مقالات

شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان

شرایط قبولی و ورود به دانشگاه فرهنگیان

شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان یکی از موضوعات مهمی است که سالانه داوطلبان و علاقمندان به رشته دبیری در پی اطلاع از آن هستند. این دانشگاه که در مقطع کارشناسی و از طریق کنکور سراسری اقدام به جذب و پذیرش متقاضیان گروه های آموزشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان می کند، دارای شرایط خاصی است. داوطلبان با دارا بودن آنها می توانند نسبت به انتخاب کد رشته محل های این دانشگاه اقدام نمایند. البته این شرایط در مقایسه با سالهای گذشته تا حدودی دچار تغییر و تحولاتی شده است. اما با این حال از لحاظ نحوه استخدام و حقوق و مزایا، تفاوت چندانی بین ورودی های جدید این دانشگاه با دانشجویان و معلمان سال های قبل، وجود ندارد. برهمین اساس داوطلبان می توانند برای اطلاع از چند و چون ثبت نام و شرایط قبولی و ورود به دانشگاه فرهنگیان با ما همراه باشند.

شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان

شرط معدل و تراز کنکور

یکی از مهم ترین شرایط که جزء اولین شروط و قوانین ورود به دانشگاه فرهنگیان محسوب می شود، کسب حداقل معدل 14 دیپلم در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه است. در این صورت، داوطلب را مجاز به انتخاب رشته خواهد کرد. علاوه بر آن، تراز متقاضیان این رشته تحصیلی در کنکور سراسری بایستی از 6500 کمتر نباشد. توجه داشته باشید که این دو شرط به هیچ عنوان با یکدیگر مرتبط نیستند. در صورتی که داوطلب فاقد یکی از این شروط باشد، امکان ورود به دانشگاه فرهنگیان را نخواهد داشت. مثلا اگر تراز متقاضی بالاتر از 6500 و معدلی کمتر از 14 داشته باشد و بالعکس. شرط اصلی و مهم برای تحصیل و اشتغال در این رشته را از دست خواهد داد.

شرایط بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان

از دیگر قوانین و مواردی که در شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان بسیار موثر است، می توان به بومی گزینی داوطلبان اشاره کرد. به این معنی که داوطلبان تنها ملزم به انتخاب استان بومی خود هستند. در غیر این صورت، با اخطار سامانه برای عدم ثبت کد رشته محل انتخابی مواجه خواهند شد. مثلا استان محل اخذ دیپلم و پیش دانشگاهی داوطلب به عنوان استان بومی شناخته می شود. داوطلب می توانند در زمان تکمیل فرم انتخاب رشته از میان دانشگاه های فرهنگیان همان استان، نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند.

سقف سنی برای پذیرش دانشجو

سقف سنی و دارا بودن سن مجاز و تعیین شده از طرف سازمان سنجش برای متقاضی ورود به این دانشگاه یکی دیگر از شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان به شمار می رود. به این ترتیب، دانشجویانی که در زمان ورود به دانشگاه دارای حداکثر 24 سال سن باشند منعی جهت ثبت نام و تحصیل نخواهند داشت. محاسبه سن داوطلب بر اساس شناسنامه و اطلاعات مندرج در آن صورت می گیرد.  در صورتی که به هر دلیل و در هر یک از مراحل پذیرش، سن داوطلب با شناسنامه او مغایرت داشته باشد، از ورود و پذیرش در دانشگاه منع می شود.

بر همین اساس متقاضیانی که تاریخ تولد آنها 01 / 07 / 1376 به بعد می باشد، دارای شرط سنی لازم جهت ورود به دانشگاه فرهنگیان بوده و افرادی که متولدین قبل از این تاریخ هستند، برای تحصیل در این دانشگاه مجاز نخواهند بود. لازم به ذکر است این شرط نیز تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نبوده و برخورداری از سوابق کاری و یا گذراندن خدمت سربازی نیز در این شرط تاثیری ندارد.

شرایط انتخاب رشته

انتخاب رشته نیز از جمله شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان محسوب می شود. به این صورت که اگر داوطلب مطابق نتایج اعلام شده از سوی سازمان سنجش و سایر شروط تاثیرگذار، مجاز به انتخاب رشته شناخته شود. می بایست اولویت خود را برای قبولی دانشگاه فرهنگیان قرار داده و انتخاب رشته به نحوی انجام بگیرد که دارای حداکثر شانس و احتمال برای پذیرش در این دانشگاه باشد. درواقع ضروری است هنگام انتخاب رشته در اولویت های اول داوطلب، کد رشته محل های دانشگاه فرهنگیان دیده شود. در این صورت امکان قبولی آنها و دعوت برای انجام مصاحبه بیشتر خواهد شد. آنچه مشخص است اینکه، انتخاب رشته های این دانشگاه در اولویت های بعدی، موجب می گردد که شانس ورود به این دانشگاه و انجام مصاحبه کاهش پیدا کند.

شرایط عمومی دانشگاه فرهنگیان

به طور کلی اصلی ترین شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان شامل شرط سنی، معدل و بومی گزینی است. اما با این حال شرایط و ضوابط دیگری نیز وجود دارد که برخورداری از آنها برای متقاضیان تحصیل در این دانشگاه، الزامی می باشد. در حقیقت می توان شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان را به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد. هریک از متقاضیان تنها با دارا بودن تمامی آنها امکان حضور و تحصیل در رشته های این دانشگاه را خواهند داشت. اگرچه در دفترچه ثبت نام کنکور و دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری به این موارد به طور کامل پرداخته شده اما در این بخش به بررسی شرایط عمومی پذیرش دانشگاه فرهنگیان که هر داوطلب ملزم به داشتن آنها است، خواهیم پرداخت. این موارد عبارتند از:

 

• داشتن تابعیت ایرانی.
• اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون جمهوری اسلامی ایران.
• التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
• عدم سو سابقه کیفری و محکومیت جزایی.
• برخورداری از سلامت روانی و جسمانی که از طریق معاینات پزشکی و مصاحبه های تخصصی به اثبات رسیده باشد.
• عدم اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل.
• بهره مندی از حسن شهرت و اخلاق و رفتار مناسب که با شان و حرفه معلمی متناسب باشد.

نحوه پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان و روند پذیرش دانشجو به این صورت می باشد که متقاضیان، پس از اطمینان از داشتن شروط ثبت نام در کنکور سراسری شرکت نموده و با اعلام نتایج اولیه و قبولی، برای انتخاب رشته، مجاز شناخته می شوند. به این ترتیب، داوطلبانی که دارای شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام (که پیش تر نیز به آن اشاره شد) باشند؛ می توانند براساس گروه آزمایشی مربوطه و استان بومی یا محل تحصیل خود و متناسب با برخی موارد مانند مسافت، هزینه، اعتبار دانشگاه و رشته مورد نظر به انتخاب رشته پرداخته و اولویت های خود را برگزینند.

سازمان سنجش نیز پس از بررسی انتخاب رشته داوطلبان از چندین برابر ظرفیت مورد نظر جهت تحصیل در این دانشگاه دعوت به عمل می آورد تا در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند. سپس مراحل مصاحبه و گزینش دانشجو براساس فاکتورهای گوناگون صورت گرفته و اسامی پذیرفته شدگان این دانشگاه اعلام می گردد. دقت داشته باشید که ظرفیت این دانشگاه ها به اندازه ای نیست که تمامی دارندگان شرایط عمومی و اختصاصی ورود به این دانشگاه، قادر به پذیرش و دعوت برای مصاحبه باشند. از طرفی پذیرفته شدن برای انجام مصاحبه نیز به معنای قبولی و ورود به این دانشگاه نخواهد بود.

پذیرش نهایی و مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

همانطور که صحبت شد، معمولا چندین برابر ظرفیت مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان برای مصاحبه دعوت می شوند.  در صورت احراز صلاحیت، یکی از مهم ترین شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان را پشت سر گذاشته و این فرصت را دارند که در این رشته به تحصیل بپردازند. این مصاحبه طی چند مرحله برگزار می شود. پرسش هایی که در آن مطرح می گردد عمومأ سیاسی، مذهبی ، اطلاعات عمومی ، تاریخی و … است. 
یکی از مراحل مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، انجام معاینات پزشکی است. که علاوه بر پاسخگویی به پرسش های متنوع، برخی از توانایی های داوطلب اعم از قدرت بینایی، شنوایی و تکلم نیز مورد سنجش قرار خواهد گرفت که در ادامه به آنها نیز خواهیم پرداخت:

 

• بررسی قدرت شنوایی : شامل تائید توانایی فرد در شنیدن صداهای معمول و عدم نقص در شنوایی یا کم شنوایی بیش از 30 دسیبل

• مهارت های گفتاری : عدم لکنت زبان داوطلب و توانایی در ادای صحیح کلیه حروف، عبارات و کلمات

• سلامت بینایی : بر این اساس توانایی دید هر دو چشم داوطلب از نقطه نظرهای گوناگون مانند نداشتن کور رنگی و یا انحرات چشم، نقص دید یک یا دو چشم، مشکلات غیرقابل درمان، مشکلات قرنیه و غیرقابل رفع و یا نابینایی یکی از چشم ها، مورد ارزیابی دقیق قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه می بایست حداقل قدرت دید هر چشم، پنج دهم یا هر دو چشم بدون عینك و لنز، حداقل ده بیستم باشد.

• سلامت بدن : یکی از شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان را می توان سلامت بدن و عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج دانست. به این ترتیب که فرد داوطلب مورد معاینات دقیق قرار می گیرد تا بنا به تشخیص پزشک از عدم ابتلا به بیماری های كبدی، آسم، دیابت، نارسایی كلیه، بیماری های قلبی، پاركینسون، لوسمی، كم خونی شدید، تالاسمی ماژور و … اطمینان حاصل شود.

شرایط و نحوه پوشش پذیرفته شدگان

پس از آن که داوطلب موفق به قبولی و عبور از مراحل عمومی و تخصصی پذیرش دانشگاه فرهنگیان شد، از نظر ظاهر و نوع پوشش نیز، قوانین و شرایطی وجود دارد که دانشجو موظف به رعایت آنها خواهد بود. برخی از این ضوابط عبارتند از:

 

• داشتن ﭘﻮششی همراه با وقار و سادگی که با شغل و مقام معلمی سازگار باشد.
• نوع پیرایش و آراستگی چهره و مو نیز کاملا ساده و در شأن دانشگاه و رشته تحصیلی باشد.
• ممنوعیت استفاده از پوشش، ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ، ﻃﺮﺡ، ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻭ ﺯﻳﻮﺭﺁﻻتی که مغایر با ارزش های دینی و حرفه معلمی است.
• عدم استفاده از ﻟﺒﺎﺱ و تیشرت های ﺗﻨﮓ، بی آستین و یا ﺑﺪﻥ ﻧﻤﺎ
• عدم استفاده از رنگ های تند و زننده در پوشش
• معمولا در برخی از دانشگاه های فرهنگیان، قوانین پوشش برای دانشجویان خانم تا حدودی سختگیرانه تر بوده و پوشیدن چادر برای آنها الزامی است. اما در برخی دیگر از مراکز آموزشی این موضوع اجباری نیست ولی نوع پوشش آنها مطابق با دستورالعمل ابلاغی باید کاملا ساده و مطابق شئونات اسلامی و معلمی باشد.

شرایط ورود داوطلبان شاغل و پیمانی

داوطلبانی که به صورت رسمی یا پیمانی در استخدام آموزش و پرورش هستند نیز برای تحصیل در مقاطع بالاتر باید دارای شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان باشند. این شرایط عبارتند از:

• دارای حکم از کارگزینی به صورت رسمی یا پیمانی به وقت ثبت نام در آزمون
• عدم اشتغال به تحصیل در هنگام ثبت نام، شروع و یا حین تحصیل در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و یا دوره های بالاتر.
• داوطلبانی که شاغل هستند به صورت رسمی یا پیمانی میتوانند فقط در پردیس های فرهنگیان یا شهر رجایی تهران ادامه تحصیل دهند.
• توجه داشته باشید که تنها شاغلین رسمی و پیمانی آموزش و پرورش می توانند در تمامی رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان در همه گروه های آزمایشی تحصیل کنند.  مدرسان یا آموزگاران حق التدریس و نهضت یاران قراردادی، آزاد و… نمی توانند رشته های تحصیلی فرهنگیان را انتخاب کنند.
• تحصیل شاغلین آموزش و پرورش (رسمی و پیمانی) مشروط به کسب موافقت نامه کتبی از اداره آموزش و پرورش محل خدمت می باشد.

شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان

معمولا هنگام اعلام نتایج کنکور سراسری، اسامی پذیرفته شدگان برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان نیز از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می گردد. آنها می توانند با اطلاع از شرایط و ضوابط تعیین شده، نسبت به تکمیل مراحل ثبت نام و شرکت در مصاحبه اقدام نمایند. علاوه بر شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان که دانشجویان ملزم به رعایت آنها هستند. برای پذیرفته شدگان نهایی نیز یکسری امکانات و الزامات در نظر گرفته می شود که شامل موارد زیر است:

1- امکانات و امتیازات

• استخدام دانشجویان در آموزش و پرورش به محض ورود به دانشگاه
• برخورداری دانشجويان از کمک‌ هزینه تحصیلی در طول تحصيل
• تهیه خوابگاه برای دانشجويان واجد شرايط از سوی دانشگاه فرهنگیان
• تحصيل تمام وقت و شبانه روزی
• احتساب مدت زمان تحصيل دانشجو به عنوان سـوابق خـدمت آنها

2- تعهدات و الزامات

• دریافت تعدنامه محضری از پذيرفته شدگان در آغاز تحصيل، برای خدمت پس از فارغ التحصیلی به مدت دو برابر زمان تحصیل و در مناطق تعیین شده از سوی آموزش و پرورش
• دریافت تعهد رسمی مبنی بر عدم جابه جایی استانی حداقل بـه مـدت ده سال

3- نقل و انتقالات، تغییر رشته یا انصراف

• یکی از شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان ممنوعیت نقل و انتقال است.
• همچنین هرگونه تغيير در رشته و گرايش، اولويت انتخابی، دوره تحصیلی ممنوع خواهد بود.
• امکان جذب و استخدام دانشجویانی که تحصیل آنها در دوره كاردانی متوقف گردیده به دلیل عدم نياز به خدمات آنان در آموزش و پرورش، امكان پذير نمی باشد.
• داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش برای داوطلبانی که قصد ادامه تحصيل در رشته های ارشد دانشگاه فرهنگيان را دارند، الزامی است.

ارتباط با موسسه حرف آخر

برای ارتباط با مشاورین ارشد حرف آخر میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *