مقالات

آموزش ریاضی – آموزش ریاضی از ابتدایی تا کنکور

بهترین منبع آموزش ریاضی

آموزش ریاضی برای دانش آموزان، دانشجویان و عامه مردم به یک ضرورت تبدیل شده است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد کودکانی که ریاضیات را می‌دانند می‌توانند استفاده بیشتری از برخی مناطق خاص مغز خود داشته باشند. حجم ماده خاکستری در مغز کسانی که ریاضی قوی‌تری دارند بیشتر از سایرین است. کودکانی که مهارت‌های ریاضی بالاتری که در مهارت‌های بصری و تصمیم‌گیری‌ها عملکرد بهتری دارند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که بخش‌های از مغز که در فعالیت‌های ریاضی درگیر هستند در سایر امورات نیز به همان میزان کمک‌کننده به‌طور خلاصه، ریاضی نه‌تنها برای موفقیت در زندگی مهم است. همه‌جا در اطراف ما است قوانین ریاضیات در سراسر جهان، ازجمله در طبیعت، مشهود است و مهارت‌های حل مسئله که از تکمیل تکالیف ریاضی به دست می‌آید، می‌تواند به ما در مقابله با مشکلات دیگر زمینه‌های زندگی کمک کند.

درحالی‌که بسیاری ممکن است از خسته‌کننده یا پیچیده بودن ریاضیات شکایت کنند، حقیقت این است که زندگی عاری از ریاضی به این معنی است که ما جهان را در سطحی بسیار کمتر ازآنچه می‌توانیم تجربه می‌کنیم. یک‌پایه محکم در ریاضیات و علوم، مهارت‌های ارائه فرضیه‌ها، طراحی آزمایش‌ها و کنترل‌ها، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تشخیص الگوها، جستجوی شواهد، نتیجه‌گیری و اثبات، حل مشکلات و جستجوی مطلق، درحالی‌که برای اطلاعات جدید باز است را توسعه داده و تقویت می‌کند.مطالعه ریاضیات نه‌تنها مهندسان و دانشمندان بیشتری را توسعه می‌دهد، بلکه شهروندان بیشتری را تولید می‌کند که می‌توانند فارغ از زمینه‌های شغلی خود خلاقانه و انتقادی بیاموزند و فکر کنند.

آموزش ریاضی – چرا ریاضی این‌قدر مهم است؟

فارغ از این‌که از چه منظری به آن نگاه کنم، ریاضیات در وهله اول عامل موفقیت فردی و جامعه است. تمام علوم به شکل‌های مختلف به ریاضی مدیون هستند. ریاضی علم توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب می‌شود و برای موفقیت آینده کشورها بسیار ضروری است. بدون داشتن پایه و اساس ریاضی قوی، نمی‌تواند پیشرفت کند. هنگامی‌که از منظر ریشه‌شناسی ریاضی را بررسی کنیم، تعاریف تحت‌اللفظی جالبی را در دو زبان باستانی می‌توانیم پیدا کنیم. در زبان یونانی ریاضی یعنی، “یادگیری” و در زبان عبری ، ریشه آن “تفکر” است. آن‌ها به ما می‌گویند که ریاضیات به ما توانایی یادگیری و تفکر منطقی در هر زمینه‌ای را می‌دهد. مهارت‌های یادگیری امروزه مهم‌تر از دانش است که به‌راحتی در اینترنت در دسترس است.

فواید آموزش ریاضی

ریاضی در امور مالی به شما کمک می‌کند
افراد که مهارت ریاضی قوی و بهتری دارند در مدیریت امور مالی توانایی بیشتری دارند. این موضوع می‌تواند از مدیریت درآمد و هزینه زندگی شخصی گرفته تا مدیریت مالی در سطح کلان را شامل شود. مدیران اقتصادی افرادی هستند که ریاضی قوی دارند و در حل مشکلات از توان و استدلال ریاضی بهره می‌گیرند.

ریاضی به ما کمک می‌کند مهارت‌های حل مسئله را یاد بگیریم
ریاضی به ما کمک می‌کند تا تحلیل فکری و استدلالی بهتری داشته باشیم. تفکر تحلیلی به توانایی تفکر انتقادی درباره جهان پیرامون اشاره دارد و تحلیل استدلالی به توانایی ما در تفکر منطقی در مورد یک موقعیت می‌پردازد. مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل و استدلال برای کمک به ما در حل مشکلات و جستجوی راه‌حل‌ها ضروری است.

عملاً در هر حرفه‌ای به‌نوعی از ریاضیات استفاده می‌شود
بدیهی است که ریاضیدانان و دانشمندان برای انجام اساسی‌ترین جنبه‌های کار خود، مانند فرضیه‌های آزمون، بر اصول ریاضی تکیه می‌کنند. درحالی‌که مشاغل علمی به‌طور مشهور ریاضی را شامل می‌شود، آن‌ها تنها مشاغلی نیستند که این کار را انجام می‌دهند. حتی کار با یک صندوق نقدی مستلزم آن است که شما حساب اصلی را درک کنید. افرادی که در یک کارخانه کار می‌کنند باید بتوانند حساب ذهنی را برای ردیابی قطعات در خط مونتاژ انجام دهند و در برخی موارد باید نرم‌افزار ساخت را با استفاده از خواص هندسی (مانند ابعاد یک قطعه) برای ساخت محصولات خود دست‌کاری کنند. به درواقع، هر شغلی نیاز به ریاضی دارد زیرا باید بدانید چگونه حقوق خود را تفسیر کرده و بودجه خود را متعادل کنید.

ریاضی به ما کمک می‌کند جهان را بهتر بشناسیم

زندگی در دنیایی که ازنظر ریاضی هدایت می‌شود، عدم وجود آن مانند این است که با چشمان بسته در موزه هنری قدم بزنید. یادگیری و ارج نهادن به علم ریاضی می‌تواند به شما در درک بهتر جهان پیرامون کمک کند.

ریاضی می‌تواند به شما در خرید یک فروش خوب کمک کند
مهارت‌های محاسباتی ذهنی سریع شما نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا به‌عنوان فردی باهوش شناخته شوید، مهارت‌های ریاضی شما نیز می‌تواند به شما در خرید کمک کند. آگاهی از درصد و نحوه محاسبه سریع آن‌ها می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در وقت هنگام خرید درفروش در مرکز خرید کمک کند.

ریاضی یک‌زبان جهانی است
مطمئناً بیشتر معادلات، اعداد و برخی حروف یونانی است، اما ریاضیات تقریباً در سراسر جهان تقریباً یکسان است! معادله ریاضی نیازی به ترجمه به زبان دیگری ندارد تا توسط کسی در آن سوی کره زمین درک شود. یک قانون ریاضی تغییر نمی کند 2 + 2 = 4 در هر مکان در سیاره زمین همین نتیجه را بدست می‌دهد جهانی بودن ریاضی یکی از موارد بسیاری است که آن را به یک ابزار قدرتمند و درواقع مهارت اساسی زندگی تبدیل می‌کند.

بی‌سوادان قرن بیست و یکم کسانی نیستند که نمی‌توانند بخوانند و بنویسند، بلکه کسانی هستند که نمی‌توانند یاد بگیرند، بیاموزند و دوباره یاد بگیرند. آلوین تافلر

چگونه می‌توان ریاضی را تقویت کرد

روش‌های آموزشی که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرد، حفظ حافظه و استفاده از ماشین‌حساب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دانش آموزان به‌جای تجزیه‌وتحلیل و درک، با تمرکز اصلی آموزش داده می‌شوند و تمرکز اصلی بر نمرات آزمون است. نمرات آزمون ضروری است اما کافی نیست. اگر ما معتقدیم که هدف از آموزش باکیفیت برای فرزندانمان پرورش مهارت‌های مرتبط با یادگیری و تفکر است، باید کارهای بیشتری انجام دهیم. برنامه های یادگیری جدید و ابتکاری باید اجرا شوند و از فناوری موجود برای تحریک خلاقیت، تخیل و اعتمادبه‌نفس دانش آموزان استفاده شود. آن‌ها به‌منظور یادگیری کنجکاوی و لذت از یادگیری، به یادگیری عملی و تلاش بیشتری نیاز دارند.

آموزش ریاضی حرف آخر

موسسه آموزشی و کنکوری حرف آخر با روش‌های نوین و جدید آموزشی فصل جدید از تدریس ریاضی را شروع کرده است. یادگیری و ایجاد علاقه برای درس ریاضی، مستلزم روش‌های مفهومی و جدید است. روش‌های سنتی ازجمله حفظ کردن فرمولهای متعدد و حفظ آموزش شهودی در مدارس باعث ایجاد شکاف بزرگی بین دانش آموزان با آموزش ریاضی شده است. قریب به 90 درصد دانش آموزان از ابتدایی تا کنکور و حتی در دانشگاه‌ها ارتباط خوبی با ریاضی ندارند و صرفاً به جبر کسب نمره و قبولی مایل به مطالعه ریاضی هستند. همین عامل باعث شده که از مزایایی ریاضی در توسعه و پیشرفت محروم باشیم و یا اینکه خیلی از مشکلات زیادی که در شهرها وزندگی با آن مواجه هستیم ناشی از عدم ارتباط خوب با علم ریاضی است.

نبود ارتباط قوی و مناسب با علم ریاضی به مشکلات شهری از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و غیره افزوده است. تمامی علوم برای پیشرفت به دانش ریاضی نیازمند هستند. در خیلی از رشته تحصیلی اگر امروز با رکود مواجه شده‌ایم ناشی از شکاف بین دانشجو یا پژوهشگر با علم ریاضی است. منشأ این موضوع در ایران نیز آموزش سنتی و ایجاد و خلق تنفر و انزجار از درس ریاضی است. هنوز تخته‌سیاه و وایت برد نهایت وسایل آموزشی برای یادگیری ریاضی هستند. علم خلاقیت در آموزش و عدم استفاده از روش‌های نوین، زوایای مختلف ریاضی را از دید دانش آموزان مخففی نگه‌داشته است. دانش آموزان ابتدایی هنوز به‌خوبی با اشکال ریاضی آشنایی ندارد چون وسایل آموزش برای شهودی سازی در ریاضی به کار گرفته نمی‌شود. حرف آخر برای اولین بار در کشور روش‌های جدید در آموزش ریاضی ایجاد کرده است.

آموزش ریاضی حرف آخر

روش مفهومی در آموزش ریاضی

همان‌گونه که اشاره شد یادگیری ریاضی مستلزم آموزش مفهومی است. حرف آخر با استفاده از روش‌های جدید فناوری و دیجیتال از قبیل پویانمایی آموزش مفهومی و شهودی را جایگزین روش‌های سنتی کرده است. این زمینه یادگیری از مقطع ابتدایی شروع و تا کنکور ادامه دارد. ریاضی ابتدایی حرف آخر از اول دبستان تا ششم با زبان ساده و به شهودی سازی به‌صورت کاملاً مفهومی تدریس شده است. ریاضی متوسطه اول پایه و اساس ریاضی کنکور و دانشگاه محسوب می‌شود. به همین جهت با حساسیت زیادی تدریس شده است. کلیه مباحث موجود در ریاضی راهنمایی حرف آخر با روش پویانمایی برای درک بهتر نمایش داده می‌شود.

ریاضی متوسطه دوم یا کنکور از اهمیت زیادی در موفقیت داوطلبان برخوردار است. آمارها نشان می‌دهد که به دلیل ضعف عمومی داوطلبان میانگین درصد ریاضی در آزمون سراسری 6 است. این آمار اوج فاجعه یادگیری و آموزش ریاضی در نظام آموزشی کشور را بیان می‌کند. ورودی دانشگاه‌های کشور کسانی هستند که حداقل دانش و یادگیری از ریاضی رادارند. این امر به وضوع در توسعه و پیشرفت از همه ابعاد تأثیر گزار بوده است. حذف فرمول‌های متعدد و ایجاد راهکارهای ساده محاسباتی بخشی از تدریس آموزش مفهومی ریاضی حرف آخر است. فناوری جدید عرصه دیجیتال و پویانمایی کمک زیادی به ارائه آموزش شهودی ریاضی کرده است. تدریس با اشکال و تغییر درروند آن با حل مسائل ریاضی، درک شهودی مطالب را فراهم ساخته است.

آموزش ریاضی راهنمایی حرف آخر

مباحث ریاضی متوسطه اول توسط استاد مهران قاسمی و استاد نصیری به‌صورت مشترک تدریس شده است. پیش‌تر اشاره کردیم که ریاضیات متوسطه اول، پایه ریاضی کنکور و دانشگاه محسوب می‌شود. به همین جهت با حساسیت بسیار بیشتر و کیفیت عالی ریاضی راهنمایی در حرف آخر تدریس شده است. استفاده از ابزارهای جدید آموزشی و راهکارهای ساده محاسباتی باعث شده تا دانش آموزان ریاضی اول راهنمایی تا سوم راهنمایی را بدون نیاز به حفظ کردن فرمولهای متعدد یاد بگیرند. درک اساتید از مشکلات آموزشی داوطلبان کنکور در ریاضی باعث شده تا برای این مشکل آموزش مفهومی بی‌نظیری را ارائه کنند. سه لایه کتاب برای آموزش ریاضی راهنمایی به خوبی ارائه‌شده است.

به‌طور مثال آموزش ریاضی نهم حرف آخر در سه لایه انجام‌گرفته است. در لایه اول منطبق بر سرفصل‌های کتاب، تمامی مباحث به‌صورت کاملاً تشریحی و مفهومی آموزش داده می‌شود. در لایه دوم فعالیت‌های و تمرین‌های کتاب درسی تشریح و تحلیل می‌شوند و نهایتاً در قدم سوم برای آشنایی دانش آموزان با تست‌های خارج از کتاب و کسب آمادگی جهت آزمون تیزهوشان، تست‌های ریاضی تشریح و مرور می‌شوند؛ بنابراین دانش آموزان می‌توانند به ریاضی راهنمایی حرف آخر سه هدف آموزش، حل تمرین‌ها و تست را دنبال کنند. ریاضی هفتم حرف آخر و ریاضی هشتم حرف آخر نیز به همین سبک برای دانش آموزان اول راهنمایی و دوم راهنمایی تدریس شده است.

آموزش ریاضی کنکور حرف آخر

ریاضی کنکور حرف آخر توسط بهترین دبیر ریاضی کنکور، استاد عبدالرضا منتظری تدریس شده است. شامل ریاضی کنکور تجربی نظام جدید، ریاضی رشته ریاضی نظام جدید و ریاضی رشته انسانی نظام جدید است. پکیج‌های ریاضی کنکور حرف اخر به‌صورت جامع و مفهومی تدریس شده است. نسبت به ریاضی متوسطه اول بسیار حرفه‌ای و پیشرفته تدریس شده است. راهکارهای ساده کنکور و محاسباتی بخشی از آموزش است. این راهکارها کمک می‌کند داوطلبان بتوانند در کمتر از 40 ثانیه هر تستی را پاسخ دهند. راهکارهای تست‌زنی بخشی از آموزش است. یکی از نقاط قوت پکیج ریاضی استاد منتظری تدریس جامع مباحث می‌باشد. این موضوع به یادگیری اصولی مباحث از پایه بسیار کمک خواهد کرد. به‌طور مثال کل مبحث مثلثات از پایه به‌صورت جامع تدریس می‌شود.

90 درصد داوطلبان گروه انسانی توانایی حل تست‌های ریاضی آزمون سراسری را ندارند. ضعف عمومی ریاضی باعث شده کسب درصد بالا در این درس به‌شدت رتبه را تحت تأثیر قرار دهد. به‌ویژه در زیرگروه اول که دارای ضریب 4 می‌باشد. ریاضی انسانی حرف آخر به‌صورت جامع برای آموزش و کنکور دانش آموزان گروه انسانی تدریس شده است.

پاسخگویی به سوالات متداول دانش آموزان

برای ریاضی کنکور چی بخوانم؟

ریاضی در سه گروه آزمایشی تجربی، ریاضی و انسانی دارای اهمیت زیادی است. حذف ریاضی از برنامه مطالعاتی در گروه تجربی و ریاضی مساوی است با شکست در کنکور. چون پایه آموزش و یادگیری ریاضی دانش آموزان ضعیف است باید از منابع مفهومی استفاده کنند.

مباحث آسان ریاضی کنکور کدام ها هستند؟

گلچین مباحث آسان ریاضی کنکور یعنی اینکه شما به رتبه معمولی و رشته معمولی قانع هستید. برای کسب رتبه برتر باید کلیه مباحث مطالعه شود. اما آسان ترین مباحث ریاضی کنکور شامل تابع و نمودار شناسی، مثلثات، معادلات و نامعادلات، حد و پیوستگی، آمار و احتمال..

ارتباط با موسسه حرف آخر

برای سفارش پکیج های ریاضی حرف آخر از ابتدایی تا کنکور میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.

 

یک نظر در “آموزش ریاضی – آموزش ریاضی از ابتدایی تا کنکور

  1. nili گفت:

    بسیار عالی و کاربردی بود ممنون از اطلاعات خوبتون. واقعا دروسه ریاضی یک زبان جهانی است و غیر ممکنه کسی ریاضی بلد نباشد و در درس خوتدن موفق شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *