مقایسه بازار کار رشته تجربی و ریاضی

برای خیلی از خانواده ها و دانش آموزان مقایسه بازار کار رشته تجربی و ریاضی به یک دغدغه تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه بازار کار رشته تجربی و ریاضی بپردازیم. در سالهای گذشته شرکت کنندگان در گروه تجربی به صورت سرسام آور و شگفت انگیزی بیشتر شده است. و متاسفانه در سایر رشته ها مانند ریاضی و انسانی کاهش پیدا کرده است. این امر نگرانی وزارت علوم را نیز در پی داشته است. اما وقعیت امر این است که عدم تعادل در تعداد شرکت گنندگان گروه های آزمایشی آزمون سراسری به سیاست های ناموفق کار و اشتغال رشته های ریاضی و تجربی برمیگردد.

 

مقایسه بازار کار رشته تجربی و ریاضی

در سالهای اخیر زمینه کاری گروه ریاضی به شدت کاهش پیدا کرده است و با توجه به وضعیت صنعت در سالهای آتی، این روند همچنان ادامه دار است. در گروه تجربی نیز رشته های کشاوزی، علوم پایه و … داوطلبان خود را از دست داده اند و کلیه داوطلبان به سوی گروه پزشکی و پیرا پزشکی روی آورده اند. صرف نظر از بررسی عمیق شکاف بین رشته ها و گرایش های دانشگاهی، هم اکنون تنور گروه تجربی در زیرگروه اول و دوم داغ است. اما سوال اینجاست که آیا در سالهای آینده این روند همچنان ادامه دار خواهد بود یا نه؟ و آیا اینکه گروه پزشکی و پیراپزشکی نیز اشباع خواهند شد یا نه؟

 

بازار کار گروه تجربی

در گروه تجربی همچنان که اشاره شد تب و تاب گروه اول و دوم پزشکی بسیار داغ است. داوطلبانی که در رشته های این دو زیر گروه پذیرفته میشوند نسبت به آینده کاری خود امیدوار و مطمئن هستند. در زیر گروه های علوم پایه و کشاورزی در گروه آزمایشی تجربی نیز داوطلبان زیاد تمایل به تحصیل و انتخاب رشته نیستند چون متاسفانه زمینه کاری در این زیر گروه ها در سالهای اخیر بسیار محدود شده است.  از سوی دیگر ظرفیت پذیرش گروه پزشکی و پیرا پزشکی در کنکور97 و 98 افزایش پیدا کرده بود. به نظر خیلی از منتقدان نظام آموزشی کشور، با این روند در سالهای اخیر گروه های برتر تجربی نیز با بازار کار اشباع مواجه خواهند که برای نظام پزشکی و آموزشی فاجعه آمیز تلقی شده است.

 

بازار کار گروه ریاضی

بیشتر رشته های دانشگاهی گروه آزمایشی ریاضی، فنی و به صنعت برمیگردد. رکود صنعت و عدم زمینه لازم برای جذب و اشتغال فارغ التحصیلان این گروه، باعث بیکاری بسیاری از دانش آموختگان گروه ریاضی در رشته های ریاضی شده است. متاسفانه در حال حاضردر هیچ کدام از زیر گروه های ریاضی بازار کار مناسب وجود ندارد و این باعث شده که سالانه بسیاری از فارغ التحصیلان گروه ریاضی به امید کسب رتبه برتر و قبولی در گروه پزشکی، در آزمون تجربی شرکت کنند. تداوم شرایط موجود باعث رکود بسیاری از رشته های دانشگاهی و صنعت های مرتبط با آن رشته ها میشود. مساله مهمی که به این وضعیت دامن زده است تاسیس مراکز دانشگاهی متعدد است. این امر باعث افزایش فارغ التحصیلان و عدم هماهنگی بین بازار کار و متقاضیان کار شده است که وزارت علوم باید در سیاست های ایجاد مراکز دانشگاهی خود باید تجدید نظر اساسی کند.

 

ارتباط با ما

دانش آموزان برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانند با شماره های 09106620394 و 09100584851 تماس حاصل فرمایند.

  • مشاوره تحصیلی و کنکوری
  • برنامه ریزی
  • معرفی منابع کنکوری
  • ارتباط با مشاورین ارشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *