تاثیر معدل در کنکور – معدل در رتبه شما چه تاثیر دارد

تاثیر معدل در کنکور

از سال 84 به بعد که زمزمه هایی در مورد حذف کنکور گفته شد در مورد تاثیر معدل در کنکور هم بحث هایی مطرح شد و از آن زمان سوالهای برای داوطلبان کنکور مطرح شد. از قبیل اینکه معدل چه میزان تاثیر دارد, نحوه تاثیر گذاری معدل, افرادی که معدل پایین دارند تکلیفشان چه میشود؟ کسی که رشته تحصیلی اش با آزمون کنکور یکی نباشد چه طور معدلش تاثیر گذار هست ؟ و…. در این مقاله به جواب این سوالات اشاره میشود.

 

تاثیر معدل در کنکور

تا قبل از سال 84 ملاک نمره دهی همان رتبه کسب شده در کنکور بوده ولی بعد از آن در جهت حذف کنکور, معدل تاثیر گذار بر رتبه فرد بود به این صورت که معدل دیپلم نظام قدیم سال 84 تا 97 تاثیر مثبت 25 %  و معدل پیش دانشگاهی کسانی که چند درس امتحان نهایی داشته اند 5% بازهم تاثیر مثبت در رتبه فرد دارد. معدل برای بچه های نظام جدید هم  به همین میزان تاثیر گذار هست و اگر امتحان سال یازدهم به صورت نهایی برگزار نشده باشد معدل سال دوازدهم به میزان 30% تاثیر مثبت خواهد داشت اگر سال یازدهم امتحانات نهایی برگزار شده باشد هر دو معدل در رتبه فرد موثر است.

 

تاثیر قطعی معدل

در سال 94 طرحی تصویب شد بر این مبنا که معدل تاثیر قطعی بر رتبه داشته باشد این طرح باعث میشد افرادی که معدل 20 داشتند رتبه بسیار خوبی کسب کنند و افرادی معدل متوسط و حتی خوب و نزدیک به 20 هم میداشتند رتبه شان کمتر شود از این رو برای سال 95 همان تاثیر مثبت جایگزین شد و نگرانی افرادی که معدل پایین تری داشتند رفع شد. تفاوت تاثیر مثبت و قطعی در این است که در تاثیر قطعی اگر نمره نهایی یک درسی باعث کاهش تراز همان درس در کنکور بشود قطعا اثرمیدادند اما در تاثیر مثبت تنها زمانی که معدل فرد باعث افزایش تراز باشد موثر واقع می شود و در غیر اینصورت هیچ اثر منفی از معدل نداریم و به نفع همه بچه هاست چه کسانی که معدل بالایی دارند چه کسانی که معدل پایینی دارند.

تاثیر معدل در رتبه

پس بچه های نظام جدید دقت داشته باشند که تاثیر 30 درصدی در تراز و رتبه کنکور شما واقعا تاثیر کمی نیست هرچه قدر معدل شما بالا باشد رتبه کل شما را بهتر خواهد کرد و همچنین این درصد در چند سال اخیر روند افزایشی داشته اگر در حال تحصیل هستید امتحانات نهایی تان را جدی بگیرید و سعی کنید که  معدل بالایی داشته باشید.

 

تاثیر معدل در کنکور

تاثیر معدل در جابجای گروه آزمایشی

بعضی دوستان سوالی که دارند این است که اگر فردی رشته تحصیلی اش با رشته ای که میخواهد کنکور دهد یکی نباشد معدل اثر گذار است و اگر است چطور و به چه شیوه ؟ بله تاثیر گذار است برای مثال اگر فرد رشته انسانی هست میخواهد کنکور تجربی شرکت کند نمرات نهایی دروس مشترک بین دو رشته که همان دروس عمومی هست در تراز کنکوری او تاثیر گذار هست ولی برای افرادی که از رشته های فنی میخواهند رشته های نظری کنکور دهند معدل آنها هیچ تاثیر در رتبه کنکور آنها نخواهد داشت.

نحوه تاثیر گذاری معدل

نحوه تاثیر گذاری معدل به این صورت است که تراز درس مورد نظر برای مثال درس ادبیات برای سال سوم 6500است برای پیش دانشگاهی 5000 است و برای آزمون کنکور 6000 میباشد نحوه محاسبه آن به این صورت است که نمره سال سوم چون تاثیر مثبت دارد حساب میشود ولی نمره پیش دانشگاهی چون باعث کاهش تراز کل میشود محاسبه نمیشود و در کل به صورت زیر محاسبه می شود.

75% ×6000+ 25% × 6500=6125 پس تراز کل درس ادبیات در کنکور افزایش پیدا کرد.

این محاسبه برای همه درس ها انجام میشود و درنهایت  تراز کل هم افزایش دارد و تاثیر مثبتی بر رتبه کنکور ما خواهد داشت.

ارتباط با ما

برای کسب مشاوره و سفارش پکیج های کنکوری حرف آخر از سایت مرکزی میتوانید با شماره های 09120085450 و 09106620394 تماس حاصل فرماید.

مشاوره کنکوری

سفارش پکیج های کنکوری

برنامه ریزی

پشتیبانی

 

پکیج ویژه دوران طلایی کنکور

سوالات احتمالی کنکور حرف آخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *