تراز چیست و چگونه محاسبه می شود

تراز چیست

در کنکور سراسری افراد شرکت کننده در این آزمون بر اساس تراز رتبه بندی خواهند شد.  نه بر اساس نمره ی خامی که از هر درس یا بصورت نمره کل سنجیده می شوند ، اما تراز چیست؟ چگونه محاسبه می شود و چه اهمیتی دارد؟ از موارد بسیار پر سوال کننده ای است که هر دانش آموز کنکوری می خواهد در مورد آن اطلاعات مختصر و جامعی از آن داشته باشد.

در واقع آزمون کنکور سراسری یک رقابت بسیار زیبا و سخت می باشد. که قرار است در بین چندین هزار دانشجو از سراسر کشور اتفاق بیافتد و بر اساس آن آینده تحصیلی و شغلی آنها رقم خواهد خود.

اگر آزمون بین چند نفر بود معیار انتخاب و گزینش نهایی متفاوت تر می بود. اما چون دامنه انتخاب بسیار زیاد می شود در نتیجه رتبه بندی شرکت کنندگان کنکور می بایست در یک سطح کاملا یکسان و با رعایت عدالت اتفاق بیافتد. به همین دلیل از تراز برای درجه بندی و رتبه بندی کنکور استفاده می شود.

 

 

تراز چیست  

این یک سوال بسیار مهم برای هر شخصی می باشد که در آستانه کنکور قرار دارد. و می خواهد بداند معیاری که سازمان سنجش افراد برتر با رتبه های بالا را معرفی می کند بر چه اصولی استوار است.

 

 

تراز چه اهمیتی دارد و چگونه محاسبه میشود؟

در سوالاتی که برای هر درس در هر رشته طرح می شوند سه سطح ساده، متوسط و دشوار درنظر گرفته می شوند. یعنی سوالات کنکور سراسری بخشی ساده هستند و بخشی متوسط و در آخر سوالاتی دشوار نیز وجود دارند. اگر دانش آموزی بتواند به سوالات دشوار پاسخ درست بدهد بالاترین تراز را خواهد داشت. برای سوالات متوسط و ساده نیز همین گونه است. به عبارتی اگر بخواهند دانش آموزان را از نظر علمی تفکیک و مورد سنجش قرار دهند استفاده از تکنیک تراز می باشد. پس در جواب بخش اول سوال تراز چیست؟ چگونه محاسبه می شود و چه اهمیتی دارد؟ تراز چیست نهم

اینگونه می توان پاسخ داد که تراز یک عدد می باشد. که به نوعی رتبه ی هر فرد را نشان خواهد داد. یک عدد بین 0 تا 10000 یا گاها تا 15000 می باشد که این عدد به میزان دانش آموزان شرکت کننده در آزمون سراسری را خواهد داشت.

معادل انگلیسی تراز Balance می باشد و به معنای حقیقی یکسان سازی می باشد. یعنی وقتی تراز به دنبال ارزش یکسان نمره ی خود در بین سایر رقبا باشید این تراز است که کاملا نمره ای با ارزش یکسان و نرمال شده را نشان خواهد داد.

در تراز بندی تک تک سوالات به یک اندازه و مساوی ارزش نخواهند داشت. بلکه بر اساس همان سطح ساده و متوسط و دشوار بودن سوالات مهم می باشند. درواقع ارزش بالاتر از سوالات سخت تر به سوالات ساده تر کمتر خواهد بود و عامل تاثیر گذار بر روی تراز سطح دانش آموزان خواهد بود یعنی اگر دانش آموزی در سطح بالایی قرار داشته باشد قطعا تراز بیشتری را از پاسخگویی به سوالات سخت بدست خواهد آورد.

 

نکته 

هرگز مباحث مهم را از لیست و برنامه مطالعاتی خود حذف نکنید. این گفته که شاید از خیلی از افراد می شنوید که مبحث های دشوار را حذف کن و به سراغ مباحث ساده تر برو کاملا از پایه و اساس غلط می باشد. چون سوال هر چه سخت تر باشد و تعداد کمتری آن را جواب دهند. تراز شما را بالاتر خواهند برد و ارزش بیشتری نیز خواهند داشت.

 

تراز چگونه محاسبه می شود ؟

بخش دوم از سوال تراز چیست؟ چگونه محاسبه می شود و چه اهمیتی دارد؟ به نحوه ی محاسبه ی تراز مربوط می شود، یعنی یک دانش آموز خودش می تواند تراز خودش را بدست بیاورد. برای آنکه بتوانید تراز را بدست بیاورید و محاسبه کنید نیاز دارید تا حتما نمره خام را داشته باشید. نمره خام یک عدد می باشد. که بصورت درصدی بیان می شود. که بین -33/33 درصد تا 100 درصد می تواند باشد.

برای بدست آوردن نمره ی خام می بایست تعداد پاسخ های درست را در عدد سه ضرب کنید. و بعد تعداد پاسخ های غلط را از آن کم کنید، بصورت زیر :

(تعداد تست های اشتباه) – (تعداد تست های درست *3)

 

در مرحله ی بعد عدد حاصل را تقسیم بر سه برابر مجموع سوالات کرده و در نهایت در عدد 100 ضرب کنید. بصورت زیر :

= نمره خام

   100 * (تعداد کل سوالات *3 )/ (تعداد پاسخ های غلط) – (تعداد پاسخ های صحیح *3)

وقتی نمره خام بدست آمد می بایست این نمره را در ضریب همان درص ضرب کرده و دوباره در عدد 100 ضرب کنید تا نمره تراز بدست بیاید. همانند زیر :

100 * ضریب درس *  نمره خام = نمره تراز

 

اما این تراز کل نیست بلکه تراز هر درس می باشد و برای بدست آوردن تراز کل از فرمول و روش زیر استفاده می شود. در ابتدا می بایست تراز هر درس را در ضریب همان درس ضرب کرده و با ضرب تراز درس بعدی در ضریب آن درس جمع کرده و در نهایت در مجموع ضریب ها تقسیم شود تا نمره تراز کل حاصل شود.

 

 = تراز کل

تراز درس اول * ضریب درس اول + تراز درس دوم * ضریب درس دوم + تراز درس سوم * ضریب درس سوم + …..  / مجموع ضریب درس ها

 

 

تراز چه اهمیتی دارد ؟

بخش پایانی سوال تراز چیست؟ چگونه محاسبه می شود و چه اهمیتی دارد؟ مربوط می شود به میزان اهمیتی که تراز برای دانش آموز در کنکور خواهد داشت است.

شاید خودتان تا به اینجا متوجه تراز شده باشید.  به این مهم رسیده اید که هر چقدر بتوانید سوالاتی را پاسخ دهید که دیگران نمی توانند آن ها را پاسخ دهند. تراز شما بالاتر خواهد رفت. و میزان رتبه ای که در کنکور بدست خواهید آورد به مراتب بیشتر است.

وقتی تراز با اهمیت می شود که مباحث مهم و دشوار را جدی می گیرید. و قبولی خود را در آزمون سراسری با درصد بیشتری تضمین خواهید کرد.

 

نتیجه 

داشتن اطلاعات در مورد تراز چیست؟ چگونه محاسبه می شود و چه اهمیتی دارد؟ خیلی مفید خواهد بود، چرا که به حقیقت تاثیر بار علمی رقبای خود در قبولی نهایی پی خواهید برد. و می توانید درک کنید که اگر سطح علمی شرکت کنندگان کنکور سراسری بیشتر باشد. کسب جایگاه بالاتر با تراز بالاتر به همان اندازه سخت تر خواهد شد.

 

ارتباط با ما

برای کسب مشاوره رایگان، سفارش محصولات موسسه حرف آخر و ثبت نام در طرح نخبگان میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *