کنترل استرس کنکور

روزهای کنکوری از روز اول تا روز آخر برای داوطلبان پرهیجان و چالش برانگیز است و داوطلبان همیشه از کنترل استرس کنکور شاکی هستند چرا که نمی توانند براسترس و هیجان خود غلبه کنند. حداقلی از داوطلبان وجود دارد که به شدت تحت تاثیر استرس و اضطراب قرار میگیرند و متاسفانه نتیجه کنکور را خراب میکنند. امروز قصد داریم در این مقاله به راه های مقابله با استرس و علت این تنش درونی بپردازیم.

کنترل استرس کنکور

کنکور سراسری چالش برانگیزترین مرحله زندگی یک دانش آموز و داوطلب کنکوری محسوب میشود. چون خط مشی، آینده و موقعیت اجتماعی دانش آموزان با آزمون سراسری رقم میخورد و مشخص میشود. بالطبع ایجاد تنش درونی یا استرس امری طبیعی محسوب میشود و اندازه آن به مقداری که باعث ایجاد اختلال در سلامتی و سیستم ایمنی بدن و مختل شدن انرژی و کارهای روزمره داوطلب نشود امری طبیعی است. اما در روزهای پایانی کنکور داوطلبان با هجوم زیادی از تنش درونی مواجه هستند. یکی از دلایل اصلی این امر احساس داوطلب از فراموش کردن مطالب است. داوطلب احساس میکند که هر آنچه را مطالعه کرده فراموش شده و فاقد هرگونه آمادگی برای کنکور است.

 

علت احساس فراموشی مطالب؟؟

علت اصلی این امر حجم زیاد مطالب درسی و نکات کنکوری است که عدم تمرکز روی یک موضوع خاص باعث میشود مغز نتواند روی همه مطالب تمرکز و امر مرور را انجام دهد. همه کنکوری ها این اتفاق را تجربه کرده اند و نگرانی برای فراموشی مطالب یا عدم توانایی داوطلب وجود ندارد. ذهن داوطلب به یکدفعه کل مطلب را مرور میکند که همچنین احساسی به داوطلب دست میدهد بنابراین کنکوری های عزیز نگران فراموشی مطالب نشود.

 

سایر موارد استرس زا در کنکور

محیط آموزشی و خانواده

محیط آموزشی، خانواده و اطرافیان داوطلب از جمله عوامل تولید استرس برای داوطلب و از سوی کنترل کننده استرس کنکور هستند. حس رقابت در محیط آموزشی، شایعات و بحث های مایوس کننده از سوی سایر دانش آموزان و داوطلبان، انتظار و توقعات خانواده و سرزنش اطرافیان از جمله عوامل استرس زا محسوب میشوند که مدیریت و درک داوطلب از سوی محیط آموزشی و خانواده میتواند به شدت استرس آنها را کنترل و باعث افزایش راندمان آموزشی داوطلبان کنکوری شود. ایجاد محیط توام با امید، مباحث انگیزشی، ترغیب داوطلب به تلاش، عدم ترساندن آنها از نتیجه غیردلخواه و بزرگنمایی نقاط قوت داوطلب از سوی خانواده باعث امید و آرامش میشود که در کاهش و کنترل استرس کنکور بسیار موثر است.

 

تمرکز داوطلب روی نتیجه قبل از آزمون

متاسفانه خیلی از داوطلبان در زمان طلایی کنکور بجای اینکه روی زمان وقت طلایی که در اختیار دارند تمرکز داشته باشند روی نتیجه چند ماه آینده تمرکزمیکنند. این امر باعث اتلاف وقت و ایجاد استرس میشود. دانش و آموز و داوطلب کنکوری باید در زمان مطالعه و قبل از آزمون فقط روی تلاش و پیشبرد برنامه کار و تمرکز داشته باشند و نتیجه و فکر کردن به آن را به بعد از آزمون واگذار کنند.داوطلب باید موقعیت شناس باشد و بنا به موقعیت از زمان استفاده کند. با سیر در رویا و ایجاد استرس از نتیجه ای که هنوز مشخص نیست باعت ایجاد تنش درونی میشود.

 

ارتباط با ما

دانش آموزان و داوطلبان کنکوری برای مشاوره و تهیه محصولات کنکوری حرف اخر از دپارتمان رتبه برتر آخر میتوانند با شماره های 09106620394 و 09100584851 تماس حاصل فرمایند.

  • مشاوره کنکوری 
  • مشاوره انگیزشی
  • تهیه محصولات کنکوری حرف آخر
  • ارتباط با مشاورین ارشد

کنترل استرس کنکور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *