ویژگی های آزمون استاندارد آزمایشی – کدام آزمون شرکت کنیم

ویژگی آزمون آزمایشی استاندارد

ویژگی های آزمون استاندارد بیانگر سطح کیفی آن بوده و به این وسیله داوطلب اطلاع کامل و دقیقی از کیفیت یادگیری و اطمینان از سنجش مناسب و دقیق خود به دست می آورد. در واقع این آزمون های آزمایشی را می توان یکی از مراحل آمادگی داوطلب برای شرکت در آزمون سراسری دانست و از همین رو بسیار مهم است. آزمون هایی را برای ارزشیابی دقیق خود برگزینید که از استاندارد لازم برخوردار باشند. چرا که برخی آزمون های فاقد کیفیت هستند. چون هیچگونه مزیت و فایده ای برای داوطلب به همراه ندارد، بلکه زیان هایی را نیز متوجه او خواهد ساخت. به همین دلیل این مطلب را به بررسی ویژگی های آزمون آزمایشی استاندارد اختصاص داده ایم.

 

ویژگی آزمون استاندارد

تعریف دقیق آزمون آزمایشی

به طور کلی می توان آزمون های آزمایشی را یک سنگ محک جدی و ابزاری مناسب برای ارزیابی داوطلب از خود دانست. که به این نحو موجب آمادگی هرچه بیشتر و بهتر برای آزمون اصلی و اطلاع از نقاط ضعف و قوت او خواهد شد. همچنین با استفاده از این آزمون ها امکانی فراهم می شود که داوطلب تصویر دقیقی از روند مطالعاتی خود به دست آورده که در صورت مشاهده کاهش بازدهی، می توان تدابیری را برای آن اندیشید. بنابراین این آزمون ها می بایست به گونه ای طراحی شوند که در موفقیت و رسیدن داوطلبان به اهداف خود، بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. و دارای ویژگی های آزمون آزمایشی استاندارد باشند.

 

ویژگی های مهم یک آزمون آزمایشی استاندارد

1- استاندارد بودن سوالها

مهم ترین اصل در استاندارد بودن سوال های آزمون آزمایشی به شباهت آنها با آزمون اصلی مربوط می شود. در واقع درجه بندی پرسش های می بایست همانند آزمون سراسری، مجموعه ای از سئوالات سخت، متوسط و آسان باشد. به این طریق، هر شخص بسته به میزان دانش و آموخته های خود، قادر به پاسخگویی آنها خواهد بود.
نوآوری در طرح سوال یکی دیگر از ویژگی های آزمون آزمایشی استاندارد است. به طوری که تکراری، کپی و از منابع تستی داوطلب نباشد. توجه کنید برخی موسسات آموزشی با انتخاب سوال ها از منابع مربوط به کلاس های خود و جزوه های ارائه شده، داوطلبان را متقاعد به ثبت نام در این کلاس ها می کنند. در این صورت آزمون های برگزارشده این موسسات، از استاندارد لازم برخوردار نخواهند بود.

 

2- وجود فواصل معین میان آزمونها

وجود برنامه ریزی منظم در برگزاری آزمونهای آزمایشی، ضمن جلوگیری از کلافگی داوطلب، باعث به وجود آمدن حس رقابت بیشتری در میان شرکت کنندگان می شود. از طرفی وجود فواصل مناسب در میان آزمون ها امکان برنامه ریزی بهتر و نتایج مثبت بیشتری را فراهم میکند. به این ترتیب فاصله کمتر و بیشتر از دو هفته برای برگزاری آزمون به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

3- زمان بندی مناسب تا روز آزمون

از ویژگی های آزمون آزمایشی استاندارد وجود یک زمان بندی منطقی، مناسب و هدفمند تا زمان آزمون اصلی است. به طوری که داوطلب بدون هرگونه استرس و با انعطاف کامل بتواند ضمن اجرایی کردن برنامه ریزی لازم جهت انجام مطالعات و شرکت در آزمون، به امور متفرقه خود نیز رسیدگی کند.

 

4- بررسی سریع نتایج پس از آزمون

 هدف اصلی از اجرای چنین طرحی، آشنایی داوطلب با نقاط قوت و ضعف خود پیش از برگزاری آزمون می باشد. در این صورت داوطلب این فرصت را دارد که با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، کیفیت یادگیری خود را افزایش دهد. بنابراین ضروری است بلافاصله پس از اتمام آزمون، بررسی های لازم به عمل آمده و نتایج آن با تشکیل جلسات بررسی سوالها و پاسخ آنها در حضور داوطلبان اعلام گردد.

 

5- ارائه کارنامه دقیق

یکی از ویژگی های آزمون آزمایشی استاندارد ، ارائه کارنامه ای جامع و دقیق است. تا به این وسیله شرکت کنندگان بتوانند برآوردی از توانمندی ها و ضعف های خود داشته باشند.

 

6- دریافت مشاور آزمون

پس از هر آزمون بهتر است از یک راهنما یا مشاور برای بررسی کارنامه آزمون آزمایشی بهره برده شود. در این صورت داوطلب بهتر می تواند اشکالات خود را شناسایی کرده و آنها را برطرف نماید.

 

نکته پایانی

در این مطلب تا حدودی با ویژگی های آزمون آزمایشی استاندارد آشنایی پیدا کردیم. اما نکته ای که باید مد نظر قرار داد، اطلاع از موسسات معتبر برگزارکننده این آزمون ها است. به طوری که داوطلب بتواند به این وسیله اعتماد لازم جهت حضور در جلسه آزمون اصلی را داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از موسسات آموزشی، فاقد استانداردهای لازم برای برگزاری آزمون آزمایشی هستند. و به این ترتیب، داوطلب نمی تواند ارزیابی درستی از سطح مطالعات خود داشته باشد.

 

آزمون آزمایشی حرف آخر

آزمون های حرف آخر، بر خلاف سایر آزمون های آزمایشی دارای ویژگی های منحصربفردی است.  حسن اول اینکه، آزمون های حرف آخر از سطح بالای از استاندارد سوالات برخوردار است. همین ویژگی باعث شده تا آزمون های سوالات احتمالی کنکور هر ساله با آزمون سراسری بالغ بر 70 درصد تطبیق داشته باشد. حسن دوم؛ حرف آخر هدفمند و با برنامه ریزی پیش رفته است. بر خلاف سایر آزمون های آزمایشی که پراکنده است، آزمون های حرف آخر از پایه شروع میشود. و به سمت سطح پیشرفته حرکت میکند. همین ویژگی باعث شده مرور مطالب مرتب و پیوسته باشد. حسن سوم؛ هر کدام از آزمون های حرف آخر دارای  پاسخنما هستند. اساتید سوا از حل کردن تست ها، درسنامه آن را نیز جهت مرور و جمعبندی ماه های پایانی کنکور ارائه میدهند. بنابراین با آزمون حرف آخر میتوانید سه هدف حل تست، مرور و جمعبندی را با هم دنبال کنید.

 

ارتباط با ما

برای ارتباط با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر، سفارش بسته های آموزشی و کنکوی و ثبت نام در طرح نخبگان میتوانید با شمارهای 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *