اهمیت ادبیات فارسی در کنکور

اهمیت ادبیات در کنکور

اهمیت ادبیات فارسی در کنکور از درس به درس آن برای کسب رتبه و تراز عالی بسیار سوال بر انگیز است. چون دانش آموزان اغلب به دنبال درس های مهم و نکات مهم در این درس هستند. و می خواهند با دنبال کردن ردپای مهم های ادبیات به درصدهای برتر برسند. اولین درسی که در کنکور با آن مواجه خواهید شد درس ادبیات می باشد.  می بایست از سوال یک تا بیست و پنج را پاسخ دهید که دارای ضریب 4 می باشد. چون شروع کننده ی کنکور با درس ادبیات است. در نتیجه اگر به تسلط بالایی در این درس برسید قطعا خواهید توانست آرامش بالایی را برای خودتان در همان لحظات اولیه کنکور فراهم کنید. و در طول ساعات پاسخگویی به سوالات کنکور امید داشته باشید.

 

اهمیت ادبیات فارسی در کنکور

در اینجا برای شما مسیری از نحوه مطالعه ادبیات در کنکور سراسری را بازگو خواهیم کرد. که به واسطه ی آن میزان اهمیت ادبیات در کنکور را به بالاترین درجه ممکن خود برسانیم.

 

بودجه بندی سوالات ادبیات در کنکور

در دفترچه عمومی که اولین دفترچه از سوالات کنکور می باشد و شما آن را دریافت خواهید کرد و اولین درسی که می بایست به سوالاتش پاسخ دهید ادبیات است. برای آنکه بتوانید یک شروع عالی در کنکور داشته باشید می بایست اهمیت ادبیات فارسی در کنکور را جدی بگیرید. و بتوانید با بودجه بندی که برای شما در ادامه خواهیم آورد با برنامه ای قدرتمند کار مطالعه ادبیات را به پیش ببرید.

 

آنچه که در بین سوالات ادبیات دیده می شود بخش واژگان،املا، تاریخ ادبیات،آرایه ادبی، دستور زبان و قرابت معنایی می باشد. اگر نگاهی ساده به همین بخش ها شود می بینید که تقسیم بندی سوالات به دو دسته ی حفظی و مفهومی بصورت کلی تفکیک شده اند. شاید دلیل اینکه سوالات کنکور را در اول دفترچه عمومی طرح کرده اند همان میزان اهمیت ادبیات در کنکور بوده است. دلیل اینکه با سوالات حفظی مانند معانی واژگان، املا و تاریخ ادبیات شروع می شود این است که طراح و نظام آموزشی می خواهد منبع امید و انرژی را برای موفقیت دانش آموزان فراهم کند.

 

روش و نحوه مطالعه با توجه به میزان اهمیت ادبیات در کنکور

در همین ابتدا به شما می گویم که ادبیات را می بایست بصورت مبحث به مبحث بخوانید. ادبیات درسی نیست که بخواهید آن را درس به درس جلو ببرید. روش صحیح مطالعه ادبیات در کنکور سراسری بخش به بخش خواندن است. همانطور که در کنکور سوالات بصورت مبحثی طرح می شوند مثلا بخش معنی لغت یا بخش تاریخ ادبیات.

اولین و مهم ترین مبحث و بخش از ادبیات که می بایست پیش از سایر مباحث آن را خواند مبحث لغت می باشد. چون در بخش آرایه های ادبی هنگامی که سوالاتش را می خواهید پاسخ دهید حتما می بایست معنی لغات را بدانید. تا بتوانید آرایه ها را تشخیص دهید.

حتی بحث لغات در سوالات قرابت معنایی پیش نیاز است. و این خود به شما می گوید که حتما اولا، ادبیات را مبحث به مبحث بخوانید. و ثانیا پیش نیازی را در نحوه ی مطالعه خود رعایت کنید. در واقع همین نکات در نوع مطالعه به شما می گوید اهمیت ادبیات فارسی در کنکور با رعایت پیش نیاز و هم نیاز همراه است و همه ی موارد شما را به یک مسیر درست راهنمایی می کند.

 

چرا نباید درس به درس ادبیات را بخوانید؟

اگر شما ادبیات را بصورت درس به درس بخوانید در یک درس هم لغت معنی می کنید، هم غرابت معنایی، هم تاریخ ادبیات، هم املا و هم آرایه ادبی را با هم می خوانید. پس از درس اول به سراغ درس دوم می روید. و همین روال را تا درس آخر برای آخرین کتاب خود پیش می گیرید. هنگامی که می خواهید تست بزنید که خود را بیازمایید و نقاط قوت و ضعف را بسنجید می بینید که ذهن و مغز شما نتوانسته نه مباحث حفظیات را داشته باشد و نه بخش مفهومی را مسلط شود. در نتیجه مغز قبل از آنکه معنی لغت را حفظ کند به سراغ آرایه ادبی رفته است. و به دنبال آن املا و تاریخ ادبیات هم به همین صورت خواهند بود.

در روش صحیح خواندن مبحث به مبحث ادبیات شما متوجه خواهید شد که بخش هایی پیش نیاز هستند و بخش هایی هم نیاز هستند. یعنی قبل از آنکه بخشی را شروع به مطالعه کنید پیش نیازش را بخوانید. و بعد به سراغ بحث و بخش مربوطه بروید. آرایه های ادبی با قرابت معنایی هم نیاز هستند. مبحث لغات برای این دو پیش نیاز است. یعنی ابتدا لغات را باید بخوانید. و بعد به سراغ دو بخش بعدی باهم بروید چون برای یکدیگر مکمل هستند.

 

نتیجه 

اهمیت ادبیات در کنکور با یک روش صحیح مطالعه قسمت به قسمت و نه درس به درس باید مشخص شود. با رعایت پیش نیاز و هم نیاز روند مطالعه را با رعایت نکات مهم و اولیه که زیر نظر پشتیبان ارائه خواهد شد در راس روش مطالعه خود قرار داد.

 

بهترین منبع برای ادبیات

ادبیات حرف آخر منبع مناسبی است تا با آن بتوانید درصد بالای 80 در کمتر از 40 ساعت آموزش کسب کنید. استاد منتظری با روش های منحصربفرد توانسته ادبیات را بسیار مفهومی و شهودی تدریس کند.

 

ویژگی های ادبیات حرف آخر

تدریس مبحثی مطالب

تدریس کامل درسنامه

آموزش مفهومی

ارائه راهکارهای تست زنی

حل تست های کنکوری و تالیفی

اهمیت ادبیات در کنکور

ارتباط با ما

برای خرید بسته آموزشی ادبیات حرف آخر و مشاوره رایگان میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

مشاوره کنکوری

ثبت نام طرح نخبگان

ارتباط با مشاورین ارشد

 

2 نظر در “اهمیت ادبیات فارسی در کنکور

  1. محمد معظمی گفت:

    میخام دکتر شهسواری بشه مشاورم چطوری میتونم باهاش صحبت کنم؟:شماره ش رو لطف میکنی

    1. فواد شهسواری گفت:

      سلام با شماره 02166041535 تماس حاصل فرماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *