مقالات

برنامه ریزی هفتگی برای کنکور

برنامه ریزی هفتگی برای کنکور

برنامه ریزی هفتگی برای کنکور در کسب نتایج دلخواه و رسیدن به اهداف مورد انتظار داوطلب، بسیار تأثیرگذار است. باعث می‌شود از تایم صرف شده برای مطالعه، بیشترین بهره را برد. چراکه وجود یک نظم و برنامه‌ریزی اصولی برای قبولی در رشته موردنظر، اهمیت فراوانی داشته و مسیر پیش رو را ساده و هموارتر می‌سازد. بسیاری از افراد این مسئله را به‌خوبی درک کرده و از لزوم یک برنامه‌ریزی درست برای موفقیت در کنکور آگاهی دارند. اما گروهی دیگر از داوطلبان نیز هستند که در یک آشفتگی و بی‌برنامگی خاص به سر می‌برند و علی‌رغم تلاش فراوان در رسیدن به نتایج دلخواه خود ناکام می‌مانند.

به همین دلیل می‌توان یکی از اصول بنیادی برای قرار گرفتن در مسیر صحیح انجام هر کاری به‌ویژه قبولی در آزمون سراسری را تدوین یک برنامه منسجم، تمرکز بر روی آن و تلاش و انگیزه مضاعف دانست. این برنامه‌ریزی علاوه بر آنکه موجب تعهد به مطالعه و بازدهی بیشتر می‌شود، در آرامش ذهنی و آمادگی روحی داوطلب نیز تأثیر بسزایی دارد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم، چگونگی برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور را شرح داده و شمارا در این مسیر راهنمایی کنیم.

برنامه ریزی هفتگی برای کنکور

مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه‌ریزی هفتگی

در نظر گرفتن یک سری معیارها و فاکتورها در طرح‌ریزی یک برنامه ریزی هفتگی برای کنکور، کمک می‌کند که برنامه‌ریزی ترتیب داده‌شده از انسجام بیشتر و کارایی بهتری برخوردار باشد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

رعایت شاخصه‌های فردی در برنامه‌ریزی

توجه به برخی ویژگی‌ها و رفتارهای فردی مانند ساعات خواب‌وبیداری، زمان غذا خوردن، ساعات استراحت، میزان پشتکار، توانایی و استعدادهای خاص و حتی نقاط ضعف خود، تأثیر زیادی در اجرای هرچه بهتر برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور دارد. درواقع هرچه شناخت شما از خود دقیق‌تر باشد، برنامه ریزی هفتگی برای کنکور شما نیز بر مبنای آن و به شکل صحیح‌تری طراحی خواهد شد.

انعطاف و پویایی در برنامه‌ریزی

زمانی می‌توان یک برنامه‌ریزی را موفق و صحیح دانست که دارای انعطاف و پویایی لازم باشد. به این معنی که در صورت بروز مشکل و تأخیر در اجرای برنامه، به‌راحتی بتوانید این زمان را جبران کرده و خود را به برنامه و زمان تعیین‌شده برای مطالعه برسانید. به‌عنوان‌مثال اگر به هر دلیلی موفق به مطالعه دروس برنامه‌ریزی‌شده در یک روز نشدید؛ می‌توانید با نگاهی به برنامه روزهای آتی و ارائه تمهیدات لازم و همچنین قرار دادن دروس دشوار و ساده در کنار هم، آن‌ها را جبران کنید. یعنی می‌توانید مطالب سخت را در کنار دروس ساده که آمادگی بیشتری در آن‌ها دارید، بخوانید.

قابلیت اجرا و واقع‌بینانه بودن برنامه‌ریزی

در برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور سراسری، توجه به نیازها و فعالیت‌های روزانه خود ازجمله موضوعاتی هستند که باید لحاظ گردند. مثلاً مواردی مانند وضعیت درسی و شرایط روحی و جسمانی داوطلب در تدوین و اجرای صحیح و به‌موقع برنامه‌ریزی درسی تأثیر بسیار زیادی دارد. بدیهی است که شما نمی‌توانید از برخی نیازها و کارهای روزانه خود صرفاً به این خاطر که متقاضی ورود به دانشگاه هستید، چشم‌پوشی کنید. بنابراین باید بتوانید تا حدی این امور را به شکلی معقول و به‌اندازه، در برنامه‌ریزی خود بگنجانید. البته ازآنجایی‌که انجام این فعالیت‌های جانبی ممکن است زمان زیادی از شما تلف کنند، بایستی در ماه‌های نزدیک به کنکور، از حجم آن‌ها کاسته و به ساعات مطالعه خود اضافه کنید. چراکه پس از کنکور، فرصت کافی برای انجام این فعالیت‌های فوق‌برنامه خواهید داشت.

عدم برجسته‌سازی توانایی‌های خود، یکی دیگر از موضوعاتی است که توجه به آن‌ها در برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور حائز اهمیت بوده و باید به شکل واقع‌بینانه‌ای به آن نگاه کنید. مثلاً دلیلی ندارد که چون شما داوطلب کنکور هستید، خود را از خواب شبانه محروم کرده و تمام اوقات خود را صرف مطالعه کنید. شاید در کوتاه‌مدت، مشکلی با این قضیه نداشته باشید اما به‌طور حتم در بلندمدت موجب تحلیل قوای جسمی و توانایی ذهنی شما خواهد شد.

نکته: استمرار و تداوم

توصیه می‌کنیم که برای استمرار و تداوم مسیر مطالعه خود برای کنکور و جلوگیری از عدم سرخوردگی، برنامه‌ای را برای کنکور طراحی کنید که قابل‌اجرا باشد. چراکه برنامه غیراصولی، تنها روی کاغذ قابل‌اجرا است. در واقعیت امکان انجام آن وجود ندارد. لذا با توجه به اینکه تدوین یک برنامه کاربردی و مؤثر، وقت چندانی از شما نمی‌گیرد، بهتر است نهایت دقت و حوصله را برای گنجاندن تمام نکات مهم در برنامه خود به خرج داده تا بتوانید همه آن‌ها را به اجرا درآورید.

برنامه ریزی هفتگی برای کنکور

برنامه‌ریزی اختصاصی هر داوطلب

واگذاری طراحی برنامه ریزی هفتگی برای کنکور به دیگران و یا استفاده از برنامه سایر داوطلبان، یکی از اشتباهات بزرگ برخی از افراد است. چراکه این خود شما هستید که با اطلاع از ویژگی‌های فردی و برنامه‌های روزانه و همچنین آگاهی از نقاط ضعف و قوت خود می‌توانید یک برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور داشته باشید. درواقع همان‌گونه که خودتان محور اصلی برنامه‌ریزی برای کنکور هستید، رقیب اصلی خود نیز به‌حساب می‌آیید. به این معنی که شما همواره نسبت به‌روزها و هفته‌های قبل در حال رقابت با خود برای مطالعه بهتر و بیشتر ازنظر کمی و کیفی هستید و به‌این‌ترتیب نتیجه بسیار خوبی از تلاش شما در انتظارتان خواهد بود.

توجه به کیفیت و کمیت

سعی کنید در آماده‌سازی و مطالعه برای کنکور، بیشتر از آنکه به کمیت توجه داشته باشید، کیفیت را مدنظر قرار دهید. درواقع اگرچه بالا بودن حجم مطالعه و میزان مرور شما از مطالب و دروس، یکی از عوامل موفقیت به شمار می‌رود، اما باید دقت کنید که موضوع مهم‌تر در برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور ، یادگیری و به خاطر آوردن آن در زمان تست‌زنی است. بنابراین یادگیری و درک صحیح چند مبحث از یک درس دشوار، مفیدتر از خواندن چندین فصل از آن می‌باشد. این کار به شما کمک می‌کند که اعتمادبه‌نفس و روحیه بهتری برای ادامه برنامه‌ریزی خود داشته باشید.

نحوه برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور

اکنون پس از آموزش ویژگی‌های مهم یک برنامه‌ریزی اصولی برای کنکور، نوبت به انجام آن می‌رسد. درواقع باید بتوانید موارد فوق را در طرح‌ریزی برنامه مطالعاتی خود به کار بسته و بهترین مسیر را تا کنکور برای خود فراهم‌سازید. از همین رو، در ادامه این بخش با توجه به مطالب فوق و نکاتی که مورداشاره قرار گرفتند، نحوه برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور را طی مراحل زیر، آموزش خواهیم داد:

برنامه‌ریزی کلی و بلندمدت

برای داشتن یک برنامه موفق، ضروری است که خود را برای یک دوره بلندمدت آماده کنید. اگرچه ما قصد داریم روش برنامه‌ریزی تا کنکور را به‌صورت هفتگی ارائه دهیم، اما می‌بایست یک دید کلی نیز از مدت‌زمان پیش رو تا کنکور داشته باشید و برای آمادگی بیشتر از هم‌اکنون تلاش کنید. بنابراین باید بدانید که به چه مدت‌زمانی برای مطالعه اولیه، مرور کلی، تست‌زنی، مرور نهایی و… نیاز دارید.

در این برنامه‌ریزی کلی که بخش مهمی از برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور است، شما تنظیم می‌کنید که در هفته‌های باقی‌مانده تا سال جدید، به مطالعه اولیه کلیه دروس پرداخته و آخر هفته‌ها را به‌مرور مباحث مهم اختصاص دهید. پس از عید و تا اول خرداد نیز، مرور نهایی و تمرین تست‌زنی اولویت بعدی شما خواهد بود. از خرداد تا زمان برگزاری آزمون نیز تلاش برای تست‌زنی سرعتی را در دستور کار خود قرار داده و به این شکل برنامه کلی خود را تا لحظه کنکور مشخص خواهید کرد.

نحوه تنظیم برنامه هفتگی و روزانه

پس از تدوین یک برنامه کلی، نوبت به برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور می‌رسد. این برنامه بر اساس پلان و طرح کلی و متناسب بااهمیت دروس، نقاط قوت و ضعف داوطلب در هر درس، مقدار زمان موردنیاز برای مطالعه و مواردی ازاین‌دست، تهیه و تنظیم می‌شود. بدیهی است در اولین اقدام برای طرح‌ریزی برنامه هفتگی، وجود اشکال و خطا به‌دوراز انتظار نخواهد بود. قطعاً ایراداتی در آن به چشم می‌خورد که می‌توانید آن‌ها را به‌مرور برطرف نموده و برنامه دقیق و نهایی خود را تدوین کنید. در این راستا، برخی مراحل و نکات، حائز اهمیت هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

• تعیین زمان مطالعه مختص خود

معمولاً کارایی و آمادگی ذهنی افراد در زمان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. هر فرد بسته به شرایط خود در ساعات خاصی بهتر می‌تواند دروس و مطالب را به خاطر سپرده و یاد بگیرد. بر این اساس باید ساعاتی از شبانه‌روز را برای مطالعه انتخاب کنید که بازدهی و آرامش ذهنی بیشتری برای درک مطالب دارید. درواقع شما با توجه به شرایط ایده آل خود برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور را طراحی کرده و متناسب با وضعیت خواب‌وبیداری و راندمان خود، ساعات مطالعاتی را تعیین می‌کنید. لذا همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نمی‌توانید از برنامه شخص دیگری استفاده کنید.

• طراحی برنامه ریزی هفتگی برای کنکور با توجه به زمان مطالعه خود

هر درس نیازمند مدت‌زمان مشخصی جهت مطالعه است. باید متناسب با میزان اطلاعات و آمادگی شما در همان درس تعیین گردد. لذا برای هر درس به همان مقدار لازم، نه بیشتر و نه کمتر از زمان تعیین‌شده وقت بگذارید.

• توجه به زمان استراحت پس از هر مطالعه و لحاظ کردن آن در برنامه

مغز انسان همچون سایر اعضای بدن، پس از هر بار فعالیت به یک‌زمان برای استراحت و ریکاوری نیازمند است. بنابراین برای جلوگیری از خستگی ذهنی و بهبود عملکرد مغز برای یادگیری، در نظر گرفتن اوقاتی برای آرامش و تمدید اعصاب، الزامی است. به همین دلیل در طراحی برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور زمان‌هایی را پس از هربار مطالعه، برای استراحت تعیین کنید. البته این زمان بایستی استاندارد و متناسب با نوع درس و میزان توان ذهنی شما باشد که معمولاً بین 15 تا 20 دقیقه مطلوب و معقول است.

• ثبت کلیه امور در جدول برنامه‌ریزی

ثبت تمام‌کارها و فعالیت‌هایی که در طول هفته انجام می‌دهید اعم از کلاس‌های درسی، ورزشی، آموزشگاه‌های کنکور یا زبان و مواردی از این قبیل در جدول برنامه‌ریزی هفتگی برای آزمون سراسری لازم می‌باشد. حتی ساعات تغذیه، خواب و استراحت نیز ازجمله مواردی هستند که باید به‌دقت در جدول زمانبندی هفتگی درج گردند. به‌این‌ترتیب بهتر می‌توانید برنامه خود را متناسب بازمان در اختیار، تقسیم‌بندی نمائید.

از طرفی در طول زمان باقی‌مانده تا کنکور، رفته‌رفته می‌توانید از حجم برخی از امور کاسته و به مطالعه بیافزائید. البته از میان موارد فوق بهتر است ورزش را برای بهبود آمادگی ذهنی و افزایش روحیه و نشاط خود ادامه دهید تا ساعات بعدی را باانرژی بیشتری به مطالعه بپردازید.
البته لازم به ذکر است که فعالیت‌های روزانه و ورزشی نباید باعث خستگی و کاهش توان شما گردند. به‌طوری‌که انرژی لازم برای درس خواندن را ازدست‌داده و برنامه‌ریزی شما به هم بریزد. بر این اساس و طبق گفته کارشناسان، چهارتا پنج ساعت در هفته زمان مناسبی برای انجام فعالیت‌های جانبی و فوق‌برنامه خواهد بود و بیش از این مقدار، قطعاً به برنامه شما آسیب می‌رساند.

• گنجاندن کلیه دروس در برنامه‌ریزی

یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور ، گنجاندن تمامی دروس در برنامه مطالعاتی است و هیچ درسی را به بهانه بی‌علاقگی، ساده بودن و یا تسلط بر آن رها نکنید. درواقع یکی از مزایای طرح‌ریزی چنین برنامه‌ای، الزام به خواندن کلیه دروس می‌باشد حتی مواردی که داوطلب از آن‌ها گریزان است.

• تعیین زمان کافی برای مطالعه دروس

ازجمله عوامل مؤثر در تأثیرگذاری یک برنامه زمان‌بندی برای کنکور، تعیین زمان کافی و مناسب برای هر درس، متناسب با نیاز و میزان دشواری آن‌ها است. مثلاً زمان لازم برای مطالعه و تست‌زنی دروسی مانند ریاضی که نیازمند حل تمرین نیز هستند در مقایسه با درس ادبیات بیشتر می‌باشد. مدت‌زمان مرور آنها در پایان هفته نیز متناسب با همین مسئله متفاوت خواهد بود.

• تعیین زمانی خاص برای جبران عقب افتادن‌ها

این بخش از برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای ایجاد یک طرح منسجم جهت آمادگی تا کنکور است. چراکه یقیناً درصد کمی از افراد می‌توانند طبق برنامه‌ریزی، پیش رفته و درگیر مسائل و مشکلات احتمالی اعم از بیماری و در کل قرار گرفتن در یک موقعیت پیش‌بینی‌نشده، نشوند. به همین دلیل با در نظر گرفتن موارد احتمالی که ممکن است در برنامه طراحی‌شده، اخلال ایجاد نمایند، زمانی را برای جبران آن تعیین نمائید. با این حساب اگر شما جزء آن بخش اندک از داوطلبانی بودید که کاملاً مطابق برنامه عمل کرده‌اید، می‌توانید از این زمان برای مرور دروس یا مطالعه مباحث جدید یا تست‌زنی استفاده نمایید.

ارتباط با موسسه حرف آخر

برای ارتباط با مشاورین ارشد، برنامه مطالعاتی حرف آخر و سفارش پکیج های حرف آخر میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس  حاصل فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *