مطالعه قواعد عربی – چگونه قواعد عربی را یاد بگیریم؟

روش مطالعه قواعد عربی

روش مطالعه قواعد عربی یکی از چالش های مهم برای دانش آموزان برای شرکت در آزمون سراسری است. عربی دومین درس عمومی و مهم در دفترچه سوالات کنکور است. که با داشتن ضریب دو، اهمیت و تاثیر بسیار زیادی در تراز و رتبه دارد. این درس را می توان از جمله دروسی دانست که اکثریت دانش آموزان در رشته های مختلف، به ویژه ریاضی و تجربی با آن همواره دست به گریبان بوده اند. در واقع یادگیری آن نیازمند یک روش تدریس و مطالعه کارآمد است.  از آنجایی که نظام آموزشی ما فاقد چنین روشی است این درس به یک معضل برای دانش آموزان مبدل گردیده. که نتایج منفی آن در آزمون سراسری به وضوح قابل مشاهده می باشد.
به همین دلیل سعی خواهیم کرد در ادامه این مطلب روش مطالعه قواعد درس عربی را به شکلی ساده و قابل درک، ارائه نمائیم.

 

 

 مطالعه قواعد درس عربی

مرحله اول: مطالعه کتاب عربی و جزوه

نخستین مرحله برای مطالعه درس عربی و یادگیری قواعد آن، استفاده از کتاب عربی، جزوه ها و همچنین برخی کتب کمک درسی است. دانش آموز باید تلاش کند ابتدا قواعد درس عربی را به شکلی کامل و صحیح، فرا بگیرد. و نکات مهم و مورد اشاره از طرف اساتید آموزشی را حتمأ به خاطر سپرده و یا در یک دفترچه، خلاصه نویسی و یادداشت نماید.

 

 

مرحله دوم: مطالعه دقیق درس

در مرحله دوم از روش مطالعه قواعد درس عربی و پس از آن که، کلیه نکات مربوط به قواعد به خاطر سپرده و یا آنکه در یک برگه خلاصه نویسی شد، نوبت به مطالعه دقیق و کامل هر درس می رسد. به این صورت که با دقت و تمرکز، یکبار درس را مرور کرده و کلیه تمرین ها و یا مثال ها را ترجمه نمائید. لغات درج شده در انتهای کتاب درسی نیز می تواند برای انجام این تمرین، مناسب و کاربردی باشد.

 

 

مرحله سوم: اجرای قواعد روی متن کتاب

در مرحله نخست به تمرین مطالعه، اشاره کردیم که قواعد را فرا بگیرید. اکنون زمان آن رسیده که این قواعد را بر روی متن کتاب درسی خود اجرا و تمرین کنید. در واقع این مرحله شامل مطالعه صرف و نحو می باشد. به عنوان مثال، درصورتی که موضوع یکی از دروس عربی، مضاف و مضاف الیه است می بایست آنها را در متن درس بیابید. سپس با تمرین و تکرار مداوم، آن را ملکه ذهن خود کنید.

 

مرحله چهارم: حل تمرین های کتاب

در مرحله بعدی از روش مطالعه قواعد درس عربی نوبت به تمرین کردن قواعدی می رسد که فرا گرفته اید. لازم به ذکر است که شما برای سنجش آموخته های خود به هیچ عنوان نباید از جزوه و کتب کمک درسی در حل کردن این تمرین ها استفاده کنید. هرچقدر بتوانید تمرین های بیشتری را حل کنید، به یادگیری بهتر خود کمک خواهید کرد.

 

مرحله پنجم: زدن تست به مقدار فراوان

مراحل قبل برای تمام دانش آموزانی که در مقاطع مختلف دبیرستان هستند، یکسان می باشد. اما داوطلبان شرکت در آزمون سراسری، می بایست یک مرحله مهم دیگر را نیز انجام بدهند که تست زدن است. برای این کار، امروزه کتب متنوع و فراوانی طراحی شده اند.  شما می توانید با تهیه یک نسخه خوب و معتبر، به صورت مداوم و بی وقفه این کار را انجام بدهید. تست زدن کمک می کند که خود را به خوبی محک زده و در صورت وجود ضعف و ایراد در قواعد، متن یا ترجمه، روش مطالعه قواعد درس عربی را از سر بگیرید. اولویت تست های سراسری باشد.  سعی کنید به ادبیات تست ها دقت بیشتری شود. حل تست زیاد؛  باعث افزایش توانایی شما در مدیریت زمان جلسه و شناخت ضعف های شما میشود.

 

نکاتی مطالعه قواعد عربی

• توجه داشته باشید در هنگام حل کردن تست عربی، حتما هریک از گزینه ها را به دقت بررسی کنید.
• تلاش کنید در هنگام مطالعه درس عربی، مطالب را به صورت عمقی و دقیق بخوانید. در واقع اگر تنها روی بخشی از کتاب مسلط باشید، نتیجه بهتری در مقایسه با خواندن سطحی تمام آن خواهد داشت.
• به طور کلی، درس عربی متشکل از 3 بخش؛ ترجمه، متن (درک مطلب) و قواعد می باشد. بنابراین اجرای کامل پنج روش مطالعه قواعد درس عربی به شما کمک می کند که در کنکور سراسری و یا امتحانات دبیرستان، هیچ مشکلی نداشته باشید.
• علاوه بر مطالعه و تمرین، بهتر است از سوالات کنکورهای برگزارشده در سال های قبل نیز استفاده کنید. این کار به شما برای تقویت درک مطلب کمک زیادی می کند. همچنین متن کتاب درسی را به طور کامل ترجمه کرده و تمام تمرین های کتاب را حل کنید.

 

منبع مناسب برای مطالعه عربی

همه نکاتی که برای یادگیری عربی ذکر شد، در بهترین پکیج عربی توسط استاد واعظی ارائه شده است. استاد واعظی در 15 جلسه و 26 ساعت کل عربی را با نقشه راه و الگوهای مفهومی به صورت جامع تدریس کرده است. روش های منحصربفرد استاد واعظی کمک میکند با اختصاص زمان بسیار کم بتوانید درصد بالای 80 در عربی آزمون سراسری کسب کنید.  بسیاری از منابع کنکور موجود، علاوه بر حجم زیاد هنوز متکی بر روش های سنتی یادگیری و آموزش هستند. رعایت پیش نیاز و هم نیاز مطالب و تدریس موازی این مباحث کمک بزرگی به یادگیری سریع عربی استاد واعظی کرده است.

 

 

سفارش عربی حرف آخر

دپارتمان رتبه برتر حرف آخر 24 ساعت هفته پاسخگوی سوالات کنکوری دانش آموزان و داوطلبان هستند. برای کسب مشاوره رایگان و سفارش عربی حرف آخر و سایر پکیج کنکوری و آموزشی حرف آخر میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید. 

  • ثبت نام طرح نخبگان
  • ارتباط با مشاورین ارشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *