شرایط فیزیکی مطالعه

شرایط فیزیکی مطالعه یکی از آیتم های مهم موفقیت در کنکور است. برای اینکه برنامه ریزی درسی شما عملی شود (یعنی بتوانید به برنامه ای که ریخته اید عمل کنید ) حتما باید در محیطی مناسب مطالعه را شروع کنید. هر چقدر برنامه ریزی شما خوب باشد ولی محیط مطالعه مناسب نباشد برنامه ریزی عملی نخواهد شد. عناصر تشکیل دهنده یک محیط مناسب برای مطالعه ،برای همه یکسان نیست. فرد بایستی مطابق با شرایط زندگی و امکانات و هدفی که از مطالعه دارد، عوامل ایجاد محیط سالم مطالعه را برای خود یافته و آن ها را ایجاد کند. هر چند بطور کلی می توان چند عامل اساسی مشترک را نام برد که می توانند در بیشتر موارد ما را در ایجاد یک محیط سالم آموزشی و مطالعه کمک کنند.

 

شرایط فیزیکی مطالعه

استفاده از رنگ های روشن

اولین شرایط فیزیکی مطالعه  استفاده از رنگ های ساده و روشن برای دیوار ها است. زیرا رنگ های تند در دراز مدت اثرات منفی بر جای می گذارند. هنگام مطالعه از ترکیب نور های سفید و زرد استفاده کنید. از به کار گیری نور های قرمز یا آبی در اتاق مطالعه بپرهیزید. بایستی محیط مطالعه از آنچه باعث حواس پرتی شخص می گردد عاری باشد این عوامل بسته به هر محیط می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی اسپیکر و تلوزیون، کامپیوتر و به خصوص تلفن همراه که باعث وسوسه شخص مطالعه گر می گردد از اتاق مطالعه خود خارج کنید. اگر بعضی از خلاصه ی درس های خود را به دیوار نصب می نمائید هر ماه نسبت به جمع آوری و تعویض آن ها اقدام کرده و از ازدحام بیش از حد روی دیوار جلوگیری کنید.

استفاده از محیط های مناسب

در محیط مطالعه بایستی هوای آزاد جریان داشته باشد تا اکسیژن کافی برای داوطلب وجود داشته باشد. گرما یا سرمای بیش از حد مضر است. بهتر است دمای اتاق در زمستان 27-28 سانتی گراد و در تابستان 23-25 درجه باشد

استفاده از میز و صندلی مناسب

صندلی مطالعه خود را با ارتفاع میز تنظیم کنید و از صندلی هایی استفاده کنید که کمتر باعث خستگی فیزیکی و جسمی شما می شود. فاصله چشم تا متنی که خوانده یا نوشته می شود باید حدودا 30 سانتی متر باشد. یکی از دلایل اصلی استرس، بی نظمی و ازدحام کتاب ها و جزوات شما در قفسه ها است. ضمن آن که معمولا این بی نظمی باعث می شود برای یافتن کتاب یا جزوه خاصی وقت زیادی را تلف کنید و دچار استرس شوید.

هوای جریان داشته باشد

پنجره ها را با پرده ضخیم نپوشانید زیرا استفاده از نور طبیعی در طول روز مفید است و از خستگی چشم ها می کاهد. این اندیشه که آدامس جویدن، گوش دادن به موسیقی سبک می تواند باعث ایجاد تمرکز حواس شود، کاملا رد است چون موسیقی در انواع مختلف آن تمرکز شنوایی و یا سایر احساس ها را به خود جلب می کند. دقت کنید که موسیقی تند باعث خستگی و موسیقی سبک هم حداکثر باعث استراحت می شود که هر دو این وضعیت ها با شرایط مطالعه متفاوت است.

کتابخانه فراموش نشود

اگر اتاق شخصی ندارید از محیط های شلوغ برای مطالعه استفاده نکنید و به کتابخانه بروید، سعی کنید یک صندلی مشخصی برای خودتان داشته باشید و هر دفعه جای خودتان را عوض نکنید. اگر در یک مکان فقط درس یخوانید و فعالیت دیگری انجام ندهید پس از مدتی نسبت به آن مکان شرطی خواهید شد، یعنی در آن مکان بهتر درس خواهید خواند و تمرکزتان از بین نخواهد رفت پس در مکان مطالعه تان، نه چیزی بخورید و نه برنامه  ریرزی کنید، نه به کنکور و نه به آینده تان فکر کنید و نه به هیچ چیز دیگر فقط و فقط مطالعه. این نوع نظم، ذهن را نیز مرتب می کند. (شرطی شدن کلاسیک)

مشاوره و ارتباط با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر

دانش آموزان و داوطلبان کنکوری میتوانند برای مشاوره رایگان و تهیه محصولات کنکوری حرف آخر از دفتر مرکزی این انتشارات با شماره 09106620394 تماس حاصل فرماید.

  • مشاوره کنکوری
  • مشاوره انگیزشی
  • ارتباط با مشاورین رتبه برتر 
  • تهیه محصولات کنکوری حرف آخر
  • پشتیبانی

شرایط فیزیکی مطالعه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *