تخته شدن رشته های دانشگاهی – نظام آموزشی خوب – نظام آموزشی بد

تخته شدن رشته های دانشگاهی

چند سالی است که از تخته شدن رشته های دانشگاهی در کشور میگذرد و برای این اتفاق مهم تا به امروز چاره و راهکاری تعریف و پیدا نشده است. روزگاری خیلی از رشته ها در گروه های تجربی، ریاضی و انسانی ارزش و جایگاه ویژه ای داشتند و میتوان گفت تعادل نسبی بین پذیرش و اشتغال آنها بعد از فارغ التحصیلی وجود داشت. اما در دهه اخیر همه معادلات به هم خورده است و داوطلبان و خانواده ها در تلاش برای تصاحب چند رشته خاص هستند.

 

تخته شدن رشته های دانشگاهی

در دهه ای که گذشت تب و تاب کنکور و قبولی در رشته های خاص نسبت به گذشته بسیار بالا رفت. به پیروی این مهم موسسات کنکوری و انتشارات متعددی به وجود آمدند. پای انتشارات کنکوری به صدا و سیما باز و تبلیغات گسترده برای منابع کنکوری شروع شد. به پیرو این تبلیغات آرامش روح و روان از خیلی از خانواده ها، دانش آموزان و داوطلبان کنکوری سلب شد. شاید در نگاه اول، موسسات و انتشارات کنکوری مقصر شناخته شوند و انگشت اتهام به سوی آنها باشد اما منشا تمامی این رویداد از تخته شدن رشته های دانشگاهی تا تبلیغات گسترده موسسات کنکوری، نظام آموزشی کشور است.

 

تخته شدن رشته های دانشگاهی

 نظام آموزشی کشور

از دهه 60 شمسی به بعد با توجه به تغییر و تحولات اجتماعی و فرهنگی در کشور، نظام آموزشی نیز رو به تغییر نهاد. دانشگاه های زیادی از جمله آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی، غیر انتفاعی و غیر در کشور ایجاد شد. بعد از یک دهه میزان باسوادی و تحصیلات در کشور افزایش پیدا کرد اما به همام میزان نیز کیفیت نظام آموزشی و کسب یادگیری افت کرد. پذیرش بیش از ظرفیت دانشجو به طرق مختلف توسط دانشگاه های مختلف باعث شد در کمتر از یک دهه بازار اشتغال خیلی از رشته های دانشگاهی در کشور اشباع شود و قرب، ارزش و منزلت علمی رشته های زیادی نیز خدشه دار و کاسته شود. شاید بتوان گفت که دید مادی و پولی برای تولید سرمایه  و ثروت از طریق ایجاد مراکز دانشگاهی، نقطه شروع افت نظام آموزشی در کشور باشد.

 

رویکرد مادی نظام آموزشی کشور

تولید سرمایه و ثروت از طریق مراکز آموزشی، معادله پذیرش دانشجو، بازار کار بعد از فارغ التحصیلی و کیفیت نظام آموزشی را به کلی بهم زد. متاسفانه امروزه این رویکرد نه تنها اصلاح و رفع نشده است بلکه گسترده تر نیز شده ودامن گیر رشته های حساس و مهم دانشگاهی مانند پزشکی، دندان پزشکی و پیرا پزشکی ها نیز شده است. دانشگاه های پردیس نمونه ای از این موارد است که با پرداخت هزینه و بدون کسب رتبه لازم در آزمون سراسری میتوان در رشته های ذکر شده ادامه تحصیل داد. ادامه این رویکرد نه تنها نطام آموزشی کشور را به قهقرا خواهد برد بلکه خروجی آن نظام سلامت و روان جامعه را تهدید میکند. خروجی رشته های پزشکی این رویکرد هم اکنون در نظام سلامت کشور بدون تجربه و کسب مهارت های علمی وآکادمیک مشغول به فعالیت هستند.

 

رشته های فاقد اشتغال در کشور

بررسی تعداد شرکت کنندگان سه گروه علوم تجربی، ریاضی و انسانی بیانگر رکود شدید در رشته های گروه ریاضی، انسانی و زیر گروه های پایین تجربی میباشد. رشته های فنی در کشور با بی مهری مواجه شده اند و خیلی از پذیرفته شدگان این رشته ها در مقطع ارشد و دکترا جذب مشاغل تغییر مرتبط میشوند. در گروه انسانی فعلا تربیت معلم یا دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبان کنکور انسانی در بورس است و داوطلبان رغبت زیادی به تحصیل در سایر رشته ندارند. این اتفاق در گروه تجربی نیز مشهود است. همه داوطلبان گروه تجربی برای پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و پیرا پزشکی رقابت میکنند و کسی تمایلی به تحصیل در سایر زیرگروه ها و رشته های دیگر ندارد.

 

انتظار اشباع در گروه پزشکی

روند رقابت برای کسب رتبه برتر گروه تجربی، عدم تعادل در رشته های دانشگاهی و اشباع در گروه تجربی را نوید میدهد. اگر زیر ساخت لازم برای اشتغال سایر رشته ها در کشور فراهم نشود و همچنین دیدگاه تولید سرمایه از نظام آموزشی و دانشگاه برداشته نشود، تهدید بزرگ و غیر قابل جبرانی نظام آموزش کشور را تهدید میکند و نخستین تهدید آن گریبان جامعه سلامت کشور را خواهد گرفت.

ارتباط با ما

برای دریافت مشاوره تحصیلی و درسی رایگان حرف آخر میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *