سهمیه های آزمون سراسری – سهمیه های کنکور – بهترین سهمیه کنکور

سهمیه های آزمون سراسری

معرفی سهمیه های آزمون سراسری و تاثیر آنها در انتخاب رشته، از جمله موضوعاتی است که همه داوطلبان می بایست با آن آشنایی داشته باشند. چون ضمن اطلاع از رشته های برخی سهمیه های خاص، می تواند شانس قبولی داوطلب را نیز در رشته مورد نظر افزایش دهد. پیش از بررسی انواع سهمیه های کنکور و معرفی آنها، بد نیست بدانید که به طور کلی هدف از دسته بندی داوطلبان بر اساس سهمیه های گوناگون، ایجاد یک نگاه برابر برای افراد و داوطلبانی است که در شرایط مختلف اقدام به شرکت در این آزمون نموده اند. به همین منظور و با توجه به عدم آشنایی اکثریت داوطلبان با سهمیه های کنکور، سعی داریم در این مقاله به معرفی سهمیه های آزمون سراسری بپردازیم.

 

سهمیه های آزمون سراسری

سهمیه مناطق در آزمون سراسری

یکی از سهمیه های موثر در آزمون سراسری، سهمیه مناطق است. که در سه دسته بندی منطقه یک، دو و سه مشخص شده اند. منطقه یک مختص شهرهای بزرگی مانند تهران، خراسان، شیراز و… می باشد. مراکز استان هایی مانند البرز، قزوین، همدان، زنجان و… نیز در سهمیه منطقه دو واقع شده اند.  منطقه ۳ نیز مناطق محروم و با امکانات پایین را در برمیگیرد. ملاک معرفی سهمیه های آزمون سراسری براساس منطقه به این صورت است که مناطق، ناحیه و یا بخش هایی محل گذراندن ۳ سال آخر دبیرستان داوطلب است. سه سال آخر تحصیلی تعیین کننده سهمیه منطقه خواهد بود. داوطلبانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند نیز در سهمیه مناطق 3 قرار می گیرند.

 

سهمیه  رزمندگان در کنکور سراسری

این سهمیه تنها برای افرادی قابل استفاده است که به عنوان رزمنده شناخته می شوند. و به هیچ یک از اطرافیان آن فرد نیز تعلق نخواهد داشت.  اگر پدر شما رزمنده بوده و قصد ادامه تحصیل را داشته باشد می تواند از این سهیمه استفاده کند. در معرفی سهمیه های آزمون سراسری و برای برخورداری از سهمیه رزمندگان شرایطی در نظر گرفته شده که عبارتند از:

۱- حضور متوالی فرد بین ۶ یا ۹ ماه در جبهه
۲- دریافت کد 12 رقمی از بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی در موقع ثبت نام کنکور.
۳- در صورت عدم تائید سهمیه رزمندگان و مناطق جنگی، سهمیه مناطق برای او اعمال می شود.

 

سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری

سهمیه ایثارگران برای جانبازان با هر درصدی، همسر و فرزندان جانبازان بیش از 25 درصد جانبازی، آزادگان و همسر و فرزندان آنها و همچنين همسر و فرزندان شهدا اعمال می شود. البته از کنکور ۹۶، جانبازان زیر ۲۵ درصد به همراه همسر و فرزندان آن ها و همچنین همسر و فرزندان رزمندگانی که دارای سابقه حضور داوطلبانه به مدت 6 ماه در جبهه می باشند از مشمولان این سهمیه به حساب می آیند. در معرفی سهمیه های آزمون سراسری برای ایثارگران و شرایط استفاده از آن باید گفت؛ در صورت قبولی داوطلب در یکی از رشته های روزانه و انصراف از آن، امکان استفاده مجدد از این سهمیه برای رشته های روزانه را نخواهد داشت. اما برای رشته های شبانه تنها یکبار دیگر به داوطلب فرصت داده می شود که از سهمیه خود استفاده کند.

 

سهمیه آزادگان و خانواده شهدا

معرفی سهمیه های آزمون سراسری برای خانواده های شهدا به این صورت است که تنها افراد خانواده شهید که شامل پدر، مادر، خواهر و برادر شهید هستند، امکان استفاده و انتخاب این سهمیه را در آزمون سراسری دارند. در بخش قبل اشاره شد که همسر و فرزندان خانواده های شهدا در دسته بندی سهمیه ایثارگران قرار دارند. خانواده شهدا  شامل همسر و فرزندان شهدا هستند. در سهمیه ایثارگران و سایر نزدیکان شهید در سهمیه خانواده شهدا قرار دارند. بنابراین  هنگام انتخاب و استفاده از سهیمه های کنکور سراسری  دقت داشته باشید تا دچار اشتباه و خطا نشوید.

 

سهمیه های بهیاری در آزمون سراسری

همانگونه که میدانید بهیار کسی است که در یکی از مراکز دولتی یا غیردولتی مشغول به خدمت بوده. و حداقل دارای ۳ سال سابقه کار باشد. این فرد می بایست دارای دیپلم بهیاری باشد. همچنین داشتن سابقه خدمت به مدت سه سال در استان محل خدمت نیز الزامی است. به این ترتیب در معرفی سهمیه های آزمون سراسری برای بهیاران سهمیه ای در نظر گرفته شده که طبق آن ۵ درصد از ظرفیت رشته پرستاری در دانشگاه ها به این افراد اختصاص داده می شود. در واقع این سهمیه تنها برای بهیارانی است که قصد تحصیل در رشته پرستاری را دارند. و می توانند در هنگام انتخاب رشته از این سهمیه استفاده کنند.

 

 

ارتباط با ما

دانش آموزان و داوطلبان کنکوری برای کسب مشاوره رایگان، سفارش پکیج های آموزشی حرف آخر و ثبت نام در طرح نخبگلن میتوانند با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *