کنکور سراسری رشته ریاضی

مقاله امروز را به علاقه مندان به کنکور سراسری رشته ریاضی اختصاص داده ایم. گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، یکی از  5گروه آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است که داوطلبان علاقه مند به رشته های مهندسی و علوم پایه عمدتاً جذب کنکور سراسری رشته ریاضی و فنی می‌شوند. در دهۀ هشتاد، بیشترین داوطلبان کنکور سراسری، متقاضی شرکت در این کنکور ریاضی بودند اما با توجه به وضعیت بازار کار  رشته های مهندسی و علاقله مندی روزافزون به شرکت در کنکور تجربی، سال به سال تعداد داوطلبان کنکور ریاضی، کم و کمتر شده است.

 

کنکور سراسری رشته ریاضی

در کنکور سراسری رشته ریاضی، درس ریاضی به عنوان مهمترین و اساسی ترین ماده امتحانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. درس ریاضی شامل 3 بخش می‌شود: حسابان و ریاضیات پایه( در نظام قدیم، ریاضی 2 و حسابان  و حساب و دیفرانسیل انتگرال و در نظام جدید، ریاضی 10، حسابان 1 و 2) و هندسه(  در نظام قدیم، هندسه 1 و 2 و هندسه تحلیلی  و در نظام جدید، هندسه 10 و 11 و 12) و جبر و احتمال( در نظام قدیم، جبر و احتمال و ریاضیات گسسته و در نظام جدید، آمار و احتمال 1 و 2)، دروس تخصصی دیگر  کنکور ریاضی، فیزیک و شیمی هستند، درس شیمی در هر دو کنکور تجربی و ریاضی مشترک بوده ولی در درس فیزیک، داوطلبان کنکور سراسری رشته ریاضی، سرفصلهای بیشتری را باید مطالعه کنند، مانند ترمودینامیک، فیزیک اتمی و …).

 

تعداد سوالات کنکور سراسری رشته ریاضی

 تعداد سوالات درس ریاضی، 55 سوال و مدت زمان پاسخگویی به این سوالات 85 دقیقه، تعداد سوالات درس فیزیک، 45 سوال و مدت پاسخگویی به این سوالات 55 دقیقه و تعداد سوالات درس شیمی، 35 سوال و مدت پاسخگویی به این سوالات 35 دقیقه می‌باشد. سوالات دفترچه عمومی رشته های ریاضی و تجربی به طور کامل یکسان بوده و درس های فارسی( ضریب 3، 25 سوال  در زمان 18 دقیقه)، عربی( با ضریب 2، 25 سوال در زمان 20 دقیقه)، دین و زندگی( با ضریب 3 ، 25 سوال، 17 دقیقه) و زبان انگلیسی( ضریب 2، 25 سوال، 20 دقیقه) را شامل می‌شود.

 

زیر گروه های کنکور ریاضی

کنکور سراسری رشته ریاضی، شامل سه زیر گروه است که ضریب هر یک از این زیرگروه های متفاوت می‌باشد.

 

   زیر گروه 1 رشته ریاضی

  بیشتر  رشته های مهندسی( به جز رشته های مهندسی شیمی و نفت) و رشته های علوم پایه  را شامل می‌شود، ضریب درس ریاضی 4، فیزیک با ضریب 3 و شیمی با ضریب 2 می‌باشد.

 

زیر گروه 2 رشته ریاضی

 که رشته های مهندسی شیمی، مهندسی نفت ، پلیمر، معدن و پتروشیمی را شامل می‌شود، ضریب درس شیمی نیز مشابه درس فیزیک با ضریب 3 است.

 

 زیر گروه 3  رشته ریاضی

که شامل رشته های کاردانی هست، ضریب درس ریاضی 3، فیزیک با ضریب 2 و شیمی با ضریب 3 برابر است.

تعداد داوطلبان کنکور سراسری رشته ریاضی

تعداد دوطلبان کنکور ریاضی در سال های اخیر به این صورت بوده است که در کنکور 95، 162 هزار و 879 نفر، در کنکور 96، 148 هزار و 429 نفر و در کنکور 97، 144 هزار  و 437 نفر در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند.

 

نگرانی های رشته ریاضی

همانطوری که مشاهده می‌شود، سال به سال از تعداد داوطلبان کنکور ریاضی کاسته می‌شود که می تواند به دلایل مختلفی برای این موضوع اشاره کرد، از جمله، نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان این رشته. با این وجود، فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های برتر ایران، معمولاً برای ادامۀ تحصیل به دانشگاه های خارج از کشور می‎‌روند تا با موقعیت های شغلی بهترروبرو شوند. همچنین توجه کم به رشته های علوم پایه، این رشته ها را با خطر بسیار جدی روبرو کرده است به طوری که وزارت علوم ، نگرانی خود را از کاهش وحشتناک علاقه دانش آموزان به  رشته های علوم پایه را بارها  اعلام کرده و خواستار تدبیری کارساز جهت رفع این معضل شده است.

 

مشاوره و ارتباط با دپارتمان رتبه برتر حرف آخر

دانش آموزان و داوطلبان رشته ریاضی برای مشاوره و ارتباط با موسسه حرف آخر می توانند با شماره 09106620394 تماس حاصل فرمایند.

  • مشاوره کنکوری
  • مشاوره تحصیلی
  • ارتباط با مشاورین ارشد
  • تهیه محصولات کنکوری حرف آخر
  • برنامه ریزی
  • پشتیبانی

کنکور سراسری رشته ریاضی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *