سربازی یا کنکور – جزئیات سربازی و کنکور – معافیت های تحصیلی

سربازی یا کنکور را می توان یک دو راهی در مسیر اجتناب ناپذیری دانست. که اکثر جوانان کشورمان، دیر یا زود با آن مواجه می شوند. در این برهه، قطعأ بسیاری از این افراد دچار یک مشغولیت ذهنی می شوند. که انتخاب کدام مسیر می تواند برای آنها مناسب تر باشد. آیا راهی هست که علاقمندان به تحصیل بتوانند همزمان با گذراندن خدمت سربازی، ادامه تحصیل نیز بدهند؟
معمولا مشمولان خدمت سربازی به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول در پی دریافت ایست خدمت سربازی هستند.  دسته دوم نیز به دنبال راهی برای ادامه تحصیل در دانشگاه حین انجام خدمت می باشند. بی شک بسیاری از کاربران، در پی یافتن اطلاعاتی موثق و کامل درباره این مسئله هستید.بنابراین دلیل تلاش خواهیم کرد تا راهنمای برای افرادی که در انتخاب مسیر سربازی یا کنکور قرار گرفته اند، باشیم.

 

سربازی یا کنکور

آیا می توان همزمان با سربازی، تحصیل کرد؟

از قوانین نظام وظیفه که تا حدود زیادی دستخوش تغییرات شده، عدم امکان تحصیل و سربازی به طور همزمان است. بر اساس این قانون، مشمولین خدمت در صورت شرکت در کنکور و قبولی، امکان و اجازه تحصیل نداشتند. داوطلب بین گزینه های سربازی یا کنکور به ناچار گزینه خدمت سربازی را بر می گزیدند. این قوانین سخت گیرانه، مانع از ادامه تحصیل افراد مشمول شده میشد. امکانی در نظر گرفته شد تا داوطلبان پیش از ورود به سربازی و با دراختیار داشتن فرصتی یک ساله، بتوانند تحصیلات خود را به پایان برساند.

 

تحصیل در موقعیت سربازی

البته افرادی نیز هستند که به هر دلیلی موفق به ادامه تحصیلات نشده اند. اما می توانند در کنار گذراندن سربازی خود، به ادامه تحصیل بپردازند. امکانی که از این طریق برای ادامه تحصیل ایجاد می شود تنها برای دوره های متوسطه و پایین تر بوده. و این طور نخواهد بود که برای ادامه تحصیلات دانشگاهی نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند. این شرایط به صورت غیر حضوری میباشد. دروس لازم را مطالعه نموده و برای امتحانات و کسب مدارک سیکل، دیپلم و پیش دانشگاهی اقدام خواهند کرد.

 

تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی 

چیزی که مشخص است اینکه در حین گذراندن خدمت مقدس سربازی، امکان تحصیل برای مشمولین وجود ندارد. و تنها تا پیش از اخذ دیپلم، چنین امکانی برای مشمولان خدمت سربازی، در نظر گرفته شده است. البته در حال حاضر از سوی برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه علمی کاربردی، فرصتی ایجاد گردیده که متقاضیان ادامه تحصیل بتوانند همزمان با تحصیل خود، خدمت سربازی شان را نیز بگذرانند. به این صورت که برخی رشته های آموزشی با عنوان تک پودمان، از طریق مراکز آموزش عالی علمی کاربردی تابعه ناجا، اقدام به ثبت نام داوطلبان مشمول خدمت می کنند. این دوره های آموزشی به صورت حضوری بوده و می تواند راهکار مناسبی برای انتخاب هر دو گزینه سربازی یا کنکور باشد.

 

ایست خدمت سربازی چیست؟

ایست سربازی یکی دیگر از تبصره هایی است که به داوطلب کمک می کند تا با خیالی آسوده بتواند به ادامه تحصیل بپردازد. این قانون به این شکل می باشد که برای مدت زمان مشخصی، متقاضی می تواند خود را از رفتن به سربازی معاف نموده تا پس از اتمام تحصیلات خود، مجددأ ادامه سربازی خود را بگذراند. از نکات مهم در مورد این قانون، محدودیتی است که برای متقاضیان این طرح در نظر گرفته شده است. افرادی امکان بهره مندی از ایست خدمت سربازی را دارند که در مقاطع کارشناسی پیوسته به بالا پذیرفته می شوند. بنابراین دانشجویان کاردانی و کارشناسی ناپیوسته چنین فرصتی را در اختیار نخواهند داشت و مشمول این قانون نمی شوند. و بین سربازی یا کنکور ملزم به رفتن به خدمت می باشند.

 

معافیت تحصیلی سربازی

معافیت تحصیلی یکی دیگر از طرح هایی است که مشمولان خدمت سربازی به واسطه آن امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را خواهند داشت. در واقع افراد مشمول در صورت قبولی در یکی از دانشگاه‌ ها می توانند از سازمان نظام وظیفه، معافیت تحصیلی دریافت کنند. این نوع معافیت به صورت موقتی بوده و تا زمانی به قوت خود باقی است که فرد در حال تحصیل باشد. بنابراین به محض اینکه تحصیلات فرد به پایان رسید، موظف به گذراندن خدمت سربازی می باشد. به این ترتیب برای بهترین انتخاب میان سربازی یا کنکور می توانید به طرح هایی که برای مشمولین در نظر گرفته شده نیز دقت داشته باشید.

 

ارتباط با ما

برای کسب مشاوره رایگان، ثبت نام طرح نخبگان و خرید پکیج های آموزشی موسسه حرف آخر میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید. مشاورین ارشد میتوانند پاسخگوی سوالات و دغدغه های آموزشی و درسی شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *