10 تا از مهمترین علت های شکست در کنکور

علت های شکست در کنکور

 

می‌خواهیم به 10 تا از مهترین علت های شکست در کنکور بپردازیم. عدم موفقیت در آزمون سراسری دارای علت‌های بی‌شماری است، اما 10 تا از مهم‌ترین ترین آن‌ها را با دلیل و رفع آن‌که جنبه عمومی دارد و بیشتر کنکوری‌ها با آن دست‌به‌گریبان هستند را می‌خواهیم بیشتر توضیح دهیم. شناسایی نقاط ضعف و تلاش برای رفع آن‌ها تأثیر مؤثری کسب موفقیت دارد. آزمون سراسری دارای چالش‌های بی‌شماری است که توأم با استرس و اضطراب هست. شاید خیلی از داوطلبان متوجه نقطه‌ضعف خود شده باشند اما به دلایلی اقدام به برطرف کردن آن نکرده باشند. اهمال و بی‌تفاوتی نسبت به علت‌های شکست، مسیر زندگی داوطلب یا دانش‌آموز را به‌کلی تغییر خواهد داد.


داوطلبان باید به این قضیه فکر کنند که آزمون سراسری سکوی پرتاب آن‌ها به‌سوی خواسته‌ها و اهدافشان است. برای رسیدن به آرزوهای خود باید از این آزمون استفاده کنند. از دید روانشناسان و مدرس آموزشی، کنکور مانند یک پازل می‌باشد که کافی است نقشه چیدن آن را درک کنید. این درک کردن به‌منزله انتخاب مسیر آگاهانه و درست است. شناسایی آفت‌های کنکور که باعث عدم موفقیت در کنکور می‌شود تلاش ما در این مقاله است. برای شناخت بهتر شکست‌های کنکور و چاره‌اندیشی درباره رفع آن با ما همراه باشید.

 

علت های شکست در کنکور

همان‌گونه که اشاره شد بیشتر علت‌های شکست در کنکور جنبه عمومی دارد. جالب اینجاست که این عامل کاستی‌های فردی و شخصی داوطلب را نیز تشدید می‌کند و به عامل غالب تبدیل می‌شود. در گروه‌های مختلف آزمایشی آزمون سراسری هرساله حداقل 300 هزار داوطلب باهم به رقابت می‌پردازند. هرچند که در سالهای اخیر به دلایلی تعداد داوطلبان در گروه تجربی به 600 هزار نفر افزایش پیداکرده است. گروهی از داوطلبان به‌رغم تلاش زیاد موفق به کسب رتبه نمی‌شوند. این امر گویایی این موضوع است که باید همه موارد لازم برای موفقیت به‌صورت موازی و در کنار هم باشند. عدم وجود یکی یا چند تا نتیجه‌ای جزء شکست به دست نمی‌دهد. به بررسی مهترین این آیتم‌های خواهیم پرداخت.

اولین عامل شکست در کنکور

 

بی‌هدف بودن یا عدم داشتن هدف اولین عامل شکست در کنکور است. خیلی از داوطلبان بدون هیچ‌گونه هر و برنامه خاصی برای کنکور، صرفاً به دلیل جبر خانواده، شرایط و جو تحصیلی اقدام به ثبت‌نام می‌کنند. هیچ انسانی را درروی کره خاکی پیدا نمی‌کنید که بدون هدف به خواسته‌ها وزندگی ایده آل خود رسیده باشد. داشتن هدف نیرومحرکه برای حرکت، تلاش و تکاپو است. فکر کردن و قدم در عمل انگیزه و انرژی خاصی به انسان می‌دهد.

عدم پشتکار و تلاش

یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های کنکور، عدم پشتکار و تلاش هست. داوطلبان با تلاش غیرمستمر در پی کسب رتبه هستند. تجربه به‌خوبی نشان داده است که آن دسته از داوطلبان که دارای نظم و تلاش پایدار و مستمر هستند بسیار موفق‌تر از داوطلبانی هستند که حتی دارای هوش و ذکاوت بیشتری هستند. آزمون سراسری در برهه‌های زیادی ازجمله فصل امتحانات و تعطیلات عید دارای ریزش فراوانی است. همین موضوع یکی از علت‌های شکت در کنکور محسوب می‌شود.


بیشتر کنکوری‌ها در روزهای نخست به‌شدت هیجانی و احساسی استارت را می‌زنند؛ اما به‌مرور خیلی سریع تایم مطالعه کاهش پیدا می‌کند و در مقاطعی به‌صورت کلی مطالعه را کنار می‌گذارند. این دوران که از آن به دوزخ کنکوری یاد می‌شود، برای داوطلبان توأم با اعصاب خوردی، احساس یاس و سردرگمی است. مدام شاخه به شاخه می‌کنند و عدم موفقیت را در منابع و برنامه جستجو می‌کنند. این در حالی است که علت اصلی عدم پشتکار است. برای کسب رتبه نیازمند تلاش مستمر و پایدار هستید. نباید در فواصل مختلف وقفه‌ای در مطالعه و یادگیری ایجاد کنید. این موضوع را جدید بگیرید چون تلاش منظم تأثیر بزرگی در روحیه و انگیزه شما ایجاد می‌کند و خلاف این امر باعث ایجاد ناامیدی و ترس می‌شود.

 

شکست در کنکور

عدم مواجه با ترس ها

یکی دیگر از علت‌های شکست در کنکور، عدم مواجه با ترس و مشکلات آموزشی است. داوطلبان اغلب ضعف درسی و یادگیری خود را مدام به زمان و تاریخ دیگر موکول می‌کنند. این فرصت خریدن درنهایت به ضرر داوطلب تمام می‌شود. این موضوع در دروس اختصاصی به‌ویژه دروس محاسباتی بسیار مشهود است. بیشتر دانش آموزان ارتباط مناسبی با دروس محاسباتی مانند ریاضی و فیزیک ندارند. به همین جهت با خرید زمان باعث فرصت سوزی می‌شوند.

تداوم این موضوع به‌مرور باعث ایجاد استرس و اضطراب در داوطلبان می‌شود. چون ترس ناشی از رفع مشکلات درسی به‌مرور انگیزه و پشتکار شمارا به تباهی می‌کشاند. جهت اینکه کنکور موفقی را تجربه کنید نخست ضعف‌های خود را شناسایی کنید سپاس با برنامه‌ریزی و از همه مهم‌تر باپشتکار سعی کنید از مورد را به نقطه قوت تبدیل کنید. چون مانع موفقیت شما و کسب رتبه فقط همین مواردی است که شما دران مشکل آموزشی دارید. فرار این موضوع صرفاً قبول شکست است. این آیتم نیازمند پشتکار و تلاش است. گروهی از داوطلبان در اولین قدم در مواجه با مشکلات فوراً شانه خالی می‌کنند و فرق رتبه برترها نیز در همین مساله است. پافشاری در تبدیل نقاط ضعف به قوت یکی از فاکتورهای موفقیت محسوب می‌شود.

نداشتن برنامه ریزی

یکی از فاکتورهای انسان‌های موفق داشته برنامه‌ریزی بوده است. کسی را پیدا نمی‌کنید که بدون برنامه‌ریزی به موفقیت رسیده باشد. آزمون سراسری نیز از این قاعده مستثنی نیست. تازه بیش از هر امر دیگری نیازمند برنامه‌ریزی است. چون تعداد منابع زیاد و از سوی دیگر داوطلبان با محدودیت زمانی مواجه هستند. برای تسلط روی منابع، برطرف کردن نقاط ضعف و تمرین و تکرار بیشتر نیازمند برنامه‌ریزی هستید. برای کسب رتبه برتر باید فرآیند مطالعه، آموزش، تمرین و تکرار و حل تست در زمان مناسب انجام گیرد وگرنه نتیجه دلخواه را به دست نمی‌دهد.

برنامه‌ریزی باید برحسب زمان مطالعه، منابع، ضعف‌ها و خواسته‌ها باشد. نباید بسیار رؤیایی و خارج از توان و خواسته شما باشد. فاکتور مهم در موفقیت برنامه‌ریزی، تعهد به انجام و اجرای آن است. خیلی از داوطلبان به دلیل عدم پشتکار لازم، توانایی انجام اجرای برنامه‌ریزی را ندارند و مدام درصدد تعویض و تغییر آن هستند؛ بنابراین برای مدیریت زمان و تسلط روی منابع نیازمند برنامه‌ریزی مدون و منطبق بر واقعیت‌ها هستید. در صورت عدم وجود این امر می‌توان نتیجه شکست کنکور را پیش‌بینی کرد.

 

تعدد منابع

در هر صنفی وجود فروشندگان و تولیدکنندگان به نفع مصرف‌کننده است. چون قدرت انتخاب بهتر و بیشتری را می‌دهد؛ اما این قضیه در کنکور صدق نمی‌کند و تأثیر منفی نیز دارد. در سال‌های اخیر انتشارات و مؤسسات مختلفی در کشور ایجادشده است. بزرگ‌ترین نقد یا ایرادی که می‌توان گرفت این است که این مؤسسات فاقد هرگونه نوآوری در آموزش و تدریس هستند و فقط نهایت ابتکار آن‌ها در تدریس و یاددهی، تغییر عکس جلد کتب و منابع است.

متأسفانه اکثریت دانش آموزان و داوطلبان کنکوری این مهم را خوب درک نکرده‌اند و فقط از بعد مالی به قضیه نگاه می‌کنند. محتوای بی‌کیفیت و تعدد منابع بی‌شمار یکی از علت‌های مهم شکست در کنکور است. پیش‌تر اشاره کردیم که زمان طلایی آزمون سراسری محدود است و فرصت کافی برای آزمون‌وخطا وجود ندارد. به همین جهت داوطلبان باید آگاهانه یک منبع مناسب انتخاب کنند و با یک منبع واحد مطالعه و یادگیری را پیش ببرند.

 

دپارتمان رتبه برتر حرف آخر

داوطلبان کنکوری برای آشنایی و مشاوره با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر میتوانند با شماره 09106620394  تماس حاصل فرمایند.

  • مشاوره کنکوری
  • مشاوره انگیزشی
  • جزوات رتبه برترهای حرف آخر
  • پشتیبانی
علت های شکست در کنکور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *