روش صحیح خلاصه نویسی برای کنکور

خلاصه نویسی و روش های آن

روش صحیح خلاصه نویسی برای کنکور باعث گسترش دادن مهارت های درک در خواندن ، یادگیری درس و محتواهای آموزشی می باشد. به نظر می رسد که استفاده از خلاصه نویسی برای یادگیرندگان بیش از یادداشت برداری یا بازخوانی ساده متون در مورد درک و حفظ مفید تر است. یکی از بهترین روش ها خلاصه نویسی استفاده از  برگه های یادداشت برداری است.  به شما امکان می دهد دروس خود را دوباره بخوانید، مهمترین اطلاعات را بیرون بیاورید و آنها را یادداشت کنید.

 

روش صحیح خلاصه نویسی برای کنکور

 با نزدیک شدن به امتحانات، خلاصه نویسی با صرفه جویی در وقت و یادگیری مفاهیم کلیدی میتواند بسیار مفید باشد. که در روش های مختلفی قابل پیاده سازی است و می توان بعنوان خلاصه برداری از آن استفاده کرد.

 

خلاصه نویسی به زبان محاوره 

یکی از روش های خلاصه نویسی تبدیل زبان رسمی کتاب های درسی به شکل محاوره ای است. با گویشی که با آن صحبت می کنید مطالب را خلاصه کنید. همیشه قسمت های مهمی که پررنگ تر هستند را به یک جمله تبدیل کنید. این عامل به دلیل ماندگاری به یادگیری متن و درس در حافظه کمک می کند.

 

نوشتن بصورت کلیدی 

کلیدی نوشتن یادداشت برداری نوعی از خلاصه نویسی و روش های آن می باشد. که کلمات و متن های مهم و کلیدی در آن وجود دارند. نوشتن کلمات کلیدی می تواند در همان کتاب درسی بصورت خط  دار کردن و یا با یک ماژیک رنگی آن را علامت گذاری کنید. بخش های غیر ضروری و ساده را رها کنید. در این صورت خلاصه نویسی با یک رنگ متفاوت و جذاب در ذهن شما بصورت کلیدی ثبت می شود.

 

حاشیه نویسی 

یادداشت برداری در حاشیه و اطراف کتاب به زبانی ساده که شامل مفاهیم و نکات کلیدی است نوشته شود. این نوع خلاصه نویسی برای دروس زیست، ادبیات، دین و زندگی، فیزیک و شیمی و حتی زبان انگلیسی و عربی یا ریاضی نیز قابلیت اجرایی شدن را دارا می باشد. حاشیه نویسی می تواند نتیجه گیری از یک پاراگراف درس دین و زندگی باشد که شما آن را در یک یا دو خط به زبانی ساده تر و قابل فهم تر برای خودتان در اطراف کتاب نوشته اید باشد. معانی لغات و املای صحیح کلمات یا آرایه های موجود در بیتی می تواند در حاشیه کتاب فارسی بعنوان یک نکته مهم درسی و کنکوری نوشته شود.

 

جدول نویسی و دسته بندی کردن 

در بخش تاریخ ادبیات چون نویسندگان و شاعران زیادی وجود دارد و گاها تشابهاتی در آنها در نام آثاری که دارند دیده می شود می توان یکی از انواع خلاصه نویسی و روش های آن که جدول نویسی و مرتب سازی است استفاده کرد. روش بکارگیری این جدول برای سایر دروس هم امکان پذیر می باشد. که در آن سطر و ستون ها بر مقتضای نیاز تغییر خواهند کرد. در درس ادبیات یک جدول از سطر و ستون هایی را تشکیل می دهید و نام نویسنده یا شاعر یا خالق اثر در یک ستون ، نام آثار نیز در یک ستون ، تخلص در یک ستون، کد گذاری اثر با خالق هم در یک ستون قرار گیرد و یک ستون برای تشبیه گذاشته می شود. 

تمرین و تکرار بیشتر

استفاده از خلاصه نویسی و روش های آن به جهت ارائه دانش عمیق متن کتابهای درسی است که باعث مرور دروس برای دانش آموزان می شود. و یک نوعی تجزیه و تحلیل اصولی همراه با یادداشت برداری می باشد. که در مراجعات بعدی سرعت و قدرت یادگیری را بالاتر خواهد برد. فقط تمرین و خلاصه نویسی به شما امکان پیشرفت می دهد. شما باید مرتباً تمرین کنید، کار خود را دوباره بخوانید و خلاصه برداری کنید. در نهایت ، می توانید با داشتن یک خلاصه ی مفید ، آن را به یک تمرین روزمره تبدیل کنید.

 

سخن آخر – خلاصه نویسی و روش های آن

اگرچه آموزش فشرده همیشه می تواند مفید واقع شود. اما هیچ رویه ای برای دستیابی مکانیکی به یک خلاصه متن خوب وجود ندارد. خلاصه نویسی و روش های آن با نزدیک شدن به امتحانات، می تواند در صرفه جویی در وقت و یادگیری مفاهیم کلیدی بسیار مفید باشد. و موجب خواهد شد که فقط موارد ضروری را به خاطر بسپارید. گله اصلی که دانش آموزان هنگام آمادگی برای امتحانات خود مرتباً در آن قرار می گیرند، دلیل بردن فقط در مورد دستورات معلم در طول دوره است. بدانید که برای تهیه برگه های خلاصه و یاداشت های خود، نیازی نیست که همان ساختار را حفظ کنید! برعکس، خواندن مطالب معلم و خلاصه نویسی باید دو روش مکمل کار برای یکدیگر باشند.

 

ارتباط با ما

برای کسب مشاوره رایگان و ارتباط با مشاورین رتبه برتر حرف آخر میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.

مشاوره کنکوری و درسی

سفارش بسته های آموزشی

ثبت نام طرح نخبگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *