روش مطالعه درس عربی

در مقاله امروز قصد داریم روش مطالعه درس عربی را خدمت شما دوستان دانش آموز و کنکوری توضیح بدهیم. درس عربی علیرغم اینکه نسبت به ادبیات و دین و زندگی ضریب کمتری دارد اما درس سرنوشت سازی در کنکور محسوب میشود بر حسب این اهمیت روش مطالعه درس عربی را بیشتر خدمت شما کنکوری های عزیز توضیح خواهیم داد تا بتوانید درصد بالای در این درس کسب کنید.عربی از سه بخش تشکیل شده است.

  1. ترجمه
  2. درک مطلب 
  3. قواعد

 

روش مطالعه درس عربی

سوالات عربی در کنکور سراسری جزء سوالات بسیار فنی حساب شده می باشد. بنابراین به دانش آموزان توصیه می شود که توجه بیشتری به فن ترجمه و درک مطلب و قواعد تعریب داشته باشند. چرا که ترتیب سوالات به گونه ای است که ابتدا حدود 7 سوال به صورت ترجمه و تعریب می باشد که خود با فراگیری قواعدی قابل حل است و بعد از این بخش نوبت به سوالات درک مطلب و سه یا چهار سوال به صورت تجزیه (تحلیل صرفی) مطرح می گردد آنکه نوبت به 2 سوال حرکت گذاری می رسد که به آن ( شکَّل ) گویند که برای دانش آموزان جزء سوالات سخت و پیچیده می باشد و در نهایت سایر سوالات کنکور از بخش قواعد کتاب های سال دوم و سوم مطرح می شود که سر فصل های آن در ادامه بیان می شود.

 

 حال برای تغییر در نحوه مطالعه دگرگونی در نوع یادگیری نکات کلیدی و مهم زیر بیان می شود.

حتما در فراگیری این درس به پیش نیاز های و مباحثی که در قواعد عربی 1و2 آمده توجه کاملی داشته و با تمرین و تکرار و حل تست های تفکیکی موجود، آموخته ها را تثبیت نموده آنگاه مبادرت به فراگیری فصل بعدی نمائید به طور مثال برای یادگیری دروس حال و تمییز ابتدا باید دروس جامد و مشتق- معرفه و نکره – اقسام اعراب – اقسام مصادر … بیاموزید. چرا که در غیر این صورت نکات ریز و ظریف مباحث بسیار دقیق کتاب است. پس یادگیری سطحی در درس عربی کارساز نیست. مطالعه تدریجی و استمرار در تمرینات موجب آن می شود که موضوعات کاملا به ذهن سپرده شود و مشکل فرّار بودن مطالب ، قواعد و لغات از بین برود.

 

توجه به بخش قواعد

توجه زیاد به لغات فن ترجمه تعریب، درک مطلب از اساسی ترین وظایف داوطلبان کنکور در این درس می باشد و توجه طراحان کنکور به مبحث کارگاه و فن ترجمه سال به سال افزایش می یابد.  دقت کنید که دانستن قواعد در پاسخ به سوالات ترجمه بسیار حائز اهمیت است. پس فقط دانستن معنی لغات کافی نیست. پس از فراگیری مطالب تفکیک شده در آزمون های تفکیکی ، دانش آموزان باید توانایی اش را با آزمون های جامع و کلی بیازماید تا سرعت عمل ، دقت نظر ، مهارت و درصد خطا و … را بار ها تمرین نموده آنگاه نقاط ضعفش را برطرف نماید.

 

تسلط در بخش ترجمه

قبل از هر چیز درس عربی را مفهومی بخوانید متن لغات و قواعد و تمرینات یک درس به طور کامل مرور شود و تست های طبقه بندی شده را بعد از مطالعه کار کنید. عنوان سوال را کامل بخوانید در سوال های ترجمه به رموز ترجمه که در کتاب یه صورت کارگاه ترجمه آمده است توجه کنید گاهی در ترجمه سوال ها مفهوم عبارت ملاک است.

 

 

روش مطالعه درس عربی

 

در سوال های تعریب ( فارسی به عربی )علاوه بر آوردن صحیح کلمات ، قواعد و ترتیب ساختار جمله نیز ملاک است. در سوال های تشکیل یا شَکّل یا حرکت گذاری به قواعد نقش و ترجمه توجه شود. در گزینه ها اگر حرکت گذاری یک کلمه غلط باشد آن گزینه نادرست است. در سوال های درک مطلب ابتدا متن داده شده را ترجمه کنید تا نمای کلی از متن در ذهن شما تجسم شود سپس به سوال های مربوط با توجه به متن ( النّصّ ) جواب دهید.در سوال های تحلیل صرفی و اعراب، اگر کلمه مورد نظر اسم باشد ابتدا به نقش و اعراب آن در جمله توجه کنید و اگر فعل باشد ابتدا فاعل یا نائب فاعل یا اسم فعل ناقصه را مشخص کنید سپس خودتان کلمه را تجزیه کنید. در گزینه ها اگر یک اشتباه باشد آن گزینه نادرست است.

 

مشاوره تحصیلی و ارتباط با درپارتمان رتبه برتر حرف آخر

دانش آموزان و داوطلبان  کنکوری جهت مشاوره تحصیلی و کنکوری و ارتباط با موسسه حرف آخر میتوانند با شماره 09106620394 تماس حاصل فرمایند.

  • مشاوره کنکوری
  • مشاوره انگیزشی
  • تهیه محصولات کنکوری حرف آخر
  • تهیه پروژه 6040 حرف آخر
  • ارتباط با مشاورین ارشد حرف آخر

 

روش مطالعه درس عربی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *