اهمیت خلاصه نویسی زیست – نکته نویسی زیست

اهمیت خلاصه نویسی در زیست

اهمیت خلاصه نویسی زیست که از دروس اصلی و تخصصی در رشته علوم تجربی می باشد. بسیار مورد توجه معلمان و همچنین دانش آموزانی که در سالهای کنکوری خود سپری می کنند قرار گرفته است. درس زیست خود ذاتاً باعث کنجکاوی می شود. دائما در حال پاسخ دادن به سوالاتی همچون، چرا دنیای اطراف من اینگونه است؟ چرا من شبیه پدر و مادرم هستم بدون اینکه یکسان باشم؟ و اگر بچه دار شوم، بچه هایم چگونه خواهند شد؟ تنوع و غنای دنیای زنده از کجا ناشی می شود؟ ایده چگونه متولد می شود؟ و بسیاری موارد دیگر.

 

اهمیت خلاصه نویسی زیست

 دانش آموزان با جمع آوری حجم زیادی از اطلاعات در مدت زمان کوتاه روبرو میشوند.  خلاصه نویسی به روش یاداشت برداری می تواند راه حلی مفید باشد. فراتر از به خاطر سپردن داده ها، یادداشت برداری به سازماندهی و تلفیق اطلاعات کمک می کند. این همان نقطه ی عطفی است که اهمیت خلاصه نویسی زیست را برای ما روشن می کند.

مفاهیم جدید بیولوژیکی با کلمات جدید همراه هستند. هر کلمه معنای خاصی دارد و هرگز به طور تصادفی استفاده نمی شود. کلمات مهم اغلب توسط معلم زیر خط می روند یا چندین بار ارائه می شوند. آنها را کلمات کلیدی می نامند. آنها را باید قلباً آموخت و تعریف آنها را باید بدون هیچ سایه ای شناخت.

 

روش های خلاصه نویسی زیست

 از کلمات کلیدی غافل نشید

لیست کلمات کلیدی نیز اغلب به یادآوری ایده های اساسی در درس زیست شناسی کمک می کند. آنها ابزار عالی برای بررسی در لحظه آخری هستند. یادداشت برداری تکنیکی است که به دانش آموز اجازه می دهد هر نوع درسی را با استفاده از زبان خود و سازمان خود روی کاغذ رونویسی کند. درواقع خلاصه نویسی در درسی مانند زیست شناسی با خاصیت پر محتوا بودنش که می تواند بر روی کلمات کلیدی و حتی بخش های مهم متمرکز شود بسیار با اهمیت خواهد بود.

 

چرا خلاصه نویسی در زیست اهمیت دارد؟

اهمیت خلاصه نویسی زیست را رتبه برترهای کنکوری به خوبی دک کرده اند. برای اینکه ضرورت و اهمیت خلاصه نویسی زیست شناسی را بهتر درک کنید، آزمایش زیر را انجام می دهید:

ما از دو دانش آموز می خواهیم كه در یك درس حضوری شركت كنند، و به اولین دانش آموز حق نوشتن درس را قبل از امتحان دادن، می دهیم، اما دیگری را از این کار منع می كنیم. یک مقایسه کوچک از نتایج عملکرد دو دانش آموز، اهمیت یادداشت برداری و تأثیر آن بر عملکرد آنها را به ما نشان می دهد. در واقع، یادداشت برداری به مغز اجازه می دهد دانش را در حافظه تثبیت کند، زیرا دیگر یک دریافت کننده ساده اطلاعات نیست برعکس، این خود به ایجاد دوره کردن مطالب کمک می کند.

 

نحوه و زمان یادداشت برداری درس زیست

روش نوشتن یادداشت برداری اهمیت خلاصه خلاصه نویسی زیست را به وضوح مشخص خواهد کرد که این اصل برای یک دانش آموز کنکوری چقدر می تواند مفید واقع شود. یادداشت برداری یک فعالیت شخصی است که مخصوص هر دانش آموز است و می تواند آن را برای یادگیری عمیق تر بکار گیرد. نمی توانید بگویید که همه اشخاص یادداشت های خود را به یک شکل انجام می دهند. بلکه کسانی هستند که ترجیح می دهند یادداشت ها را به صورت کلمه به کلمه بازنویسی کنند. برخی دیگر که ترجیح می دهند رونویسی از کلمات کلیدی را داشته باشند.  همچنین افرادی هستند که استفاده از نمودارها یا نقشه های ذهنی را ترجیح می دهند (تکنیک ذهن نقشه برداری). هر شخص یا فرد می تواند بسته به توانایی ها  نوع هوش و زمان خود، حالت یادداشت برداری را متناسب با آنها انتخاب کند.

 

 بهترین منبع یاداشت برداری

یکی از مواردی که اهمیت خلاصه نویسی زیست را به وضوح نشان می دهد استفاده بهینه از وقت است. در صورتی که یادداشت برداری تحت فشار زمان باشد (به عنوان مثال در طول کلاس یا کنفرانس)، استفاده از اختصارات در هنگام رونویسی ممکن است تنها راه صرفه جویی در وقت باشد. بهتر است یادداشت برداری مستقیماً پس از خواندن یا گوش دادن به مقدار معینی از اطلاعات انجام شود. این به مغز فرصت می دهد تا اطلاعات جدید را در حافظه کوتاه مدت حفظ کند. البته رونویسی امکان به خاطر سپردن آنها را در حافظه طولانی مدت برای استفاده کارآمدتر فراهم می کند.

 

 یاداشت برداری دستی، معجزه میکند

برای یادداشت برداری می توانید از قلم و ورق کاغذ استفاده کنید یا از دستگاه تلفن همراه استفاده کنید. چندین برنامه تلفن همراه و نرم افزار برای تسهیل یادداشت برداری وجود دارد ، اما از همان ابتدا به همان مشکل برمی گردد (یادداشت ها این بار به دستگاه تعلق دارند). موثرترین یادداشت برداری دستی است زیرا باعث کارایی مغز انسان می شود. حتی اگر دستگاه در زمان و مکان ما برای ذخیره اطلاعات صرفه جویی کند، اما هرگز نمی تواند کار مغز ما را انجام دهد.

بنابراین خطر عدم نتیجه مطلوب وجود دارد. راه حل این است که یادداشت خود را دستی و نوشتاری انجام دهید تا بتوانید آنها را متمرکز کنید.

 

 

نتیجه گیری

یکی از راه های موفقیت در یادگیری بهتر و سریع زیست شناسی، آزمون کنکور سراسری خلاصه نویسی می باشد که به درک عمیق مطالب کتاب زیست شناسی بسیار کمک می کند. بهترین استراتژی برای حافظه، یادداشت برداری و مرور است که این خود اهمیت خلاصه نویسی زیست را نشان می دهد و انتخاب این روش در مطالعه کردن و درس خواندن را با انگیزه تر و با ثبات تر می کند.

 

ارتباط با ما

برای دریافت مشاوره رایگان و سفارش بسته های آموزشی و کنکوری حرف آخر، میتوانید با شماره های 09106620394 و 09120085450 تماس حاصل فرماید.

 

زیست دهم حرف آخر

زیست یازدهم حرف آخر

زیست دوازدهم حرف آخر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *