اجتماعی و کاری پزشکان متخصص به مراتب بسیار بالاتر از دندانپزشکی است. پزشکان در موقعیت های جغرافیایی متفاوت میتوانند با توجه به تخصص خود از حیث درآمد موقعیت بسیار خوبی نسبت به دندان پزشک داشته باشند. در آمد دندانپزشک همانگونه که اشاره شد، به موقعیت جغرافیایی و تخصص خوب بستگی دارد. نقطه قوت کار دندانپزشکان، مستقل بودن کار و خدمات آنهاست.

 

ارتباط با ما

دانش آموزان و داوطلبان کنکوری برای تهیه محصولات حرف آخر میتوانند با شماره های زیر تماس حاصل فرمایند. همچنین برای کسب مشاوره رایگان میتوانید از طریق گروه تلگرامی حرف آخر با رتبه برترها و مشاوران ارشد ما در ارتباط باشید.

  • 09106620394
  • 09120085450
  • 02166094258

 

7 نظر در “پزشکی یا دندانپزشکی – پزشکی بهتر است یا دندانپزشکی؟

  1. حمید گفت:

    به نظر من متن بالا برای کسی که تو کانادا میخواهد کار کند کاملا صحیح است یک متخصص بیهوشی دو برابر یک دندانپزشک درآمد دارد اما فراموش نکنیم اگر بیمار این متخصص بعد از بیهوشی و جراحی ریکاوری نشود و منجر به فوت فرد شود هزینه بسیار بالایی روی دست بیمه و متخصص میگذارد اما در ایران الان دندانپزشکان درآمد بالاتری از متخصص بیهوشی دارد در سطح عمومی که کاملا کفه به نفع دندانپزشکان است ولی اگر منظورتان جراحان نخبه مغز و قلب است کاملا حرف این مقاله درست است

    1. تیم رتبه برتر حرف آخر گفت:

      با سلام
      تشکر از نظر خواهی و کامنت شما

  2. تینا گفت:

    دغدغه خیلی از رتبه برترها همین موضوع است. خودم این مورد رو تجربه کردم. خوشبختانه الان خیلی از سایت ها به این موضوع پرداخته اند و این کمک بزرگی به انتخاب درست میکند.

  3. Maral گفت:

    خب ببخشید متخصص دندان پزشک رو با متخصص پزشکی مقایسه کنید اونوقت چی بازم پزشکی؟
    میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. دپارتمان رتبه برتر گفت:

      سلام
      به زودی مقاله راآپدیت میکنیم ومورد فوق با مقاله اضافه خواهد شد

  4. الهه گفت:

    این موضوع که پزشکی جوانی آدم رو میگیره و باعث افسردگی میشه ووو
    این برای دندانپزشکی صدق نمیکنه؟

    1. دپارتمان رتبه برتر گفت:

      خوب مشخصه که دوره پزشکی بسیار طولانی است. در کوتاه مدت و پزشکی عمومی نیز از حیث درآمدی قابل توجیه نیست.
      دوره تخصصی نیز زمان بر است و از ابتدا تا تخصص حداقل 12 الی 15 سال زمان نیاز است. اما دندانپزشکی نهایتا 6 سال زمان میخواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *