چگونه ریاضی را برای کنکور بخوانیم

ریاضی کنکور را چطور بخوانیم

سوال همیشگی داوطلبان از دپارتمان ریاضی حرف آخر این است که چگونه ریاضی را برای کنکور بخوانیم؟ همواره سوال و دغدغه داوطلبان و دانش آموزان است. ریاضی درس چالشی در طول دوره تحصیل محسوب میشود و برای آزمون سراسری اهمیت دو چندان پیدا میکند. در تمامی گروه های آزمایشی آزمون سراسری از جمله تجربی، ریاضی و انسانی، ریاضی بزرگترین چالش محسوب میشود. همواره در طول تحصیل و هنگام مطالعه برای کنکور ریاضی یک کابوس جدی محسوب میشود. 

به همین دلیل 85 درصد داوطلبان کلا قید مطالعه ریاضی را میزنند.10 درصد در حد بسیار کم و ضعیف مطالعه میکنند و فقط 5 از داوطلبان توانایی کسب درصد بالای 50 در ریاضی را دارند. چرا با وجود حضور دانش آموزان در مدارس، مطالعه و خواندن هر ساله ریاضی و استفاده از منابع کمک آموزشی مختلف، مشکل آموزشی این درس به این شدت وجود دارد؟ علت این ضعف بزرگ در چیست؟ در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

ریاضی موثرترین درس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محسوب میشود. بر خلاف دروس دیگر از جنبه های مختلف از جمله روحی، روانی – هوشی و تحصیلی تاثیر قوی بر دانش آموزان دارد. دانش آموزانی که در ریاضی رویه مستعد دارند بیشتر از سایران به تحصیل و مدرسه علاقه مند هستند. دارای روابط بسیار صمیمی با محیط آموزشی هستند. اما عکس این قضیه نشان میدهد که بیشتر ترک تحصیل ها از مقطع متوسطه اول و دوم به دلیل ضعف در درس ریاضی بوده است.

دانش آموزانی که در درس ریاضی مشکل آموزشی دارند همواره در استرس و اضطراب دوران تحصیل خود را سپری میکنند. از سوی دیگر دانش آموزانی که در ریاضی نقطه قوت خوبی دارند از هوش ذهنی و تحصیلی مناسبی برخوردارند. امروزه ثابت شد که بیشتر انسانها از طریق کسب آموزش و دریافت یادگیری مناسب به هوش و استعداد خود میرسند و سهم وراثت به حداقل رسیده است.

چگونه ریاضی را برای کنکور بخوانیم

اشاره شد که یادگیری ریاضی به سبک تدریس و آموزش بستگی دارد. بررسی خیلی ساده از وضعیت آموزش رسمی به خوبی نشان میدهد که در 100 اخیر در فضای رسمی آموزش، به رغم توسعه و پیشرفت های زیادی تکنولوژی، حداقل توسعه و بروزرسانی را داشته است. هنوز در مدراس مانند یک قرن پیش دانش آموزان مجبور به حفظ کردن مطالب و فرمولهای کتاب هستند. دانش آموزان در مقطع ابتدایی از حداقل درک بصری از اشکال و مباحث ریاضی برخودار هستند.

همین موضوع باعث شده تا ضعف و ترس از ریاضی از پایه ابتدایی در وجود دانش آموزان شکل گیرد. بر خلاف دروس دیگر، ریاضی پیش نیاز هم همدیگر است و با افزایش پایه تحصیلی مشکل و ضعف در ریاضی بزرگتر میشود. در مقطع متوسطه دوم و کنکور به اوج میرسد. داوطلبان با توجه به ضعف موجود به شدت تحت فشار روحی و روانی شدیدی قرار میگیرند. 

عدم کسب درصد بالا در ریاضی مساوی است با عدم موفقیت و کسب رتبه برتر در آزمون سراسری. به همین دلیل خیلی از داوطلبان به رغم تلاش و زحمت زیاد متاسفانه موفق به کسب رتبه برتر نمیشوند. تلاش بی وقفه و وجود یک مانع بزرگ، تضاد غیر قابل تصوری برای دست یافتن به رتبه برتر است. اما با این اوصاف باید چکار کرد؟ ریاضی کنکور را چطور بخوانیم ؟ چگونه درصد بالای 50 در ریاضی کسب کنیم؟

جواب خیلی از این سوالات فقط و فقط دریافت یک آموزش خوب و مناسب است. در فضای رسمی آموزش و بالطبع موسسات و انتشارات آموزشی و کنکور، کوچکترین قدم برای یادگیری ریاضی برداشته نشده است. اگر منابع کمکی آموزشی 10 سال اخیر را با امروز مقایسه کنید متوجه عدم نو آوری و ابداع در روش تدریس میشوید. 

شیوه مطالعه درس ریاضی برای کنکور

یادگیری مفهومی

درس ریاضی یک درس مهارتی محسوب میشود. اولین قدم برای یادگیری ریاضی و کسب درصد بالا در کنکور، یادگیری مفهومی مباحث ریاضی است. حفظ کردن فرمول ها آفت بزرگی است که زمان محدود هر تست سرجلسه کنکور، آن را به تهدید بزرگی تبدیل میکند و باعث میشود فرصت و وقت را از دست بدهید. لازمه یادگیری مفهومی دقت و تمرکز سرکلاس و توجه به آموزش میباشد.  آموزش مفهومی شاید در مرحله اول از شما وقت زیادی بگیرد اما در عوض یکبار برای همیشه ریاضی را یاد خواهید گرفت. 

همانگونه که اشاره شد یکی از دلایل اصلی شکاف بین دانش آموزان و درس ریاضی، تدریس سنتی این درس در فضای رسمی و غیر رسمی آموزش است. این روش ها متکی بر حفظ کردن فرمولهای مختلف است و این مساله باعث شده دانش آموزان از ابتدایی تا کنکور با شیوه های منسوخ و اشتباه ریاضی فقط برای کسب نمره قبولی پیش بروند.

بنابراین دور یادگیری سنتی را خط بکشید چون این روش تا به امروز هیچ کمکی به شما نکرده است و اگر بخواهید با همان روش های قبلی ادامه بدهید فقط اتلاف زمان و انرژی است. منابعی که آموزش مفهومی دارند کمک میکند شما بتواند در حداقل زمان به تسلط برسید

ریاضی کنکور را چطور بخوانیم

تمرین و تکرار

یکی از فاکتورهای اخلاقی بین یک رتبه برتر با کسی که موفق به کسب رتبه نمیشود، سماجت در یادگیری است. اکثریت داوطلبان فاقد پشتکار هستند. انتظار دارند در قدم اول بعد از دریافت آموزش، از صفر به درصد 100 برسند. کسب هر گونه مهارت در زندگی نیازمند آموزش، تمرین و تکرار و تمرین و تکرار است. برای کسب مهارت تست زدن در ریاضی باید تمرین و تکرار زیادی داشته باشید. مباحث ریاضی پیش نیاز هم محسوب میشوند. باید مباحث را خوب یاد بگیرید و به سراغ سایر مباحث بروید.

در بخش تمرین و تکرار فقط باید تست های تمرینی کار شود. اشتباه خیلی از داوطلبان رفتن به سراغ تست های سنجشی بعد از دریافت آموزش ناقص است. تمرین با تست های تمرینی میزان تست آمادگی شما را افزایش میدهد و باعث میشود با توان بیشتر تست های سنجشی را شروع کنید.

 یکی از مکته های مهم که میتواند بسیار در یادگیری ریاضی موثر واقع شود، مرور زود هنگام و با فاصله بسیار کم از آموزش است. بی شک در همه مباحث ریاضی دارای مشکل آموزشی نیستید. در برخی مباحث خیلی ضعیف، مواردی متوسط و اندک مباحثی نیز قوی هستید. در مباحثی که ضعف دارید 2 الی 3 روز بعد از آموزش مجددا زمانی را به مرور و تکرار اختصاص بدهید. این کار باعث میشود که زود بتوانید به تسط در ریاضی برسید

ریاضی بیش از درس دیگری به تمرین و تکرار نیاز دارد. به همین دلیل روی این موضوع بسیار تاکید میکنیم چون میدانیم تمرین و تکرار در یادگیری ریاضی کنکور معجزه میکند. در روز های اول تمرین و تکرار از خود انتظار معقول داشته باشید. طبیعی است که هر تست زمانی زیادی از شما صرف میکند. تمرین بیشتر باعث میشه بتوانید در 20 ثانیه و کمتر هر تستی را حل کنید. 

بسیاری از داوطلبان به محض یادگیری قید تمرین را میزنند و همین مساله باعث میشود که در جلسه آزمون به دلیل صرف وقت زیاد، کلی استرس و اضطراب به خود وارد کنند و نتیجه را به تباهی ببرند. 

سطح انتظار خود را مشخص کنید

ریاضی به دلیل ضعف عمومی داوطلبان از ضریب مخفی و تاثیر قوی برخودار است بنابراین سرمایه گذاری روی این درست میتواند شگفتی خلق کند. نکته بسیار مهم در این مورد این است که مباحث ریاضی بر خلاف فیزیک، پیش نیاز هم هستند. در خیلی مباحث چنانچه پیش نیازها را رعایت نکنید نتیجه مطلوبی کسب نمی کنید. به همین دلیل با سطح انتظار خود را مشخص کنید. میخواهید چند درصد ریاضی را کسب کنید.

مسلما برای رتبه برتر باید حداقل 70 درصد ریاضی را داشته باشید که این درصد مستلزم آموزش صفر تا 100 ریاضی است. چنانچه میخواهید به درصد پایین اکتفا کنید باید سراغ مباحث مستقل و بدون پیش نیاز بروید.

استفاده از کمک آموزشی عالی

کسب هر گونه مهارت و آموزش، نیازمند دریافت یادگیری از مولد قوی و مناسب است. بی شک نمیتوانید درصد بالای در ریاضی کسب کنید بدون اینکه از منبع خوب استفاده کرده باشید. برای استاد شدن در هر گونه مهارت باید ابتدا سراغ استاد آن حرفه رفت. اصول و مبانی را یاد بگیرید و بعدا با تمرین و تکرار بیشتر به سطح استادی و عالی برسید. آموزش ریاضی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در موسسه حرف آخر این شرایط به خوبی برای داوطلبان گروه های مختلف آزمایشی آزمون سراسری فراهم شده است. استاد منتظری با روش های مفهومی و ساده محاسباتی ریاضی را به خوبی تدریس کرده است.

ریاضی استاد منتظری

ریاضی حرف آخر استاد منتظری بهترین منبع موجود برای یادگیری درس ریاضی است برای این ادعا دلیل کافی وجود دارد که به شرح آن خواهیم پرداخت.

  • استاد منتظری ریاضی را به صورت جامع تدریس کرده است. تدریس جامع یک مبحث باعث میشود از پایه و اساس کلیه آموزش ارائه شود و شما بتوانید به صورت پیوسته یک مبحث را یاد بگیرید.
  • استاد منتظری برای اولین بار در کشور ریاضی را به صورت مفهومی و شهودی تدریس کرده است. برای این امر از راهکارهای ساده تحت عنوان”الگو” استفاده کرده است. برای هر مبلحث یک الگو ارائه شده است.
  • با الگوهای کاربردی استاد منتظری نیازی به حفظ کردن فرمول نیست.
  • درسنامه هر مبحث به طور کامل تدریس و بعد از آن تست کنکوری و تالیفی حل میگردد.
  • ایجاد کلاسهای رفع اشکال این امکان را فراهم ساخته تا دانش آموزان و داوطلبان بتوانند سوالات و مشکلات آموزشی خود را با استاد منتظری به اشتراک بگذارند.

نگران درس ریاضی خود نباشید

با مجموعه ریاضی استاد منتظری میتوانید در یک بازه زمانی کم در هز سطحی که هستید در کنکور سراسری درصد بالای 80 در درس ریاضی کسب کنید. که این مهم یعنی کسب رتبه برتر و قبولی در کنکور سراسری

 

مشاوره و تهیه ریاضی استاد منتظری

دانش آموزان و داوطلبان کنکوری برای مشاوره و تهیه ریاضیات استاد منتظری از دفتر مرکزی انتشارات حرف آخر با شماره های زیر تماس حاصل فرماید.

  • 09106620394
  • 09120085450
  • 02166094258

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *