راز موفقیت در کنکور

راز موفقیت در کنکور

بی شک همه دانش آموزان و داوطلبان دنبال راز موفقیت در کنکور هستند. میخواهند بدانند که رتبه برترهای آزمون سراسری چه کارهای را انجام داده اند منجر به موفقیت آنها شده است. در این پست تجربه رتبه برترهای حرف آخر به اشتراک گذاشته میشود تا سایر داوطلبان نیز بتوانند از این تجربه استفاده کنند. کنکور بزرگترین چالش تحصیلی هر دانش آموزی محسوب میشود. چون آینده کاری و موقعیت اجتماعی آنها به شدت به این آزمون گره خورده است.

به محض ورود به سال دهم دانش آموزان به تکاپو می افتند تا به هر شکل ممکن خود را برای این آزمون آماذه کنند. گاها همین حساسیت و تعجیل باعث انتخاب مسیر اشتباه میشود و باعث اتلاف انرژی، انگیزه و زمان طلای آنها میشود. عوامل زیادی در رسیدن به موفقیت در کنکور وجود دارد. یکسری از این عوامل جنبه عمومی دارد و یکسری نیز دارای جنبه شخصی و منحصربفرد است. قصد داریم این عوامل را بیشتر تشریح کنیم و راز این موفقیت  را برای شما فاش کنیم.

لازم است به این نکته اشاره شود که دانش آموزان از حیث هوش و توانایی در یک سطح هستند. یا از حداقل تفاوت ها برخوردارند. آنچه مسیر موفقیت آنها را هموار میکند انتخاب درسی و صحیح آنها و نکاتی است که ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

نکاتی که بازگو خواهد شد نتیجه مصاحبه و گفتگو با خیلی از رتبه برتر های آزمون سراسری است. خیلی وقت ها دارید مقالالت مختلف و سایت های متعدد را بررسی میکنید هر کدام به یک سری موارد اشاره کردند که در کسب رتبه کمک کننده است. اما راز نیست. راز یعنی اینکه شما و خیلی از داوطلبان از آن بی خبر بوده اید. که این موضوع همان جنبه های شخصی و منحصربفرد است.

راز موفقیت در کنکور

وقت پای رقابت وسط باشد، همه دوست داریم که نقاط قوت و تاکتیک های خود را پیش رقیبان و دوستان فاش نکنیم. چون این تاکتیک ها برگه برنده ما محسوب میشوند. کسب رتبه برتر و قبولی در رشته خوب دیگر جای خود دارد. گاها دانش آموزان و داوطلبان در خفا به سالن مطالعه میروند، معلم خصوصی میگیرند، منابع مختلف را خریداری میکنند و خیلی کارها دیگر که دوست ندارند دوستان و رقیبان از آن با خبر شوند.

این امر بسیار بدیهی و کاملا طبیعی است. دانستن مسیر راه موفقیت رتبه های برتر کمک بزرگی به موفقیت شما میکند. چون آزمون طلایی آزمون سراسری محدود است. فرصت آزمون و خطا وجود ندارد تا شما همه مسیرها را طی کنید و تجربه کسب کنید. استفاده از تجارب دیگران میتواند رفتن به مسیر اشتباه را مسدود کند و مانع اتلاف زمان طلایی کنکور شود.

انجام و دانستن راز موفقیت در کنکور میتواند کمک کند شما راحت تر از تصور به هدف خود برسید. این راز به صورت پیوسته و پیش نیاز هم باید مورد توجه قرار بگیرد. عوامل مهم موفقیت در کنکور باید مانند پازل در کنار هم قرار گیرد. عدم وجود یکی از آنها باعث میشود نتیجه مطلوب حاصل نشود.

عوامل عمومی موفقیت در کنکور

تعیین هدف

مدرسان و کارشناسان موفقیت همواره اعلام میکنند برای رسیدن به آرزوهایتان و ایجاد زندگی متفاوت باید هدف داشته باشید. البته هدف کاملا مشخص و روشن باشد. حتی پیشنهاد میکنند برای تمرکز بیشتر روی هدفتان باید به صورت مکتوب نوشته شود. انتخاب هدف باعث میشود از شاخه به شاخه کردن پرهیز شودو توجه ای به حواشی مسیر نشود.

وقتی که تمام توانتان را روی هدفتان بگذارید به راهکارها و ایده های جدید جهت دسترسی به آن خواهید رسید. همچنین تعیین هدف از حیث روحی و روانی تاثیر مثبت روی فرد میگذارد. باعث ایجاد انگیزه، نظم کاری و همچنین مدیریت زمان میشود. پس در قدم اول هدفتان را مشخص کنید. دوست دارید چه رشته ای قبول شوید؟ کدام دانشگاه؟ 

پشتکار و تلاش

تلاش و پشتکار یعنی استمرار در نظم برای رسیدن به هدفی که داریم. یکی از آفت های بزرگ داوطلبان کنکوری عدم تلاش و پشتکار است. خیلی از کنکوری ها احساسی و هیجانی شروع میکنند و بعد از مدت کوتاهی خیلی سریع سرد و نا امید میشوند. دلیل اول این موضوع عدم هدف گذاری است. کلیه مواردی که قصد داریم به آن اشاره کنیم به صورت پیوسته به هم دیگر وصل هستند یعنی میتوان گفت که پیش نیاز هم هستند.

تعیین هدف به صورت روشن و شفاف باعث استمرار در تلاش برای رسیدن به موفقیت میشود. دوره مطالعه  برای آزمون سراسری طولانی است.داوطلبان خیلی زود انگیزه خود را از دست میدهند و به صورت مقطعی مطالعه و یادگیری را پیش میبرند. به همین دلیل این سبک و شیوه مطالعه را آفت موفقیت میدانند.

حرکت آهسته و پیوسته همواره به منزلگاه میرسد. مطالعه احساسی و هیجانی راه مناسب برای رسیدن به کسب رتبه برتر نیست. 

تهیه منابع مناسب برای کنکور

شرایط کنکور با چندین سال گذشته بسیار متفاوت است. امروزه کمک آموزشی و کنکوری متفاوت ایجاد شده است. و شرایط رقابت دیگر یکسان نیست. از سوی دیگر تغییرات بنیادی در سوالات کنکور رخ داده و سوالات به شدت مفهومی و شهودی شده است که صرف خواندن کتاب درسی متاسفانه کمکی به کسب رتبه برتر نمیکند.

به همین دلیل دانش آموزان و داوطلبان کنکور باید منابع به روز، مفهومی و عالی تهیه کنند تا بتوانند در بازه زمانی کم از عهده مباحثی که ضعیف هستند و مشکل دارند بربیایند. و بتوانند درصد بالا در دروس کسب کنند. منابع مناسب میتواند کمک کند که دوره آموزش کاهش پیدا کند و دوره مرور و جمعبندی سریعتر شروع شود.

10 راز موفقیت در کنکور

برنامه ریزی

موفقیت در ابعاد مختلف زندگی بشری هرگز بدون برنامه ریزی حاصل نشده است. از کارهای روزمره گرفته تا پیچیده ترین امورات، نیازمند برنامه ریزی است. کنکور بیشتر از هر امری دیگری به برنامه ریزی نیاز دارد. چون تعدد منابع و محدودیت فرصت ها، بحث استفاده بهینه از زمان را پیش می کشد. از سوی دیگر رفع نقاط قوت و ضعف بدون برنامه ریزی سخت و دشوار است.  با ایجاد برنامه ریزی مدون، انرژی، انگیزه و توان خود را میتوانید جهت دهید.

شناسایی نقاط ضعف درسی

اشتباه بزرگی که بیشتر دانش آموزان و داوطلبان  کنکوری مرتکب میشوند این است که شروع و مطالعه برای کنکور را از دروسی استارت میزنند که توانایی و نقطه قوت در آن دارند و مباحثی که مشکل دارند را به بعد موکول میکنند. این امر بدترین شیوه و راهکار مطالعه است.

چون با گذشت و گذر زمان فرصت کافی و مناسب برای مطالعه و رفع مشکلات درسی باقی نمی ماند و داوطلبانی که قصد کسب درصد بالا در دروس را دارند ناکام میمانند. بنابراین باید در گام و قدم اول از مباحثی که مشکل دارید شروع کنید و برنامه ریزی شما براساس رفع ضعف های درسی شما باشد

ایجاد محیط مناسب برای مطالعه

برای مطالعه محیط مناسب انتخاب کنید. دقت کنید که در چه مکانی شما بازدهی بیشتری دارید و میتوانید با آرامش و به دور از استرس اهداف خود را دنبال کنید. این مکان میتواند کتابخانه یا خانه شما باشد. اما حتما به بازدهی مطالعاتان دقت کنید.

عوامل اختصاصی موفقیت در کنکور

شروع به موقع مطالعه

95 درصد داوطلبان کنکوری، در دقیقه 90 مطالعه را شروع میکنند. به همین جهت به رغم تلاش شبانه  روزی نمیتوانند نتیجه خوبی کسب کنند. اگر روند مطالعه و برنامه رتبه برترها را بررسی کنید متوجه خواهید شد که به موقع مطالعه و آموزش را استارت میزنند. شروع به هنگام باعث عدم تلنبار شدن مشکلات درسی و آموزشی میشود. داوطلبانی که دقیقه 90 شروع میکنند فرصت کافی برای آموزش، مرور، تست و جمعبندی نخواهند داشت. اما چنانچه به زمان مناسب که همزمان با شروع سال دهم میباشد بدون هیچگونه استرس و اضطرابی میتوانید تمامی مراحل یادگیری را به اتمام رسانید. بنابراین به موقع شروع کنید و منتظر معجزه در سال آخر تحصیلی نباشید.

اول از مشکلات آموزشی شروع کنید

داوطلبان حرفه ای، اول از مشکلات درس و ترس های خود شروع میکنند. اما غیر حرفه ایها مدام از ترس خود فراری هستند. با خود فریبی مشکلات درسی را به زمان دیگر موکول میکنند. این موضوع باعث میشود که زمان طلایی برای رفع مشکلات آموزشی به پایان برسد و نتوانند آمادگی لازم برای کسب رتبه برتر را کسب کنند. چنانچه خواهان کسب رتبه برتر هستید مقدمتا از ضعف و ترس های خود شروع کنید. مثلا اگر درس ریاضی ضعیف هستید باید اول به سراغ ریاضی رفت. 

اول آموزش بعد تست

دانش آموزان به محض ورود به سال دهم فورا در کانون و آزمون های آزمایشی شرکت میکنند چون از ظن آنها حل تست و یادگیری راهکارهای تست زدن تنها راه موفقیت در آزمون های سراسری است. اما این استراتژی بسیار اشتباه است. باعث اتلاف زمان و انرژی داوطلب و همچنین ایجاد حس نا امید و قوبلی شکست به دلیل عدم پیشرفت در آزمون ها میشود. آزمون و سنجش زمانی میتواند مثمر ثمر باشد که مقوله آموزش به خوبی پاس شده باشد. برای دانش آموزان سال دهم تا پایان سال تحصیلی شرکت در آزمون ها توصیه نمیشود.

راز موفقیت در کنکور

  • تعیین هدف
  • تلاش و پشتکار
  • تهیه منابع مناسب برای کنکور
  • برنامه ریزی
  • شناسایی نقاط ضعف درسی
  • ایجاد محیط مناسب برای مطالعه

 

ارتباط با ما

دانش آموزان و داوطلبان کنکوری میتوانند برای کسب مشاوره، برنامه ریزی و مزایایی دپارتمان رتبه برتر حرف آخر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایند.

  • 09106620394
  • 09120085450
  • 02166094258

 

2 نظر در “راز موفقیت در کنکور

  1. ذکریا درازهی۰ گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت تمام اساتید موسسه حرف آخر ،واقعا کارتون فوق العاده است یعنی اینو از ته دلم میگم کار تون عالیه

    1. تیم رتبه برتر حرف آخر گفت:

      سلام دوست عزیز
      از لطف و ابراز محبت شما به مجموعه حرف آخر سپاسگزاریم. به امید موفقیت روز افزون بری شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *