استرس و اضطراب- راهکارهای کنترل استرس در کنکور

استرس و اضطراب احساس ناخوشایندی است که در مواجهه با موقعیت های تهدید کننده به وجود می آید و معمولا به حالتی که حاصل نگرانی و آشفتگی است مربوط میشود .استرس و اضطراب واکنش طبیعی بدن ماست و ما را برای دفاع بسیج کرده و دستور می دهد تا مراقب بوده و از خود محافظت کنیم و اما وقتی بدن هیچ گونه دلیل قانع کننده ای عصبانی و تحت فشار روانی هستید استرس باعث دردسر میشود و ممکن است بعد ها بی دلیل به واسطه آن رنجیده شوید. زیرا مغز و بدن شما بسیج می شود تا تهدید یا خطری را دفع کنند که خودتان به دروغ آن را ساخته اید و وجود خارجی ندارد. تقریبا می توان گفت استرس علت اغلب بیماری هاست که اگر با آن به صورت جدی مواجه شدید حتما برای از بین بردن آن تلاش کنید .

 

 

استرس و اضطراب- راهکارهای کنترل استرس در کنکور

وجود استرس و اضطراب  علا ئم گوناگونی در افراد مختلف دارد 

علائم بدنی :

هنگامی که مضطرب هستید بدنتان با تپش های سریع قلب ، تنفس سریع ، نفس کوتاه ، عقده در گلو از دست دادن اشتها ، تهوع و بی خوابی و … عکس العمل نشان می دهد.

 

علائم تفکر

استرس میتواند باعث گیجی ، اختلال در حافظه ، اشکال در تمرکز ، حواس پرتی ، ترس از دست دادن کنترل، بی خوابی بیش از حد و افکار تکراری شود.

 

اگر احساس میکنید یک یا چند علامت و نشانه استرس و اضطراب در شما وجود دارد می توانید با به کار گیری تکنیک های لازم مشکل خود را کنترل کنید

 

1- خلق افکار منطقی 

توقعات منطقی که فرد برای مبارزه با موقعیت های مشکل خود دارد بر شناخت انگیزش و خلق او تاثیر مهمی میگذارد و او را ترغیب می کند تا برای خود هدف های مشخصی انتخاب کند و ایمان بیاورد که میتواند به آن هدف ها دست پیدا کند و بعد از شکست به سادگی تسلیم نمیشود برای رسیدن به هدف هایش به دنبال راه های دیگر میگدرد و با توجه به این که منطقی فکر می کند هنگام مواجهه با مشکلات زندگی کمتر تحت تاثیر استرس واقع میشود و کمتر افسرده میشود. نقاط ضعف و قوت خود را بررسی میکند و اهداف واقعی را انتخاب کرده و از خود انتظارات معقولی دارد ،از مشکلات فرار نمیکند و بیشتر به حل مشکل میپردازد. پس برای اهدافتان معیار های معقول و منطقی انتخاب کنید.

2- مناجات و توکل بر خدا 

توکل به خدا به معنای اعتماد کردن و تکیه بر خدا در همه امور است فردی که به خدا تکیه دارد کارهای خود را به او واگذار میکند و تنها به او تکیه دارد.  توکل از جهت روانی ، پشتیبان قدرتمندی برای انسان در حل مشکلات است. چنانچه با داشتن چنین اعتقادی با خداوند به راز و نیاز بپردازید و همه چیز را به او بسپارید ، نتیجه کار شما خوب یا بد باشد، فشار روانی کمتری بر شما وارد می شود و می توانید منطقی تر تصمصم بگیرید.

3- حمایت افراد

هنگامی که با مشکل مواجه می شوید و در شما استرس و اضطراب به وجود می آید، تکیه بر افرادی که شما را حمایت میکنند بسیار مفید است و البته دقت داشته باشد که از دوست داشتنی بودن و محبوبیت خود پیش آن افراد حمایت کننده مطمئن شوید . به کسی اعتماد کنید که شما را از نظر عاطفی حمایت کند و حمایت او را عملی دیده باشید. افراد حمایت کننده در صورتی موفق عمل میکنند که عزت نفس و اعتماد به نفس شما را افزایش دهند و باعث رشد افکار منطقی و مثبت در شما شوند.

دریافت مشاوره رایگان 

دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای دریافت مشاوره رایگان از دپارتمان رتبه  برتر حرف آخر میتوانند با شماره 091066203940 تماس حاصل فرمایند.

  • مشاوره کنکوری
  • مشاوره انگیزشی
  • ارتباط با مشاورین ارشد حرف آخر
  • راهنمایی در برنامه ریزی

 

استرس و اضطراب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *