مقالات

تست زدن بهتر است یا خواندن

تست زدن بهتر است یا خواندن

تست زدن بهتر است یا خواندن دروس و چطور می‌توان از هردو برای آمادگی بیشتر جهت شرکت در کنکور سراسری بهره برد؟ یا اینکه ساعت مطالعه برای قبولی پزشکی، کدام یک از مباحث سخت کنکور را حذف کنم و خیلی سوالات دیگر از این قبیل پرسش ها شاید متداول‌ترین و بزرگ‌ترین ابهام برای بیشتر داوطلبان کنکور باشد و پاسخ آن‌یک کمک بزرگ به داوطلبانی است که تنها بر روی خواندن مطالب درسی و یا صرفاً زدن تست، تأکید و تمرکز دارند. طرح این موضوع نشأت گرفته از دغدغه دانش آموزان برای حضوری قدرتمند در آزمون بوده و از همین رو، لزوم پیاده‌سازی یک شیوه مطالعاتی مؤثر و بهینه را در برنامه‌ریزی درسی آن‌ها طلب می‌کند.

بر این اساس می‌توان گفت که مطالعه و تست‌زنی، دو مرحله بسیار مهم و حیاتی در جریان آماده‌سازی داوطلبان برای شرکت در کنکور محسوب می‌شوند که ایجاد یک تعامل میان آن‌ها به کسب بهترین نتایج و قبولی در آزمون کمک زیادی می‌کند.
درواقع موفقیت در کنکور مستلزم به‌کارگیری مناسب و به‌اندازه هریک از این روش‌ها بوده که آگاهی از آن‌ها علاوه بر آنکه سطح آموزش و یادگیری شمارا افزایش می‌دهد، موجب کاهش استرس شرکت در کنکور نیز خواهد شد.با این مقدمه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که تست زدن بهتر است یا خواندن مطالب درسی، و اینکه رتبه برترها از کی برای کنکور شروع کردند. با ما همراه باشید.

تست زدن بهتر است یا خواندن

آیا تست و مطالعه از هم جدا هستند؟ پیش از آنکه به بررسی این موضوع بپردازیم که تست بهتر است یا مطالعه، بد نیست این نکته را خاطرنشان شویم که تست‌زنی از مطالعه جدا نیست و این تصور اشتباهی است که برخی از افراد دارند و این دو مقوله را متمایز از هم می‌دانند. در حالیکه تست‌زنی را می‌توان زیرمجموعه فرآیند مطالعه برای کنکور دانست.

به بیان بهتر، زدن تست‌زنی همانند حل تمرین‌ها و مثال‌های درسی ازجمله مراحل مهم و جدایی‌ناپذیر مطالعه است که در صورت بی‌توجهی به هریک، قطعاً نمی‌توانید انتظار موفقیت در کنکور را داشته باشید؛ بنابراین بهتر است پیش از نزدیک شدن به کنکور از فرصت خود برای زدن حداکثر تست‌های مربوط به هر درس نهایت استفاده را ببرید.

بیشتر بخوانیم یا تست بزنیم؟

صحبت دراین‌باره که تست زدن بهتر است یا خواندن و اینکه توجه و زمان بیشتری را صرف انجام کدام‌یک از این موارد کنیم، با ویژگی و قابلیت فردی داوطلبان نیز ارتباط مستقیم دارد. درواقع اگر شما ازجمله افرادی هستید که توانایی بیشتری در حفظ کردن مطالب و دروس دارند، احتمالاً می‌توانید در سال پیش رو چندین بار به دوره کتاب‌ها پرداخته و دروس حفظی عمومی و اختصاصی را به‌طور دقیق و کامل بخوانید. این در حالی است که طی این مدت ممکن است تنها یک یا دو بار به تست‌زنی بپردازید.


اما در نقطه مقابل نیز گروه دیگری از داوطلبان قرار دارند که تعداد دفعات مطالعه و مرور درسی آن‌ها بسیار کم و نهایتاً به یک یا دو بار می‌رسد اما تنها از طریق حل تست‌های فراوان، تسلط لازم بر دروس را به دست می‌آورند. این افراد که ممکن است خود شما نیز از آن جمله باشید، معمولاً به‌محض خواندن یک درس از طریق تست‌زنی به‌مرور مطالب خوانده‌شده می‌پردازند و برای تسلط بیشتر تا زمان آزمون، به‌دفعات زیاد آن را تکرار می‌کنند.


بنابراین در پاسخ به این سؤال که تست زدن بهتر است یا خواندن و اینکه کدام‌یک را بیشتر انجام دهیم باید گفت، این دو تکنیک آماده‌سازی، در کنار هم جوابگو خواهند بود و باید توجه ویژه‌ای را برای انجام هریک به خرج دهید؛ اما در کنار آن شناخت ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی داوطلب برای انتخاب بهترین راهکار نیز الزامی است.

تست زدن بهتر است یا خواندن

 

اصل مطلب کدام است، مطالعه یا تست زنی؟

اگرچه تست‌زنی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای موفقیت در آزمون سراسری به‌حساب می‌آید. اما بسیاری از صاحب‌نظران و اساتید بر این عقیده هستند که پیش از زدن تست، دانش آموزان بایستی روی یادگیری بهتر مطالب تمرکز داشته باشند. درواقع نظر این دسته از کارشناسان کنکور بر این است که یادگیری مباحث درسی، اصل مطلب هست و ضروری است از تمامی راهکارها و قواعد برای بهبود سطح یادگیری خود استفاده کنند که ممکن است همان‌گونه که در بخش قبل نیز اشاره شد، برای برخی مطالعه بیشتر و برای عده‌ای دیگر از داوطلبان، تست زدن باشد. با این حساب یک حد وسط نیز در پاسخ به این سؤال که تست زدن بهتر است یا خواندن دروس، وجود دارد که یادگیری مطالب هست.

اصول مطالعه و تست‌زنی برای قبولی در کنکور

همان‌طور که اشاره شد، مرتبه بالاتر از مطالعه و تست‌زنی، یادگیری است و باید برای رسیدن به این هدف از هر ابزاری بهره برد. در این راه، مطالعه دروس و حل تست‌ها و سؤالات درسی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند که برای استفاده صحیح و متناسب از آن‌ها رعایت اصول و قواعدی مربوط به آن‌ها بسیار مهم است که برخی از شامل موارد زیر می‌باشند:

• مطالعه و تست‌زنی صحیح

اگر می‌خواهید در آزمون سراسری عملکرد موفقیت‌آمیزی از خود به نمایش بگذارید، باید هم مطالعه مؤثری داشته باشید و هم به‌خوبی تست بزنید. بدیهی است هریک از این روش‌های آماده‌سازی داوطلب برای شرکت در کنکور، دارای اصول و قواعدی است که آشنایی با آن‌ها نقش مؤثری در قبولی دانش آموزان دارد.

درواقع شما زمانی می‌توانید در تست‌زنی، موفق عمل کنید که به شیوه‌ای صحیح درس بخوانید؛ یعنی اول روی توانایی مطالعه خودکار کنید تا بتوانید تست بزنید. از همین رو به داوطلبانی که این سؤال برای آن‌ها بی‌جواب مانده که تست زدن بهتر است یا خواندن مطالب، باید گفت که این دو تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و بایستی اول روش صحیح مطالعه و تست‌زنی را فرابگیرید.

تعادل بین تست‌زنی و درس خواندن

از دیگر اصولی که در استفاده صحیح از دو رویکرد مطالعه و تست‌زنی تأثیرگذار هست، می‌توان به ایجاد تعادل و تناسب بین تست‌زنی و خواندن درس اشاره کرد. پیش‌تر نیز صحبت شد که معمولاً داوطلبان شرکت در کنکور سراسری، دودسته هستند. گروه اول افرادی که بیشتر زمان مطالعه و برنامه‌ریزی درسی خود را به زدن تست اختصاص داده‌اند و در این راستا از هیچ تلاشی دست‌بردار نیستند.

اما دسته دوم را داوطلبانی تشکیل می‌دهند که کمتر به سراغ حل تست، سؤال و تمرین‌های درسی می‌روند. این در حالی است که تنها آن دسته از داوطلبانی رنگ موفقیت را به چشم می‌بینند که تعادل را حفظ کرده و به‌اندازه کافی در برنامه‌ریزی خود مطالعه و تست‌زنی دارند.

به همین دلیل اکثر مشاورین کنکور و تحصیلی در هنگام طرح‌ریزی یک برنامه مناسب درسی علاوه بر تعیین دقیق مدت‌زمان مطالعه و دوره دروس، زمان و حتی تعداد آزمودن‌ها را نیز مشخص می‌کنند. به همین دلیل مهم‌تر از اینکه بدانید تست‌زنی بهتر است یا خواندن دروس، تعادل و رعایت آن در استفاده از هریک هست.

خواندن یا تست زدن

تست‌زنی متناسب با ماهیت درس

در بحث آمادگی برای کنکور و به‌ویژه حل تست‌ها، توجه به این نکته نیز خالی از اهمیت نیست که تعداد تست‌ها و زمانی که صرف حل کردن آن‌ها می‌شود با توجه به نوع درس و ماهیت آن متفاوت خواهد بود. مثلاً برای برخی دروس مانند تاریخ ادبیات یا زبان انگلیسی، باید بعد از مطالعه کامل و گذشت حداقل یک روز از آن، نسبت به زدن تست‌های درس مربوطه اقدام شود. به‌این‌ترتیب ماندگاری مطالب در ذهن بیشتر می‌گردد.


اما برای دروس یادگرفتنی مانند ریاضی و فیزیک، بهتر است ابتدا مفاهیم را به‌درستی یاد گرفته و سپس حدود 50 تست را حل کنید. به این شکل شما با نمونه تست‌های متنوعی مواجه خواهید شد. با این حساب می‌توان گفت که موضوع حائز توجه در رابطه با این مبحث که تست زدن بهتر است یا خواندن دروس، درک مفاهیم و مطالب کتاب چه بامطالعه و چه با تست است.

ترکیب مطالعه و تست‌زنی

در مواردی ممکن است مطالعه و تست‌زنی هم‌راستا باهم و با یک هدف پیش بروند که این هدف، آموزش و یادگیری بهتر مطالب درسی است. در این صورت بی‌توجه به مواردی که در پاراگراف قبل مورداشاره قرار گرفت، بایستی بدون زمان‌بندی به مطالعه و تست‌زنی بپردازید. مثلاً می‌توانید ابتدا پنج تست را حل کرده و سپس با مراجعه به پاسخنامه و مطالعه جواب تست‌ها، نکات مهم آن را یادداشت کنید. در این شیوه از مطالعه و تست‌زنی نیازی به درصدگیری نیست زیرا هدف تنها یادگیری مباحث درسی هست.


سنجش مهارت شما در یادگیری نیز، هدف بعدی از مطالعه و تست‌زنی هم‌زمان است. این بخش نیز به زمان‌بندی نیازی ندارد و بهتر است با تست‌های 50 تایی و سخت، سطح یادگیری خود را ارزیابی کنید. تست‌زنی باهدف دوره دروسی که قبلاً آن‌ها را مطالعه نموده و یاد گرفته‌اید نیز از دیگر اهدافی است که به‌واسطه آن می‌توان به این پرسش پاسخ داد که تست زدن بهتر است یا خواندن مطالب؟ در این نوع یادگیری نیز شما درمی‌یابید که تست زدن تا چه اندازه موجب یادگیری بهتر مطالب می‌شود.

نحوه ترکیب خواندن و تست‌ زدن

همان‌طور که پارها گفته شد، تست‌زنی بخش مهمی از فرآیند مطالعه برای کنکور است؛ اما اینکه ترکیب این دو چگونه و به چه صورت خواهد بود، موضوعی است که به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی شما مربوط می‌شود. مثلاً بهترین زمان برای ترکیب مطالعه و تست‌زنی، پیش از خواندن درس است. با این کار علاوه برافزایش تمرکز، وقت کمتری هم از شما تلف می‌شود. کمی بعد از خواندن دروس نیز، زمان مطلوبی برای تست‌زنی و یادگیری خواهد بود.

این کار به شما برای مطالعه عمیق‌تر و تثبیت مباحث در ذهن، کمک زیادی می‌کند؛ اما آخرین زمان برای استفاده از این دو شیوه یادگیری، مدتی بعد از مطالعه است. این زمان بهترین حالت برای مرور مطالب و ارزیابی سطح یادگیری خودتان محسوب می‌شود.

زمان زدن تست های دروس عمومی و اختصاصی

ر دنباله این موضوع که تست زدن بهتر است یا خواندن مطالب، توجه به انتخاب زمان مناسب برای مطالعه و زدن تست نیز بااهمیت خواهد بود. بر این اساس، بهتر است تست‌های دروس عمومی و حفظ کردنی، حداقل سه روز پس از خواندن، پاسخ داده یا حل شوند. طی این زمان، نکات فرار و مطالب دشوار که نیاز به‌مرور و مطالعه بیشتری دارند، مشخص خواهند شد؛ زیرا درصورتی‌که بلافاصله پس از مطالعه اقدام به زدن تست دروس عمومی کنید، احتمالاً درصد بالایی کسب می‌کنید که قطعاً واقعی نبوده و موجب عدم شناخت و آگاهی از اشکالاتتان خواهد شد؛ اما برای دروس اختصاصی، می‌توانید بلافاصله پس از مطالعه و یا نهایتاً یک روز بعد به حل تست بپردازید؛ زیرا دروس اختصاصی نیازمند حل و تمرین بیشتری نسبت به مباحث عمومی می‌باشند.

شروع تست‌زنی با چه مطالب و موضوعاتی باشد؟

اکنون‌که دانستیم تست‌زنی بهتر است یا خواندن مطالب درسی، اطلاع از اینکه تست‌زنی را با چه موضوعاتی شروع کنیم نیز مهم است. بهتر است موارد زیر را در شروع تست‌زنی رعایت کنید:
• شروع کار با تست‌های موضوعی و طبقه‌بندی‌شده و اجتناب از زدن سوالات دوره‌ای، بهتر هست.
• از سوالات ساده شروع کنید تا روند پیشرفتتان سرعت بگیرد؛ زیرا زدن تست‌های سخت در آغاز راه موجب خستگی و دل‌زدگی شما می‌شود.
• تمرکز خود را از همان ابتدا بر روی تست‌های کلیدی که بیانگر مفاهیم و مهارت‌های مهم درس هستند، قرار بدهید.

در پایان مبحث تست زدن بهتر است یا خواندن مطالب، لازم است بدانید که اطلاع از مقاطع مهم تست‌زنی هم‌زمانی که به یادگیری و مطالعه مباحث درسی می‌پردازید نیز حائز اهمیت هست. به این صورت که ابتدا و پس از هر بار خواندن مطالب، بایستی به حل تست‌های موضوعی یا مربوط به همان درس یا مبحث پرداخته تا سطح یادگیری شما بهبود یابد و مطالب در ذهن شما ماندگار شوند.

پس از یادگیری و مطالعه کل کتاب و برای ارتقاء تسلط خود بر روی دروس به سراغ تست‌های تکمیلی تمام مباحث بروید. در انتها باهدف جمع‌بندی و مرور نهایی، بهتر است تست‌های دوره‌ای و مختلط را حل کنید. به‌این‌ترتیب مشاهده خواهید کرد که علاوه بر تسلط نسبی بر روی تمامی دروس، توانایی مدیریت وقت و بهبود سرعت عمل در جلسه کنکور را نیز به دست خواهید آورد.

مشاوره موسسه حرف آخر

برای کسب مشاوره رایگان و ارتباط با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *