مقالات

اهمیت شیمی در کنکور – چگونه درصد بالا در شیمی کسب کنیم

اهمیت شیمی در کنکور

اهمیت شیمی در کنکور برای دو گروه آزمایشی تجربی و ریاضی بر کسی پوشیده نیست. بر خلاف سایر دروس اختصاصی دیگر، مطالعه و زدن تست های شیمی برای داوطلبان وسوسه برانگیز است. چون بخشی از شیمی را مفاهیم و بخشی را نیز مسایل تشکیل میدهد.

گاها عدم توانایی در تست زدن بخش مسایل شیمی، داوطلبان را به سمت مطالعه مفاهیم سوق میدهد. گروهی از داوطلبان گاها از خیر سوالات ریاضی و فیزیک به دلیل عدم توانایی در مطالعه و حل تست میگذرند، اما برای شیمی به ندرت همچین اتفاقی می افتد. میخواهیم تحلیل کوتاه و مختصری بر اهمیت شیمی در کنکور داشته باشیم و بهترین منبع کنکوری را معرفی کنیم. چون هر مشکلی، شاه کلیدی دارد که باید آن را پیدا کرد و قفل مشکل را باز کرد.

اهمیت شیمی در کنکور

همانگونه که اشاره شد، درس شیمی از دو بخش مفاهیم و مسایل تشکیل شده است. هر ساله تقریبا بطور متوسط هر بخش، 50 درصد سوالات را به خود اختصاص میدهد. ضعف آموزشی داوطلبان در محاسبات، باعث تمایل به مطالعه مفاهیم میشود. اما صرف خواندن این بخش، کمکی به کسب 50 درصد شیمی در آزمون سراسری نمیکند.

چون بخشی های از مفاهیم، ارتباط آموزشی با بخش مسایل شیمی دارد. برای حل تست های مربوطه باید مفاهیم و مسایل به صوت ترکیبی مطالعه شود. بنابراین کنار گذاشتن مسایل شیمی کمکی به حل 50 دصد تست های بخش مفاهیم نمیکند. تنها راه حل رفع این مشکل مطالعه ترکیبی است.

ضریب مناسب شیمی در آزمون سراسری کمک بزرگی به کسب رتبه میکند و همانگونه که پیش تر اشاره کردیم، راه حل رفع مشکل شما دست ماست.

گاها ضعف در یک درس سرنوشت و آینده تحصیلی داوطلب را به کلی تغییر میدهد. کسب درصد پایین در یک درس، مانع کسب رتبه برتر میشود. توصیه ما این است که اصلا دروس حذفی در برنامه کنکور خود نداشته باشید. نقاط ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کنید. در مقاله نکته کنکوری به مهمترین آیتم های موفقیت شما در کنکور پرداخته ایم. برای کسب رتبه برتر و موفقیت باید کلیه عوامل موثر در موفقیت را فراهم سازید.در قدم اول با ترس و دلایل شکست خود مواجه شوید.

بودجه بندی شیمی در تجربی

بودجه بندی یعنی اینکه مثلا از  درسی مانند شیمی که شامل کتب متعدد و فصلهای زیادی است، چه تعداد سوال از هر فصل طرح میشود؟ و سهم هر کدام از سالهای تحصیلی متوسطه دوم در سوالات طرح شده چقد است. برحسب بودجه بندی اهمیت هر بخش برای داوطلبان مشخص میشود. میتوانند بر حسب این مهم، زمان و انرژی خود را مدیریت کنند. 

بودجه بندی بخش مهمی از کنکور می باشد که در مورد اهمیت درس شیمی در کنکور بسیار حائز ملاحظه می باشد و دانش آموزان برای آنکه بتوانند درصدهای بالایی را بدست بیاورند حتما بودجه بندی را مد نظر قرار دهند و مطالعات را بر محور بودجه بندی به پیش ببرند.

گروه آزمایشی تجربی شامل پنج زیر گروه میباشد و در هر کدام از آنها، درس شیمی دارای ضریب قابل توجهی است. در زیرگروه یک دارای ضریب 3، زیر گروه دو دارای ضریب 4 و در زیر گروه سه و چهار دارای ضریب 2 میباشد. با توجه به تلاش دانش آموزان و داطلبان کنکوری برای کسب رتبه برتر و قبولی در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی، ضریب زیر گروه اول  و دوم اهمیت مطالعه قوی درس شیمی را توجیه میکند.

زیر گروه یک

اولین زیر گروه بعلت آنکه درس زیست بیشترین و بالاترین اهمیت را دارد به آن زیر گروه زیست می گویند و سه مقطع دکتری، کارشناسی و کاردانی را شامل می شود. رشته های پیرا پزشکی و پزشکی در این زیر گروه قرار دارند، بنابراین در این زیر گروه برای آنکه بتوان قبولی را از آن خود کرد می بایست پس از درس زیست به درس شیمی توجه شود چرا که ضریب درس شیمی در این زیر گروه سه می باشد.

زیر گروه دو

در این زیر گروه چون اهمیت درس شیمی در کنکور برای آن بالا می باشد و در قله ی سایر دروس قرار دارد به آن زیر گروه شیمی نیز می گویند. زیر گروه شیمی برای دو سطح کارشناسی و دکترای پیوسته می باشد. و رشته هایی مانند داروسازی

زیر گروه سه

این شاخه نیز به گروه زمین شناسی نام گرفته است و در مقطع کارشناسی می باشد و رشته هایی مانند دبیر زمین شناسی و خود زمین شناسی نیز تعلق دارد.  ضریب درس شیمی برای این زیر شاخه ی رشته تجربی دو می باشدو بالاترین ضریب به درس زمین شناسی تعلق دارد.

زیر گروه چهار

در این زیر گروه بعلت آنکه تمامی رشته های مهندسی را در مقطع کارشناسی شامل می شود به زیر گروه ریاضی نیز معروف است که ضریب درس شیمی برای این زیر گروه 2 می باشد و بالاترین ضریب به درس ریاضی تعلق دارد که ضریب 4 را دارد.

زیر گروه پنج

گروه فیزیک نام زیر گروه پنج می باشد. در مقطع کارشناسی شامل رشته هایی مانند علوم ورزش و تربیت بدنی، کشاورزی، آبخیز داری، علوم سیاسی و غیره می شود. ضریب شیمی برای این گروه نیز 2 میباشد.

شیمی به دو بخش مفاهیم و مسائل تقسیم میشود. هر ساله در آزمون سراسری به طور متوسط 55 درصد سوالات از بخش مفاهیم و 45 درصد از بخش مسائل طراحی میشود. داوطلبان با بخش مسائل شیمی بیشترین مشکل آموزشی را دارند. آموزش حل مسائل شیمی و کسب یادگیری مناسب میتواند سرنوشت کنکور داوطلبان را تغییر دهد. گروهی از داوطلبان به دلیل ضعف آموزشی بخشی از شیمی را حذف میکنند. دسترسی به منبع آموزشی مناسب میتواند زمینه موفقیت شما را فراهم سازد.

شیمی حرف آخر

 حالا که اهمیت شیمی برای شما کنکوری ها مشخص شد، میخواهیم بهترین پک شیمی کنکور را معرفی کنیم. کسب درصد بالا و رتبه برتر مستلزم یادگیری و آموزش قوی میباشد. اینکه شما داوطلب گرامی در برخی از دروس مشکل یادگیری دارید و نمیتوانید درصد بالای کسب کنید، به شیوه ارائه آموزش دریافتی شما ارتباط دارد. متاسفانه هنوز روش های سنتی تدریس بر فضای رسمی آموزش کشور حاکم است.

از مقطع متوسطه اول دانش آموزان ضعیف ترین یادگیری را دریافت و در متوسطه دوم با کلی مشکلات درسی مواجه میشوند. حرف آخر با بهره گیری از روش های نوین آموزشی رایج دنیا، سبک جدیدی در یادگیری ارائه کرده است. شرایط برای یادگیری بهتر و سریعتر شیمی در موسسه حرف آخر برای شما فراهم شده است.

ویژگی تدریس شیمی حرف آخر

راهکار حرف آخر برای تدریس دروس محاسباتی از جمله شیمی از راهکارهای کوتاه محاسباتی، تحت عنوان الگوهای مفهومی استفاده کرده است. برخلاف سایر کمک کنکوری های دیگر، با شیمی حرف آخر نیاز به حفظ کردن فرمولهای مختلف نیست. استاد سلوکی مدرس شیمی حرف آخر با چند الگوی مفهومی کل شیمی را تدریس کرده است.

پک شیمی از صفر تا 100 با روش های جدید آموزشی تدریس شده است. برای تفهیم بهتر به دو بخش مفاهیم و مسایل شیمی تقسیم شده است. کل مبحث مسایل شیمی حرف آخر در سه الگوی مفهومی در کمتر از 25 ساعت تدریس شده است. یعنی شما میتوانید با اختصاص 25 ساعت از زمان خود کل مسایل را مطالعه و یاد بگیرید. بخش مفاهیم نیز به صورت مجزا به صورت جامع تدریس شده است. در قدم نخست درسنامه تدرییس میشود. برای تفهیم بهتر مطالب تست های تالیفی و سراسری در قدم بعدی تجزیه و تحلیل میشوند.

دلایل اهمیت شیمی

به زبان ساده، شیمی مطالعه ماده است. این شاخه از علم شامل شناسایی مواد مختلف موجود در ماده و نحوه تعامل و تغییر آنها است. حتی افرادی که به عنوان شیمیدان کار نمی کنند با شیمی درگیر می شوند: این در همه جا وجود دارد. دراینجا به چند دلیل نقش شیمی و اینکه چرا شیمی در جهان ما مهم است خواهیم پرداخت. 

شیمی به درک همه چیز کمک می کند

به گفته انجمن شیمی اروپا، “هر چیزی که می شنوید، می بینید، بو می کنید، می چشید و لمس می کنید، شامل مواد شیمیایی است.” شیمی به توضیح مواردی مانند اینکه چرا برگها در پاییز تغییر رنگ می دهند، چرا پختن نان بوی بسیار خوشمزه ای دارد و چرا برخی افراد به چیزهایی مانند بادام زمینی حساسیت دارند، کمک می کند. هر چیزی که ماده دارد به اجزای سازنده شیمیایی تجزیه می شود.

علاقه به شیمی گزینه های شغلی بیشتری ایجاد میکند

شیمی رشته وسیعی است. علاقه و درک شیمی درهای زیادی را باز می کند. ما بعداً به برخی از این گزینه ها خواهیم پرداخت، اما در حال حاضر، فقط بدانید که شیمی می تواند به جستجوی شغل شما کمک زیادی کند. حتی اگر به عنوان یک شیمیدان کار نمی کنید، مهارت های آموخته شده از طریق مطالعه این موضوع در زمینه هایی مانند صنایع غذایی ، انتشارات، آموزش و غیره اعمال می شود.

شیمی به افراد کمک می کند تا مهارت های تحلیلی قوی داشته باشند

مانند همه علوم، مطالعه شیمی شامل مهارت های خاصی است. دانش آموزان شیمی یاد می گیرند که به جزئیات توجه کنند، مسائل را حل کنند، داده ها را تجزیه و تحلیل کنند، و به صورت شفاهی و نوشتاری ارتباط برقرار کنند. اینها مهارت هایی هستند که به راحتی به رشته های دیگر خارج از قلمرو علم منتقل می شوند.

درک شیمی افراد را ایمن نگه می دارد

ایمنی یکی از کاربردی ترین کاربردهای شیمی است. دانستن اینکه وقتی مواد خاصی را با هم مخلوط می کنید (مانند مواد شیمیایی خانگی) چه اتفاقی می افتد و دانستن اینکه چه چیزی در غذای شما وجود دارد می تواند از شما و خانواده تان در برابر بیماری محافظت کند.

پیشرفت در شیمی همچنین منجر به فن آوری های بهداشتی و بهداشتی بهتر شده است. به عنوان مثال، کلر زنی آب آشامیدنی را ضد عفونی می کند . این فرآیند شیمیایی باکتری ها و ویروس های موجود در آب را که باعث مرگ 3 تا 4 میلیون نفر در سال می شوند، از بین می برد.

شیمی به حفاظت از محیط زیست کمک می کند

شیمیدانان محیط زیست نقش کلیدی در حفاظت از محیط زیست دارند . آنها مواد شیمیایی و واکنش های شیمیایی موجود در هوا، آب و خاک را مطالعه می کنند. شیمیدانان با دانش و ابزار خود می آموزند که چگونه فعالیت های انسانی بر محیط زیست تأثیر می گذارد و از چه واکنش های شیمیایی می توان هوا، آب و خاک را تمیزتر و سالم تر نگه داشت. شیمی همچنین در توسعه فناوری های سبز و سوخت پایدار مهم است.

شیمی در صنایع غذایی کاربرد دارد

پخت و پز و تولید غذا واکنش های شیمیایی هستند، بنابراین منطقی است که شیمی در این زمینه اعمال شود. شیمیدانان مواد غذایی بر روی بهبود ایمنی مواد غذایی کار می کنند که یک موضوع مرگ و زندگی است. تنها در انگلستان، تخمین می‌زنند که سالانه 48 میلیون نفر بر اثر غذا بیمار می‌شوند، در حالی که حدود 3000 نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از غذا می‌میرند. شیمیدان ها همچنین اغلب بر روی توسعه روش های جدید برای ذخیره سازی و نگهداری کار می کنند، بنابراین مواد غذایی ماندگاری طولانی تری دارند.

شیمی در کشاورزی کاربرد فراوان دارد

شیمی آلی برای توسعه روش های تولید مواد غذایی و کشاورزی ضروری است. شیمیدانان کشاورزی به دنبال درک علل و اثرات واکنش های شیمیایی هستند. این شامل مطالعه حاصلخیزی خاک و کیفیت آب و هوا می شود زیرا بر رشد محصولات زراعی تأثیر می گذارد. شیمیدانان همچنین آفات، علف های هرز و قارچ ها را مطالعه کرده و راه هایی برای کنترل آنها ایجاد می کنند. شیمیدانان نقش مهمی در تولید و آزمایش علف کش ها، کودها و حشره کش ها دارند.

شیمی در پزشکی نقش مهمی دارد

شیمی برای ایجاد و آزمایش داروها حیاتی است. بدون شیمی، ما هیچ دارویی نداریم. شیمیدان‌های دارویی با استفاده از دانش خود در مورد واکنش‌های شیمیایی، داروهای جدیدی تولید می‌کنند و آن‌ها را در آزمایشگاه‌ها، حیوانات و انسان‌ها آزمایش می‌کنند. در گذشته، پزشکی مبتنی بر مشاهده بود. بدون ابزار یا اطلاعات مناسب، پزشکان مطمئن نبودند که چرا برخی از مواد موثر هستند یا کار نمی کنند، اما با پیشرفت علم، استدلال واضح تر شد.

حتی امروزه، بسیاری از داروها بدون اینکه درک کاملی از چرایی کارکردشان داشته باشند وارد قفسه‌ها می‌شوند، اما اثرات آنها آشکارا مفید است. نحوه تعامل داروها با بدن – به هر دو صورت خوب و بد – یک موضوع شیمی است.

مشاوره رایگان موسسه حرف آخر

برای کسب مشاوره رایگان حرف آخر، خرید و سفارش شیمی حرف آخر و ارتباط با مشاورین ارشد میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.