پاسخنامه سفید یا سیاه – اگر کنکور را سفید بدهیم چه می شود؟

سرجلسه کنکور

پاسخنامه سفید یا سیاه کدام بهتر است؟ اگر کنکور را سفید بدهیم چه می شود؟ اگر برگه کنکور را سفید بدهیم رتبه میاریم؟ سفید گذاشتن پاسخنامه کنکور و سوالات زیادی از این قبیل، دغدغه گروهی از داوطلبان موقع نزدیک شدن به تاریخ برگزاری آزمون سراسری است. این نگرش بیشتر از سوی دانش آموزانی مطرح میشود که متاسفانه به دلایلی نتوانسته اند خود را برای کنکور آماده کنند. 

یا گروه دوم از کنکوری ها این بحث را مطرح میکنند که به همه تست ها پاسخ داده شود و کلا پاسخنامه سیاه باشد به این شکل شانس بیشتری برای کسب رتبه وجود دارد. در ادامه این مقاله به بررسی این دو موضوع خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که آیا همچین ادعاهای درست است یا نه

در سالهای اخیر تب و تاب کنکور به شدت افزایش پیدا کرده است. در گروه تجربی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، دارو سازی و پیرا پزشکی، دررشته ریاضی مهندسی ای تی، عمران، برق و مکانیک و در گروه انسانی نیز فقط دانشگاه فرهنگیان در بورس داوطلبان قرار دارد. اشباع شدن خیلی از رشته های دانشگاهی، داوطلبان را به سمت برخی رشته ها سوق داده و میزان رقابت را به شدت افزایش داده است.

به همین دلیل طبیعی است که داوطلبان برای قبولی وکسب رتبه، تمامی فرضیات کنکور را در نظر میگیرند و سوالاتی که پیش تر مطرح شد نیز در همین راستا است. اما تست های آزمون سراسری بسیار هوشمندانه طراحی میشود و موفق شدن هر سناریو را به جزء مطالعه و کسب آمادگی لغو میکند.

 

پاسخنامه سفید یا سیاه

کسب رتبه برتر و قبولی در رشته های تاپ هر گروه آزمایشی حداقل نیازمند تراز 5 هزار برای پیرا پزشکی ها و 7 هزار برای سایر رشته های برتر است. دانشگاه فرهنگیان نیز نیازمند حداقل تراز 6500 است. این تراز از پاسخ صحیح به تست ها و کسب درصد بالا حاصل میشود. سفید گذاشتن پاسخنامه کنکور به هیچ عنوان به شما در کسب رتبه کمک نمی کند. در خوشبینانه حالت حداقل رتبه 200 هزار به بالا را کسب خواهید کرد. به هیمن دلیل برای همیشه دور این سناریو را خط بکشید و با فرضیات و شایعات آینده تحصیلی خود را تباه نکنید.

پاسخ دادن به همه تست ها نیز کاملا اشتباه است. ابته منظور ما آن دسته از داوطلبان است که بدون آمادگی و مطالعه سر جلسه کنکور حاضر شده اند و بدون هیچ گونه پیش فرض مطالعاتی تمامی تست ها را پاسخ می دهند. سه تست غلط، علاوه بر دریافت امتیاز منفی، باعث پاک شدن یک تست صحیح خواهد شد. در صورتی که شانس شما برای هر تست یک چهارم است احتمالی بسیار ضعیفی وجود دارد که بتوانید با این روند درصد بالای کسب کنید.

تجربه برخی از داوطلبان به خوبی نشان میدهد که این سنایور نیز در آزمون سراسری به شدت با کسب درصد منفی مواجه است و شانس کسب رتبه ضعیف است. 

در مواجه به سوالات کنکوری سراسری با سه تیپ سوال مواجه خواهید شد. این سه تیپ تست نتیجه آزمون سراسری را مشخص خواهد و داوطلبانی که با دست پر و آمادگی کامل سرجلسه حاضر شده اند موفق خواهند شد که رتبه برتر را کسب کنند. 

تیپ نخست، سوالات ساده است. داوطلبان میتواند به سادگی پاسخ این قبیل تست ها را سریع پیدا کند حتی اگر مطالعه بسیار اندکی داشته باشد. در این مرحله رقابت معنی خاصی ندارد. چون اکثر داوطلبان میتوانند پاسخ تست را پیدا کنند.

تیپ دوم؛ تست های سطح متوسط میباشد و شانس داوطلب به 50 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. اما این تیپ از تست ها میتواند نتیجه عکس نیز داشته باشد و داوطلب گزینه غلط و مخالف را انتخاب کند. داشتن آمادگی لازم برای پاسخدهی کاملاالزامی است و تست های متوسط میتواند کمک کند در صورت آمادگی نسبی رتبه و رشته متوسط و قابل قبولی را کسب کنید. 

تیپ سوم تست های آزمون سراسری نتیجه نهایی یعنی برتر شدن را مشخص خواهد. 90 درصد داوطلبان تا مرز کسب رتبه پیش خواهن رفت و فقط 10 درصد از کنکوری ها هستند که با پاسخ دادن به تست های سخت میتوانند جایگاه  و موقعیت خود را مشخص و حفظ کنند. پاسخدهی به تست های سخت فقط از عهده داوطلبانی بر خواهد آمد که با آمادگی کامل در جلسه کنکور حاضر شوند.

تعداد این سه تیپ تست در آزمون سراسری متفاوت است. نسبت یک سوم برای آنها کاملا منتفی است. در سالهای اخیر تعداد تست های سخت و چالشی به نسبت دو تیپ دیگر بیشتر بوده است. بنابراین برای کسب درصد بالا و رتبه برتر باید با آمادگی مناسبی سر جلسه آزمون سراسری حاضر شوید.

 

پاسخنامه سفید یا سیاه

الزمات کسب درصد بالا در کنکور

وقتی پای رقابت برای رسیدن به هدفتان وسط باشد باید دور شانس و احتمال را خط کشید و منطقی و حساب شده برای کنکور پیش رفت. به طور مثال هر ساله در گروه آزمایشی تجربی بالغ بر 600 هزار نفر به رقابت خواهند پرداخت. با مطرح کردن سنایورهای که پیش تر به آن اشاره کردیم از قبیل  اگر کنکور را سفید بدهیم چه می شود نمیتوانید نتیجه مطلوب از رقابت شدید آزمون سراسری کسب کرد. برای کسب درصد بالا باید الزمات آن را شناخت و اجرا کرد.

 

انتخاب منبع مناسب

زمان طلایی و انرژی خود را صرف هر منبعی نکنید. بررسی ساده آزمون های سالهای اخیر نشان میدهد که تست های هر درس به شدت مفهومی و ترکیبی طراحی میشود. متاسفانه بالغ بر 98 درصد انتشارات، موسسات و کلاسهای خصوصی کنکور در کشور، پیرو نظام سنتی آموزش رسمی هستند. یعنی داوطلبان و دانش آموزان برای یادگیری هنوز متکی بر حفظ کردن مطالب درسی هستند و این موضع آفت اصلی آزمون سراسری محسوب میشود.

بنابراین سعی کنید آگاهانه و بدون تعصب منبع آموزشی و یادگیری خودتان را انتخاب کنید. در این زمینه برای آشنایی بیشتر با موسسه حرف آخر میتوان هدیه های رایگان حرف را دریافت کرد و با روش های مفهومی مدرسان این مجموعه بیشتر آشنا شد.

 

برنامه ریزی

بدون برنامه ریزی برای کنکور نمی توانید بیش از 1 الی 2  هفته پیش رفت. برنامه ریزی مدون و حرفه ای کمک میکند تا بتوانید زمان طلایی خود را مدیریت کنید و از سوی دیگر با اولویت بندی دروس مهم، به سادگی مشکلات آموزشی خود را رفع کنید. لازم به ذکر است که تدوین برنامه ریزی نیازمند یکسری فاکتورهاست که به صورت اختصار به آن اشاره خواهیم کرد.

  • اختصاص زمان
  • اولویت بندی دروس
  • استفاده از منبع مناسب
  • تعهد به اجرای برنامه ریزی

 

تلاش و پشتکار

یکی از آفت های بزگ کنکوری ها که باعث عدم موفقیت آنها میشود عدم تلاش و پشتکار است. گروه بزرگی از داوطلبان با هیجان و اشتیاق زیاد کنکور را شروع میکنند اما بعد از گذشت زمانی کوتاهی با توقف های مکرر باعث ایجاد مانع پیشرفت تحصیلی خود میشوند. کسب رتبه برتر نیازمند تلاش و پشتکار مستمر و پایدار است. باید تمام فاکتورهای لازم برای موفقیت را جمع آوری و با تلاش زیاد نتیجه مناسب ازآنها برداشت کرد.

 

پاسخ به برخی سوالات داوطلبان

 

آیا به همه تست های کنکور باید پاسخ داد؟

برای قبولی و کسب رتبه، بسته به خواسته و توقع شما، لازم نیست به همه تست ها پاسخ دهید. زدن تست های که از پاسخگویی به آن اطمینان و یقین کامل دارید برای کسب رتبه به شما کمک خواهد کرد. بنابراین کنجکاوی و وسواس خود را کنترل کنید و فقط و فقط به تست های که پاسخ آن را میدانید پاسخ دهید.

اگر کنکور را سفید بدهیم چه می شود

پیش تر در همین مقاله به آن اشاره کردیم، تحویل دادن پاسخنامه سفید فاقد تراز است و حداقل رتبه اکتسابی در چنین شرایطی 200 هزار خواهد بود. 

 

مشاوره رایگان موسسه حرف آخر

برای کسب مشاوره رایگان از دپارتمان رتبه برتر حرف آخر میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.

 سفارش محصولات حرف آخر

مشاوره تحصیلی و کنکوری

برنامه ریزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *