مقالات

چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم

چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم

چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم و چه توصیه‌هایی دراین‌باره وجود دارد؟ چگونه ریاضی کنکور را 100 بزنیم  و … این سوال یقیناً، پرسش بسیاری از شما دانش آموزان و داوطلبانی است که قصد دارند با تمام انرژی در کنکور پیش رو به‌ویژه برای قبولی در رشته‌های پزشکی و مهندسی، حضور به هم برسانید. فیزیک یکی از درس‌های مشترک میان ریاضی و تجربی است که دارای ضرایب مختلفی بوده و از اهمیت زیادی نیز برای قبولی در کنکور برخوردار هست. چراکه این درس ازجمله دروس تراز آوری محسوب می‌شود که تأثیر زیادی در رتبه نهایی داوطلب نیز دارد و البته همواره بسیاری از افراد با آن دچار چالش و مشکل نیز هستند. از همین رو درصد داوطلبانی که به دلیل ضعف در این درس موفق به کسب نتایج مطلوب و دلخواه نشده‌اند، کم نبوده و دغدغه آن‌ها رفع ایرادات خود و تقویت جهت شرکت مجدد در کنکور خواهد بود.

درواقع اهمیت فیزیک، نشأت گرفته از مفاهیم این درس هست و درصورتی‌که نتوانید این مفاهیم را به‌درستی درک کرده و یاد بگیرید، هرگونه تست‌زنی، مطالعه و تمرین نیز در این راستا بی‌فایده هست. به‌بیان‌دیگر تا وقتی شما اصل قضایای فیزیک را به‌صورت تئوری نمی‌دانید، قادر به حل تست‌ها و سؤالات این درس در کنکور نیز نخواهید بود. با این توضیح لزوم اطلاع از این مسئله که چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم و چه اصولی را دراین‌باره رعایت کنیم، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. لذا در ادامه با شما همراه خواهیم بود تا نکات لازم در مورد روش صحیح مطالعه فیزیک، فهمیدن مباحث و حتی زدن تست‌های آن را مورد ارزیابی قرار بدهیم.

چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم

بررسی بودجه‌بندی فیزیک کنکور

پیش از هر چیز باید بدانید که مطالعه بودجه‌بندی فیزیک کنکور کمک می‌کند برای شرکت در کنکور، مسیر درست را در پیش‌گرفته و با بخش‌های مهم هر فصل از درس آشنایی پیدا کنید. البته بودجه‌بندی درس فیزیک برای رشته‌های تجربی و ریاضی متفاوت است اما بااین‌حال این امکان وجود دارد که با بررسی بودجه‌بندی فیزیک بتوانید تست‌های مهم را شناسایی کنید.

فیزیک دهم

فیزیک دهم  8 تست (27 درصد)
فیزیک و اندازه گیری 1
کار، انرژی و توان  2
ویژگی های فیزیک مواد 2
دما و گرما   3

فیزیک یازدهم

فیزیک یازدهم  9 تست ( 30 درصد)
الکتریسته ساکن 3
الکتریسته جاری 3
مغناطیس و الکترو مغناطیس 3

فیزیک دوازدهم

فیزیک دوازدهم  13 تست ( 43 درصد)
سینماتیک 3
دینامیک 3
نوسان و امواج 4
 اتمی و هسته ای 3

توجه به کتاب درسی و محتوای فیزیک

از میان منابع مطالعاتی مختلف، اولویت با کتاب درسی است و طراحان تست‌های کنکور تمام تمرکز خود را صرف استخراج سؤال از محتوای کتاب می‌کنند. به همین دلیل بایستی در ابتدا تمام هم‌وغم خود را بر یادگیری و تسلط روی مطالب فیزیک دبیرستان گذاشته و به‌جای آنکه در پی تهیه و خریداری کتاب‌های مختلف آموزشی و کمک‌آموزشی باشید، متن کتاب درسی را با دقت زیادی مطالعه نمائید. در این صورت مطمئن باشید که حل تست‌های فیزیک کنکور نیز برای شما ساده‌تر خواهد شد.

خواندن مفهومی فیزیک

مهم‌ترین اقدام در این راستا که چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم و بر آن تسلط پیدا کنیم، یادگرفتن عمیق و مفهومی مباحث آن است. همانطورکه در بخش قبل نیز اشاره شد، شما بایستی اول محتوای کتاب درسی را خوب متوجه شده تا بتوانید تست‌زنی کنید. این مسئله به‌ویژه برای برخی قضایا و مباحث مانند نیروهای وارده به جسم و یا نیروی گریز از مرکز اهمیت بیشتری دارد و درک مفاهیم آن بسیار مفید و مؤثر خواهد بود. بسیاری از رتبه برترهای کنکور نیز به این طریق و با تمرین فراوان توانسته‌اند، تسلط خود را بر این درس مهم بیشتر کنند.علاوه بر درک مفاهیم، توجه به روابط نیز در حل مسائل و زدن تست‌های فیزیک به داوطلبان کمک بزرگی می‌کند. سپس با بهره‌گیری از تکنیک‌های تست‌زنی و کسب مهارت در آن، می‌توان گزینه‌های صحیح را شناسایی و انتخاب نمود.

درواقع همه‌چیز از یادگیری پایه‌ای و عمقی فیزیک شروع می‌شود زیرا در این صورت سرعت شما در زدن تست‌های کنکور نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. تا جایی که اگر با تست‌های ناآشنا و مفهومی نیز مواجه شوید، مغز شما سریع‌تر می‌تواند پاسخ و یا راه‌حل آن را پیدا کند؛ بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم و پیش از آنکه وقت خود را صرف تمرین تست‌زنی کنیم بایستی متن کتاب را عمیقاً بفهمیم؛ زیرا در غیر این صورت تنها قادر به زدن تست‌هایی خواهیم بود که قبلاً با آن‌ها برخورد داشته‌ایم. حل تمرین‌های کتاب در رفع اشکالات مباحثی که درک آن‌ها دشوار هستند نیز کارساز خواهد بود.

شرکت در کلاس‌های خصوصی فیزیک

شرکت در کلاس‌های خصوصی کنکور نیز ازجمله راهکارهایی است که به شما برای کسب درصد بالا در درس فیزیک کمک شایانی می‌کند. توصیه می‌شود از کلاس‌هایی استفاده کنید که اساتید آن درصد بالایی در فیزیک کنکور کسب کرده‌اند و رتبه برترهای کنکور نیز در این کلاس‌ها حضورداشته و نتایج خوبی کسب نموده‌اند. در چنین شرایطی مطمئن باشید که احتمال موفقیت شما نیز بیشتر خواهد شد.

استفاده از بهترین منابع مطالعاتی

شناسایی منابع کمک‌آموزشی ایده آل در کنار کتاب درسی از دیگر عواملی است که بدانیم چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم و کارنامه درخشانی داشته باشیم. یقیناً بهترین کتاب‌های کمک‌آموزشی برای فیزیک شامل مجموعه‌هایی می‌شوند که علاوه بر پوشش کامل کلیه مطالب و محتوای کتاب درسی، تکنیک‌ها و راهکارهای تست‌زنی را نیز به داوطلبان ارائه دهد. همچنین، منابعی که به آموزش مفهومی فیزیک، کمک کرده و دانش آموزان به‌وسیله آن‌ها از عهده تست‌های دشوار و پیچیده برمی‌آیند به‌عنوان بهترین کتب کمک‌آموزشی شناخته می‌شوند. از طرفی، کتاب‌های کمک‌آموزشی مؤثر در افزایش توانایی ذهنی دانش‌آموز برای محاسبات سریع ذهنی و حل سؤالات چالشی نیز منابع مناسبی به شمار می‌روند.

چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم

تقویت و بهبود توان محاسباتی خود

با توجه به محدودیت زمان در جلسه کنکور، بهتر است در پی افزایش توان محاسباتی خود نیز باشید. به این معنی که سعی کنید تمامی محاسبات خود در حل تست‌های پیچیده را بدون ماشین‌حساب انجام داده و توانایی ذهنی خود را تقویت و بهبود ببخشید. در این مسیر می‌توانید با حفظ کردن زوایای مثلثاتی و مربع اعداد زیر بیست، سرعت خود را در جلسه آزمون افزایش دهید. البته بااین‌حال بهتر است برای جلوگیری از اشتباهات ناشی از استرس در کنکور، محاسبات ذهنی به حد معقول و اندازه صورت بگیرد. به همین منظور می‌توانید از کاغذ نیز برای انجام برخی از محاسبات خود کمک بگیرید.

حل مثال‌ها و تست‌های کتاب

اگر این دغدغه رادارید که چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم و تسلط خود را بر این درس بهبود ببخشیم، باید به تمام بخش‌های کتاب اعم از مثال‌ها و تست‌ها نیز توجه ویژه نشان بدهیم؛ زیرا پیش‌ازاین هم اشاره کردیم که کتاب درسی فیزیک، اصلی‌ترین و مهم‌ترین منبع مطالعه و مؤثر برای قبولی در کنکور است. لذا به‌محض مطالعه هر فصل از کتاب، باید به‌طور دقیق، سؤالات و تست‌های مربوط به آن را نیز پاسخ داده و حل کرد.

خلاصه‌نویسی نکات و مطالب مهم

خلاصه‌نویسی و نت‌برداری از کتاب و مباحث مورد تأکید اساتید، یکی دیگر از راهکارهای افزایش درصد فیزیک در کنکور است. به همین منظور می‌توانید با تهیه یک دفتر یا جزوه، پس از هر بار مطالعه به یادداشت‌برداری از نکات و فرمول‌های مهم پرداخته تا بامطالعه آن‌ها بتوانید به‌راحتی، مطالب را به‌صورت بلندمدت به ذهن بسپارید.

فیزیک را 100 بزنید

تست‌زنی سریع، مداوم و زیاد

یکی از بهترین روش‌ها برای موفقیت و اینکه چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم افزایش سرعت تست‌زنی با تمرین مداوم و زیاد است. با این کار، علاوه بر تقویت توان تست‌زنی خود، با انواع سؤالات و تست‌های کنکور نیز آشنایی کاملی پیدا خواهیم کرد. از طرفی حل تست‌های فراوان به تقویت ذهنی و انجام محاسبات بدون نیاز به ماشین‌حساب نیز کمک زیادی می‌کند؛ زیرا همان‌گونه که گفته شد، بهتر است تا جای ممکن در جلسه کنکور، محاسبات به‌صورت ذهنی یا روی کاغذ انجام بگیرد. این موضوع به‌مرور موجب بهبود عملکرد ذهنی در پاسخ به سؤالات خواهد شد.

استفاده از تست‌هایی با تیپ‌های مختلف

تست زدن زیاد یک بخش مهم از تمرین تست‌زنی است و جنبه دیگر آن‌که بسیار هم حائز توجه است به استفاده از تیپ‌های مختلف تست‌های درس فیزیک مربوط می‌شود. هر گروه از تست‌های طرح‌شده در کنکور عموماً تیپ یا اجزای یکسانی دارند. به‌این‌ترتیب با استفاده از نمونه‌های متنوع تست‌های کنکور، علاوه بر آشنایی با انواع سؤالات این درس، متوجه خواهیم شد که چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم تا موفق شویم. بر این اساس، سؤالات فیزیک کنکور در تیپ‌های زیر طراحی می‌شوند:

• تست‌هایی با اجزای کاملاً مشخص و یکسان که ساده‌ترین نوع سوالات کنکور هستند.  پاسخگویی به آن‌ها تنها نیازمند قرار دادن و جایگذاری اعداد در فرمول هست.
• تیپ بعدی تست‌های کنکور، دارای فرمول‌های مشخص و بیش از یک مجهول هستند که برای حل آن‌ها ابتدا بایستی مجهول اصلی و سپس سایر مجهول‌ها را بیابید.
• تست‌های مفهومی که متناسب با مفهوم سؤال باید بهترین راه‌حل و فرمول را تشخصی داد. این تیپ ازجمله دشوارترین و چالش‌برانگیزترین تست‌های فیزیک هستند که حل کردن آن‌ها مستلزم درک عمیق و فهم مباحث است.• سؤالات تشریحی، تیپ بعدی تست‌های فیزیک هستند که به فرمول، جایگذاری و محاسبات ریاضی نیاز نداشته و پاسخ دادن به آن‌ها نیز به تسلط کافی بر مفاهیم و محتوای کتاب نیاز دارد.

تعداد تست‌های لازم برای تسلط بر فیزیک

تعداد تست‌هایی که حل می‌کنیم نیز برای تسلط بر فیزیک بسیار حائز اهمیت بوده و به این وسیله می‌توانیم بفهمیم چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم و موفق شویم. البته بیش از آنکه تعداد را ملاک قرار دهیم بایستی به فهمیدن و درک تست توجه داشته باشیم. به همین دلیل در هنگام تست‌زنی سعی کنید تست‌ها را خوب بفهمید زیرا جواب صحیح شما به یک تست، به‌منزله یادگیری درست و تسلط بر مطلب بوده و نیازی به‌صرف وقت بیشتر برای فهمیدن آن ندارید. البته علاوه بر سؤال‌ها، بهتر است به پاسخ تست‌ها نیز توجه داشته باشید چراکه این احتمال وجود دارد نکته خاصی در پاسخ سؤال وجود داشته باشد که از دید شما پنهان مانده و نیازمند درک و توجه بیشتری است. بااین‌وجود اگر اطلاع از تعداد تست برای شما مهم است می‌توانید به ازای هر مبحث از درس فیزیک، 50 تست حل کنید.

تمرین حداکثری

تمرین کردن را باید اصل اول مطالعه قرار داده و به این شکل، نکات مهم و متعددی که در گوشه و کنار این درس وجود دارد را شناسایی کرده و به ذهن بسپارید. تست‌های درس فیزیک منبع مناسبی برای تمرین و یادگیری نکات مهم این درس هستند که با یادداشت‌برداری و علامت زدن آن‌ها می‌توانید روی مباحث به تسلط رسید.

دوره و مرور منظم برای حضور ذهن بیشتر

اگر در این فکر هستید که چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم بر دوره و مرور این درس در فواصل زمانی معین، تمرکز کنید. مثلاً شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که درسی را به‌طور کامل خوانده‌اید اما در جلسه آزمون، آن‌ها را از یاد برده‌اید. علت این مسئله به عدم توجه به دوره کتاب و مرور نکات مهم آن مربوط می‌شود. لذا با مرور چندین‌باره دروس می‌توانید حضور ذهن خود را برای شرکت در کنکور افزایش دهید.

استفاده از تجربه رتبه برترها

استفاده از تجربه داوطلبان موفق و سایر دانش آموزان نیز در کسب درصد بالای فیزیک کنکور بسیار اثرگذار بوده و راهنمای خوبی به‌حساب می‌آید. درواقع رتبه برترهای کنکور سالیان قبل و آن‌هایی که دارای تراز بالایی در این درس هستند، می‌توانند الگوی خوبی برای برنامه‌ریزی و روش مطالعه شما باشند و راه‌حل مناسبی را برای هر موضوع یا مسئله‌ای ارائه دهند.

شرکت در آزمون‌های جامع و معتبر

یکی از راهکارهایی که به ما کمک می‌کند چگونه فیزیک را در کنکور 100 بزنیم و تراز بالایی را کسب کنیم، شرکت در آزمون‌های جامع و مشابه کنکور است. این کار به‌طور چشمگیری موجب کاهش استرس می‌شود، زیرا علاوه بر آشنایی با فضای کنکور و شرایط استرس‌زای آن، با انواع سؤالات و تیپ‌های مختلف تست فیزیک نیز مواجه و آشنا خواهیم شد. همچنین تجربه خوبی برای تمرین عدم پاسخ به سوالات شک دار در کنکور نیز میباشد. باید به اندازه کافی تمرین داشته باشیم تا بتوانیم تست های شک دار نزنیم.

مشاوره رایگان موسسه حرف آخر

برای کسب مشاوره رایگان موسسه حرف آخر و سفارش پکیج های رایگان حرف آخر میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *