استرس کنکور – راهکارهای کنترل استرس کنکور

امروزه خیلی از دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری کم تا بیش در حال تجربه کردن استرس کنکور هستند. هر انسانی در هر فعالیت و کاری حدی از استرس را تجربه میکند. اما اگر از حد مجاز آن عبور کند که باعث اختلال در زندگی، فکر و باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی شود جای نگرانی دارد و باید به روش های ممکن کنترل شود. رقابت برای کسب رتبه برتر و قبولی در آزمون سراسری برای همه دانش آموزان و داوطلبان کنکور استرس زا است. و از آنجا که فرآیند کنکور طولانی مدت است و داوطلب کنکوری باید چندین ماه در این شرایط زندگی و رقابت کند، استرس بیش از حد میتوانند صدمات روحی و جسمی غیر قابل جبرانی به بار آورد. در این مقاله سعی خواهیم کرد به راهکاری ممکن برای کنترل آن بپردازیم.

 

 استرس کنکور

خیلی از داوطلبان شاکی هستند که به دلیل استرس زیاد نمیتوانند مطالعه زیادی داشته باشند و راندمان مطالعه به دلیل استرس کنکور به شدت کاهش پیدا کرده است. کنکور به دلایلی از قبیل رقابت، کسب رتبه برتر، انتظار خانواده، اهداف و آرزوهای داوطلب دارای استرس است اما این امر نباید از حد مجاز خود عبور کند و باعث مختل شدن فعالیت های شما بشود. رقابت درهر فعالیتی دارای حدی از استرس و اضطراب است اما وقتی تلاش مستمر و پشتکار وجود داشته باشد به دلیل تقویت و افزایش اعتماد به نفس میتواند تا حد زیادی این مقوله را کنترل کند. نکته اساسی که در این بین وجود دارد این است که هر تلاش و پشتکاری که مستمر و مداوم باشد بی شک به نتیجه عالی منجر خواهد شد. اما راهکارهای هم وجود دارد که میتواند با کنترل آن کمک کند.

 

راهکاری کنترل استرس کنکور

ایمان به توانایی خود

وقتی که به توانایی خود ایمان داشته باشید قسمت زیادی از راه موفقیت را طی کرده اید. خیلی از داوطلبان عزیز متاسفانه به توانایی و تلاش خود ایمان ندارد و با دلسردی و نا امیدی راه موفقیت در کنکور را در پیش گرفته اند که این امر باعث ایجاد استرس و اضطراب از شکست و ناکامی میشود. سعی کنید در قدم اول بر ترس خود غلبه داشته باشید و به پیروزی و موفقیت خود ایمان داشته باشید. خود را دست کم نگیرید، از تعداد شرکت کنندگان کنکور، رقابت، کاهش تراز و قدرت رقبا نترسید. راه خود را پیش گیرید.

از عوامل استرس زا به دور باشید

یکی از شرایط بد رقابت ایجاد جو نگرانی و استرس توسط سایر رقبا است که این امر در بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور به وضوح به چشم میخورد. خیلی از دوستان شما به دلایلی متعددی و با مطرح کردن سوالات سخت، شایعه پراکنی، اخبار کاذب،ایجاد جو نا امیدی و یاس و عواملی دیگر سعی در از بین بردن ایمان و اعتماد به نفس شما هستند. وقتی که اعتماد به نفس شما کاهش پیدا کند استرس تا حد زیادی رو ی شما غلبه میکند و باعث کاهش راندمان و مختل شدن فعالیت های روزمره شما میشود بنابراین از محیط های استرس آور و دوستانی که مولد انرژی منفی هستند دوری کنید.

از ورزش و نرمش غافل نشوید

سعی کنید روزانه فقط 20 دقیقه از برنامه خود را به ورزش و نرمش اختصاص بدهید. ورزش تا حد زیادی انرژی منفی شما را میگیرد و باعث افزایش اعتماد به نفس و تقویت روحیه و هیجان شما میشود.

خواب خود را تنظیم کنید

سعی کنید حتما خواب شبانه منظم داشته باشید. خواب منظم شبانه باعث تنظیم برنامه روزانه شما میشود و این امر استرس و نگرانی شما را کنترل میکند

از لبنیات حتما استفاده شود

مصرف روزانه لبنیات نیز میتواند تاثیر خوبی روی کاهش استرس شما داشته باشد از مصرف آن غافل نشوید.

دلیلی برای شکست شما وجود ندارد

در رقابت آزمون سراسری شرایط همه داوطلبان از حیث هوش و توانایی در یک سطح است آنچه باعث فرق شما با دیگران میشود تلاش و پشتکار مستمر شماست. وقتی تلاش داشته بباشد دلیلی برای شکست و استرس شما وجود ندارد.

مشاوره و ارتباط با انتشارات حرف آخر

دانش آموزان و داوطلبان عزیز کنکوری برای مشاوره و تهیه محصولات کنکوری حرف آخر از انتشارات مرکزی این موسسه واقع در تهران میتوانید با شماره 09106620394 تماس حاصل فرماید.

  • مشاوره کنکوری
  • مشاوره انگیزشی
  • ارتباط با مشاورین ارشد
  • تهیه محصولات کنکوری حرف آخر
  • پشتیبانی

استرس کنکور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *