مقالات

رتبه برتر ها از کی شروع کردند – کسب رتبه 1 کنکور

رتبه-برترها-از-کی-برای-کنکور-شروع-کردند-2

رتبه برتر ها از کی شروع کردند و چه برنامه‌ای داشتند؟ چگونه رتبه برتر شویم؟ راز موفقیت رتبه برترها چیست؟ رتبه برترها از کی شروع کردند؟ و خیلی سوالات دیگر از این دست، همیشه ذهن دانش آموزان و داوطلبان کنکور را به خود مشغول می کند. عوامل موفقیت در کنکور زیاد است، چیدن این عوامل منجر به کسب رتبه برتر میشود.

بنابراین تقلید ازدیگران بدون مهیا کردن فاکتورهای مهم، نتیجه خوبی به دست نمیدهد. در این مقاله قصد داریم به پرسش های دانش آموزان در این زمینه پاسخ دهیم.

سنگینی رقابت میان شرکت‌کنندگان آزمون سراسری برای قبولی در رشته‌های تاپ و برتر دانشگاهی موجب گردیده که اکثر دانش آموزان از همان سال دهم به فکر یک برنامه منسجم برای شرکت در کنکور باشند.

البته شاید درصد کمی از داوطلبان از سالهای ابتدایی دبیرستان به فکر طراحی یک برنامه طولانی‌مدت جهت قبولی در رشته موردعلاقه خود باشند. لذا درصد زیادی از داوطلبان نیز به دنبال فهمیدن این موضوع هستند که رتبه برتر ها از کی شروع کردند و دلایل موفقیت آن‌ها چه بود.


معمولاً این سؤال از جانب دو گروه از داوطلبان مطرح می‌شود! دسته پشت کنکوری ها هستند که یک‌بار در کنکور سال قبل شرکت کردند اما متأسفانه به دلایل متعددی، موفق به کسب نتایج قابل‌قبول و دلخواه خود نشده‌اند. از همین رو با بررسی و شناخت نقاط ضعف و اشتباهات خود، سعی در برطرف کردن و جبران آن‌ها برای حضوری قدرتمند در کنکور سال بعد دارند.

اما گروه دوم نیز دانش آموزان سال آخر هستند که هنوز نمی‌دانند برنامه‌ریزی برای مطالعه و خواندن دروس کنکور را از کی و چگونه آغاز کنند. به همین دلیل بدیهی است که در ابتدا، دچار یک سردرگمی و بی‌برنامگی باشند. بر همین اساس، قصد داریم با بررسی تجربیات افراد موفق و پذیرفته‌شدگان کنکور سال‌های قبل، توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی دراین‌باره ارائه کنیم.

 

رتبه برتر ها از کی شروع کردند برای کنکور

شناسایی موانع و رفع آن‌ها


پیش از آنکه بررسی کنیم رتبه برتر ها از کی شروع کردند و چه برنامه‌ای در پیش گرفتند، بهتر است یکسری عوامل که مانعی برای موفقیت شما در کنکور محسوب می‌شوند را شناسایی و برطرف کنید. مثلاً درصورتی‌که تمرکز لازم برای درس خواندن را ندارید باید دلایل آن را پیداکرده تا بتوانید مطابق برنامه تعیین‌شده برای کنکور پیش بروید.

لذا توصیه می‌شود، فهرستی از حواشی و مشکلاتی که درس خواندن شمارا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، تهیه و در جهت حذف آن‌ها تلاش کنید. اکنون با شناخت موانع موجود بهتر می‌توانیم در مطالعه دروس، جدیت به خرج داده و عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

درواقع شما از هر زمانی که متوجه اشکالات خود در مسیر مطالعه برای کنکور شدید، می‌توانید با طرح یک برنامه صحیح، زمان‌های ازدست‌رفته را جبران کنید. چراکه زمان آمادگی برای کنکور بسیار محدود است و برای اینکه از این مسیر عقب نمانید، بایستی عملکرد هوشمندانه‌ای در راستای بازدهی بیشتر داشته باشید.


اگر جزء داوطلبان سال‌های قبل کنکور هستید و می‌پرسید که رتبه برتر ها از کی شروع کردند باید بگوییم آن‌ها ابتدا بهانه‌ها را کنار گذاشته و با سخت‌کوشی و مطالعه فراوان از زمان خود بهترین استفاده را بردند. اکنون می‌توانید با در نظر گرفتن موارد زیر برای کنکور پیش رو برنامه‌ریزی درستی داشته باشید.

نکته بسیار مهمی که در این مورد وجود دارد، خود فریبی دانش آموزان است. برای اینکه بتوانید نتیجه خوبی از کنکور بگیرید باید اول به سراغ ضعف ها و شکست های خود بروید. متاسفانه بیشتر دانش آموزان برنامه خود را با دروسی که نقطه قوت دارند شروع می کنند و مدام رفع مشکلات درسی را به زمان دیگر واگذر میکنند.

باید در قدم نخست لیستی از موانع ذهنی، محیطی و آموزشی تهیه کنید و اولویت های مهم را مشخص کنید. به طور مثال در بین دروس کدام درس بیشترین مشکلات آموزشی را دارید به صدر اولویت هامنتقل شود.

تهیه بهترین منابع مطالعاتی برای کنکور

یکی از شروط مهم برای موفقیت در کنکور و آغاز مسیر مملو از چالش مطالعه، تهیه منابع مطالعاتی مؤثر برای کنکور است. درواقع هر مقدار زمانی که تا کنکور باقی‌مانده و شیوه مطالعاتی شما به هر شکلی که هست، نباید باعث شود که از منابع کمک‌آموزشی غافل شوید.

بدون شک و با اطمینان به شما می‌گویم که درس‌نامه‌ها و منابع کمک‌آموزشی، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای برای قبولی شما در کنکور دارند و این واقعیتی است که شما باید آن را بپذیرید. از همین رو بهتر است بدون اینکه زمان بیشتری را تلف کنید به فکر تهیه بهترین منبع مطالعاتی و کمک‌درسی باشید.


توجه داشته باشید با توجه به تنوع کتب و منابع موجود در بازار، دقت ویژه‌ای را در انتخاب خود به خرج داده و از تهیه منابع متعدد و گاهأ بی‌کیفیت خودداری نمایید. اکنون‌که دانستید برای شروع مطالعه چگونه عمل کنید، باید تمام‌وقت و انرژی خود را صرف یادگیری و مطالعه نمایید.

طبیعی است که هر دانش آموز یا داوطلبی در درس یا مباحثی دارای مشکل آموزشی است و این مشکل ناشی از ضعف آموزش است. برای تسلط روی مباحث نباید به سراغ منابع قبلی رفت. چون فقط زمان طلایی خود را تلف میکنید. باید بهترین منبع را با آگاهی کامل انتخاب کنید.

اطلاع از بودجه‌بندی دروس کنکور

اهمیت اطلاع از بودجه‌بندی دروس کنکور کمتر از این نیست که بدانید رتبه برتر ها از کی شروع کردند و چه مدتی را صرف مطالعه نمودند. شاید بتوان اصلی‌ترین اشتباه بسیاری از داوطلبان را بی‌توجهی به بودجه‌بندی کنکور در برنامه‌ریزی دانست.

توجه به این مسئله از آنجایی مهم است که دیگر لازم نیست برای همه دروس به یک اندازه وقت و انرژی صرف کنید. از طرفی در جلسه کنکور هم راحت‌تر می‌توانید به سؤال‌های سخت و مهم، پاسخ درست بدهید.


لذا با دقت در تست‌های کنکور و پاسخنامه آن‌ها می‌توانید بفهمید کدام‌یک از فصول و مباحث نیازمند مطالعه و توجه بیشتری هستند. ضمن اینکه علاوه بر آشنایی با نوع سؤال‌ها، بهتر می‌توانید آن‌ها را تحلیل کنید. البته این اصلاً به معنای بی‌اهمیت بودن سایر مطالب و عدم مطالعه آن‌ها نیست. بلکه به این صورت بهتر می‌دانید بیشتر وقت و توان خود را صرف خواندن کدام دروس و مباحث کنید.

ثبت‌نام و شرکت در آزمون‌های آزمایشی


اگر می‌خواهید بدانید رتبه برتر ها از کی شروع کردند و چه برنامه‌ای را در پیش گرفتند، باید بدانید که آن‌ها علاوه بر زمان‌بندی درست برای شروع مطالعه، از ابزارهایی که برای قبولی در کنکور طرح‌ریزی‌شده‌اند نیز بیشترین بهره را می‌برند. یکی از این ابزارها، کنکورهای آزمایشی هستند. توصیه ما به تمام داوطلبان کنکور حتی دانش آموزان پایه دوازدهم این است که شرکت در آزمون‌های آزمایشی را تا جای ممکن در برنامه خود قرار بدهید.

به‌این‌ترتیب با تمام اشکالات و نقاط ضعف خود آشنا می‌شوید و می‌توانید تا زمان کنکور آن‌ها را برطرف کنید. این موضوع به‌ویژه برای داوطلبان کنکور سالهای قبل، اهمیت بیشتری داشته و باعث شناخت اشتباهات و دلایل آن‌ها می‌شود.

اما این موضوع منوط به رفع مشکلات درسی و آموزشی از قبل میباشد. چنانچه فاز آموزش ویادگیری را به خوبی به پایان نرسانیده باشید، آزمون ها بسیار تاثیر گذار نخواهد بود. این موضوع به یکی از آفت های موفقیت داوطلبان تبدیل شده است. حضور در جلسه آزمون های آزمایشی بدون تسلط روی منابع درسی، اتلاف زمان، انرژی و انگیزه است.

 

آشنایی با تکنیک‌های تست‌زنی

بد نیست در کنار پرداختن به این موضوع که رتبه برترها از کی برای کنکور شروع کردند به این مسئله نیز نگاهی داشته باشیم که رویه آن‌ها برای قبولی در کنکور چگونه بوده است؟ درست تست زدن یکی دیگر از رموز رتبه برترها است که ما آن را برای شما فاش می‌کنیم. درست تست زدن تنها به معنی پاسخ درست دادن به سؤالات نیست.

بلکه دربردارنده مواردی همچون افزایش سرعت تست‌زنی، مدت‌زمانی که صرف انتخاب گزینه صحیح می‌کنید و باقی ماندن زمانی در پایان آزمون برای بررسی تست‌های بدون پاسخ می‌شود؛ بنابراین باید تمرکز ویژه‌ای بر تست‌زنی و شیوه صحیح انجام آن داشته باشید.

بی‌پرده و روراست به شما می گویم اگر حتی ازنظر آمادگی و اطلاعات، در سطح خوبی هستید اما از هنر تست‌زنی بی‌بهره باشید، هرگز رنگ موفقیت را به چشم نخواهید دید.


به همین دلیل سعی کنید زیاد تست بزنید چراکه این کار به شما کمک می‌کند در جلسه آزمون بسیاری از تست‌ها را بدون صرف وقت و فکر کردن پاسخ بدهید؛ بنابراین بایستی پس از مطالعه هر درس، بلافاصله تست‌های آن را نیز حل کنید. این فرآیند تأثیر فوق‌العاده‌ای برای تثبیت مطالب در ذهن شما دارد.

رتبه برترها از کی برای کنکور شروع کردند

زمان شروع مطالعه برای کنکور سال بعد

اکنون زمان آن رسیده که یک پاسخ مشخص به عزیزانی بدهیم که مدام می‌پرسند رتبه برتر ها از کی شروع کردند و بهترین برنامه برای شروع مطالعه از چه زمانی است؟
برای موفقیت در کنکور پیش رو و کسب بهترین نتیجه، بهترین زمان از همان آغاز سال دهم و علی‌الخصوص سال یازدهم هست. سعی کنید برنامه مطالعاتی خود را از تابستان طرح‌ریزی کرده و بر آن پایبند باشید. به این تصور که یک یا دو سال زودتر برای شرکت در کنکور اقدام به برنامه‌ریزی و مطالعه کرده‌اید، زمان را تلف نکنید.

چون در یک‌چشم به هم زدن متوجه می‌شوید که چند ماه به برگزاری کنکور باقی نمانده و انبوهی از دروس سال دوازدهم و سالهای قبل را باید بخوانید. این موضوع به‌ویژه برای افراد و دانش‌آموزانی که نسبتاً پایه ضعیف‌تری دارند از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید بیشترین بهره‌برداری را از دو تابستان قبل از کنکور داشته باشند. رتبه برترها معمولاً در تابستان سال یازدهم، دروس دهم و یازدهم را به‌طور هم‌زمان مطالعه می‌کنند و با آغاز سال تحصیلی نیز به جمع‌بندی دروس پایه دوازدهم می‌پردازند.

انتخاب دروس مهم برای شروع مطالعه

در پاراگراف قبل به این سؤال پاسخ داده شد که رتبه برتر ها از کی شروع کردند و چه رویه‌ای برای موفقیت در پیش گرفتند؟ اما در این بخش به موضوع مهم‌تری نیز خواهیم پرداخت که تأثیر بسزایی در قبولی داوطلبان دارد.

در شروع برنامه‌ریزی درسی، ابتدا کدام دروس را بخوانیم؟ شما بایستی در وهله نخست، درس‌های مهم و اختصاصی رشته خود را که دارای ضریب بالایی در کنکور هستند، انتخاب کنید. به‌این‌ترتیب باید 3 تا 4 درس اختصاصی و 2 درس عمومی را در برنامه درسی خود بگنجانید.

شرکت در یک آزمون آزمایشی برای تعیین سطح نیز به شما کمک می‌کند از میزان تسلط خود بر دروس مختلف، اطلاع پیداکرده و مطالعه خود را بر مبنای آن انجام دهید. به این صورت می‌دانید که برنامه آماده‌سازی برای کنکور را از کدام دروس و تعیین مدت‌زمان لازم برای هرکدام، آغاز کنید.

طرح‌ریزی بهترین برنامه برای کنکور

هم‌زمان با دانستن این موضوع که رتبه برتر ها از کی شروع کردند و چه تجربیات قابل‌استفاده‌ای دراین‌باره دارند، توجه به نوع برنامه‌ریزی آن‌ها نیز در طراحی یک برنامه اصولی، بی‌تأثیر نخواهد بود. معمولاً رتبه برترها، برنامه‌ای قابل‌اجرا برای خود در نظر می‌گیرند.

برنامه‌ای که نشانی از بلندپروازی در آن به چشم نمی‌خورد اما درنهایت نتیجه‌ای عالی در پی دارد؛ بنابراین اگر برنامه‌ای که چیده‌اید تا حدودی جوگیرانه بوده و احتمالاً به دلیل سنگینی نتوانید آن را تا انتها ادامه دهید، همین ابتدای کار آن را رها کنید.

سپس با کمک یک مشاور، برنامه‌ای اصولی که نه آن‌چنان سنگین و خسته‌کننده و نه خیلی سبک باشد را تدوین کنید. به‌این‌ترتیب علاوه بر آنکه حوصله شما از مطالعه سر نمی‌رود، می‌توانید چندین بار به‌مرور درس‌هایی که خوانده‌اید نیز بپردازید.

مدت‌زمان مطالعه دروس اختصاصی و عمومی

در ادامه این موضوع که رتبه برتر ها از کی شروع کردند می‌توان به مدت‌زمان لازم برای مطالعه هریک از دروس اختصاصی و عمومی نیز به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در موفقیت داوطلبان، اشاره کرد. طبق گفته اکثر رتبه برترها، اختصاص دادن سه الی چهار ساعت از زمان برنامه‌ریزی روزانه به مطالعه دروس اختصاصی و یک ساعت و نیم برای مطالعه دروس عمومی می‌تواند کافی باشد؛ اما نکته مهم بعدی، توالی خواندن دروس اختصاصی و عمومی است.

به این معنی که پس از مطالعه یک درس اختصاصی به سراغ خواندن یک درس عمومی بروید. ضمناً بد نیست شروع مطالعه شما با درس‌هایی باشد که علاقه و اشتیاق بیشتری به خواندن آن‌ها دارید. از طرفی توجه داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان، دروس دشوار و حجیم در برنامه‌ریزی درسی شما پشت سرهم نباشند.

نکات طلایی موردتوجه رتبه برترهای کنکور

در این بخش نکاتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم که معمولاً از دید بیشتر داوطلبان کنکور پنهان می‌ماند اما رتبه برترها به آن توجه دارند. درواقع اهمیت دانستن این موارد بیشتر از آن است که بدانیم رتبه برتر ها از کی شروع کردند:

• اجتناب از تعدد منابع مطالعاتی و تمرکز بر روی منابعی که برای آن‌ها مفید و مؤثر است.
• تلاش مستمر و بی‌وقفه، رمز موفقیت تمام رتبه برترهای کنکور است. درواقع آن‌ها نیز همچون سایر افراد، یک سال برنامه‌ریزی و مطالعه دقیق و منظم دارند.
• داشتن تمرکز ذهنی و اجتناب از پراکنده خوانی دروس که منجر به تسلط بهتر و سریع‌تر می‌شود.
• دوری از حواشی مختلف و بهانه‌های تکراری مانند نبود منابع خوب، ضعف در دروس پایه، عدم دسترسی به امکانات شهرهای بزرگ و مواردی از این قبیل.
• برخورداری از یک برنامه منظم زمان‌بندی در کنار تلاش زیاد و ساعات مطالعه مفید.
• تنوع در مطالعه دروس عمومی و اختصاصی
• حل تست‌های فراوان و حجم کار زیاد که بیانگر کیفیت و عملکرد مطلوب داوطلب هست.

به‌طورکلی نکات فوق مواردی هستند که تقریباً تمامی نفرات برتر کنکور به آن‌ها توجه دارند. لذا داوطلبان کنکور می‌بایست هم‌زمان با ارزیابی این مسئله که رتبه برتر ها از کی شروع کردند از تجربیات آن‌ها در تمام زمینه‌ها استفاده کنند.

مشاوره رایگان موسسه حرف آخر 

امیدواریم در مقاله ” رتبه برتر ها از کی شروع کردند ” پاسخ سوال های شما را داده باشیم. برای کسب مشاوره رایگان کنکوری و تحصیلی موسسه حرف آخر میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *