نکاتی در مورد حذف کنکور – همه چیز در مورد حذف کنکور

نکاتی در مورد حذف کنکور

نکاتی در مورد حذف کنکور هست که همیشه برای داوطلبان جای سوال دارد. حذف کنکور یکی از موضوعاتی است که در چند سال گذشته به یکی از مباحث مهم در محافل کنکوری مبدل شده و همواره گمانه زنی هایی در این باره و زمان عملی شدن آن می شود. این موضوع از آنجایی بر زبان ها افتاد که در سال 86 قانون حذف کنکور در مجلس تصویب شد. اما علی رغم گذشت بیش از 13 سال از تصویب آن، هنوز شاهد برپایی آزمون سراسری جهت گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه ها می باشیم. به این ترتیب، همه ساله با ارائه طرح های جایگزین کنکور، این انتظار می رود که دانش آموزان بدون حضور در جلسات کنکور در رشته های مورد نظر خود به ادامه تحصیل بپردازند. به همین منظور در این مطلب سعی خواهیم کرد ابهامات موجود درباره حذف کنکور و زمان اجرای آن را مورد بررسی قرار بدهیم.

 

نکاتی در مورد حذف کنکور

آیا حذف کنکور شایعه است؟

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، طرح حذف کنکور نخستین بار در سال ۱۳۸۶ در مجلس به تصویب رسید.  به این ترتیب مقرر گردید که تا سال 1390 و با جایگزین کردن یک ایده مناسب، این آزمون به طور کامل حذف گردد. این در حالی است که تا این زمان، حذف این آزمون نتوانسته رنگ واقعیت به خود بگیرد. که علت آن نبود یک طرح ایده ال به عنوان جایگزین کنکور است. اما در سال ۱۳۹۲ این قانون مجددأ دستخوش اصلاحاتی شد. که تا حدودی منجر به کمرنگ شدن این طرح گردیده است. بنابراین نمی توان موضوع حذف آزمون ورودی دانشگاه را شایعه دانست. اما اقدامات مثبتی نیز در جهت عملی شدن این طرح نیز به چشم نمی خورد.

 

بررسی برخی پیشنهادها در مورد حذف کنکور و جایگزین آن

1- پذیرش دانشجو سوابق تحصیلی

یکی از پیشنهادات برای حذف کنکور در نظر گرفته شد، جذب دانشجو طبق سوابق تحصیلی دانش آموز است. این طرح تا حدودی می تواند راهبردی باشد. اما از طرفی نمی توان ایراداتی که به آن وارد است را نادیده گرفت. از آنجایی که مورد تایید همه افراد با سوابق تحصیلی گوناگون نیست، یک روش ایده آل برای پذیرش دانشجو به شمار نمی رود.
با این حال روش جذب دانشجو براساس سوابق تحصیلی به این صورت طرح ریزی شد که سه سال آخر دوره تحصیل دانش آموز، ملاک پذیرش آنها در رشته های مختلف تحصیلی باشد. یقینأ در این طرح دانش‌آموزان دارای نمرات پایین، موفق به کسب مجوز ورود به دانشگاه نخواهند شد. در مقابل، دانش‌آموزان نخبه و دارای نمرات بالا نیز فاقد مدرکی معتبر برای تعیین نمرات خود می باشند. بنابراین این روش در حال حاضر نمی تواند راهکار مناسبی برای حذف کنکور باشد.

 

2- پذیرش دانشجو با تاثیر مستقیم معدل

تاثیر معدل هم روش دیگری است. در طی این سالها تلاش شده از آن در جهت جایگزینی آزمون ورودی دانشگاه ها استفاده شود. به این معنی که دانش‌آموزان به طور مستقیم و با توجه به معدل خود می توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه اقدام کنند. این پیشنهاد نیز اجحاف در حق دانش آموزان دارای معدل پایین است. چون در این صورت، شانس زیادی برای قبولی در دانشگاه نخواهند داشت.
به همین دلیل این طرح نیز از سوی سازمان سنجش مورد پذیرش واقع نشد. تنها می توان از آن به عنوان عامل تاثیرگذار در کنکور، استفاده کرد. بنابراین با توجه به کاستی های این پیشنهاد و تاثیر معدل برای داوطلبان نظام جدید، بهتر است پس از اعمال اصلاحات و برخی تغییرات به عنوان یکی از پیشنهادات کارآمد برای حذف کنکور به کار برده شود.

 

3- افزایش ظرفیت پذیرش بدون کنکور رشته‌ها

همانطورکه دانید امروزه بسیاری از رشته محل‌های دانشگاه‌ها، بدون آزمون ورودی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. درواقع به واسطه نمرات و سوابق تحصیلی امکان ادامه تحصیل در برخی رشته های دانشگاهی را به دست می آورند. اما با توجه به آنکه امکان پذیرش دانشجو در رشته‌هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی بدون کنکور وجود ندارد، نمی توان این طرح را به صورت فراگیر برای همه رشته ها، استفاده نمود. بنابراین این روش نیز جایگزین مناسبی برای حذف آزمون سراسری نخواهد بود.

 

برگزاری چند آزمون در طول سال

برگزاری چند آزمون در طول سال، راهکار دیگری است که از آن برای حذف کنکور یاد می شود. عدم پذیرش این طرح نیز به دلیل وجود مخالفان فراوان و استدلال هایی نظیر ایجاد استرس در دانش آموزان به دلیل شرکت در چندین آزمون در طول سال، موجب گردیده که طرح حذف کنکور سال ها به تعویق بیفتد.

 

 

پاسخی به سوال همیشگی دانش آموزان

یکی از سوالات همیشگی دانش آموزان و داوطلبان کنکور، حذف کنکور است. در این مقاله ( نکاتی در مورد حذف کنکور) سعی کردیم باید و نباید این سوال ا پاسخ دهیم. به طور خلاصه؛ به رغم بحث و اما و اگر های زیاد هنوز سرنوشت کنکور لاینحل است. بسیاری از سایت های خبری گاها اخباری در این مورد درج میکنند. تنها منبع موثق در مورد سرنوشت کنکور، سایت سازمان سنجش میباشد. هرچند حذف کنکور، مستلزم ایجاد زیر ساخت های اصولی میباشد. اما امیدواریم که سرنوشت کنکور به زودی مشخص شود.

 

 

ارتباط با ما

برای کسب مشاوره رایگان و سفارش پکیج های آموزشی و کنکوری حرف آخر میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.

  • سفارش پکیج های حرف آخر
  • ثبت نام طرح نخبگان
  • ارتباط با مشاورین ارشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *