مقالات

بازار کار رشته تجربی

بازار کار رشته تجربی سوال خیلی از داوطلبان است. در زمان انتخاب رشته دانشگاهی، داوطلبان باید توجه و دقت زیادی به خرج دهند؛ چرا که انتخاب رشته و ورود به دانشگاه بدون داشتن اطلاعات کافی از محیط کاری رشته مورد نظر می‌تواند بعدها پشیمانی بزرگی را برای شما به بار بیاورد. خیلی‌ها بدون داشتن اطلاعات کافی درمورد آینده شغلی هر رشته نسبت به انتخاب آن اقدام می‌کنند. پس از قرارگیری در شرایط کاری متوجه می‌شوند که علاقه‌ای به انجام این شغل ندارند یا فعالیت در این حرفه برای آن‌ها بسیار مشکل است و نمی‌توانند از تحصیلات خود استفاده کنند. در این مقاله ما با معرفی بازارهای کاری مختلف رشته تجربی به شما کمک می‌کنیم تا با دیدگاه روشن‌تری رشته تحصیلی خود را انتخاب کنید. و جزء آن افرادی نباشید که بعدها از انتخاب رشته خود پشیمان می‌شوند.

بازار کار رشته تجربی چگونه است؟

در گذشته رشته‌های گروه تجربی طرفداران زیادی نداشتند و بازار کاری رشته مهندسی نسبت به رشته تجربی بهتر بود؛ اما در سال‌های اخیر، بازار کاری رشته تجربی بسیار بهتر از سایر رشته‌ها بوده و تعداد زیادی از داوطلبان کنکور سراسری را داوطلبان رشته تجربی تشکیل می‌دهند. البته بازار کاری برای همه رشته‌های کاری تجربی یکسان نیست و بعضی از آن‌ها آینده شغلی بهتر و درآمد بیشتری دارند. در ادامه شما با پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی تجربی و وضعیت بازار کاری هر یک از آن‌ها آشنا خواهید شد.

بازار کار رشته پزشکی

برترین رتبه‌های کنکور سراسری افرادی هستند که به احتمال زیاد در رشته پزشکی تحصیل خواهند کرد. کار در رشته پزشکی هم درآمد بالایی دارد و هم جایگاه و شان اجتماعی شما را بالا می‌برد. البته با دریافت مدرک تخصص توسط شما، این شرایط بسیار بهتر خواهند شد. با توجه به شرایط عالی این شغل، رقابت بر سر قبولی پزشکی بسیار سخت است و زحمت زیادی نیاز دارد. البته تحصیل در این رشته هم نسبتا سخت و طولانی است. بنابراین اگر فکر می‌کنید توانایی کافی برای پا گذاشتن در این راه را ندارید، بهتر است از انتخاب این رشته صرف‌نظر کنید.

• بازار کار رشته داروسازی

داروسازی از دیگر رشته‌های تحصیلی دانشگاهی محبوب است که از طریق کنکور تجربی می‌توان به آن وارد شد. این رشته به ساخت داروهای مختلف و تاثیر آن‌ها بر قسمت‌های مختلف بدن مربوط است. نود درصد از افرادی که در رشته داروسازی تحصیل می‌کنند، می‌توانند اطمینان داشته باشند که به راحتی وارد بازار کار خواهند شد و درآمد زیادی به دست می‌آورند. با فارغ‌التحصیل شدن از این رشته، شما می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. برای مثال می‌توانید در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها یا داروخانه‌ها کار کنید. به علاوه شما می‌توانید شرکت داروسازی یا شرکت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی خود را راه اندازی کرده و درآمد زیادی به دست بیاورید.

بازار کار رشته تجربی

• بازار کار رشته دندان پزشکی

دندان پزشکی یک حرفه نسبتا مشکل است که ظریف کاری‌های زیادی نیاز دارد و شما درآمد زیادی را از طریق آن به دست خواهید آورد. شما با تحصیل در این رشته می‌توانید بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مربوط به دهان و دندان را شناسایی کنید و برای درمان آن‌ها اقدام نمایید. باز کردن یک مطب دندان پزشکی می‌تواند درآمد بالایی را برای شما به همراه داشته باشد و البته برای انجام این کار لازم است که شما هزینه زیادی را صرف کنید. البته بزرگی شهری که شما برای تاسیس مطب دندان پزشکی انتخاب می‌کنید در میزان درآمد شما تاثیرگذار خواهد بود. اگر هزینه لازم برای انجام این کار را در اختیار دارید و می‌توانید رتبه خوبی را برای ورود به دندان پزشکی کسب کنید، تحصیل در این رشته می‌تواند برای شما مناسب باشد.

• بازار کار رشته پرستاری

رشته پرستاری یکی از پر طرفدارترین رشته‌های گروه تجربی است. پرستاران در حوزه مراقبت از بیماران و ارتقای بهداشت و سلامت جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. درمان بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بدون وجود پرستارها ممکن نخواهد بود و از همین رو، شما می‌توانید مطمئن باشید که پس از اتمام تحصیلات خود در این رشته، بیکار نخواهید ماند. اما بهتر است بدانید که این شغل، شغل راحتی نبوده و نیازمند صبوری و تحمل بالایی است. چنان چه توانایی کار کردن در شرایط سخت و طاقت فرسا را دارید، می‌توانید این کار را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنید.

بازار کار گروه تجربی

بازار کار رشته تجربی

• بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی

علوم آزمایشگاهی یکی دیگر از رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی است که به بررسی نمونه خون و بافت‌های بدن می‌پردازد. پس از اتمام تحصیلات خود در رشته علوم آزمایشگاهی، شما می‌توانید در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های دولتی و آزمایشگاه‌های خصوصی مشغول به کار شوید. این رشته از رشته‌های خوب دانشگاهی گروه علوم تجربی محسوب می‌شود که متقاضیان زیادی برای دریافت بلیط تحصیل در آن با هم رقابت می‌کنند. با ورود به این حرفه، شما نقش مهمی را در تشخیص بیماری‌ها ایفا خواهید کرد.

• بازار کار رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی در سال‌های گذشته به علت مساعد نبودن بازار کاری طرفداران زیادی نداشت؛ اما این روزها خیلی از مردم از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند و برای نگهداری از حیوان خود به خدماتی که توسط دامپزشک‌ها ارائه می‌شود نیاز خواهند داشت. برای مثال واکسیناسیون این حیوانات باید توسط یک دامپزشک انجام شود. از همین رو، کلینیک‌های دامپزشکی در سراسر کشور رو به افزایش هستند. چنان چه به مراقبت از حیوانات علاقه دارید، تحصیل در رشته دامپزشکی می‌تواند برای شما مناسب باشد.

• بازار کار رشته‌های هوشبری و اتاق عمل

بیماران بیهوش و بیمارانی که در اتاق عمل هستند به مراقبت و پایش نیاز دارند تا جراح از پایدار بودن وضعیت آن‌ها مطمئن شود. به همین سبب افرادی که در این زمینه متخصص هستند باید در اتاق عمل حضور داشته باشند. البته کار با دستگاه‌های اتاق عمل و راه‌اندازی آن‌ها یکی دیگر از کارهایی است که این افراد باید انجام دهند. افرادی که در رشته‌هایی مانند هوشبری و اتاق عمل فعالیت می‌کنند، همان افرادی هستند که به عنوان دستیار در اتاق عمل مشغول به کار خواهند شد. شما پس از فارغ‌التحصیل شدن در این رشته‌ها می‌توانید در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی کار کنید. تنها با مهارت بیشتر و سطح سواد بالا، شما پس از اتمام تحصیلات خود می‌توانید کار مناسبی پیدا کنید.

• بازار کار رشته اعضای مصنوعی

اعضای مصنوعی، زیرشاخه رشته‌های توان‌بخشی است.  با تحصیل در آن می‌توان به معلولانی که مشکلات حرکتی دارند کمک کرد. محل کار فارغ‌التحصیلان این رشته در سازمان‌های بهزیستی، بیمارستان‌ها، حلال احمر و… است. البته با داشتن مهارت و سرمایه کافی در این رشته، می‌توان پس از اتمام دورا تحصیلی یک کلینیک خصوصی احداث کرد.

• بازار کار رشته بینایی سنجی

افرادی که در رشته بینایی سنجی تحصیل می‌کنند، می‌توانند بیماری‌های چشمی را تشخیص دهند یا گاهی اوقات آن‌ها را درمان کنند. به علاوه با تحصیل در رشته بینایی سنجی، شما می‌توانید کلینیک خود را تاسیس کنید.  همچنین به کار تعیین نمره چشم و تجویز عینک مشغول شوید. بینایی سنجی جزء رشته‌های پردرآمد و آینده‌دار رشته تجربی است که پس از فارغ‌التحصیلی از آن می‌توانید در بخش‌های خصوصی، بخش‌های دولتی یا بیمارستان‌ها مشغول به کار شوید و کسب درآمد کنید.

 

قبولی در آزمون سراسری مستلزم فراهم ساختن آیتم های مهمی میباشد. بدون ایجاد زمینه لازم برای این مهم، مسیر موفقیت بسیار سخت و دشوار خواهد شد. یکی از مهمترین های این امر روش صحیح مطالعه است. مطالعه صحیح راندمان را افزایش و باعث مدیریت زمان طلایی کنکور خواهد شد.

• بازار کار رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از زیر شاخه‌های توان‌بخشی است. کار فیزیوتراپ را می‌توان کمک به افرادی دانست که دچار آسیب‌های فیزیکی و حرکتی شده‌اند. درمان فیزیوتراپ‌ها با استفاده از عوامل مختلفی از جمله سرما، گرما، الکتریسیته، نور، حرکات ورزشی و… انجام می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها مشغول به کار‌ شوند. البته برای این افراد امکان تاسیس مطب‌های خصوصی وجود دارد که شرط لازم برای آن داشتن ۳ سال سابقه کار در شهرستان و ۶ سال سابقه کاری در مراکز استان‌ها است.

• بازار کار رشته مامایی

شغل مامایی یکی از زیرشاخه‌های دانشگاهی رشته علوم تجربی است که تنها خانم‌ها حق تحصیل در آن را دارند. شغل فارغ‌التحصیلان این رشته به بهداشت زنان، مراقبت‌های قبل و بعد از بارداری، زایمان، بیماری‌های زنان، بهداشت مادر و نوزاد، تغذیه نوزاد و… می‌پردازد. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، می‌توانند در بیمارستان‌ها، مطب‌های پزشک خانواده، کلینیک‌های شخصی، درمانگاه‌ها و… کار کنند یا به عنوان یک مربی بهداشت فعالیت کنند.

• بازار کار رشته فوریت‌های پزشکی

فارغ‌التحصیلان اورژانس و فوریت‌های پزشکی از افرادی هستند که جامعه پزشکی همیشه به خدمات آن‌ها نیاز خواهد داشت و آن‌ها می‌توانند همیشه در اماکنی از جمله بیمارستان‌ها یا اورژانس‌ها کار کنند. البته کار کردن در آمبولانس‌های دولتی و خصوصی یکی دیگر از مشاغلی است که این افراد می‌توانند روی آن حساب کنند؛ اما برای انجام این کار الزاماتی از جمله داشتن گواهینامه رانندگی وجود دارد.

• بازار کار رشته رادیولوژی

رادیولوژی یکی از کم حاشیه‌ترین رشته‌های علوم تجربی است که طرفداران خود را دارد. پس از فارغ‌التحصیل شدن در این رشته، امکان کار کردن در کلینیک‌های رادیولوژی برای شما وجود دارد. می‌توان گفت که فارغ‌التحصیلان این رشته ارتباط مستقیمی با بیماران ندارند. بیشتر با دستگاه‌های مختلف کار می‌کنند. این افراد باید با همکاری یک پزشک کار کنند. البته تحصیلات، تجربه و سابقه کاری بیشتر می‌تواند درآمد بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

بازار کار رشته شنوایی سنجی

کار تشخیص اختلالات شنوایی برعهده افرادی است که در رشته شنوایی سنجی تحصیل کرده‌اند. این رشته، نسبت به دیگر زیر شاخه‌های رشته تجربی، رونق کمتری دارد؛ اما در سال‌های اخیر این رشته تحصیلی بیشتر شناخته شده است و درباره آینده کاری آن امیدواری‌هایی وجود دارد.

• بازار کار رشته روانشناسی

روانشناسی را می‌توان عام مطالعه رفتارهای انسان دانست. فارغ‌التحصیلان این رشته با بررسی ابعاد شخصیتی و وضعیت روحی مددجویان خود می‌توانند در حل مشکلات مختلف به آن‌ها کمک کنند. زیر شاخه‌های این رشته بسیار گسترده بوده و رشته‌هایی مانند روانشناسی بالینی، کودکان استثنایی، عمومی و… را در بر می‌گیرد. این روزها افراد بیشتری از کاربردهای این علم و اهمیت آن در زندگی آشنا شده‌اند و همین مسئله موجب می‌شود که بازار کاری این رشته رونق بیشتری پیدا کند. محل‌های کار روانشناسان می‌تواند در نیروی انتظامی، زندان‌ها، مدرسه‌ها، خانه‌های سالمندان، بهزیستی‌ها، مهدکودک‌ها، مراکز مشاوره‌ای دولتی و خصوصی و… باشد.

• بازار کار رشته تغذیه

امروزه مردم توجه بیشتری به رژیم غذایی خود دارند. که تمایل زیادی برای کمک گرفتن از یک فرد متخصص در این زمینه دارند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در کلینیک‌های رژیم درمانی، مطب‌های پزشکی، بیمارستان‌ها، کارخانه‌های تولید مواد غذایی و… کار کنند.

• بازار کار رشته بیوتکنولوژی

بیوتکنولوژی از جمله جدیدترین رشته‌های علوم پزشکی است. کار آن استفاده از پیشرفت‌های علوم زیستی در صنعت است. این رشته درحال گسترش امکان پیشرفت زیادی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کند. حوزه کاری آن بیشتر در مراکز صنعتی، تحقیقاتی و پژوهشی است.

خلاصه مقاله و نتیجه گیری 

در این مقاله در رابطه با بازار کاری و آینده رشته‌های مختلف علوم تجربی با شما صحبت کردیم. امیدواریم پیش از انتخاب رشته تحصیلی خود به خوبی درباره آن تحقیق کنید تا از امکان موفقیت خود در آن رشته و تطابق محیط شغلی آن با روحیات و توانایی‌های خود مطمئن شوید.

ارتباط با موسسه آموزشی حرف آخر

برای خرید و سفارش پکیج های حرف آخر و کسب مشاوره رایگان میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *