مقالات

بهترین روش جمع بندی زیست

بهترین روش جمع بندی زیست

بهترین روش جمع بندی زیست و برنامه ریزی دقیق در این باره، یکی از عوامل موثر در افزایش رتبه داوطلب بوده که به این وسیله می توان در روزهای نزدیک به آزمون سراسری، مطالعه سریع، صحیح و بی نقصی از این درس داشت. همانطور که می دانید، درس زیست شناسی از جمله مهم ترین درس های گروه آزمایشی علوم تجربی است. اهمیت آن به واسطه داشتن ضریب بالا در کنکور می باشد. درواقع زیست را می توان در زیرگروه های یک و دو برای قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی موثر دانست که دارای ضریب 4 است. بنابراین زیست شناسی یکی از درس های سرنوشت ساز و مهم در نتایج کنکور شناخته می شود. بنابراین ضرورت تعیین یک برنامه ریزی صحیح و مناسب را برای موفقیت در آن طلب می کند.

اما یکی از زمان های مهم و طلایی برای مطالعه زیست و تسلط بر آن، دوران جمع بندی این درس است. در صورت استفاده صحیح از این زمان، قادر به کسب نتایج مورد انتظار و پاسخ گویی به بیش از 50 از سئوالات خواهید بود. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به بررسی بهترین روش جمع بندی زیست و نحوه مرور آن بپردازیم.

بهترین روش جمع بندی زیست

دسته بندی داوطلبان برای جمع بندی زیست

همانگونه که اشاره کردیم، یکی از دروس مهم و تاثیرگذار در کنکور گروه آزمایشی تجربی، زیست شناسی است. به لحاظ برخورداری از اهمیت و ضریب بالا، نیازمند ارائه یک روش دقیق و مناسب جهت مطالعه می باشد. درواقع زمانی می توان این درس را به طور کامل و دقیق به خاطر سپرد که مباحث و موضوعات آن را جمع بندی کرد. البته بد نیست بدانید که معمولا داوطلبان در جمع بندی این درس به دو گروه تقسیم می شوند. دسته اول افرادی هستند که مطالعه جامع و کاملی داشته و به نوعی در سطوح بالایی از نظر علمی قرار دارند.

اما گروه دوم، داوطلبانی می باشند که تلاش چندانی در راستای مطالعه و مرور زیست شناسی نداشته و در پی راهکاری جهت جبران آن در فرصت باقی مانده تا کنکور هستند. تفاوتی ندارد که شما جزء کدام دسته از داوطلبان باشید. چرا که عامل تمایز این دو گروه تنها سرعت عملکرد است. هردو دسته از این افراد برای کسب نتایج مطلوب نیازمند به کارگیری بهترین روش جمع بندی زیست خواهند بود.

مراحل جمع بندی زیست

آنچه برای اجرای جمع بندی دروس کنکور، علی الخصوص درس زیست الزامی است داشتن استراتژی و اهداف خاص و معین برای مطالعه است. در واقع از آنجا که فرصت داوطلبان برای آمادگی در کنکور بسیار کم می باشد و نمی توانند بدون برنامه ریزی، مطالعه هدفمند و بدون نقصی داشته باشند، بایستی تمام توان و دقت خود را صرف طرح ریزی یک برنامه مناسب و دقیق کنند. به این ترتیب می توانند تا زمان کنکور، روی کتاب و مطالب زیست، تسلط نسبی داشته باشند.

 

این برنامه ریزی دقیق و منظم علاوه بر آنکه تاثیر زیادی در اتمام مطالعات و تثبیت نکات مهم در ذهن دارد، موجب آرامش ذهن و تمرکز بیشتر داوطلب نیز می گردد. به همین دلیل توصیه می شود دانش آموزان برای کاهش استرس و ترس از کنکور که امری شایع است بهترین روش جمع بندی زیست را برای خود طرح ریزی کرده و مسیر مطالعاتی خود را مشخص کنند. به همین دلیل در ادامه، مراحل و برنامه هایی که برای انجام جمع بندی زیست کنکور، الزامی و مهم هستند را برشمرده و شما را در این راستا، راهنمایی خواهیم کرد. به این ترتیب می توان مراحل طبقه بندی و جمع بندی زیست شناسی کنکور تجربی را شامل موارد زیر دانست:

تعیین وضعیت و سطح داوطلب

در مرحله اول، داوطلب باید بداند که در درس زیست چه وضعیتی دارد. کدام یک از مباحث و دروس کتاب زیست، خوانده نشده و یا در آن دارای مشکل و ابهاماتی است. برای این کار می توانید یک جدول را طراحی و تهیه کنید و دروس و مباحث این درس را در آن عنوان کرده و بیاورند. با این کار به خوبی خواهید دانست که در هر مبحث دارای چه سطح و شرایطی هستید. سپس براساس آن یک برنامه ریزی صحیح را ترتیب داده و زمان مورد نیاز برای مطالعه هریک از آنها را تعیین کرده و در نظر بگیرید.

به عنوان مثال می توانید هریک از سه مبحث اصلی این درس را که شامل زیست گیاهی، جانوری و آغازیان هست را در جدول قرار داده و وضعیت خود را از مطالعه و درک مطالب آن، به صورت گزینه های خوب، بد و متوسط تعیین کنید. برهمین اساس می توانید وضعیت و سطح تست را نیز در این قسمت ها گنجانده و مورد ارزیابی قرار دهید. این مرحله یکی از بخش های مهم از بهترین روش جمع بندی زیست به شمار می رود.

مشخص کردن اهداف و برنامه کلی

اکنون پس از تعیین و تکمیل جدول وضعیت خود و ایجاد یک دیدگاه کلی نسبت به سطح مطالعه و وضعیت درسی، نوبت به طرح ریزی یک برنامه جهت انجام صحیح جمع بندی می رسد. بر طبق جدول طراحی شده، شما سه دسته بندی ضعیف، متوسط و قوی را در پیش روی خود دارید. آنچه مسلم است اینکه، نحوه مطالعه و جمع بندی هریک از این دسته بندی ها با یکدیگر، متفاوت هستند. مثلا در مباحث ضعیف، تمرکز بیشتر برای یادگیری و به خاطر سپردن مطالب مورد نیاز است.

در حالی که برای دروسی که نسبتأ قوی تر هستید، می توانید بیشتر وقت خود را صرف زدن تست و افزایش سرعت و مهارت خود در این زمینه نمائید. برای مرور درس ها نیز از خلاصه نویسی و تکرار مداوم آنها، غافل نشوید. به این صورت بهترین روش جمع بندی زیست را با توجه به وضعیت خود و مدت زمان باقی مانده تا کنکور در اختیار خواهید داشت.

منبع مناسب برای دوره جمع بندی

از آنجا که زمان محدودی برای جمع بندی درس زیست در اختیار داوطلب است، به هیچ عنوان مطالعه آموزشی را پیشنهاد نمی کنیم. چراکه اصلی ترین هدف از جمع بندی، مرور و دوره کتاب برای طبقه بندی و تسلط بهتر بر مطالب کتاب و آمادگی بیشتر برای کنکور است. به همین دلیل لزوم انتخاب منابعی که کلیه انتظارات داوطلب را برآورده سازد، بسیار مهم می باشد. به طوری که بتواند در این مدت زمان باقی مانده، یک مرور کلی از مباحث و مطالبی که تاکنون خوانده، داشته باشد.

بهترین روش جمع بندی زیست

رفع اشکالات درسی زیست شناسی

یکی از اهداف به کارگیری بهترین روش جمع بندی زیست، رفع اشکالات درسی و ایراداتی است که پیش تر در برخی از دروس و مباحث زیست داشته اید و همین مسئله دلیل تست های اشتباه شما و یا تردید برای انتخاب گزینه درست بوده است. در این مرحله علاوه بر آنکه مشکلات موجود برطرف می شود، نکات فراموش شده نیز به شما یادآوری و مرور سریع تری از کتاب زیست خواهید داشت.

مهم ‌ترین اقدام برای جمع بندی زیست شناسی و رفع اشکالات آن، تسلط روی نکات و مطالب مهم است. می توانید برای آنکه مفاهیم کتاب را به ذهن بسپارید، آنها را به زبان خود توضیح داده و به ترسیم شکل ها در ذهن خود بپردازید. درواقع از آنجا که اغلب تست ها و سئوالات زیست، ترکیبی هستند، می بایست تمامی مطالب فصل ها را به طور کامل بخوانید و سپس مباحث را به صورت ساده در جدول، طبقه بندی کنید. به این صورت علاوه بر آنکه زمان کمتری صرف جمع بندی مطالب می شود، آنها را به دلیل ساده و خلاصه نویسی، بیشتر به خاطر می سپارید.

آشنایی با قوانین تست زنی اصولی

بهترین روش جمع بندی زیست روشی است که در آن به تست زنی اصولی، توجه ویژه ای شده باشد. درواقع تنها در صورتی می توان گفت تست زنی به شکل صحیح و درست انجام می شود که در کنار تحلیل پرسش، زمان را نیز از دست ندهید. برای این کار می توانید از نمونه تست ها و سئوالات کنکور سال های قبل و آزمون های آزمایشی، استفاده کنید.

درواقع بایستی در دوره جمع بندی زیست، حتمأ زمانی را هم به تست زنی و آشنایی با اصول و قواعد آن اختصاص دهید. لازم به توضیح است که معمولا برای حل هر تست، چیزی در حدود 50 ثانیه زمان در اختیار دارید. بنابراین باید طوری این زمان را مدیریت کنید که علاوه بر خواندن سوال و تحلیل آن، فرصت کافی برای تشخیص پاسخ درست و جواب دادن به آن را داشته باشید. در این دوره شما می توانید علت زدن گزینه های غلط را نیز بررسی کرده و با رفع مشکلات مربوط به آن، خود را برای آزمون اصلی آماده کنید.

جلوگیری از فراموشی با مرور زود هنگام

یقینأ دیگر نیاز نباشد تاکید کنیم که درس زیست شناسی و اهمیت شناخت بهترین روش جمع بندی زیست چقدر در موفقیت داوطلب موثر است. چراکه تا به اینجای مقاله به خوبی متوجه شدید که اهمیت این درس و مطالعه و طبقه بندی صحیح مطالب آن چه کمک بزرگی می تواند به شما کند. اما نکته حائز اهمیت، مرور نکات به دفعات زیاد است. این مسئله زمانی مهم تر می شود که در یک درس یا مبحث خاص دچار مشکل هستید و می بایست با تمرکز، تکرار و مرور مداوم، آن را کاملا برطرف نمائید.

ما به خوبی می دانیم که مطالب درس زیست شناسی، فرار هستند و از همین رو، نیازمند بازخوانی و دوره در فواصل زمانی معین خواهند بود. لذا با توجه به اهمیت و سخت بودن برخی مطالب و یا متناسب با سطح و وضعیت خود می توانید در جمع بندی زیست، تعداد مرور مطالب را تعیین کرده و اشکالات و یا نواقصی که در آموزش آنها داشته اید را برطرف نمائید. با یادداشت برداری از نکات مهم و فرار نیز می توانید در زمان خود برای مرور مطالب، صرفه جویی کنید.

زمان شروع جمع بندی زیست

بهترین روش جمع بندی زیست معمولا در برخی از ماه های خاص، بیشتر جوابگو بوده و نتایج مثبت بیشتری به همراه دارد. این زمان یا بهتر بگوئیم، ماه های سال به شرح زیر می باشند:

 شهریور ماه
حجیم بودن و گستردگی مطالب درس زیست، موجب گردیده که داوطلبان آزمون سراسری از تابستان، خواندن این درس را آغاز کنند. در این صورت علاوه بر آنکه بخش زیادی از مطالب مهم مرور می شود، فرصتی برای دوره و تکرار ان نیز وجود دارد. پس از آن و آخرین هفته از ماه شهریور، بهترین زمان برای جمع بندی مباحث و به خاطر سپردن نکات کلیدی و مهم می باشد.

دی ماه و پس از امتحانات نوبت اول
با پایان یافتن امتحانات نیم سال اول پایه دوازدهم نیز این امکان وجود دارد که با توجه به کم بودن مطالب، یک جمع بندی اولیه از مطالب نیم سال اول داشته باشید. جمع بندی این حجم از دروس، تنها یک هفته زمان نیاز دارد و این فرصت خوبی برای یک بار مرور مطالب زیست است.

ماه اردیبهشت
اما زمان طلایی برای اجرای بهترین روش جمع بندی زیست به ماه اردیبهشت مربوط می شود. در این بازه زمانی، دانش آموزان کلیه دروس خود را یک دور مطالعه کرده و به پایان رسانده اند و زمان مناسبی برای تثبیت آنها در ذهن خواهد بود. البته که نحوه انجام جمع بندی نهایی با دو مرحله قبل متفاوت بوده و حتی تاثیرگذاری آن نیز بیشتر است.

منابع جمع بندی زیست

با توجه به اینکه نکات زیادی در درس زیست و مباحث مختلف آن نهفته است، استفاده از برخی کتاب ها و منابع کاربردی و مناسب، کمک زیادی به جمع بندی بهتر آنها می کند. اما سوال اینجاست که منابع مناسب دارای چه ویژگی هایی است؟ شما بایستی از کتب و منابعی که همانند کتاب زیست، کامل و جامع باشند و در عین حال نیز مطالب را به بیانی ساده و قابل فهم به داوطلب ارائه نماید، استفاده کنید. به طوری که با خواند آن به راحتی بتوانید برخی نکات مهم را فراگرفته و سطح دانش خود را در این درس، ارتقاء دهید. البته همیشه قرار نیست بابت تهیه این منابع، هزینه هنگفتی بپردازید، چراکه دست نوشته ها، خلاصه نویسی ها، حاشیه نویسی و حتی خط کشی شما زیر نکات مهم نیز می تواند منابع عالی و بهترین روش جمع بندی زیست باشند.

این در حالی است که بسیاری از داوطلبان بیشتر تمرکز خود را صرف تست زنی و مطالعه کتاب های کمک درسی و آموزشی می کنند. به همین دلیل از خواندن مطالب کتاب و توجه به نکات و خلاصه نویسی هایی که توسط خود آنها جمع آوری شده، غافل می شوند. از طرفی حتی تصور بسیاری بر این است که این خلاصه نویسی ها ارزش چندانی نداشته و در پی منابع بهتری برای جمع بندی هستند. درحالی که همین نکات به ظاهر بی اهمیت، یک منبع با ارزش برای مرور و جمع بندی به حساب می آیند.

بهترین منبع زیست کنکور

زیست دارای نکات ریز، مهم و فرار و نسبت به سایر دروس دارای حجم زیادی است. حرف آخر برای رفع مشکل آموزشی زیست شناسی برای اولین بار در کشور از روش های پویانمایی در تدریس استفاده کرده است. یعنی تمامی جزئیات را به صورت سه بعدی تدریس میکند تا داوطلبان درک بصری و شهودی از مطالب داشته باشند. تست های زیست شناسی برخلاف سالهای قبل به شدت مفهومی و ترکیبی طرح میشود. حرف آخر با آموزش مفهومی و ترکیبی توانسته گام بزرگی در یادگیری این درس بردارد. در پکیج زیست جامع حرف آخر سه لایه آموزش ارائه شده است. در لایه اول درسنامه منطبق بر کتاب درسی ارائه میشود. در لایه دوم راهکارهای تست زدن و نهایتا در قدم بعدی برای تفهیم بهتر مطالب، تست های تالیفی و سراسری تحلیل و تشریح میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *