ضعف و مشکلات سیستم آموزشی ایران

ضعف و مشکلات آموزشی در ایران

ضعف و مشکلات سیستم آموزشی ایران چندین دهه است که سیستم آموزش و پرورش را درگیر مشکلی لاینحل کرده است. آموزش و پرورش سنگ بنای پیشرفت و ترقی هر کشوری محسوب میشود. نیروی انسانی ماهر و متخصص یکی از مهمترین خروجی های نظام آموزش و پرورش مترقی است. آموزش و پرورش رکن اساسی تربیت نیروی انسانی ماهر و شخصیت پروری است که دستیابی به قله های رفیع علمی را امکانپذیر میسازد. خیلی از کشورهای جهان براساس سیستم آموزشی پیشرفته دستاوردهای بزرگی را کسب کرده اند؛ اما متاسفانه در ایران در چند دهه اخیر نه تنها پیشرفتی حاصل نشده، بلکه معایب و مشکلات زیادی گریبانگیر آن شده است.

 

 

ضعف و مشکلات سیستم آموزشی ایران

توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ارتباط مستقیمی با نظام آموزشی دارد. دسترسی به آموزش و پرورش از ضروریات اولیه زندگی محسوب میشود و همه کشورهای جهان از توسعه یافته تا در حال توسعه موظف به ارائه آموزش رایگان و با کیفیت به شهروندان خود هستند. خیلی از کشورهای توسعه یافته، پیشرفت شان مرهون نظام آموزشی است و بر همین اساس امروزه ارزش و بهای زیادی برای این بخش قائل هستند. نظام آموزشی یک سرمایه گذار بلند مدت برای آیندگان و ترقی محسوب میشود که اگر از جوامع گرفته شود، آن جامعه به قهقرا و نابودی کشیده خواهد شد. بررسی ها و شواهد در ایران بیانگر این واقعیت است که در فضای رسمی آموزش کشور تغییر و پیشرفتی حاصل نشده و در کنار سبک سنتی آموزش، ضعف ها و مشکلاتی وجود دارد که رشد طبیعی این نظام را درگیر باتلاق شدیدی کرده است.

 

چرایی ضعف و مشکلات سیستم آموزشی ایران؟

قبل از پرداختن به کاستی های آموزشی در کشور این سوال پیش می آید که چرا به رغم توسعه خیلی از کشورهای جهان در سیستم آموزشی، فضای رسمی و عمومی آموزش در ایران، نه تنها پیشرفتی حاصل نشد بلکه هر ساله بیشتر در باتلاق مشکلات فرو میرود. براساس اصل 30 قانون اساسی کشور، دولت موظف به ارائه و تامین هزینه های آموزش رایگان و همگانی تا پایان دروه متوسطه دوم میباشد. در دو دهه اخیر به دلیل کاستی های دولت در ارائه آموزش مناسب و ورود بخش خصوصی به این عرصه و پدید آمدن دانشگاه ها و مدارس غیر انتفاعی و شهریه دار، هر ساله کیفیت آموزش و مدارک عالی تحصیلی کاهش پیدا کرد. معامله تجاری روی نظام آموزشی باعث کاهش کیفیت آموزش، افزایش خروجی دانشگاه ها، اشباع بازار کار و بی اعتبار شدن مدارک دانشگاهی شد.

 

نقش آموزش تجاری در پدید آمدن مشکلات آموزشی

ورود بخش خصوصی در آموزش باعث شد تا دولت در ارائه وظیفه خود، سهل انگاری کند و مدارس و دانشگاه های دولتی از حداقل امکانات و نوآوری های آموزشی برخوردار شوند. از فقر آموزش و عدم امکانات در مناطق محروم کشور که بگذریم، تجاری شدن و معامله در آموزش و پرورش باعث شد تا شکاف بزرگی در سیستم آموزشی کشور به وجود بیاید. مدارس غیر انتفاعی و دانشگاه های شهریه دار نه تنها رهگشای مشکلات نشدند بلکه صرفا به دلیل توجیه مالی و اقتصادی  با جذب کادر غیر مجرب آموزشی، نمره فروشی، دید اقتصادی به آموزش، مدرک فروشی و فضای نامناسب آموزشی، رفاهی و ورزشی، ضربات بزرگ و غیر قابل جبرانی به نظام آموزشی وارد کردند.

 

مهمترین ضعف های آموزشی در کشور

حفظ کردن مطالب

تاکید بیش از اندازه روی حفظ کردن مطالب، یکی از بزرگترین ضعف های نظام آموزشی ایران است. چندین دهه است که دانش آموزان برای یادگیری از راهکار منسوخ شده حفظ کردن مطالب استفاده میکنند. با افزایش پایه تحصیلی، مشکل آموزشی دانش آموزان به دلیل این امر بزرگتر و بیشتر میشود. مثلا در درس ریاضی که مطالب به نوعی پیش نیاز هم هستند، حفظ کردن فرمولها و فراموشی زود هنگام آن، باعث ضعف آموزشی دانش آموزان در این درس شده است.

 

معلم، متکلم وحده

یکی از وظابف نظام آموزشی در کشورهای مترقی، آموزش اجتماعی دانش آموزان است. به دانش آموز، صحبت کردن در جمع در آموزش میدهند، حس کنجکاوی وی را تقویت میکنند، مشارکت و کار تیمی را بخشی از یادگیری میدانند. اما متاسفانه در سیستم رسمی آموزش کشور، ساکت بودن و گوش دادن را قدم اول یادگیری میدانند و به همین جهت دانش آموز در یادگیری و تدریس نقشی ندارد و فقط ببیننده و شنونده است. این امر باعث تقویت منزوی شدن دانش آموز و استرسی شدن او به هنگام صحبت در جمع میشود. به همین دلیل است که خیلی از دانشجویان در ترم های اول دانشگاه از ارائه کنفرانس و صحبت کردن در جمع واهمه دارند.

 

ضعف و مشکلات آموزشی در ایران

خشونت و ایجاد ترس

بسیاری از کادر آموزشی در ایران فاقد توان ارائه آموزش و تدریس در کلاس هستند. عدم آموزش و تربیت مربیان و مدرسان در ایران باعث شده تا خشونت و ایجاد ترس در کلاسهای تدریس هنوز مانند سابق ماندگار باشد. دانش آموزان نیازمند رفتار محبت آمیز و آشتی با نظام آموزشی هستند. متاسفانه در سالهای اخیر وزارت آموزش و پرورش،  برای جبران کمبود نیروی خود، در اقدامی نسنجیده، با استخدام بسیاری از مربیان آموزشی فاقد کفایت و توان لازم، نه تنها کیفیت آموزش و یادگیری را به شدت کاهش داده است بلکه سایه خشونت و ترس را روس کلاسهای آموزشی بیشتر کرده است. استخدام رسمی مربیان مهد کودک و نهضت سواد آموزی برای تدریس در مدارس رسمی بخشی از این اقدامات میباشد.

 

عدم وجود آموزش های اولیه زندگی

حفظ کردن فرمولهای متعدد و اشعار مختلف، نشانه موفقیت در سیستم آموزشی نیست. آموزش و پرورش باید در راس به روزترین سازمانهای کشور باشد و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی محتوا و فضای آموزشی را مدیریت کند. میتوان شاد زیستن، عشق به زندگی، احترام به قانون و طبیعت، راستگوی، احترام به حقوق دیگران، وظیفه شناسی، نحوه درست رفتارهای اجتماعی در جامعه و … را در مدارس به دانش آموزان آموزش داد که متاسفانه در نظام آموزشی ما خلای پرنشدنی محسوب میشوند.

 

 

ارتباط با ما

خوشبختانه در سالهای اخیر موسسه حرف آخر در راستای ایجاد تغییر در آموزش و تدریس در کشور، روش های مفهومی و شهودی در یادگیری را با تکنیک های به روز، جایگزین آموزش سنتی کرد تا بلکه دانش آموزان در خلا آموزش مفهومی توانسته باشند به منابع به روز دست پیدا کنند. استفاده از پویانمایی و ارائه تصویری مباحث کمک میکند تا بتوانید بدون حفظ کردن مطالب، به آموزش مفهومی دست پیدا کنید. در سیستم آموزش رسمی کشور خلاهای زیادی وجود دارد، که حرف آخر توانسته یکی از آنها، یعنی آموزش مفهومی را محقق سازد. برای ارتباط با ما میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

  • ارتباط با مشاورین ارشد آموزشی و کنکوری
  • سفارش بسته های آموزشی و کنکوری
  • پشتیبانی
  • برنامه ریزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *