عوامل موثر بر موفقیت در کنکور

عوامل موثر بر موفقیت در کنکور مجموعه ای از عوامل روانشناختی و محیطی است که باعث ایجاد انگیزه و هیجان کنکوری در داوطلب میشود. برای پیشبرد برنامه ریزی کنکور و کسب موفقیت، داوطلب به انگیزه و اشتیاق موفقیت نیازمند است چون کنکور سراسری پرچالش ترین و پراسترس ترین مرحله و دوران زندگی یک دانش آموز یا داوطلب کنکوری محسوب میشود. ایجاد عوامل موثر بر موفقیت کنکور میتواند تا مقدار زیادی از استرس و اضطراب کنکوری کم وباعث افزایش راندمان و توانایی داوطلب کنکوری شود.

 

عوامل موثر بر موفقیت در کنکور

در این مقاله قصد داریم به مهمترین عوامل موثر بر موفقیت در کنکور بپردازیم.

این عوامل به صورت کلی است و شاید برای گروهی از داوطلبان همه عوامل مفید نباشد و با برنامه ذهنی آنها مغایرت داشته باشد. اما برای اکثریت  داوطلبان مثمر ثمر باشد.

 

عوامل محیطی موثر

خانواده

خانواده مهمترین عامل محیطی برای داوطلب کنکوری محسوب میشود که میتواند دو وجهه یا تاثیر مثبت و منفی داشته باشد. بسیاری از خانواده ها با حمایت مالی و معنوی فضای توام با دلگرمی و پشتیبانی را برای داوطلب کنکوری مهیا میکنند که میتواند انگیزه بخش باشد. خانواده با ایجاد محیط آرام، تشویق به پیشرفت و موفقیت، پیگیری دلسوزانه خواسته ها و نگرانی های دانش آموز، صحبت های امید بخش میتوانند جو خوبی را موفقیت دانش آموزشان مهیا کنند. از سوی دیگر بی تفاوتی و سختگیری خانواده ها، انتظارت غیر معقول، ایجاد تنش و اضطراب در خانواده میتواند مانع بزرگی بر سر راه موفقیت داوطلب کنکوری محسوب شود. خانواده باید درک کند که داوطلب کنکوری در مهمترین و حساس ترین برهه زندگیش به سر مییبرد و با دلگرمی و دلسوزی کمک کنند که این مرحله از زندگی دانش آموز با موفقیت سپری شود.

 

مکان مطالعه

مکان مطالعه یکی دیگر از عوامل موثر بر موفقیت در کنکور است.

هیچ قانونی برای تعیین یک مکان مشخص برای مطالعه کنکور وجو ندارد. داوطلب کنکوری باید با آزمون و تجربه، مکانی که در آن احساس راحتی و احساس افزایش راندمان دارد را انتخاب کند. ممکن است دانش آموزی سالن مطالعه را انتخاب کند و دیگری اتاق خود در منزل را انتخاب کند. در هر مکانی که احساس پیشرفت را دارید آنجا را برای مطالعه انتخاب کنید.

 

دوری از محیط های استرس زا

گاها نزدیکی و همنیشنی با انسان های که دید و نگرش منفی به همه قضایا دارند، مانند سم، ذهن و روان داوطلب را مصموم میکند. کنکور به خودی خود پرچالش و استرس زاست، ارتباط با انسان های که مدام از یاس و نا امیدی حرف میزنند باعث کاهش انگیزه و رغبت داوطلب میشود. سعی کنید که با انسان های مثبت اندیش، با انگیزه و موفق در ارتباط باشید.

 

گوش دادن به موسیقی شاد و نرمش

گوش دادن روزانه به موسیقی مورد علاقه و نرمش باعث ایجاد انرژی فوق العاده و کاهش تنبلی و سستی میشود.

سعی کنید روزانه حداقل نیم ساعت از برنامه خود را به این دو امر اختصاص بدهید.

 

عوامل موثر بر موفقیت در کنکور

عوامل موثر بر موفقیت در کنکور

عوامل روانشناختی

دید مثبت و میل به موفقیت

انسان ساخته و پرداخته ذهن است. امروزه در همه متون علمی روانشناسی برتاثیر ذهن و دید مثبت در موفقیت تاکید میشود. داوطلب کنکوری باید خود را برنده این رقابت بداند و از یاس و نا امیدی پرهیزکند. مطالعه متون انگیزه دهنده و سرنوشت انسان های موفق میتواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد و جدا از تمرین مثبت اندیشی باعث ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر شود.

 

مبارزه با ترس

یکی از عوامل شکست کنکوری های مواجه شدن با ترس است. سعی شود در روزهای شروع کنکور با مباحث و دروسی که ضعیف هستی و به شما ترس و فرکانس شکست را القا میکند مواجه شوید و تا تسلط کامل و شکست ترس از آن کوتاه نیاید. این امر تاثیر بزرگی روی افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در داوطلب دارد و باعث میشود خود را برنده این آزمون سرنوشت ساز بداند.

 

ارتباط با ما

در قسمت اول این مقاله به عوامل موثر بر موفقیت در کنکور پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با شماره های 09106620694 و 09100584851 با مشاورین رتبه برتر دفتر مرکزی حرف آخر در تماس باشید.

  1. مشاوره کنکوری
  2. مشاوره تحصیلی
  3. تهیه محصولات حرف آخر
  4. ارتباط با رتبه برترهای حرف آخر
  5. ثبت نام طرح نخبگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *