روش مطالعه فلسفه و منطق

روش مطالعه فلسفه و منطق

یکی از سوالات همیشگی داوطلبان از دپارتمان رتبه برتر حرف آخر، روش مطالعه فلسفه رتبه های برتر، روش مطالعه منطق رتبه های برتر است. طبق آمارهای رسمی سازمان سنجش، میانگین فلسفه و منطق تقریبا 5 درصد است و این اما ثابت میکند که این درس، جزء دروس رتبه ساز انسانی است. داوطلبان انسانی برای کسب رتبه برتر به درصد بالا در فلسفه و منطق نیاز دارند اما محتوای کتاب و تست های آزمون سراسری به سادگی اجاره کسب درصد بالا را نمیدهند.

 مطالعه فلسفه و منطق به‌عنوان یکی از دروس سخت و چالش‌برانگیز گروه انسانی، بسیار مهم است. این درس  برای پذیرش در رشته‌های علوم قضایی، حقوق و دانشگاه فرهنگیان، تأثیر فراوان دارد. اگرچه یادگیری فلسفه و منطق برای بسیاری از دانش آموزان دشوار به نظر می‌رسد؛ اما با به‌کارگیری یک سری شیوه مناسب جهت درک بهتر مفاهیم پیچیده و عمیق، می‌توان آن را به یکی از دروس قابل‌فهم و شیرین مبدل کرد.

متاسفانه در فضای آموزش رسمی، روش یادگیری سنتی حاکم است. این مساله در گروه انسانی بسیار چشمگیر تر از سایر گروه های آزمایشی است و به یکی از دلایلی مهم عدم موفقیت دانش آموزان تبدیل شده و تکیه اصلی داوطلبان در یادگیری درس فلسفه و منطق حفظ کردن محتوا است. در قدم نخست باید دور این روش از یادگیری را خط کشید چون جواب خود را پس داده و با این روش دیگر اصلا نمیتوانید تست های مفهومی فلسفه و منطق را بزنید.

بنابراین اگر شما نیز علاقه‌مند هستید درس فلسفه و منطق را به شیوه‌ای کاملاً اصولی و نتیجه‌بخش فرابگیرید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. چراکه قصد داریم روش مطالعه فلسفه و منطق را به‌گونه‌ای کاملاً متفاوت و اصولی برای شما شرح دهیم و دپارتمان حرف آخر انسانی بهترین منبع برای فلسفه و منطق کنکور معرفی کند. 

روش مطالعه فلسفه و منطق

اهمیت درس فلسفه و منطق

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره شد، بدون شک درس فلسفه و منطق یکی از دروس دشوار و مهم دوران متوسطه در گروه علوم انسانی است که معمولاً دانش آموزان برای مطالعه و یادگیری آنچه در دوران تحصیل و یا در زمان کنکور با چالش‌های زیادی مواجه هستند. در آخرین تغییرات اعمال شده در آزمون سراسری، ضریب فلسفه و منطق برای تمامی زیر گروه های انسانی 5 است. توجه به ضریب و میانگین پایین آن در آزمون سراسری لزوم دقت در روش مطالعه فلسفه ومنطق را توجیه میکند. 

در کنکور، ضعف عمومی داوطلبان، تاثیر و اثر گذاری یک درس در کسب رتبه را همواره بیشتر از تاثیر ضریب آن میکند. با اینکه ضریب فلسفه و منطق 5 است و با تاریخ،جغرافیا، جامعه شناسی و … دارای ضریب یکسان میباشد اما ضعف آموزشی داوطلبان باعث شده که فلسفه و منطق جزء دروس رتبه ساز انسانی محسوب شوند. 

چطور فلسفه و منطق بخوانیم؟

بد نیست بدانید که منابع مطالعه کنکور برای درس فلسفه و منطق، تنها سه کتاب منطق دهم، فلسفه یازدهم و فلسفه دوازدهم است. متأسفانه بزرگ‌ترین مشکل اکثر دانش آموزان برای مطالعه این دروس، تلاش برای حفظ کردن آن‌ها بوده و حتی تصور می‌کنند که این کار را به‌راحتی می‌توانند انجام دهند. درحالی‌که زمانی متوجه اشتباه خود در روش مطالعه فلسفه و منطق می‌گردند که شاهد ضریب منفی و نمرات ناامیدکننده این درس در کنکور می‌شوند. چراکه هریک از این سه کتاب دارای شیوه مطالعه خاص خود هستند که در ادامه به بررسی جداگانه هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

کتاب منطق سال دهم

کتاب منطق، بیشتر حاوی مطالب حفظی بوده و در کنار آن دارای موضوعاتی مفهومی نیز هست. به همین دلیل یادگیری محتویات آن، هم از طریق حفظ کردن و هم فهمیدن امکان‌پذیر خواهد بود. به این معنی که بخش‌های حفظ کردنی را به‌طور مداوم، مرور کرده و سعی کنید موضوعات سخت و مفهومی را درک کنید. دقت داشته باشید کلیه مطالب و موضوعاتی که در کتاب منطق گنجانده‌شده، دارای اهمیت هستند و می‌بایست ضمن خواندن متن کتاب به نکات جزئی و حتی پاورقی‌ها نیز توجه داشته باشید.
رعایت دو نکته‌ای که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم درروش مطالعه فلسفه و منطق بسیار مهم است:

• پرسش‌های مداوم از معلم تا زمانی که مشکل شما کاملاً برطرف شود، در شرایطی که احساس می‌کنید به‌درستی متوجه مطلب نشده‌اید.
• به‌محض مطالعه هر درس یا مبحث، تست آن را نیز حل کنید.
البته در کنار تست‌زنی باید پاسخ‌های تشریحی آن را نیز مطالعه کنید چراکه در این صورت موضوع موردبحث، عمیقاً برای شما جا می‌افتد. البته دسته‌بندی و خلاصه بودن مطالب و محتوای کتاب منطق موجب می‌شود که دانش‌آموز بتواند به‌راحتی آن‌ها را در ذهن خود ثبت کرده و از مثال‌ها برای حفظ شدن مطالب استفاده کند.

روش مطالعه منطق سال دهم

ازآنجایی‌که موضوعات کتاب منطق به شکل پیوسته و مرتبط با یکدیگر هستند برای یادگیری آن‌ها بایستی ابتدا تسلط و درک کافی از درس قبلی داشته باشید. هرچه شما درس‌های پیشین را بهتر یاد بگیرید، مطالب بعدی نیز برای شما ساده‌تر می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، برای فهم بهتر درس هفتم منطق، ضروری است مطالب درس ششم را متوجه شده باشید.

روش اول: همان‌طور که گفته شد، مطالعه و یادگیری ترتیب وار و درس به درس، اولین روش از خواندن منطق سال دهم است. البته توصیه می‌شود قبل از خواندن درس جدید، مروری هم به درس‌های گذشته داشته باشید.
روش دوم: خلاصه‌برداری شیوه دیگری است که نه‌تنها برای درس منطق، بلکه برای به خاطر سپردن هر نوع مطلبی اعم از درسی یا غیردرسی، مؤثر می‌باشد. این کار باعث می‌شود دقت شما بر روی مطالب بیشتر شده و درک بهتری از آن به دست آورید. به‌ این‌ترتیب در شرایطی که نیاز به‌مرور و دوره کردن منطق داشته باشید، این خلاصه‌نویسی، کمک زیادی به شما می‌کند. مثلاً در ماه‌های نزدیک به آزمون سراسری می‌توانید از طریق روش مطالعه و خلاصه‌نویسی، ضمن صرفه‌جویی در وقت و سرعت بیشتر مرور، نکات بیشتری را در ذهن خود ثبت کنید.

روش مطالعه فلسفه یک

اما در ادامه آموزش روش مطالعه فلسفه و منطق به نحوه خواندن و یادگیری کتاب فلسفه سال یازدهم می رسیم. این کتاب کمتر دارای مطالب مفهومی بوده و بیشتر موضوعات آن حفظی است. بر همین اساس می‌توان تنها راه به خاطر سپردن مباحث آن را، مرور پیاپی و دوره کردن دانست. درواقع این مژده را به دانش آموزان خواهیم داد که پرسش‌های مطرح از این کتاب، چندان مفهومی و پیچیده نیستند و نیازی به مطالعه عمیق و درک مباحث آن وجود ندارد.

هرچند یادگیری برخی مطالب مانند علل اربعه، تمرکز و دقت بیشتری را طلب می‌کند. همچون روش دوم مطالعه فلسفه، برای این درس نیز خلاصه‌نویسی می‌تواند برای بولد کردن یا شناسایی نکات مهم اثرگذار باشد. در این صورت بهتر می‌دانید بخش‌های مهم فلسفه کدام هستند. استفاده از نمونه سؤالات آزمون‌های گذشته نیز به شما کمک زیادی می‌کند.

روش مطالعه فلسفه دو

فلسفه دو نیز ازجمله درس‌های دشوار همراه با مفاهیم پیچیده است که یادگیری و تسلط بر آن نیازمند استفاده از راهکارهای مطمئن و تجربه‌شده می‌باشد. در این بخش از بررسی روش مطالعه فلسفه و منطق به چند نکته برای یادگیری و مطالعه راحت کتاب فلسفه دوم اشاره خواهیم داشت:

پیشخوانی قبل از کلاس

این راهکار را در مورد کتب قبلی نیز بیان کردیم که پیش از یادگیری مباحث جدید، بهتر است سری به آن‌ها زده و یک مرور کلی بر مفاهیم و مطالب آن داشته باشید. انجام این کار به شما کمک می‌کند که پس از آموزش و یادگیری مبحث جدید، درک بهتر، واضح‌تر و عمیق‌تری از موضوع پیدا کنید. لزومی ندارد که این مرور به‌صورت خیلی جدی و زمان‌بر باشد. بلکه خواندن مطالب به‌صورت روزنامه وار و اطلاع از تیترهای پیش رو، می‌تواند نتیجه مورد انتظار را به همراه داشته باشد.

جالب است بدانید که مرور تیتر وار و پیش‌خوانی درس فلسفه، موجب می‌شود که در حین یادگیری مطالب جدید به‌صورت ناخودآگاه، پاسخ برخی پرسش‌ها را بدانید و حرف‌های معلم را به‌درستی درک کنید.

دسته‌بندی محتوای درس

در روش مطالعه فلسفه و منطق معمولاً پیشنهاد می‌شود که محتوای درس را ازنظر مطالب مفهومی و حفظی تقسیم‌بندی کنید. اکنون می‌توانید مطالب حفظی را خلاصه کرده و با مرور چندین‌باره، به خاطر بسپارید و محتوای مفهومی که نیازمند درک عمیق‌تر است را با دقت و حوصله بیشتر، مطالعه نمائید.

مطالعه مفهومی فلسفه دو

درک جملات و تلاش برای فهمیدن معانی و اهدافی که در پس موضوع هر درس وجود دارد، به شما کمک می‌کند که به‌راحتی بتوانید فلسفه را مطالعه کرده و آن را فرابگیرید. سعی کنید تمرکز خود را از حفظ کردن خط به خط جملات دور کرده و با دقت در مفهوم و موضوع، جملات را برای خود یا دیگران بخوانید و بازگو کنید.

تسلط و یادگیری

در این مرحله از روش مطالعه فلسفه و منطق و زمانی که شما به‌خوبی مفاهیم درس را متوجه شده‌اید، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را به خاطر بسپارید. به‌این‌ترتیب می‌توانید تلاش خود را بر روی یادگیری مطالب و مرور آن در بازه‌های زمانی کوتاه، متمرکز کنید. البته این خود شما هستید که با توجه به سطح آمادگی خود، تعیین می‌کنید چه مدت‌زمانی برای این مرور و یادگیری مطالب مناسب و کافی است.

زیرا برخی از افراد، نیازمند صرف زمان بیشتر و برخی مدت کوتاه‌تری را برای یادگیری و به خاطر سپردن مطالب نیاز دارند. درصورتی‌که بتوانید، مطالب مهم و دشوار این درس را خلاصه‌برداری کرده و با تکرار مداوم آن را یاد بگیرید، مطمئن باشید که در ذهن شما ماندگار می‌شوند. پس از تسلط و یادگیری کامل مطالب، می‌توانید برای یادگیری بهتر و بیشتر مطلب، تست‌زنی درس فلسفه را آغاز کنید.

یادداشت‌برداری و پرسش

یادداشت‌برداری از گفته‌های معلم در حین آموزش یک روش مطالعه فلسفه و منطق است که برای یادگیری بهتر بسیار مؤثر خواهد بود. در واقع باید تلاش کنید که هیچ‌گونه پرسش یا ابهامی در ذهن شما باقی نماند و هر بخش از درس را که متوجه نشدید حتماً از معلم خود بخواهید که مجدداً توضیح دهد.

مرور و نکته برداری

مرور نکات و مطالبی که در کلاس و حین تدریس مورداشاره قرارگرفته‌اند، به شما در یادگیری بهتر این درس کمک زیادی می‌کند. تأکید می‌کنیم که این شیوه تنها در صورتی مؤثر خواهد بود که همان روزبه دوره کردن مطالب آموزش داده‌شده، بپردازید. به این صورت که در ابتدا نکاتی که در کلاس یادداشت کرده‌اید، مطالعه نمائید.

تمرین تست‌زنی

در این بخش از معرفی روش مطالعه فلسفه و منطق و پس از مرور مباحث، نوبت به تست‌زنی می‌رسد. برای این کار، بهتر است در کنار تمرین تست‌زنی، پاسخنامه تشریحی آن را نیز تهیه نموده و به‌طور کامل مطالعه نمائید. یکی از نکاتی که اشاره به آن خالی از اهمیت نیست، توجه به این موضوع است که در سالهای اخیر طراحان برای محک بیشتر و بهتر داوطلبان، سعی در طرح پرسش‌های ترکیبی دارند. به این معنی که در یک سؤال، چند مبحث را قرار می‌دهند.

به همین دلیل در کنار تلاش برای یادگیری روش مطالعه فلسفه و منطق و برای اطمینان از یادآوری مطالب، می‌بایست زمان قابل‌توجهی را نیز صرف تست زدن و محک خود برای یادآوری و تثبیت مطالبی که تاکنون فراگرفته‌اید، کنید.

نحوه طراحی سؤالات فلسفه و منطق

معمولاً در آزمون سراسری و امتحانات نهایی، پرسش‌ها به سبک‌های گوناگون و در انواع حفظی، مفهومی، مسئله محور و در مواردی حتی در سطوح بالاتر و خارج از محدوده کتاب و آموزش‌های داده شد، طراحی می‌شوند. به همین دلیل داوطلبان می‌بایست تمام احتمالات را در نظر گرفته و انواع سؤالات مشابه را تهیه و حل کنند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز دراین‌باره صحبت کردیم، لزوم تست‌زنی پیش از هر بار مطالعه و تسلط بر دروس فلسفه و منطق، بسیار بااهمیت بوده و بهتر است در زمان‌های مشخص، از تست‌های طبقه‌بندی‌شده برای آزمودن سطح توانایی خود و همچنین اطمینان از روش مطالعه فلسفه و منطق استفاده کنید. مطالعه پاسخنامه و تحلیل پاسخ تست‌ها نیز پس از هر بار تست‌زنی الزامی است.

نکات مهم در یادگیری بهتر فلسفه و منطق

علاوه بر موارد فوق که در یادگیری بهتر این درس دشوار و چالش‌برانگیز بسیار مؤثر هستند، برخی نکات نیز به‌عنوان راهنمایی در پایان این مبحث خدمت شما ارائه خواهیم کرد. این نکات عبارت‌اند از:
• استفاده از منابع خوب که بتواند در فهم بهتر مطالب و مباحث این دروس به شما کمک کند.
• هرچه تعداد دفعات مطالعه و مرور خود را از کتاب فلسفه و منطق بیشتر کنید، احتمال موفقیت شما نیز بیشتر خواهد بود.
• بهتر است زمانی که ذهنی آرام و آسوده دارید را برای مطالعه این درس انتخاب کنید. چراکه با ذهنی خسته و ناآرام نمی‌توانید مباحث پیچیده و مفهومی این درس را درک کنید.
• زمان زیادی را به درک عمیق و فهم صحیح مباحث فلسفه و منطق اختصاص دهید.

• به روش مطالعه فلسفه و منطق این تکنیک را نیز اضافه کنید که در صورت مواجهه با یک درس دشوار و غیرقابل فهم به‌ویژه در فلسفه، بنویسید!! یعنی متن، قسمت، پاراگراف یا بخشی که برای شما غیرقابل درک است را چندین بار بازنویسی کنید. خواهید دید که درک آن بسیار ساده‌تر می‌شود.
• و اما درنهایت، با آموزش دادن می‌توانید به به‌راحتی هر نوع مطلب سخت و سنگین را برای خود و اطرافیانتان ساده‌تر کنید. به این شکل که با دوستان خود جمع شده و برای هم مطالب سخت و قسمت‌هایی که دارای مشکل هستید را توضیح دهید. می‌توانید از هم سؤال بپرسید و یکدیگر را در درک مبحث موردنظر راهنمایی کنید. شما حتی می‌توانید بدون حضور دیگران و برای خودتان این توضیحات را ارائه نمائید.

استفاده از منابع مناسب

زمان طلایی کنکور بسیار محدود است. در رشته انسانی تعدد منابع درسی، اجازه استفاده از هر منبعی را نمیدهد. بنابراین داوطلب کنکوری باید بهترین منبع را انتخاب کنند. انتخاب آگاهانه منابع باعث بازدهی مناسب شما خواهد شد. همانگونه که اشاره کردیم، زمان شما برای موفقیت در آزمون سراسری  بسیار محدود است و آزمون و خطا ندارید. حرف آخر با روش های جدید آموزشی، از قبیل روش های مفهومی و تکنیک های پویا نمایی قدم بزرگی در آموزش دروس کنکوری برداشته است.

فلسفه و منطق حرف آخر دارای ویژگی های برتر آموزشی هستند که کمک میکند داوطلبان بتوانند در حداقل زمان بیشترین بازدهی را داشته باشند. آموزش مبتنی بر روش های مفهومی است و در قدم نخست درسنامه هر درس به تفصیل تدریس میشود و این مساله کمک میکند تا همه دانش آموزان بتوانند از پایه، درسنامه را به صورت مفهومی دریافت کنند. 

آموزش راهکارهای تست زنی کمک میکند داوطلبان بتوانند در کمتر از 10 ثانیه پاسخ صحیح هر تست را پیدا کنند.  حل تست های سراسری و تالیفی نیز، برای آشنایی با تست زدن و مرور نکات مهم ارائه شده است. خوشبختانه کلاسهای رفع اشکال نیز برای دانش آموزان انسانی ایجاد شده تا بتوانند سوالات خود را با اساتید به اشتراک بگذارند.

روش مطالعه فلسفه و منطق

دپارتمان انسانی حرف آخر

بخش انسانی حرف آخر علاوه بر فلسفه و منطق سایر دروس مانند ریاضی انسانی حرف آخر، جامعه شناسی، اقتصاد، ادبیات، عربی و … را نیز با روش های نوین به  صورت مفهومی و تصویری تدریس کرده است. این روش ها، جایگزین روش های سنتی شده که کمک میکند برای یادگیری متکی بر حفظ کردن محتوا نباشید. خوشبختانه در سالهای قبل بسیاری از دانش آموزان نیز حرف آخر با محتوای مفید حرف آخر، موفق به کسب رتبه و بیشترین قبولی در دانشگاه فرهنگیان را داشته ایم.

دانش آموزان و داوطلبان گروه انسانی میتوانند برای کسب مشاوره رایگان و سفارش محصولات حرف آخر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایند.

  • 09106620394
  • 09120085450
  • 02166094258

2 نظر در “روش مطالعه فلسفه و منطق

  1. najme گفت:

    لایک داشت

    1. فواد شهسواری گفت:

      سلام
      خوشحالیم که مطالب مفید واقع شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *