مقالات

روش صحیح مطالعه – چگونه مطالعه کنیم

روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور، دغدغه محسوب میشود. مطالعه درسی و غیر درسی یک عادت رفتاری محسوب میشود. در زمینه غیر درسی این رفتار بازگو کننده آگاهی مردم و اهمیت مطالعه در جامعه است. اما فرق مطالعه درسی با غیر درسی در نتیجه یک آزمون سرنوشت ساز است. آزمون سراسری تعیین کننده سرنوشت کاری و تحصیلی دانش آموزان و داوطلبان کنکوری است. روش صحیح مطالعه تاثیر زیادی در افزایش راندمان و انگیزه دانش آموزان دارد. اما متاسفانه خیلی از آنها به رفتارهای اشتباه مطالعاتی دچار شده اند و به همین دلیل آسیب های جدی را تجربه  کرده اند.

روش صحیح مطالعه

رفتارهای اشتباه مطالعاتی در مرحله اول به آموزش اشتباه مربوط میشود. متاسفانه حفظ سبک های سنتی یادگیری در نظام رسمی آموزش باعث خلق روش های غلط مطالعاتی در دانش آموزان از اول دبستان میشود. تاکید بیش از حد روی حفظ کردن مطالب، عدم وجود زمینه مناسب آموزش مفهومی و شهودی باعث تکرار این سیکل رفتاری شده است. حفظ کردن مطالب به دلیل تاثیرگذاری روی حافظه کوتاه مدت و فراموش کردن زود هنگام، باعث ایجاد استرس و ناراحتی های روانی زیادی شده است. فراموش کردن زود هنگام مطالب سبب تلاش مضاعف در دانش آموزان میشود و نتیجه آن برای خیلی از دانش آموزان، احساس تنبلی، عدم وجود هوش و ذکاوت است. تلقین و تثبیت عدم داشتن توانایی لازم برای موفقیت زمینه قبول شکست ذهنی دانش آموزان را فراهم میکند. بنابراین باید از منابع مناسبی جهت یادگیری استفاده شود.

عامل دوم در تقویت روش های اشتباه مطالعه، جبر محیط خانواده است. گاها خیلی از دانش آموزان و داوطلبان کنکور، از سوی خانواده، در محدودیت های شدیدی قرار میگیرند. از جمله عدم وجود تفریح و برنامه های جانبی، منع در رف ت و آمدهای خانوادگی و … که سبب اسارت ذهنی و جسمی دانش آموز میشود. والدینی که تحصیلات عالیه ندارند و در این زمینه فاقد اطلاعات کافی هستند نباید دانش آموز را تحت فشار قرار دهند. با مراجعه به مشاور تحصیلی میتوان این مشکل را به خوبی حل کرد. 

نقش آموزش در روش صحیح مطالعه

در نظام های پیشرفته آموزشی، زمنیه درک مفهومی و شهودی مطالب برای دانش آموزان فراهم شده است.  توجه به این مهم از مقاطع ابتدایی، باعث تقویت یادگیری مفهومی میشود. در دروس محاسباتی مانند ریاضی، مطالب هر سال تحصیلی پیش نیاز سال آینده محسوب میشوند. در سیستم آموزشی سنتی، حفظ کردن فرمولهای و فراموش کردن سریع آن، باعث بزرگ تر شدن مشکل یادگیری در درس ریاضی میشود. داوطلبان کنکوری برای کسب درصد بالا در ریاضی به روش های منسوخ شده متوسل میشوند و همین عامل زمینه شکست آنها در کنکور را فراهم میسازد. حفظ کردن مطالب در همه نظام های آموزشی دنیا منسوخ شده است. وزارت آموزش و پرورش نیز در ایران باید آموزش های مفهومی را جایگزین روش های منسوخ شده بکند.

آیتم های موثر در مطالعه 

مطالعه کنکور بیش از سایر مقاطع دارای اهمیت میباشد. به همین جهت برای افزایش راندمان و مدیریت زمان باید روش مطالعه و نحوه انجام آن به بهترین شکل ممکن باشد. اولین قدم برای مطالعه صحیح استفاده از کمک آموزشی مناسب میباشد. همانگونه که اشاره شد در فضای رسمی آموزش کشور، زمینه تدریس مفهومی وجود ندارد. منابع متعددی نیز در بازار کنکور موجود است. محدودیت زمان طلایی کنکور به شما اجازه فرصت و خطا را نمیدهد. به همین جهت باید از منابع معتبر و سطح بالا استفاده کنید. تا ضمن رفع اشکلات درسی و آموزشی بتوانید به الگوی صحیح در مطالعه دست پیدا کنید. انتخاب منبع کنکوری مناسب میتواند بسیار از عادت های اشتباه مطالعاتی را حذف کند. و با ارائه آموزش مفهومی و شهودی درک بهتر و سریع مطالب را فراهم سازد.

موسسه کنکوری حرف آخر با روش های نوین و مفهومی، زمینه مناسبی را برای یادگیری دروس مختلف ایجاد کرده است. در حرف آخر برای اولین بار در کشور، برای آموزش و تدریس بهتر از روش های جدید آموزشی استفاده شده است. به کارگیری تکنیک پویانمایی بخشی از شیوه تدیس حرف آخر در زمینه تدریس مفهومی و شهودی است. به طور مثال زیست دوازدهم حرف اخر به وش پویانمایی به صورت کاملا مفهومی تدریس شده، که دانش آموزان و داوطلبان کنکوری بتوانند کلیه جزئیات زیست گیاهی، جانوری و انسانی را به صورت شماتیک و مفهومی دریافت کنند.

تمرکز داشته باشید

عدم تمرکز روی مطالب هنگام مطالعه، مشکل گروه بزرگی از دانش آموزان و داوطلبان است. این امر باعث عدم مطالعه درست و مفید میشود. نداشتن تمرگز در حین مطالعه میتواند خیلی از مشکلات یادگیری از قبیل وسواس مطالعاتی، کاهش بازدهی، اتلاف زمان، سر درد، احساس نا امیدی و غیره را به وجود بیاورد. نداشتن تمرکز به یک رفتار در شما تبدیل شده و میتوانید با تمرین در حداقل زمان این مشکل را رفع کنید.

بر ترس خود غلبه کنید

داوطلبانی که قصد مطالعه دروس را دارند همواره از مواجه شدن با مشکلات درسی خود واهمه دارند. آسودگی خاطر، آرامش درونی و انگیزه از عوامل مهم در کیفیت مطالعه محسوب میشود. غلبه روی ترس و مشکلات درسی میتواند باعث انگیزه بیشتر در داوطلبان شود. متاسفانه به دلیل مشکلات آموزشی در مدارس و عدم وجود کمک کنکوری قوی، داوطلبان توان مواجه با مسائل درسی خود را ندارند. نقاط ضعف درسی شما بزرگترین مانع پیشرفت شماست و چنانچه بتوانید در قدم اول بر مسایل درسی خود غلبه کنید بی شک میتوانید رتبه خوبی کسب کنید.

خلاصه نویسی را فراموش نکنید

برای تثبیت بهتر مطالب مهم و به ویژه فرار، خلاصه نویسی را فراموش نکنید. البته همه مطالب را نباید در خلاصه نویسی گنجاند. چون حجم خلاصه نویسی شما زیاد میشود و این عامل باعث عدم استفاده از خلاصه نویسی ها میشود. خلاصه نویسی را به صورت کلید واژه و کوتاه انجام دهید. 

برای آموزش بهتر خلاصه نویسی میتوانید سایر مقالات از جمله روش های خلاصه نویسی را مطالعه کنید.

زمان مطالعه

تایم مطالعه پایدار و مستمر در کیفیت آن تاثیر خوبی دارد. یکی از آفت های کنکوری ها، عدم مطالعه پایدار و مستمر است. با تایم مطالعه ثابت و پایدار میتوانید نهایت استفاده از زمان را داشته باشید و مشکلات درسی و آموزشی را رفع کنید. مطالعه پیوسته از فاکتورهای مهم موفقیت در کنکور است.

ذهن مثبت 

ذهن مثبت و داشتن انگیزه کیفیت مطالعه را افزایش میدهد. افزایش تایم مطالعه، ایجاد پشتکار و تلاش و حتی کنترل حواس، با ذهن مثبت ارتباط تنگاتنگی دارد. در صورتی که از حیث روحی و روانی شکست را بپذیرید تلاش شما بی فایده است. 

ارتباط با موسسه حرف آخر

برای کسب مشاوره رایگان و ارتباط با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *